Kesäkuun hölinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Cocoa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Windfall, tosi ikävää että sulla on kaikki huolenaiheet iskeneet päälle yhtäaikaa. :( Hyvä, että jaoit ne meidän kanssa täällä! Herkällä hetkellä negatiiviset ajatukset ja huolet usein vielä tuntuvat vähintään tuplasti suuremmilta kun normaalioloissa, varsinkin jos niitä pohtii yksin. Omaan korvaan mainitsemasi asiat kuulostavat hyvin ymmärrettäviltä huolilta, joita olen itsekin pohtinut, ikävintä kaikessa ehkä vielä se että miehesi on niin pitkään poissa eikä voi olla fyysisesti läsnä jakamassa näitä asioita, hetkiä ja ajatuksia. Kaikki tuntematonhan on aina pelottavaa ja raskaus, lapsen syntymä ja ainakin ensimmäiset 30 vuotta lapsen elämästä on äidille täynnä erilaisia huolia..

Kun itsellä on hetkiä joissa tuntuu että negatiiviset asiat kasvavat mielessä liian suuriksi, yritän väkisin keskittyä positiiviseen ja järkeistää asiat: meilläkään ei ole hankittu vielä mitään vauvalle, joten loin listan asioista joita tarvitaan ja aikataulun milloin haluan että kaikki nämä asiat on hankittu. Oma perhe ja ystävät ovat tuhansien kilometrien päässä, joten olen lähtenyt etsimään paikallisia mammajooga tms ryhmiä, jotka eivät ole yleensä ihan omantyylisiä juttuja, mutta saattavat kuitenkin toimia hyvinä väylinä uusiin tuttavuuksiin; yksikin uusi, samassa elämätilanteessa oleva ystävä voi muuttaa niin paljon. :) Ja tärkeintä ehkä kaikessa, mihin vasta viime aikoina olen kiinnittänyt huomiota, on pitää huolta siitä että itsellä on hyvä olla ja tekee myös niitä asioita mistä itse nauttii. Tuntuu että näiden raskauskuukausien aikana niin helposti hukkuu kaikkien fyysisten oireiden sekä ultra- ja lääkäriaikojen keskelle joissa kaikissa etsitään vikoja, saati sitten ne Internetin kauhukertomukset jokaisesta mahdollisesta skenaariosta mikä voi mennä pieleen, että sitä unohtaa miten loppujenlopuksi ehdottomasti suurin osa meistä ja meidän lapsista tulee olemaan täysin terveitä ja hyvinvoivia, ja varmasti myös aivan loistavia äitejä! :happy:

Menipä viikonloppu nopiaa, täällä oottelen milloin tulee ilmoitus et muu väki o tulossa kotia päin. Tuli kyllä hyvään saumaan tää yksin olo vaikka haikeudella kuvia kattelen oon saanut rästi hommia tehtyä ja kohta tilan mihin mahtuu sitten vauvan tavarat

Windfall, Et ole todellakaan ainoa! Tosiaan tutulta kuulostaa. Minustakin kaikista kurjimmalta tuntuu että ehkä tuo ettei mies voi olla läsnä jakamassa murheita sun kanssa. :sad001Se on itsellä sellainen suuri voimavara näiden tunnemyrskyjen ja -kuohujen keskellä!

Meillä tilanne on taas siinä mielessä vähän toisenlainen että me ollaan muutettu kotikaupunkiin jossa meillä on tukiverkkoa, mutta mä itken koti-ikävääni kaupunkiin josta muutettiin, itken kun sukulaiset ahdistaa, itken että tehtiin virhe kun muutettiin kun se vei miehen työttömäksikin..
Pelkään myös tulevaa arkea kahden lapsen kanssa kun tuntuu etten aina pärjää edes tuon yhden taaperon kanssa. Oon joskus romahtanut lattialle vain itkemään etten ookkaan sellainen pullantuoksuinen äiti enkä tuu pärjäämään! (Samalla musta tuntuu että moni muukin mua epäilee)
Meillä oli miehen kanssa myös kriisivaihe tässä raskaudessa ja olin suurin piirtein valmis eroon kun tuntui ettei mitään yhteistä enää oo ja jatkuva riitelykin kulutti henkisesti. Silloin ajattelin että jos tätä vauvaakaan ei olisi tulossa, olisi helpompaa. Siitä oon jaksanut potea todella huonoa omaatuntoa.
Lisäksi painaa kaikki asiat joita mietin että oon varmaan tehnyt pieleen esikoisen kanssa ja nyt täytyisi toinenkin kasvattaa!

Lemonia kirjoittikin hienosti että niihin mammaryhmiin ym kannattaa rohkeasti lähteä. Jo yksikin ystävä voi muuttaa hurjasti! :)
Ja tosiaan että muistaa tehdä myös itselle mieluisia asioita, mielialaa piristääkseen.

Kuitenkin pohjimmiltaan nääkin on vaan tunteita, negatiivisia sellaisia ja nekin on ok tuntea aivan yhtälailla kuin positiivisiakin. Sitten jos kaikki alkaa näyttää jatkuvasti synkältä, eikä jaksa ja itkulle ei näy loppua niin puimaan asiaa neuvolaan josta varmasti saa apua eteenpäin! :)

Kutjalaura, Kiva juttu että siellä oot saanut rauhassa vietellä aikaa ja järjesteltyä asioita. Minkäs kokoinen teidän perhe olikaan? Oma aika tulee aina välillä enemmän kuin tarpeeseen. :)

Miitu meitä on 6 tällä hetkellä eli 4 lasta +tietty masussa piileskelevä. En voi tainnu tän 9v äiti elämän aikana koskaan olla yksin yötä kotona mies ainakin ollut. toki lapset on hoidossa ollut jne. mutta näin et mieski lähtee ja ovat to-su pois . en valita voisin ottaa tälläsen tilaisuuden toistekin ☺

Mulla ahistaa ku mies lähtee Lappiin tänää illalla. Vaikka onki helppo viikko sinänsä ku mun vanhemmat on ke asti meillä. Mut sit ens kk ku alkaa itelläki työt ja su ilta-to ilta vähintään on taaperon kans yksin kotona + työt ni voi olla aika sippi :( vähä pelkään et taas tulee pienoinen masennus niinku miehen viime työkomennuksen aikaa..

Kutjalaura, Varmasti enemmän kuin tarpeeseen tullut breikki, ihanaa. :)

Aneska, Tsemppiä tulevaan viikkoon, etenkin loppuviikkoon! Onneksi vanhempasi ovat edes osan viikosta apuna. Varmasti jo iso helpotus. Rankaltahan tuo kuulostaa, työt, raskaus ja taaperoarki käytännössä yksin. Onko neuvolan kautta mahdollista saada jotain kotiapua tms jos tilanne käy todella tiukaksi?

On, aikaisemminki on käynyt. Sais vaan aikaseks laitettua viestiä.

Kiitos tsemppauksista Miitu ja Lemonia. Kyllähän sen järjellä ymmärtää, että lapsia syntyy kaikenlaisiin tilanteisiin ja suurimmalla osalla menee ihan hyvin... Onneksi täällä nyt on sentään useita perhevalmennuksia tarjolla, ehkä sieltä löytyisi jopa joku koirallinen perheenalku? En luonnostani hakeudu juuri mihinkään ryhmäharrasteisiin, mutta täytynee taas tsempata. Ehkä tässä eniten rassaa se, ettei meillä ole mitään pysyvää kotia ole koskaan ollut pariskuntana. Ensin opiskelut eri paikkakunnilla ja jopa eri maissa pätkittäin, sen jälkeen neljä muuttoa pelkästään työn takia. Ei tässä ole juuri ehtinyt juurtumaan minnekään ja pidemmän päälle on raskasta luoda ne kuviot yhä uudestaan. Miehenkin oli vaan taloudellisesta tilanteesta johtuen pakko ottaa tämä duunipätkä, muutoin opiskelee uutta ammattia, kun edellisellä ei ole löytynyt töitä. Joten tuttua on tuo työttömyydenkin tuoma painolasti.

Koiraharrastuksen avulla olen jokaisessa uudessa kaupungissa saanut "jalan oven väliin" ja jonkinlaista sosiaalista ympyrää luotua, mutta eipä koirien kanssa kovin henkeviä keskusteluja käydä kun istuksin yksin kotona. Onneksi osaavat kuitenkin lohduttamisen jalon taidon, varsinkin yksi näistä käpertyy viereen ja nuolaisee kyynelen silloin tällöin.

Sen verran toimeennuin, että ostin nettikirpikseltä harsoja ja nyt katselen mammavaatteita.

Hyvä juttu Aneska että apua on kuitenkin tarjolla! :)

Windfall, Oon vähän samanlainen että itse en hakeudu mihinkään harrasteryhmiin yms mutta nyt lapsen myötä se onkin tuntunut todella luontevalta! :) Ja sitä kautta tavannut ihan huippu ihmisiä. Nyt yritän myös sosiaalistua täällä uudella paikkakunnalla enemmän, josko se alkaisi tuntua kodilta.
Ihanaa että sulla on karvaisia kaveruksia kotona. <3
Tosiaan lapsia syntyy yhteen jos toiseen elämäntilanteeseen, ei aina niin otollisiinkaan ja silti kaikki menee parhain päin. :)
Mun veljeni on 10v vanhempi ja elämä täysin mallillaan (vakituiset työt, omat uudet kodit rakennettu, uraputkessa jne.) kuitenkin sitten muuta ongelmaa on lapsiarki heidän elämäänsä tuonut että vaikka ajattelisi että kaikki olisi ihanteellisestikin juuri perhe-elämää varten, ei se näin menekkään. Näillä korteilla pelataan mitkä kullekin jaetaan. :)

Ei se taloudellinen vakauskaan aina tuo helpotusta lapsiarkeen, itsellä on yli 10 vuotta ollut sama työpaikka eikä ole juurikaan pelkoa, että työt loppuisi. Mutta kyllä mun on silti palattava töihin vanhempainvapaan päättyessä, muuten menee talous sekaisin, kun kaikki on mitoitettu kahden aikuisen talouteen, ja velkaa on riittävästi talosta ja mökistä, ja tietysti lapsettomuushoidoista. Pärjätään kyllä pääsääntöisesti ihan ok, ja vauvan tullenkin pärjätään varmasti kohtuullisesti. Minä olen meillä se tienari, niin sen mukaan sitten on mun mentävä takaisin töihin hyvissä ajoin, vaikka miten tahtoisin olla kotona lapsen kanssa.

Kuitenkin luotan siihen, että me pärjätään aina jotenkin, enkä pelkää siinä mielessä tulevaa. Aina voi tietysti sattua jotakin yllättävää, mutta en murehdi sitä etukäteen.

Luulisin, että pärjäisin yksinkin jollain lailla, mutta toivottavasti ei tarvitse.

Mäkin joudun palaamaan heti kun vanhempainvapaa loppuu. Juuri tein äitiysvapaahakemusta töissä ja paluu olisi 6.10.2018, olettaen että vauvat syntyisi tismalleen laskettuna aikana :)

Me ollaan miehen kanssa alunperinkin ihan tavan duunareita että tulot on aivan minimaaliset. Nyt tilanne on se että oon hoitovapaalla ja mies työtön. Silti pärjäillään, kun on pakko.
Mulle on aina ollut todella tärkeää että en joutuisi aivan pientä laittamaan hoitoon. Tiedossa siis varmasti kitkuttelua tulevat vuodet, mutta on se sen arvoista ja vähemmälläkin tulee hetken toimeen. :)

Totta, että vähemmälläkin tulee toimeen, mutta meillä nuo lainat vaikuttaa paljon :( Talostakin on omat kulunsa. Asuntolainojen 12kk:n lyhennysvapaat käytän kyllä hyväksi, ja taidan saada yhden tai kaksi luottoa maksettua ennen kuin tipahdan äitiysrahalle. Työnantaja maksaa kuitenkin vielä palkan 3kk äitiysvapaan alusta lukien, onneksi.

Mä olen tuleva yyhoo, joten ei ole vaihtoehtoja. Pakko mennä töihin, kun ei ole sitä toista vanhempaa tienaamassa.

Sama juttu täällä, mä olen pääasiallinen tienaaja. Tällä hetkellä näyttäisi siltä että 2018 heinäkuun loppuun riittäisi vanhempainvapaat, mutta yritän jos saisi vaikka joululle asti jotenkin kitkuteltua niin ei tarvitsisi alle vuotiaana laittaa hoitoon. Mies (ymmärrettävästi) näitä talousasioita enemmän murehtii, itse en niinkään, koska onneksi kukaan vauva ei varsinaisesti osaa kaivata niitä 1000 euron Emmaljungia eli ainakin vauvan "kustannusten" osalta vähemmälläkin pärjää :) Toki olisi eri tilanne silloin, jos asuntolainat yms. painaisi päälle.

Meillä mies on kotona työkyvyttömänä, joten luulisin, että pystyy lapsen kanssa olemaan kotona, ettei tarvitsisi hoitoon viedä. Riippuu missä kunnossa mies on sairautensa kanssa, joten voi olla, että tarvitaan joko apua kotiin tai sitten pitäisi saada lapsi päivähoitoon. Lähintä hoitopaikkaa en tiedä, voi olla kaukanakin. Työpaikkani on lähellä kotia, mutta se hoitopaikka voi olla vaikka 20km:n päässä. Täytyy selvittää asiaa sitten ajan kanssa.

Mä joudun luultavasti kanssa töihin. Mulla ei kyllä paikkaa on minne palata muutako keikkaa tekemään. Onneksi on vuosi aikaa miettiä mitä tekee. Yks vaihtoehto on et alan sit tekee keikkaa ja tekisin vain iltaa ja viikonloppua tai silleen mun porukat kattois jos tekevät edelleen vuorotyötä, niin sillä sais pidettyä pienimmän kotona pitempään.

Eipä lapset kotiutunutkaan tuulen takia. Veli toi Miehen kuitenkin kotia kun halla työt (meillä siis mökki merellä) tulevat vasta sitten tiistaina. Mä menen hu vasta yöhö töihin ni saa vielä tehä omiaan.

Takaisin