Kesäkuun kuhinat :)

kuulostaa tutulta. ennen ei helpost hiki tullu mistää ja nyt hiki virtaa ku tekee jotai perusjuttuiki. tuntuu iha oudolt. iha normia alkuraskaudessa ja pitäs helpottaa vk 12 aikoihin ehkä.. koskaan ei tiedä. sit loppuraskaus on samaa mitä alussa koet tai ainaki osalla.
 
audiir: joo positiivinen ajattelu kunniaan ;) Onko nyt viimesen kahden päivän aikana ilmaantunu oireita?
3xh: Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :)
hippu: Oon myöskin huomannu että syke nousee helpommin ja hengästyttää esim reippaalla lenkillä. Mä vaihdoin melko aktiivisen kuntosaliharjoittelun kahvakuulaan (kotona). Jalkapalloharkoissa ajattelin edelleen käydä, mutta en pelaa edes harjoituspelejä :D Kyllä mä luulen että tuo hengästyminen helpottaa vähäksi aikaa kun tämä ihan alku on ohi. Sitten tietty vauva kasvaa ja rupeaa potkimaan keuhkoja ;). 

Muillekkin ihania aurinkoisia kesäpäiviä ja tsemppiä ultrien ja neuvoloiden odotteluun! Täällä ollaan voitu tänään pahoin kahdesti (johtuen peltojen lannoituksesta) :D.
 
omppuf & gatusa: kiitti vastauksista. Olis vaan ollu kiva jumppailla, mut jos ei pysty niin ei pysty. Pitää vaan käydä pikkukävelyillä ja kattoo jos tää helpottais tossa kuuden (!) viikon päästä :D Tuskainen loppuraskaus tulossa, jos on vieroitusoireet lenkille..... No, onpahan parempi motivaatio sit ens keväänä :) Olin aloittamassa nyt uutta harrastusta, mut onneks en sateen vuoksi ehtinyt niin säästyin kalliilta laskulta. Viikon viivästys näytti jo plussan tikussa.:)

Minulla siis ensimmäiset raskausoireet havaittu: urheilullinen vetämättömyys ja valkosipulin ihana tuoksu ;) (kaupassa vaan nuuskin, et mistä tuo haju oikein tulee) xD
 
Ensinnäkin hirmuisesti onnitteluja uusille plussaajille ja erityisonnittelut 3xh:lle ultratuloksista, ihania uutisia! :) Mitenkähän sitä malttaisi itse odottaa heinäkuun ultraan asti, jotta saisi tietää, että kaikki on hyvin?!

omppuf: Oireita on ja ei oo. Välillä ei oo mitään, välillä väsyttää. Tissit eivät varsinaisesti ole kipeät, mut damn, en muista, ovatko ne ikinä olleet tuota kokoa. :D Pientä pahoinvointia on ollut ilmassa ja tänään jotenkin kamalan krapulainen olo, joten ehkä se siitä. Tosin tämän päivän jälkeen toivon, että tuollaisia krapula-oloja ei tulisi yhtään enempää. Mitenkäs siellä?

hippu: Täälläkin on huomattavissa liikunnallista turhautumista. Päivittäin on tullut harrastettua, jos ei muuta, niin ainakin pitkiä koiralenkkejä, ja nyt tuntuu siltä, et mitään ei jaksaisi. Ensimmäistä kertaa useempaan viikkon tartuin puntteihin ja eilen ja tänään oon käynyt vähän reippaimmilla kävelylenkeillä. Kamala hikihän siitä tuli, vaikken edes päässyt hölkkään asti! Huhhuh. Pitänee varmaan syyttää tuota lämmintä ilmaa... ;)

Ja hei, kärsiikö kukaan muu jatkuvasta syömishimosta? Oon päässyt kyllä herkkuhimoista hyvin yli, mutta jogurttia ja marjoja voisin syödä noin tunnin välein, juustoa menee edelleen hyvää vauhtia ja tänään oon himoinnut kalapuikkoja. Jesta. :D

Mies tuntuu olevan innoissaan tästä. En muista oonko aikaisemmin nähnyt sen olevan noin huolehtiva. :) Oli ruokatauolla juossut apteekista Mama-vitamiinit, kun mulla oli käytössä vain tavalliset vitamiini-hivenaineet. Aamulla meinasi itku tulla, kun purkki oli keittiönpöydällä odottamassa. :)
 
audiir: kysyit tuosta syömishimosta. Minusta tuntuu, et minun syömishimo on laantunu! Nälkä on kyllä useammin ku ennen, mut ruuan laatu plussauksen jälkeen on muuttunu sen verran, et ei jotenki tuu semmoisia himoja. Paitsi tänään valkosipulipatonki. Mut siis karkkia on yleensä menny tosi paljon ja kaikkia keksejä ym, mut nyt ku on vauva masussa niin päätin, etten syö lähes herkkuja ollenkaan. Ja se on pitäny hyvin. Olen itsestäni ylpeä eikä oikein ole tehnyt edes vaikeaa! Loppuraskaushan on sit asia erikseen! Ajattelin jättää sinne kiloille tilaa ;D

"Kiva" kuulla, et jollakin muullakin on veto poissa. Ja tänään on kyllä ollut tosi hiostava ilma. Sen pienen uurastuksen jälkeen mitä tänään tein join kyllä varmaan litran vettä ja mehua! Siitä olenkin yllättynyt; yleensä ku juon niin pitää heti juosta vessaan, mut ne se jääkin pidemmäksi hetkeksi sisälle :P

Sinun mieshän on ruvennut huolehtii <3 Ihana huomata omastakin miehestä, kuinka sekin ottaa raskauden huomioon. Tässä salaisesti odottelen, et milloin loppuu tupakin poltto. Ja koiralle olen sanonu, et nyt kuule saat minusta huolehtimaan ja varsinkin vauvasta, ku se syntyy. Ihan ku se olis tajunnu: on nimittäin jotenki minun perään. Vaikka sillä olis toisessa huoneessa rapsuttelija, niin seuraa minua toiseen huoneeseen ja tulee jalkoihin nukkumaan <3 Se ei taida olla oikein tottunut pieniin lapsiin (kerran jopa murisi yhdelle häkistä!!!!!), niin pelon sekaisin tuntein odotan sen tunteita tätä meijän vauvaa kohtaan. Onneks on narttukoira niin jospa sillä heräis sit äidin vaistot.
 
hippu: Kyllä mä uskon että pystyt lenkkeillä ihan normaalisti loppuraskauden jos siis ei ole mitään supisteluja tai liitoskipuja. Viimeksi poljin polkupyörällä töihin 5 kertaa viikossa 6km/suunta. Sitten kävelin vapaapäivinä ainakin sen 4km lenkin. Ainakin äitiyslomaan asti jatkoin, sitten vaan lenkkeilin loput viikot. :)
audiir: ihana kun toinen huolehtii :)

Täällä voidaan tänään näköjään kokopäivä- pahasti :D Mies pitää mua ihan pimeenä kun iloitsen siitä että oksettaa. Näyttää olevan samanlaista kun esikoisesta plussan jälkeen.. tietäisköhän toista tyttöä? :)
 
omppuf: tässä varmaan oon vähä turhanki varovainen, ku tosiaan ekaa kertaa vauva masussa. Ajattelin joka tapauksessa nyt viikon tauon jälkeen  jatkaa urheiluharrastustani. Pitää vaan kuunnella jokaisena päivänä, et mikä on fiilis. Jos eilinen oli liian rankka ( :D) niin pitää ottaa vaan iisimmin. Minulla olis töihin vielä vähän pitempi työmatka ku sulla ja ihana olis näin kesällä ajella pyörällä, mut en uskalla ottaa riskiä, et en jaksakaan. Olin jo eilisiltana ihan sippi siitä vähästä mitä tein. Tuossa aamupalalla luin sitä äitiysliikunta-kirjaa. On tosi hyvä kirja: sisältää lihaskunto-ohjelman kotona suoritettavaksikin. Silleen vähä harmittaa tää jaksamattomuus, ku just olin aloittanut juoksuohjelman pitkälle matkalle. Nyt ei pysty intervalleja ja kovia nopeuksia harjoittelee ollenkaan :/ Ku en pääse juoksee ollenkaan!!!!!!!!

Tänä aamuna oli ekaa kertaa etova olo! Oli vatsa niin  tyhjä et tuntu hampaita pestessä jo huonolle. Mut sit ku sain puuron eteeni niin ei tehnykään mieli ja se piti pakolla syyä. Nytkii ku ajattelen, et pitäis syyä lisää sitä niin tulee pala kurkkuun. Pari viikkoo ku pysyis tuo pahoinvointi aisoissa niin pääsis töistä lomalle ja sit vois luvan kans olla pahoinvoiva.

Ai sinulla tiesi pahoinvointi tyttöä? Minä kuvittelin, et ku oon näin oireeton, et tulee tyttö. Mies jo ehti harmitella, et ku ei ollu kirvestä sängyn lähelläkään ku vauva sai alkunsa, vaan vain nuita minun neuloja ja neuletikkuja :D Mut ehkä se sit saakin miespuolisen kaverin kalareissuilleen.
 
Moi,

tulisin jo uutena tulokkaana seuraanne :) Yritystä on takana 11. kierrosta ja reilut 10kk.

Eilen tein hyvin olemattoman haamun/roskishaamun davidin herkällä testillä ja tänään aamupissasta hieman selvemmän haamun, sekä digitestiin tuli tänään tulos Raskaana 1-2 :) Ovis oli 1.6. joten sen mukaan nyt olisi 4+2. Hcg lienee siis aika alhaalla vielä viikkoihin nähden. Onko kellään muulla ollut näin haaleita haamuja vielä tässä vaiheessa? Mitään tuhruja tai vuotoja ei ole kyllä ollut, joten en taida murehtia nyt tuosta :) LA olisi 22.2. jos tosiaan sinne asti päästäisiin. Ja tämä olisi meidän ensimmäinen lapsi.

Oireina on ollut kuukautisten poisjäänti, ajoittaiset menkkakipuilut, hieman outoa oloa mahassa ja ehkä hieman palelua. Viime yönä tuli myös vähän huonovointisuutta, lisää palelua ja "kipeä olo". Unet jäi vähiin, joten nyt väsyttää! :)

Onnea teille muillekin plussista, ja siitä että monet ovat päässeet jo isommille raskausviikoille asti :) Koitan lukea teidän viestejä läpi ja tutustua teihin paremmin. Mukava päästä seuraanne ja toivottavasti kaikki pysymme täällä :)
 
elenna: itse en koskaan ehtiny haamuja saada, testasin digillä ja kerralla pärskähti raskaana ja 3+ viikkoa. Mut luotan kyllä siihen digitestiin ja sinulla on niin monia oireitakin. Raskaanahan sitä sielläkin päässä ollaan =) Onnea :)
 
elenna: Onnea <3!!!!

Oon muuten kuullu noista davidin herkistä, että ne näyttäis haaleempaa kun muut testit vaikka oliskin "herkkiä"..?
 
audiir: olin väärässä siitä syömishimostani. Tänä aamuna söin tukevan annoksen puuroa, mut olen jo kahdesti joutunu sitä täydentämään. Toisin sanoen syöny kaks kertaa sen jälkeenkin. Hullu nälkä! Mies jo sano, ettei sinun enää tarvii syyä. Mut eikö sitä nälkäänsä pidä vaan syyä ?? :D
 
Onnea elennalle ja tervetuloa joukkoon! :)

hippu: Voi teidän koirusta! :) Monestihan koirat huomaavat raskauden, toisinaan jo ennen kuin masua edes kunnolla huomaa. Kai se on sitten se haju?! Meidän koira seurasi raskaana ollutta kaveria pitkin kämppää ja aina kun hää meni vessaan, jäi koira odottelemaan oven ulkopuolelle. Saattoi jopa itkeä. Nyt sit seurataan, josko tuo jossain vaiheessa huomaisi jotain tapahtuneen. :) On kyllä muutenkin niin mamman poika, et en huomaa, jos seuraa jo nyt enemmän kuin aikaisemmin. ;)

Meillä sais kyllä mies huutia, jos polttais täällä kotona. Lähinnä siks, kun se haju on mulle tällä hetkellä jotain niin kuvottavaa! Juoksen aina makkarista sulkemaan parvekkeen ovea, jos alakerrassa joku tupruttelee. Eipä mies juurikaan polta, joskus viihteellä vain. Silloinkin oon sanonut, että ihan rauhassa vaan, mut turha odotella mitään pusuja ennen kuin oot viis minuuttia jynssänny suuta ja vaihtanu vaatteet. :D

Ja katopa vaan, hippu, niin se vaan nälkä iskee. ;) Mä oon aina ollut kauheen tarkka mun syömisistä, mut nyt oon päättänyt ottaa rennon asenteen noissa määrissä. Mulla on aika perusterveellinen ruokavalio, enkä kauheesti herkuttele, mut en oo kyllä tottunut vetämään näin paljoa ruokaa. :D Sanot vaan miehelles, että tässä syödään nyt kuule kahden edestä, ei passaa valittaa yhtään. Musta tuntuu, et meillä pitää nykyään käydä useammin kaupassakin tän mun syömisen takia... :I
 
audiir: Minäkin kyllä sanoin sille, et nyt en ota sinua tupakin hajuisena lähelle. Ja on se sen uskonu. Ja ihan oma innostus sillä nyt on vähentää, ku näytin sille sellaisen tupakoimisjutun vauvaan liittyen. Eilen jopa ehdotti nicorettea kaupassa (!!!!!). Sanoin, ettei minua sinänsä hirveästi haittaa, jos polttaa jossain kalassa, mut et arkipolttoa saa kyllä ruveta hillihtee. Meillä on omakotitalo, niin se polttelee aina tuolla kauempana, ettei hajut kyllä pääse sisään.

Käytiin äsken tuossa kaupassa, ku oli margariini loppu. No hirveä lihanhimo tuli, ja piti ostaa sellaista kallista lihaa ku ei ollu halvempia ku nimenomaan teki PIHVEJÄ mieli!! Kotona siis oli kaapissa broilerin fileesuikaleita, mut musta tuntu, et ne ei vie tätä himoa, ku niitä on niin vähän. Naurattaa, ku tulee ihan mieleen frendien Phoebe, jolla oli hullu lihan himo xD Tultiin kotiin niin mies ei suostu vielä alkaa ruuanlaittoon ku oon syöny koko aamun. Sano, et syö se puuron loppus jääkaapista. Sanoin, et haluan sitä lihaa niin sano vaan et ei sulla siis ole oikea nälkä vaan lihan himo. Sanoin, et on oikee nälkä ja et kohta murisee, mut en halua syyä mitään muuta ku niitä pihvejä. Kumma, ku joutuu aikuinen ihminen todistelemaan et on nälkä! o.O :D

Nyt kun oon jättäny herkut sikseen (ei ees tee mieli!) niin tulee sit syötyä kaikkee leipää ym enemmän niin tylsäks rupee tää ruokavalio käymään. Pitää aina jotain erilaisia leipiä ostella kaupasta. Pitää varmaan jotain jyväleipiä tehdä itse, kun kaupan leivissä usein on pellavansiemeniä. Neuvolan täti sano et saa syödä siemeniä (tykkään paljo), mut en tullu sit kysyneeks et pitääkö niitä jotenki etukäteen käsitellä enne ku syö, esim paahtaa. Tietääkö kukaan? Ku tuolla kaapissa olis kurpitsan siemeniä ja seesaminsiemeniä joita ennen olen syönyt ihan pussista suoraan....

p.s voi tuota teijän koiraa, itkeny raukka.
 
hippu: Mä oon kyllä syönyt auringonkukan ja kesäkurpitsan siemeniä ihan suoraan pussista jogurtin kanssa. En oo ite ainakaan törmänny muihin siemenkieltoihin kuin tuohon pellavansiemeniin kohdistuvaan ja siitäkin JYTE:n raskausruokasuosituslista sanoo, et siemenet leivän päällä eivät olisi riski (eli ilmeisesti siis just sellaisten siemenkuorrutettujen leipien päällä). En tosin nyt oo ite tästä kenenkään lääkärin kanssa jutellut, että ihan satavarmaksi en voi näistä olla. Mut toistaiseksi oon ainakin ihan raakana vetänyt noita muita siemeniä. :)
 
hippu: Mä oon kyllä syönyt auringonkukan ja kesäkurpitsan siemeniä ihan suoraan pussista jogurtin kanssa. En oo ite ainakaan törmänny muihin siemenkieltoihin kuin tuohon pellavansiemeniin kohdistuvaan ja siitäkin JYTE:n raskausruokasuosituslista sanoo, et siemenet leivän päällä eivät olisi riski (eli ilmeisesti siis just sellaisten siemenkuorrutettujen leipien päällä). En tosin nyt oo ite tästä kenenkään lääkärin kanssa jutellut, että ihan satavarmaksi en voi näistä olla. Mut toistaiseksi oon ainakin ihan raakana vetänyt noita muita siemeniä. :)
 
Elenna mä tein kans tällä kertaa muutaman haalean testin. siis selkeä ja värillinen mutta haalea, sen jälkeen tein joka päivä uuden kun halusin tietää nouseeko arvot. kyllä ne siitä pikkuhiljaa alkoi vahvistumaan. noin viikon päästä olivat jo vahvoja viivoja, clear blue näytti 2-3 sillon.

Hippu123 mulla ainakin viime raskaudessa oli koko ajan se et hengästy tosi helposti.

Täällä ei vieläkään mitään oireita :) ja ei ollut siis viimekskään ja oli tyttö. joten ei pahoinvoinnista voi tietää sukupuolta. se on niin yksilöllistä jokaisella ja eri raskauksissa :)
tai siis onhan mulla oireita kuten väsymys mut ei siis pahoinvointia :)

Onnea uusille plussanneille ja vauvaliimaa kaikille meille :)

Ootteko kertonu vielä kellekkään, itse olen kertonut parille kaverille ja molempien vanhemmille ollaan kerrottu :)
 
meillä ei ole kuin yhtä r-testiä saatavilla täällä ja se on liuska johon tulee viivat ni juttelin asioist kaverin kans ja hän sit yllätti mut kunnolla ku ilmaantu kirje jossa oli kyseinen testi mulle ja se testipä olikin ainoa jonka tein ja ainoa johon luotan ja plussahan sillä tulikin tosiaan samantien kun tein sen. itelläki ollu nyt aikas oireettomia päiviä, saas nähä kumpi tulee. ainoa juttu oli et puhuin viimeyönä unissani mikä ei ole mulle normaalia ollu vuosiin. nuorena viimeks jotain kälättäny unissani mut siihen loppu ja nyt sit viime yönä taas tuli puhuttua isännän mukaan. 
 
Kiitos onnitteluista ja kommenteistanne :)

En mä kyllä osaa pelätä nyt tässä mitään vielä, tuota hcg-asiaa tai muutakaan :) Toi yritykseen jumiutuminen meinasi jo alkaa masentamaan, mutta nyt on aika luottavainen olo. Kaikkeahan voi sattua, mut toivottavasti ei alakaan pelottaa... Tänään on ollut kyllä aika huono olokin jo eli eiköhän tässä raskaana olla. Ehkäpä tosin huono olo johtuu osin siitä, kun nukuin niin lyhyesti ja muutenkin on univelkaa... kävelylenkki tuolla sateessa tuntui kyllä hetkeksi auttavan. Ja syöminen...

Pikkuhiljaa pitäis ruveta ottamaan asioista selvää. En tiedä lapsista tai lasten hoitamisesta juuri yhtään mitään ;) Mutta ehkäpä tässä ehtii. Syömisasioista vois varmaan aloittaa, niistähän olittekin puhuneet täällä. Ajattelin nyt jättää karkit ja limsat kokonaan pois, kun en niitä osaa kumminkaan kohtuudella syödä.

Matkoista: me ollaan just saatu tehtyä pari ulkomaanmatkaa, toinen viime viikonloppuna :) Nyt on tarkoitus pysytellä rauhassa kotimaassa. Töissä pitää kieltäytyä ainakin joulukuun kaukomatkasta, muuta ei nyt onneks ollutkaan tiedossa. Tuohon(kin) liittyen joudun varmaan kertomaan aika pian pomolle.

Kertomisesta: oon kertonut yrityksestä kolmelle ystävälle, joten varmaankin heille tulee kerrottua plussastakin aika pian :) Huomenna näkisin varmaan jo ensimmäistä heistä :)
 
Yöh, mä söin just puolikkaan levyn Fazerin lontoon rae suklaata. Enkä usein syö.

Ekaa kertaa (kuudes raskaus, neljäs lapsi...) mulla on pahoinvointia, eilen illalla meinas tulla ykä ja tänä aamuna oli lähempänä kuin koskaan. Ja kesken päivääkin voi tulla huono olo. Ja tänään kun nousin liian nopsaa sohvalta niin voi taivas millanen vihlasu kävi alavatsalla. Rauhallisia liikkeitä siis mammat 
 
Tänään on täällä ollut oikea pakkaspäivä minun kohdalla kun aamusta asti olen ollut aivan umpijäässä. Mieskin ihmetteli et mitäs sä nyt noin, tulikuuma mut iho kananlihalla kun niin on kylmä =D ja tosiaan, näitä oireita ei kyllä ole juurikaan ollut.

Ruoista minua himottaa eniten kunnollinen kotiruoka. Kaikki makea lähinnä ällöttää. Pystyn kyllä syömään esim. jätskin mut ei siitä nauti niinkuin ennen. Ja paljon kyllä tulee syötyä.

Niin ja liikunnasta, kävin tuossa viikolla yksi ilta n.6km kävelylenkillä, ja vaikka rauhallista tahtia kävelinkin, niin koko ajan tuntui vähän pyörryttävän. Oliko sitten verenpaine niin matala tai jotain... pelottavaa. Niin ja jäi myös hyvä punttisaliharjoittelu nyt sitten tauolle ja juoksulenkkeilyt olen jättänyt ensi kevääseen. Yleensä olen aina keväät, kesät ja syksyt juossut mutta nyt en kerennyt edes aloittaa. Eiköhän se liikunta taas maistu entistä makiammalle sitten vauvan synnyttyä =)
 
Takaisin
Top