Kesäkuun keskustelut

Wii, minä olin varhaisultrassa, mutta se nyt kuuluu kuvioon, kun on IVF-alkuinen raskaus. Mutta kyllä se helpotti hurjasti, kun näki pikkuisten sykkivät sydämet. Edelleenhän sitä pelkää ja riskit on hirmuiset (näissä IVF-raskauksissa vielä tavallistakin suuremmat näin aluksi), mutta minua helpotti tieto siitä, että ainakaan tuulimunaraskaus meillä ei ole. Jos itseä mietityttää ja on mahdollisuus mennä, mikä ettei. Kyllä sillä jonkinlaisen mielehrauhan saa - ja ostavat ihmiset hullumpiakin asioita. [:D]

Minä päätin olla menemättä varhaisultraan, vähän samat perusteet kuin roziella. Asia ei kuitenkaan muuksi muutu, näin siellä sykkeen aiemmin tai en, ja on kuitenkin ihan kiitettävästi ollut nuita raskausoireita eli oksentelua [:'(] Ja saapahan viettää kesälomareissun iloisemmissa tunnelmissa, kuin jos todettaisiin joku keskenmeno tms. just ennen reissua. Näin meillä siis. 

Mutta minä olen käyttänyt jo pari viikkoa putkeen äitiyshousuja!!! Mitään muita housuja, farkkuja nyt varsinkaan, ei innosta koskeakaan, sillä se puristus tuossa mahassa olisi varmaan ihan kauheaa. Ahdistaa jo ajatuskin. Ostin siis ihan yksinkertaiset H&M mustat kevyet pellava(?)housut joissa kiva vyötärökaistale, piiloutuu puseroiden alle eli ei niitä ulkopuoliset tunnista mammahousuiksi. Pitäis vaan käydä ostamassa toisetkin, ja vaikka kolmannet, kun nämä pitäis ehtiä pesemäänkin jossain välissä...[:D] Luulen että nämä mahtuu päällekin koko raskauden ajan. Ja istuvat pepusta hyvin -mikä tärkeintä! [:D][:D]

Yläosista sitten menee vielä normaalit vaatteet, lähinnä tullut käytettyä löysiä huppareita jotka normaalistikin lököttää mahan kohdalta, niin ei pömpötys erotu. Onneksi töissä on erittäin rento pukukoodi etenkin kesäisin [8D] Paitapuserot ei nimittäin mene enää kiinni.    Rintojen koko mulla ei ole hirveesti kasvanut vielä mutta on niidenkin "koostumus" muuttunut [:D]

Ja sitten jääkaapille!.... mitähän pystyisi syömään tällä kertaa.

Tänään se varmistus sitten tuli, mutta ikävä sellainen, keskeytynyt keskenmeno.

Voimia t t:lle, Possulle ja kaikille muille, jotka mahdollisesti juuri ovat kokeneet jotain vastaavaa ja lukevat tämän.

Wii,
Minä päätin käydä yksityisultrassa viikko siitten jolloin 7+2. Tämä on mulle ensimmäinen raskaus ja kaikki tuntui niin epätodelliselta. Mulla ei ole ollut (ainakaan silloin vielä) mitään varsinaista pahoinvointia, mutta se ei ehkä ollut se varsinainen syy. Olenkin lukenut, että pahoinvointia voi olla yhtä lailla, vaikka olisikin kohdunulkoinen tai tuulimuna.
Mulla on ollut noin viikon välein pientä ruskeata vuotoa, mutta ilman vatsakipuja, joten julkiselle puolelle tuskin olisin päässyt ultraan. Lisäksi tiedän yhden toisen, joka 12 viikon ultrassa sai tietää, että lapsi oli kuollut jo viikolla 10. Tunsin siis, että tarvitsin jonkinlaisia väliaikatietoja, kun viikkoon 12 on vielä matkaa. Minusta olisi todella kauheaa jos viikolla 12 saisi tietää, ettei siellä olekaan ketään eikä ole ollutkaan, vaikka on koko ajan ollut raskausoireita jne.

Kävin varhaisultrassa Helsingin Femedassa ja se maksoi 86 euroa (kelavähennyksen jälkeen). Ei mielestäni mikään kauhea hinta, kun ottaa huomioon mitä jotkut kotona tehtävät raskaustestitkin maksavat. Itse en tehnytkään kuin yhden kotitestin.

Sattuipa juuri sille päivälle taas ruskeata vuotoa, mutta lääkäri sanoi ettei hän olisi huolissaan niin kauan kuin se ei siitä lisäänny.

Ultrassa ensin pelästyin, kun ei näkynyt kuin kohdun kudosta vaan. Sitten näkymään tulikin tumma läikkä (lapsivesi). Pelästyin taas, kun ei siinä näkynyt mitään alkiota. Sitten alkio ilmestyikin ruutuun, ja pelästyin kun en heti nähnyt sykettä. No, löysihän se lääkäri senkin sieltä miltei samantien, pieni lepatus alkiokudoksessa.
Aika hölmöä kun luulin, että kaikki näkyisi heti [:D] Mieheni oli haltioissaan pikku sydämen sykkeestä.

Aavistuksen ronski mieslääkäri sanoikin sitten lopuksi miehelleni, että tämä voisi maksaa kun oli tilanteeseen syyllinen. Minua se vain onnitteli :)

Nyt ainakin tiedän, etteivät nämä oireeni ole kuviteltuja tai turhaan kärsittyjä. Mutta seuraavan ultran tuloksia saan toki jännittää minäkin. Ja on tämä edelleenkin ihme [8|]

Voimia Possu ja t t.

Bubble Mulla myös tänään neuvolassa (omasta mielestäni, ei neuvolatätin) tosi alhainen verenpaine. 109/58. Hb mulla on noussut. Se on aina ollut kovin vaihtelevainen, mutta yleensä 118-136. Nyt 148, eli todella hyvä. Mutta sehän hyvinkin mahdollisesti raskauden aikana laskee.

Kävin siis tänään neuvolassa. Menihän tuolla reilu tunti, täyteltiin paperit ym. Alakautta ultrattiin, minulla kun on kohtu selkään päin kallellaan. Kaikki ok. Pieni sydän sykkii ja kuvassa möykky. [:D] Täällä vissiin kaikilla eka ultra jo kahdeksannen viikon tienoilla. Eikä maksa mitään. Viikot vähän epäselviä, koska minulla on melkoisen pitkä kierto, mutta uskoisin nyt olevan 7+2. 30.6. pitää mennä uudestaan ultrattavaksi, että selviää tarkat viikot ja sitten voi aloitella (ajallaan) seulontaa ja varata np-ultraa, se kun tehdään naapurikaupungissa keskussairaalassa. Neuvolasta saatiin mukaan hirmuinen nippu luettavaa ja dvd. [:)] Mies oli myös mukana. Ihana oli katsella hänen ilmettään kun hän katsoi kuvaa monitorista ja näki pikkuisen sykkeen. Ja huomasi, että häntä jännitti koko ajan siellä ollessamme. Suloisista suloisin. [:)][:D]

Niin ja kyselin myös noista allergiajutuista. Allergialääkkeitä (tabletteja) ei saa käyttää, mutta silmätippoja ja nenäsuihketta saa. Ja itikanpuremiin saa käyttää hydrokortisonia. [:)] Kesäni on pelastettu.

missä vaiheessa ootte ostanu ekat äitiyshousut? ja alkaneet niitä käyttää? itse en tiedä millon kävisin ne ostamassa. mut ajattelin et ei oo varmaan enää mitää järkee normaaleita housuja ostaa tässä vaiheessa ku sit ku maha alkaa kasvaa ni ei ne enää mahu sitten.

Mä päädyin alkuraskauden ultraan siitä syystä, että mulla oli keskeytynyt keskenmeno viime kesänä, joka todettiin ultralla viikolla 10+1. Todellisuudessa alkion kehitys oli loppunut jo viikkoja aikaisemmin. Vuoto alkoikin pian ultran jälkeen ja kesti 5 viikkoa
(mukava kesäloma [:@]), lopulta pääsin kaavintaan. Nyt halusin varmuuden asiaan jo aikaisemmin, toki vieläkin jotain ikävää voi sattua...

Omaa: Tänä aamuna käyty ultrassa. Sieltä löytyikin noin sentin mittainen papunen sydänäänineen kaikkineen. Papusen koko vastasi täysin menkkojen mukaan laskettua aikaa eli viikkoja tänään 7+1. Tutkimuksen alkaessa oma sydän hakkasi tuhatta ja sataa. Itkuhan siinä tuli kun lääkäri kertoi kaiken olevan kunnossa. Lääkäri myös kertoi keskenmenon riskin olevan tässä vaiheessa (kun sydämen syke on todettu) enää muutaman prosentin luokkaa. Sain lääkäriltä äitiyskortin, johon hän täytti tiedot. Tänään sitten varaamaan aikaa neuvolaan.

Onnellisena,
kjeev [:)][:)][:)]

JEE!! Onnea kaikille sydämmen löytäjille! Itselläkin alkoi hirmuinen hinku päästä katsomaan ne..mutta toisaalta on mukavampi mennä sinne 13vko että kyllä siellä joku on kun nyt sitten käydä toteamassa että eiei.. Minäkin niin kovasti tahdon tätä ja kun en tiedä onko tuo mies sitten kuitenkaan ihan niin valmis yrittämällä yrittämään jos tämäkään ei onnistu. Niin vähän niinkuin ainoa toivo lähi tulevaisuuteen.. Itsellä on kyllä semmonen olo että jos tämäkin menee plörinäksi niin saan sen lapsen vaikka väkisin ulos kehostani elävänä!  [:D]

Mutta itse nyt tavallaan olen kuitenkin ihan luottavaisin mielin, koska siellä alkuraskauden ultrassa oli se ruskuais pussikin (ja ilmeisesti sitä ei ole jos on esim tuulimuna? tai jotenkin niin sen ymmärsin vähän epämääräisen mies lääkärin puheista..) Ja mitään outoja oireita ei ole ollut ja nyt vasta on alkanut tulemaan huonoa oloa ja väsymystä ym "ei normaalia" olo tiloja.

Mullakin oli muistaaksein vkoilla 6-8? en muista tarkkaan niin semmoista rusehtavaa tuhruttelu vuotoa parina iltana ja siitä neuvolaankin soitin niin sanoivat että jos ei muutu runsaaksi tai ole kipuja niin ei huolta ja siihen puheluun ne sitten loppuikin (toivottavasti kokonaan) Kuulemma voi olla vielä vanhaa menkka vuotoa kuukautisten aikaan (mistä taas laskiskelin että mun kierto ei välttämättä ole se 28 pvä..kun en tosiaankaan muista sitä kierron mittaa kun se rengas ollut käytössä pari vuotta..) että saattaa ollakkin että vähän aikaistuisi la..mutta toivon kyllä toisaalta pysyväni tammikuisissa ihan sen takiakkin että kun vauva täyttää 18v niin se joutuu odottamaan koko vuoden että pääsee kavereiden kanssa bailailee [:D] ja eikös loppu vuodesta syntyneet ole vähän vaakalaudalla että millon esim kouluun mennään jne..

Itse ajattelin siirtää kaikki vauva ja mamma jutut siihen ultran jälkeiseen aikaan (eli luultavasti heti 30.6. shoppaileen [:D] ) Nyt on kuitenkin (olevinaan kesä.. ) niin itse en hirveästi esim farkkuja käytä kesällä vaan hameita ja kevyitä housuja (tai tuulihousuja, suomen suvi.. [:@]) Itse lähinnä mietin että onko edes myynnissä mamma toppahousuja!? ja paljonhan nekin maksaa jos sitten seuraava isoin maha osuukin kesäkaudelle.. Itsekkin kun työmatkat menee pyöräällä kesät, talvet (siitä en aijo luopua..ellei pakko hyvähän se on kuulemma liikkuakkin että kunto ihan romahda) niin ei pelkillä kalsareilla kyllä pärjää..

Onko kellään tietoa onko pyöriin vauvan turvaistuinta ja onko se kauhean turvallinen? Olen kyllä nähnyt niitä "peräkärryjä isommille lapsille, mutta oisko vauva ikä sit parasta vetää kantoliinassa/repussa? En näet omista ajokorttia enkä autoa niin ois kuitenkin ihan mukava käydä vauvan kanssa jossain muuallakin kuin lähi siwassa [:D] ja busseista täällä jkl joutuu maksamaan niin hirveitä hintoja että en suostu sitä hintaa laittamaan 9 km! (viimeks oli 2,90/9km vai onko lie noussut jo..)

vielä 15 pvä ultraan..voivoi..mitenhän sitä sais aikansa kulumaan nopeammin..ainakaan tämä täällä vau.fi notkuminen ei nopeuta [:D] Tytötkin (koirat) kattovat siihen malliin että "oisko jo aamupala aika!" minä vaan näpytän! Mutta päivän jatkoja! jos nyt yritän vaikka iltaan sinnitellä ennen kuin tänne tulen taas. eka oli facebook riippuvuus nyt vau riippuvuus [:D]

Hei muuten eikö kenenkään muun mielestä mies gynekologit ole jotenkin vähän ikäviä? itse ainakin oudoksun aika paljon mies gynejä..en oikein ymmärrä miten ne voi pitää sitä niin mielenkiintoisena työnä ilman jotain perverssiä..itsekkin yhdellä kävin alkuraskaudenultrassa ja ihan mukava oli mutta silti..vai olenko vain hienohelma?

Adara onko sulla ollut tavallista enemmän huimausta?
Itsellä rupeaa aika usein heti pyörimään kun nousee ja korvissa humisee :S
ja joskus kävellessäkin.

basura oon aina käynyt naisgynellä, niin tuntuisi kyllä oudolta mennä miehelle.
Oli se nuori tai vanha :/ Ja tuntuu, että nainen voi ymmärtää ne jutut paljon paremmin.

Mulla on kanssa perjantaina varhaisultra. Mietin pitkään varaanko vai enkö, mutta nyt kun
varasin niin odotan sitä kuin kuuta nousevaa!

Ja heti sen jälkeen on neuvola. Toivottavasti masussa on jotain, että pääsee sitten
suoraan asiaan :)

Mies pääsee mukaan ja se on hienoa! Ei sellaista varmaan pysty kuvailemaan toiselle niin elävästi.
Ja Adara voin niin kuvitella oman mieheni ihan peloissaan ultrassa ja neuvolassa :D
ja luulen, että neuvolatäti saa vastata mitä kummallisimpiin kysymyksiin :D Insinööreille kun
pitää välillä selittää asiat todella alusta lähtien :DD

Ja siis toi oli ihan uutta että jos sydämen syke löytyy niin km mahdollisuus on enää todella pieni ?

Toivottavasti saan myös kuvan ultrasta mukaan.

Ajattelin kertoa vanhemmille niin, että kirjoitan kuvan taakse viestin:

"Hei mummi ja ukki! Nähdään toivottavasti tammikuussa!"

toivottavasti ne ei saa sydäriä.

osannottoja kaikille murheellisia uutisia saaneille [:(]

Eilinen päivä meni kokolailla vaakatasossa, peukkupaarissa käytiin pyörähtämässä ja sain sentään sillivoileivän syötyä.. Miehelle määrättiin perjantaina työterveydessä verenpainelääkitys ja otti ensimmäisen pillerin lauantaina ja potenut lauantain iltapäivästä asti selkäänsä. Sunnuntaina veti aikalailla jo jumiin [8|] soitti sitten maanantaina lääkärille ja lääkäri totesi ettei ota yhtään enempää niitä pillereitä, haittavaikutuksena _on_ selän jumittaminen.. nyt tankkaa sitten panadolia että saa selän pelaamaan ja katsotaan sitten seuraavaa painelääkitystä [8|]

Mua vaan laatattaa [:'(] eikä mitään tee mieli syödä kun kaikki A) haisee pahalta B) maistuu pahalta C) muuten vaan ällöttää.. Jugurttikaan enää uppoa kuin 'pakon edessä'.. Huomenna pitäisi taas töihinkin ja on se ällöttävin piiri missä on kaikki kyläpahasen kerrostalot [:@]

Mammahousuista.. Mä siirtynyt jo verkkareihin (silloin kun vaatteita laitan päälleni), farkut ahistavat jo ainakin jos niitä pitää kokopäivän.. Pitäisi varmaan jossain kohti alkaa katsella jotain 'parempia' housuja kun verkkareissa ei ehkä kuitenkaan sovi ihan jokaisiin kissanristiäisiin mennä tässä kesällä...

kjeev noihan näyttää todella lohdullisilta :)

Ku koko ajan puhuttu siitä vko:sta 12.

Ja kuitenki vko:sta 6 vko:n 12 on vaan 3% ero.
Ja kuudesta viikosta rakkauden loppuun on vaan 6%
ero.

Uskaltaisikohan sitä pikkuhiljaa jo itselleen uskotella,
että on n. 90% mahdollisuus, että tammikuussa sylissä on
pieni vavi, joka on ihan oma <3

Mielenkiintoinen tilasto, toivottavasti yhä paikkaansa pitävä [:)].

Tilattiin viikonloppuna ebaysta Dopplerit mulle ja työkaverille. Huomattavasti edullisemmin saa kuin Suomesta, ja ihan sama laite on kyseessä. Hintaa tuli posteineen 22€/kpl. Nyt kun ne vaan nopsaan tulisi niin pääsisi harjoittelemaan sydänäänien kuuntelua. Mahdollisuus sillä kuulemiseen on jo viikosta 10 alkaen. [:D]

Mua väsyttää ihan älyttömästi koko ajan, ajattelin tänään kuitenkin taistella päiväunia vastaan ja mennä kunnolla ajoissa nukkumaan. Mies on reissussa niin saa rauhassa vaan olla [;)]. Viikonloppuna lupauduin jo lapsenvahdiksi ja lisäksi olis tarjolla ylitöitä, eikä niitä taida raskia jättää tekemättäkään, kohtahan alkaa toivottavasti mammavaatteiden ostelu. Kun vaan jotenkin jaksaa väsymykseltä ja pahalta ololta, ja muistaa olla rehkimättä liikaa.

Minä ostin pari ei-niin-tiukkaa t-paitaa ja neuletakkia ja puuvilla-pellavahousut leveällä joustavalla vyötäröllä. Ei mammavaatteita mutta noilla varmaan pääsee alkuun. Taisin mainita viime viikolla kaverista jolla on jo valtava masu vaikka on 'vain' pari kuukautta pidemmällä, ei puhettakaan että hän olisi voinut enää viikkoihin käyttää tavallisia housuja. Varautua siis pitää [:)].

Hola!

Kiva tosiaan aina välillä muistella että km riskit on jo aika pienet [:)] Kaikkea voi toki vielä sattua, mutta jos todennäköisyyksiä katotaan niin tuo taulukko rauhoittaa mieltä jotenkin.

Omista äitiyshousuista kerroinkin just tällä sivulla pari viestiä sitten, en just nyt viitsi toistaa [:)]

basura, mua kans oudoksuttaa miesgynet. Jotenkin vaan "outoa", ei voi mitään [:D] Onhan ne varmaan asiansa osaavia ja täysin asiallisia (99,9 %) mutta jännä miksi he valitsevat juuri kyseisen alan erikoistua [:D] Naisurologeja on todella vähän. Pyörien turvaistuimia vauvoille ei ole muuten koskaan tullut missään vastaan, nyt kun asiaa ajattelen. Luulisi että niitä kuitenkin keksitty on??

Omaa napaa: ei mitään uutta länsirintamalta. Paha olo jatkuu. Nyt tullut myös alaselkä kipeäksi. En tiä auttaisiko jos vähän jaksais jumpata.

Mutta asiasta toiseen, hei ystävät, olisiko tietoa mitä lääkkeitä ylipäätään on turvallista syödä alkuraskauden aikana? siis tarkoitan, onko särkylääkkeistä ainoastaan Panadol turvallinen koko ajan? Buranan mainoksessa muistaakseni sanotaan (??) että ei suositella raskauden viimeisellä kolmanneksella --> siis sitäkö sais muka ottaa ekalla kolmanneksella??! Miten sitä uskaltais syödä nyt kun on tärkeimmät kehitysvaiheet menossa, jos ei saa ottaa viimeisinä viikkoina kun vauva alkaa olla jo valmis syntymään???

Voiko esim. Imodiumia ottaa jos turistiripuli iskee?

Mutta siksi kysyn että tosiaan lähdemme viikonloppuna Etelä-Eurooppaan parin viikon lomalle ja pitää kait sinne jotain lääkekaappia mukaan ottaa varuilta matkaan. Onko teillä matkustavaisilla kokemuksia?

Voi ällötys....pahin "aamupahoivointi" joka jatkuu koko päivän....päätyy oksentamiseen[:'(] ! sitte voi kuvitella jotain syövänsä yleensä kourallinen muroja kiiselin kera.Paino laskenut jo 4kg...Lääkäristä sain pahoivointi lääkeet mutta punasella kolmiolla ja ei suositella raskaana oleville...auttaa kyllä mutta väsyttävät kahta kauheammin.En uskltanut paljon syödä niitä ja ootan millon tää olo loppuis! pääh.. muute kaikki aivan ihanasti! Kesä on ihanaa joka päivä on jotain kivaa touhua mukuloiden kanssa ja kohta alkaa taas työputki syksyyn.
Tiedän että kohta helpottaa[:D]! Ultra olis viikon päästä jee! oon itekki käyttänyt vähän mukavampia housuja vaikka paino putoaa pömpötys pysyy[;)] jaksamista kaikille!

Bubble Joo, mulla on sama ton huimauksen kans. Ja korvat humisee. Töissä meinasin kaatua asukkaan päälle, kun kyykistyin ottamaan alahyllyltä vaippaa ja nousin (en mielestäni edes kovin nopeasti), niin silloin "heitti päässä" ja jalat petti alta. Ja sit toi väsymys, en tiedä voiko johtua tosta verenpaineesta, mutta tää minun väsymyksen määrä ei tunnu enää olevan normaalia. [8|] Yhden yövuoron jouduin vielä saikun jälkeen tekemään, koko ajan tuntui, että nukahtaa pystyyn, vaikka olin melkein koko päivän nukkunut. Mikä huolestuttavinta, nukahdin hellan päälle kun puuroa keitin. Sekunniksi vain torkahdin, mutta olis voinu aika pahasti käydä tossa. [:o]

Onko muuten teidän miehet "muuttuneet" raskauden aikana? Minun mies on ollut normaalia väsyneempi, erittäin hajamielinen ja itse sanoo, että koko ajan tuntuu, että ois vatsatauti tulossa, mutta ei sit kuitenkaan tule. Ja pari kertaa on meinannut oksentaa ennen ruokaa. (Itsehän oksennan lähes aina ennen syöntiä) Koko ajan olen sanonut hänelle, että hän on myötätuntoraskaana. [:D] Ei ole mies oikein ottautunut asiaan, kunnes tänään itsellään osui silmiin tämä artikkeli; http://iltalehti.fi/perhe/2010061511863605_pr.shtml
Heti kutsui minut katsomaan ja silmät pyöreinä sanoi, että enpä olis uskonut, mutta kai se nyt on uskottava. [:D][:D]

Oi, mulla sanoo, ettei löydy tota sivuu. Toimiiko muilla? Tossa siis on Iltalehden juttu miehen myötätuntoraskaudesta, tänä päivänä vissiin nettiin laitettu. Löytyy ainakin sillä kun kirjottaa siihen hakukenttään "myötätuntoraskaus".

Takaisin