Kesäkuun keskustelut

Moi Sadepilvi,

Lääkäreiden käyttämistä virallisista lähteistä löysin mm. seuraavanlaista tietoa mainitsemistasi lääkkeistä:

Burana:
...Epidemiologisten tutkimusten perusteella on viitettä siitä, että prostaglandiinisynteesiinhibiittorin
käyttö alkuraskauden aikana lisää keskenmenon, sikiön sydämen epämuodostumien sekä
gastroskiisin riskiä...
ja
...Raskauden ensimmäisen ja toisen kolmanneksen aikana
ibuprofeenia ei pitäisi käyttää ellei ehdottoman välttämätöntä. Jos raskautta yrittävä tai
ensimmäisellä/toisella raskauskolmanneksella oleva nainen käyttää ibuprofeenia, tulisi käyttää
mahdollisimman pientä annosta ja mahdollisimman lyhytkestoisesti... jne.

Panadol:
...Raskaudenaikaiseen käyttöön ei tiedetä liittyvän riskejä...
Pakkausselosteessa kuitenkin: Panadol tabletteja voi käyttää ohjeen mukaisin annoksin tilapäisesti myös raskauden aikana ja imetyksen yhteydessä.

Imodium:
...Vaikka Imodiumilla ei ole todettu olevan sikiötoksisia tai teratogeenisia ominaisuuksia, Imodiumhoitoa
ei suositella raskaana oleville potilaille etenkään ensimmäisen trimesterin aikana...

Pakkausselosteissa lukee yleensä "Kysy lääkäriltä tai apteekista neuvoa ennen minkään lääkkeen käyttöä raskauden tai imetyksen aikana." Lääkäri voi riski/hyötysuhdetta harkittuaan antaa luvan käyttää myös riskejä aiheuttavia vaihtoehtoja. Apteekit eivät saisi ottaa kantaa hoidon puolesta, jos virallista tietoa lääkkeen turvallisuudesta ei ole.

Itse vältän kaiken minkä voin. Jopa Panadolin, mutta sitä käyttäisin esim. jos päänsärky pitkittyisi. Ongelmana alalla on se, että lääkkeiden testaaminen raskaana olevilla naisilla on eettisesti kyseenalaista. Ja kukapa nainen siihen suostuisi, en ainakaan minä... Mm. sen takia onkin pulaa tämän tyypin turvallisuustiedosta.

Sikarokotteen kuitenkin otin [:D] nyt keväällä kun päätin yrittää raskautta.

Googlaamalla esim. Raskaus ja lääkkeet saa myös jotain tietoja. Tai esim. pakkausseloste Imodium.

Anteeksi pitkä selostus... [:D]
 
Lääkkeistä: Itse joudun selän takia syömään panacodia ja panadolia, molemmat on onneksi näitä raskausaikana sallittuja. Annostuksen pidän niin pienenä kuin pystyn ja toivottavasti voin jossain vaiheessa lopettaa kokonaan. Kaveri söi raskausaikana monta buranakuuria, lääkärin määräyksellä, mitä on ihmetelty kyllä monesti. Onneksi syntyi terve lapsi.  Allergialääkkeet itse lopetin heti, vaikka tarvitsisin ajoittain. En ole vielä keskustellut lääkärin kanssa aiheesta. Useimmiten lääkärit eivät kuulemma kiellä setiritsiiniä, kun tilanne on muuten kartoitettu. Kaikista lääkkeistä kannattaa kyllä keskustella lääkärin kanssa, kun aina on se että mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle ollenkaan.
 
Heippa kaikille!

me käytiin eilen varhaisultrassa ja pienihän siellä oli jolla sydän sykki ja kätilön mukaan kaikki kunnossa. [:)] Onnen kyyneleethän siinä tuli ja olo on kyllä nyt helpottunut! viikonloppuna kerrotaan tuleville ukeille ja mummoille, taitaa tulla perheelle mieluinen viikonloppu! [;)]
 
Huomenta [:'(]

Tuli sitten trampattua pauttiarallaa tuhannen rappusta [8|] ei kyllä jalka jaksa nousta sillain kun vielä muutama viikko sitten [:'(] osasyynsä kyllä varmaan oli eilisella kokonaisvaltasella tyhjennyksellä.. Nyt koitan taas varovasti jugurttia ryystellä ennekun käyn aamupäiväunille.. Jos olo jatkuu samanlaisena en tuota piiriä kyllä kovin kauaa suostu tekemään [:@]

Töistä tullessa kävin kahtomassa mitä tammamammalle ja varsulle kuuluu metsälaitumelle.. Siellähän ne vyöryivät turvat maassa [:D] mahottomaksi paisunut mammam vatta [:D] mutta se vain hyvä kun sairasteli kesän korvalla ja hukkas kaikki lihat päältään.. eihan tuolla lihaksia tule, mutta edes vatsaa ja katsotaan sitä lihasten palauttelua sitten joskus [;)]

Hassu raskausoire ilmennyt [:D] Kutittaa ihan mielettömästi lapaluiden välistä.. vain ja ainoastaa yhestä kohtaa [:D] kultsi eilen ehtoosti rahnutti kun en itse juuri tuohon kohtaan yletä mitään kautta ja tuumasi ettei siellä mitään ihmeellistä näy, ehkäpä mulle sit kasvaa siiiiiiiivet [:D] [:D] vaikken sitä siipijuomaa juokkaan.. Pähkin tuossa että kauanko tuota jatkunut ja tulin lopputulokseen että jonkun reilun kuukauden.. olis alkanut ehkä hedelmöittymisen aikoihin..

tjah.. taaskaan muutakun omaa napaa [;)] koitakaa kestää taikka hyppelehtikää sujuvasti mun ohi [;)]
 
possulle jaksamista!

olette olleet taas niin ahkeria täällä [:)] en pysy perässä.
täälläkin mies jotakuinkin myötätunnosta raskaana, valittaa kun lihoo [:D]

mä olen pysynyt edelleen omissa vaatteissa, välillä turvottaa niin paljon ettei farkkuja haluaisi pitää, mutta hamettakaa ei viitsi näin kylmillä keleillä laittaa. ostan mammavaatetusta vasta kun massu kasvaa nähtävästi.
olo on ollut aika....ällö [:D] lohduttavaa lukea että teillä samanlaista. mikään ei maistu miltään, mitään ei tee mieli... pakko vaan saada jotain syötyä. mutta eikös me juuri tätä oloa odoteltu [;)]

onnittelut kaikille pienistä sydämen sykkeistä! [:)] minä sain np-ultraankin jo ajan, eli ensi kuun alussa sinne. neuvolakäynti oli mun mielestä vähän hölmö(?)... johtui kai siitä terkkarista, vähän liian tiukkis. "onneksi" ei ole sama seuraavalla käynnillä.

mä olen jo sortunut kertoo muutamalle ystävälle raskaudesta... toivottavasti ei tuo huonoa onnea [:D] *koputtaa puuta*
 
Päivää!
Onnea kaikille taas jotka ovat sykkeen nähneet! [:)][:)] Ja tervetuloa kaikki uudet listalle ilmoittautuneet [:)]

vadelmalaku:
kiitos kun laitoit tietoa noista lääkkeistä! [:)] ainakin Imodium jää siis vain matkakumppaneille - joskus oon sitä tarvinnu reissussa kun maha mennyt sekaisin, mutta onneksi pahemmilta myrkytyksiltä oon välttynyt. Ja Panadol on sitten varalla jos paha päänsärky alkaa vaivata.

Hihii, Adaralla ja minnussillako miehet on myötätuntoraskaana! [:-] Aika hassua [:D][:D] Voisikohan tätä pahaa oloa jotenkin siirtää niille miehille??
adara tuo sinun väsymys muuten kuulostaa aika kamalalta! Toivotaan että menee pian ohi, etkä nukahda enää hellalle saati jonnekin autonrattiin...

Mirputin: Kuinka lääkäri on sulle kirjottanut pahoinvointilääkettä jota ei edes suositella raskaana oleville? Ihme juttu, hui [:-]


ON: Matkalle lähtö lähestyy uhkaavasti [:)][:)][:)] Mietityttää mitenhän selviän lentomatkoista ja pitkästä autossa istumisesta. Pitää kerätä käsilaukkuun kunnon varasto suklaata, pillimehua, pähkinöitä ja muuta naposteltavaa [:)] Niin ja oksennuspusseja!!!! [X(] 

Varmaan nuo aurinkovoiteet on aika vahvaa tavaraa, eli ei pitäisi hirveästi lotrata niiden kanssa kesällä. Mutta kun palan niin helposti, niin ostin kuitenkin rasvaa 30-suojakertoimella mukaan matkalle. Jospa palamisen välttäminen olisi pienempi paha... Tietysti pitää muutenkin varoa oleilemasta suorassa auringossa keskellä päivää.

En vieläkään tiedä uskallanko siellä syödä esim. paikallista jäätelöä joka siis Italiassa on herkkujen herkkua. Mistä sen tietää onko se pastöroitua. Tavallaan harmi, että pitkään suunniteltu matka muuttuu minun osalta viinittömäksi, juustottomaksi ja muutenkin varovaisemmaksi, mutta sitten toisaalta ei harmita yhtään [:)][:)]

Voikaa hyvin!
 
sorruin tänään ostaan ekat mammapöksyt alko tuntuu et omat housut puristaa jo jonkun verran enkä sitte enää viittiny ostaa normihousui ku se maha alkaa sieltä kumminki kasvaan. ja löysin ekalla sovituksella unelma housut :) nyt ei kiristä mistään ainakaan. perjantaina ois eka neuvola saa nähä miten menee :) toivottavasti hyvin ja ootan et saan ekan ultra ajan sitte vähän jännittää. mut kyllä tää tästä :)
 
Vielä ollaan hengissä. Väsyttää, kiukuttaa, itkettää...ja tänään olen halannut wc:n posliinia ennätykselliset 3 kertaa (tässä raskaudessa) kaiken kakomisen lisäksi. Rankkaa ja tästä se vaan pahenee. Hyi olkoon.

Pahoinvointilääkkeistä: Edellisessä raskaudessa sain pahoinvointiin Metopram-merkkistä lääkettä, jossa vaikuttavana aineena on metoklopramidihydrokloridi. 2 viikkoa ennen lääkärissä (gynellä) käyntiä (mulla oli tuolloin menosssa rv 16) kyseinen lääkeaine oli vapautettu kiellosta käyttää sitä raskausaikana. Mulla kyseinen lääke ei kyllä raskauspahoinvointiin auttanut (vaikka kokemusta kyseisestä lääkkeestä on tullut myös migreenin myötä, jolloin se on kyllä silloin toiminut). Mulla 24h-pahoinvointi kesti rv:lle 18-19, eikä siihen auttanut mikään muu kuin kärsimys. Pahimmillaan mun yleiskunto oli niin huono, että konttasin himassa vessaan, kun en pysynyt tolpillani. Terveysneuvonnasta (johon soitin kysyäkseni, minne voisin mennä hoitoon, kun en pärjää enää kotona yksinäni) sanottiin selvällä suomen kielellä: "Kärsi! Kyllä se jossain vaiheessa menee ohi." Jep. Ammattitaitoista väkeä. Lopulta menin sitten yksityiselle lääkäriasemalle, jossa mut otettiin vakavissaan...

Mitähän muuta... Neuvolassa kävin maanantaina. Eipä paljoa tullut kotiin tuomisia, kun kaikki ohjeistukset on vielä niin tuoreesti muistissa. Np-ultraan varasin ajan ja se olisi sitten kuukauden päästä 14.7. Pitkään pitää vielä odottaa, että saa selvyyden, onko tuolla "samettirasiassa" pientä matkalaista.

Äitiysvaatteet. Mä aloin edellisesä raskaudessa käyttämään mammahousuja muistaakseni heinäkuussa. Sitä ennen ostin muutamat "normaalimalliset" kesähousut, jotka olivat muutamaa kokoa normaalia suuremmat. Nyt mä olen käyttänyt pelkkiä mammahousuja suunnilleen vuoden, kun en synnytyksen jälkeen voinut kutistuttaa itseäni normaaleihin mittoihin... Mammahousut on ihanat päällä. Mielummin housut, jotka ei purista ja kiristä kuin sinnittelyä vanhoissa vaatteissa.

Sadepilvi: Oih! Nautinnollista matkaa Italiaan! Mulla odottaa lomamatka marraskuussa...pitkät lennot edessä. Kyllä vähän noi ruokailut muakin mietityttää. Suomessahan pastörointi on pakollista, mutta mites tuolla Etelä-Euroopassa? En kyllä välttämättä uskaltais tuorejäätelö syödä. Pitääköhän ottaa omat eväät mukaan. [;)]

Epelation on päässyt vetämään päivän rääkkitreenin...Portaita ylös ja alas. Arghhh. Jaksamista arjen raatamiseen!

Mies jätti mut yksinään kotiin. Koitan päästä päiväunille...Se on moi!
 
Osanottoni ja voimia teille surun kohdanneille!! [:(]

Verenpaineista. Itselläni ollut aina tosi matalat, nytkin ollut alle 100/ alle 60. Mutta ei vielä ihmeemmin huimallut. Mutta väsymys ollut aivan valtava.
Tänään olis ollut sataman yössä muutama hyvä esiintyjä mitä olis halunna mennä katsomaan, mutta kotisohva vei voiton ihan täysin.
Maha ei taho myös toimia, kolmatta viikkoa ongelmana. Joka toinen tai joka kolmas päivä tulee iso hätä. Onko ollut muilla mahan toiminnassa ongelmia? Ootteko millä saanut toimimaan paremmin?
Alamaha mennyt pinkeeksi ja ruvennut vähän kasvamaan, kovan tuntunen tunnustellessa. Mutta tää muumina oleminen turvottaa niin paljon että maha näyttää sen takia isolta pallolta mitä oikeesti on. [:D]

Np- ultra olis maanantaina... Ihan kauheet tärinät päällä. Olis jo äkkiä!!! [:)] Pääsee näkemään pienen tulokkaan [:)]
Itse en varhais ultrassa käynyt ku aattelin että maltan oottaa siihen 12 viikon. Mutta mitä vähemmän päiviä rupee olemaan niin sitä kärsimättömämpi olo on [:)]
 
Bofink osta Marlin luumunektaria. Kauhean makuista ja näköistä, mutta auttaa. Itse juon aamuisin lasillisen ja ummetusongelmat on helpottanut. Ystäväni, joka on raskausmentorini <3, neuvoi käyttämään tätä. En luovu luumunektarista koskaan [:D]
 
Bofink, sama vaiva on täälläkin. Täysin normaalia ja kuuluu tilaan. Ihan Levolacia olen apteekista hommannut, ei haise(!) eikä maistu, minä vaan en meinaa muistaa ottaa sitä.

Kylläpäs on taas aamu [>:]. Eilisen podin ihan järkyttävää päänsärkyä koko päivän ja unet oli lähinnä siitä toipumista. Nyt oksettaa ja pönttöön on pitänyt syljeskellä, mutta oksulle en ole vielä periksi antanut. Huh, kohta töihin, toivottavasti tänään selviää ilman pääkipua.
 
herttinen Bofink! Mehän ollaan hyvällä lykyllä vierekkäin puskemassa 4.1. [:D] Itse kuuntelin sataman yön touhuja vastarannalta koirien kanssa, hyvin kuulu! kunnes klo 22 nukahin [:)] ps. hiukan kateellinen kun pääsit ultraa jo maanantaina..itella vielä 13pvä kituamista.. [:D] voisit sitten kertoa millaista siellä oli ja kauan kesti..[;)]

Laskeeko raskaus verenpainetta? itsellä ollut aina vissiin vähän yläkanttiin (jännitän vissiin mittaustilannetta) niin ekassa neuvolassa sano että ei ole edes korkealla..olin varma että tulee joku saarna suolan ym käytöstä. ja sillon jännitin ja paljon!

 Mulla mahan kanssa tilanne on aivan toinen..aina olen hyvä ollut vessassa juoksesmisessa niin isossa kuin pinenessä hädässä, mutta nyt raskauden myötä on kyllä enemmänkin tuohon ripulin suuntaan kuin ummetuksen. Tuntuu että kaikki oireet mitä mulla on on jotenkin eri oireita kuin muilla...stressi,huoli,hätä, paniikki..vaan onhan sekin sanottu että oireeton ei ole merkki mistään pahasta..ja äitilläni ei ollut mitään oireita minua ja siskoa odotellessa niin josko se olisi vaikka perinnöllistä.

Käyttääkö muut vitamiinilisiä? Itse olen nyt paketin vetänyt lady vita mamaa ihan siitä syystä kun olen kasvissyöjä niin saisin siitä sitten vitamiinit mitkä saattaa uupua. Mutta tuntuu älyttömältä määrältä ottaa 3 isoa pilleriä päivässä!! olen tarkistanut vaikka keltä että "lukeeko tässä kolme?" sitten myös syön lohi omega3 naturamedilta.

Eilen poljin 25km ja vielä ei satu kuin selkään aivan prkl.. tänään olisi tarkoitus sitten mennä pankkiin vähän kyselemään lainoista kuhan mies tulee töistä..vähän jänskkättää sekin ja kovasti tahtoisin jo muuttaa. Mutta monta muttaa vielä ennnen sitä hetkeä..stressiä pukkaa vähän joka suunnalta..pitäisi vain koittaa ottaa rauhassa..
 
basura: Mulla on Multivita raskaus ja imetys-vitamiineja, ei tarvitse ottaa kuin yksi päivässä. Lisäksi d-vitamiini ja kalsiumlisä odottaa kaapissa että muistan aukaista. Omega3:a pitäisi muistaa ostaa, mutta kun sitä ei vielä ole niin ei muista [;)]
 
Hei teille kaikille onnekkaille odottajille! Itse kirjauduin tänne tasan kaksi viikkoa sitten tehtyäni positiivisen testin. Helmikuun alulle piti osua tuo laskettu aika. Mutta niin ikävästi kävi kohdalleni, että olen tilastoissa se yksi epäonninen tuhannesta, eli diagnoosi tämän viikon maanantaina oli kohdunulkoinen raskaus. Helmikuun helmi jää nyt saamatta. Nyt joudun käymään verikokeissa kahden päivän välein mittauttamassa hormonipitoisuuksia. Huomenna pitäisi lääkärin soittaa jatkotoimenpiteistä. Kesäloman alku menee nyt sitten verikokeiden ja masennuksen merkeissä. Toivon kuitenkin, että olisin edes sen verta onnekas, että alkio kuivuisi pois ilman solumyrkkyjä tai leikkausoperaatiota. Kolme iltaa olen kotona itkenyt, mutta nyt on mieliala jo vähän kohentunut, kun olen puhunut asiasta lähimpieni kanssa ja syönyt suklaata enemmän kuin laki sallii. Lapsi olisi ollut kovin toivottu, mutta toivottavasti pian tärppää paremmalla onnella. Toki matkassa on nyt se huoli, että kun on ollut kerran kohdunulkoinen raskaus, niin riski uudesta moisesta kasvaa. No mutta nyt koitan unohtaa huolet ja murheet ja nauttia kesästä.

Aivan mahtavaa kesää ja odotusta teille kaikille! Toivottavasti teillä kaikilla raskaus sujuisi hyvin ja mallikkaasti ilman ongelmia. Niin ja nautitaan kesästä! [:)]
 
Niin ja en huomannut laittaa Possulle tuohon edelliseen vuodatukseeni vietiä, että VOIMIA JA JAKSAMISTA kanssa-kohtalo-toverini! Ajatella, että KU-raskauden mahdollisuus on promillen luokkaa ja miten se sitten osuikaan kohdalle. Tunteet on ollut kyllä sekavat. Oliko sinullakin kyseessä ensimmäinen raskaus? Toivottavasti kohdallasi kävisi kuitenkin niin hyvin, että se "lottovoitto" sieltä tulisikin. Haleja!
 
Odottelijalle osanotot ja pahoittelut!!! [:(][:(] Voi että pitääkin osua kohdalle näitä [:(] Jaksamista, ja toivottavasti tärppää uudestaan pian, ja seuraavalla kerralla sitten 200 % parempi onni matkassa!!
 
Päivää taloon!

Basura: Mun käsittääkseni raskaus ei laske verenpainetta...vaan hyvä kunto ja ruokailutottumukset. Sulla ei ainakaan huono kunto voi olla, kun polkaset tollai kevyesti 25km. Wau! [:D] Yleensä verenpainetta seuraillaan raskausaikana tiheään sen takia, että raskausmyrkytyksen ensioireina on verenpaineen kohoaminen, joten mun mielestä raskaus lähinnä nostaa paineita.

Vitamiineista: Mä syön Multitabsin raskausmonivitamiinia 2 tbl päivässä. Tulee vetästyä foolihapon takia se 2 tabua. Lisäksi jos hemoglobiiniarvot tippuvat liiaksi, niin sitten vielä extrana rautaa... Pinaattiletut on mun ystäviä ja hemppa on pysynyt loistavassa kuosissa.

Odottelijalle paljon voimia ja jaksamista! Luin ton saman raapustuksen tuolta helmikuisista, mutta en sinne asiaa huomannut kommentoida. Toivotaan, että toi loppu sujuu "itsestään", ettei niitä myrkkyjä tai sitä operointia tarvita. *voimahali* Ja sitten paljon lykkyä tulevaan! <3
 
Voimahali odottelijalle!! [:(]

Oispa hauskaa jos niin sattuisi, basura. Pitää olla lähempänä yhteyksissä että milloin on lähtö eessä [;)]
Mulla olis ollut oikeesti ultra aika vasta 28 pv, mutta minä kettu soitin ja kysyin voisko vaihtaa ku se päivä ei passaa. No oikeesti ei passannakkaan kun ei pystynyt asiakaita siirtämään mihinkään siltä aamulta.
Aivan varmasti tulen hehkuttamaan maanantaina ku näkee pikkuisen [:)]

Itse syön Multivitan raskaus ja imetys tabuja, niitä ei tarvi kuin yksi päivässä. Sitten Möllerin omega-3. Mutta muuta en oo napsinut. Hemoja seurata ku on aina alhaset ettei enempää tipu. Voisin kanssa ostaa pinaattilettuja töihin evääksi.
 
Minä syön kanssa Multitabsin raskausmonivitamiinia 2 tablettia päivässä. Mutta ne on kohta loppu ja meinasin vaihtaa, jos jossaki toisessa olisi kalsiumia vähän enemmän. Tai sitten ostan erikseen kalkkitabletteja, pitää kattoa mitä tarttuu apteekista mukaan. En saa ihan maitoa juomalla sitä tarvittavaa määrää kalsiumia päivässä. Syksyllä pitää varmaan sitten muistaa ostaa d-vitamiinia.
Mulla oli neuvolassa hemoglobiini hyvä, 136, toivottavasti pysyis kans ettei tarvis rautalisän kans ruveta säätään. Jostain luin että ne panee mahan toiminnan sekaisin [&o]

Eipä kummempaa tänään! Ihanata vointia kaikille ! [:)]
 
Voi murhetta...voimia kaikille suunattomasti joiden pienet eivät oleet valmiita vielä[:(]

kysyin toiselta lääkäriltä noista tabuista jotka on postafen merkkiset, että saa jos ei muu auta on auttanut tosi hyvin mutta vältän käyttöä ettei vaan käy hassusti..ei se auta muuta kuin halailla kaakeleita päivästä-toiseen...väsyytävää mutta toivottavasti pian ohi ja kohti uusia vaivoja:D
Täälläkin on ummetusta yleensä johtuu siitä että ruuansulatus hidastuu raskaana ja eteenkin imetysaikana..hyvä ruokavalio jota mulla ei oo...[8|] auttavat asiaan. verenpaine ollu alhainen mullakin joka raskausaikana pahentaa vielä että hemoglubiini on myös huono siitä mun pyörtymiset ja huippaukset johtuu, ei muuta ku rautaa kehiin verilettuja yök[:'(] mutta pinaattiletut menis[:)]
 
Takaisin
Top