Kesäkuun hölinät

Mäkin ymmärsin juuri noin. Eli käytännössä ihan sama milloin tekee hakemuksen, se lasketaan jokatapauksessa siitä tietystä päivämäärästä. Itse hain äitiysavustukset aiemmin ja nyt tällä viikolla vasta loput.
 
Joo tiiän et ne lasketaan niin, mut mua hämmensi kun jotku sano et kaikki kannattaa hakee kerral samalla hakemuksella, mut en mä nyt tiiä mitä sillä on väliä jos haen nyt vaan pelkästään pakkausta ja muut tuet eri hakemuksella sit myöhemmin.
 
En mä saanut kaikkia samalla hakemuksella, äp oli eri hakemuksella, sitten äitiysraha ja vanhempainraha omanaan, ja lapsilisä vielä omana hakemuksenaan. Mutta samalla istumisella voi tehdä ne kaikki kuitenkin.
 
Sama juttu, 3 eri hakemusta. Mutta esim. jos raskaustodistuksen laitat jo avustusta haettaessa, ei sitä tarvitse uudestaan enää lähettää.
 
Mä oon kyllä ihan pihalla kaikista tuki jutuista.. Tai melkein. Mikä tää vanhempainraha on ja millon sitä alkaa saamaan?
 
Vanhempainrahakausi alkaa äitiysrahakauden (105 arkipäivää) jälkeen, ja se on vielä pienempi kuin äitiysraha. Laskeskelin omalta kohdalta, että äitiysraha on n. 75% palkasta ja vanhempainraha n. 65%, eli tulot putoaa melkoisesti, sen takia sitä laskinkin.

Hakemukset kannattaa tehdä hyvissä ajoin, vaikka kela voi osan päätöksistä tehdä vasta kun vauva on syntynyt. Muistaakseni äitiysrahan käsittelyaika oli 3 viikkoa ja vanhempainrahan 4 viikkoa, ja vanhempainrahaa varten täytyy toimittaa jälkitarkastustodistus kelaan, muutoin eivät voi päätöstä tehdä.

http://www.kela.fi/lapsiperheet-pikaopas#1 tuolla on ihan hyvä pikaopas näistä tuista.
 
Minä hain äitiys- ja vanheimpainrahan samalla hakemuksella netin kautta ja molempiin tuli jo myöntävä päätös. :)
 
Mulla kehotettiin neuvolasta hakemaan erikseen äitiys- ja vanhempainraha. Netissä hakemusta täyttäessä lomake herjasi, että voisin tehdä samalla hakemuksella molemmat, mutta kuuntelin kuitenkin neuvolantätiä ja hain nyt vain äitiysrahaa. En huomannut kysyä, miksi suosittelee sellaista, osaako joku viisaampi vastata? Toivottavasti ei tarvitse uutta palkkatodistusta pyytää, kun otin 6 kuukauden tulojen mukaan.
 
Olisikohan se neuvolan suositus liittynyt siihen, kun vanhempainrahaa varten tarvitaan se jälkitarkastustodistus kuitenkin? Sen saa neuvolasta sitten aikanaan, ja vanhempainrahapäätöstäkään ei varmaankaan kela tee ennen kuin se jälkitarkastustodistus on toimitettu, arvelen siis näin, faktatietoa ei ole :/
 
Meillä terkka kehotti hakemaan molemmat saman tien, mutta tosiaan jälkitarkastustodistus täytyy sitten toimittaa vanhempainrahaa varten.
 
Kiva juttu Kaari! Joko pääsit noutamaan ja tutkailemaan? :happy:

Tee perheen kanssa "rentouttava" kahvila/kauppareissu ja taapero huutaa koko helvatun ajan. :mad:
Lisäksi mulla hirveä jalkasärky ja supistukset.. Nii että miten meni noin niinku omasta mielestä. Tuli vaan sellainen fiilis et o-ou.. kun tää on vasta uhman alkua. Sitä syksyä odotellessa, tuleekohan mietittyä muutamaan otteeseen että mihin sitä on ryhtynyt.
(Ja vielä oon kolmannesta puhunut.. :oops:)

Kertokaa pliis joku että nää tästä kasvaa ja joskus helpottaa, joohan? :rolleyes:
 
Juu Miitu, kävin hakemassa heti töistä päästyä sen Matkahuollosta ^_^ Koira luuli, että se lelukoiruli oli sille, juoksi mun perässä kun kävin näyttämässä sitä lelua miehelle, ja istui viereen tuijottamaan mua kun pysähdyin :D
 
Voii eii, ihana koiruli, voin niin kuvitella tuon! xD
 
Miitu kyllä se uhma helpottaa :D meillä alkoi 1v 10kk ja kausittain aina tullut, pari viikkoa huonoa ja sit taas ku ei mitään. Nyt 4v ja uhmaa puskee pari pv putkeen sillon tällön ja sit ei enää mitään, ainoastaan välillä tulee joku pikkujuttu josta kiukkuaa n.20min ja sit taas ei mitään :D Meillä siis ainakin tosi kausittain mennyt aina ja pitkät hyvät uhmattomat välijaksot :D
Onneksi näin, tiedä miten tässä muuten olisi vauvan ja uhmiksen jaksanut, jos olisikin ollut jokapäiväistä uhmaa. Tosin oli meillä tossa n.2,5 vuoden iässä parin kuukauden jakso kun en halunnut käydä lapsen kanssa kaupassa vaan yksinäni, kun reissut hoitui vain itkupotkuraivareilla :D
 
Mä hain kaikki avustukset ja tuet ja lisät eilen netissä. Lisäsin sen raskaustodistusliitteen siihen avustushakemukseen, mutta en löytänyt mistään sellaista kohtaa, että tietäisin onko se hakemus nyt kunnossa ja työn alla. Asiointipalvelussa hakemusten tila näyttää samalta sekä äitiysavustuksen, että äitiys- ja vanhempainrahan kohdalla, vaikka rahahakemuksesta puuttuu liite 6kk tuloista. Haen 6kk tulojen perusteella, koska olin 2015 vuonna perhevapailla ja työtulot vain reilu 15 000€.
Edelliskerralla kun hain tukia, niin olin tehnyt kämmejä sen hakemuksen kanssa, niin kelasta (mun tapauksessa sairauskassasta) soittivat perään ja ne sai lisäksi suoraa mun tulotiedot työnantajalta ja ne tiesi vielä kertoa, että mulle maksetaan palkkaakin 30 työpäivää. Liitteen kanssa taisi olla silloinkin jotain ongelmia ja mun mies osasi katsoa oikeita kohtia. Täytyy varmaan nytkin pyytää sitä vilkasemaan ne hakemukset kuntoon.
 
Mä oon kauhulla seurannut, kun mun ihanista ihanimmalla ja todella kiltillä kummipojalla on joku superpaha neljän vuoden uhma :wideyed: Ei voi olla pelkäämättä millaista voi olla hankalamman uhmaikäisen lapsen kanssa, jos tuollaisesta kiltistäkin tulee niin mahdoton. Hyvä kun vauva ei ole vielä edes syntynyt ja pelkään jo uhmaikää :grin Ja jostain syystä mä oon vakuuttunut, ettei meidän pojasta ole tulossa kilttiä :hilarious:
 
Takaisin
Top