Kertominen

Kerrottiin viikko sitten mun vanhemmille ja äiti sanoi, että hän on tienny jo ainakin kuukauden. Maha kuulemma kasvanut, mutta ei sit kuitenkaan ollut viittinyt kysyä jos oonki vain lihonut, niinki kun voi helposti käydä, kun on kotona lapsen kanssa. Myös yhdelle kaverille kerroin, kun viimeksi treffattiin. Oli hauska, kun huomasin hänen kans vaivihkaa vilkuilevan mun mahaa ennen kuin kerroin :)

461c2cf653d9b85428ba24b6eff6e749

Tollasella pikasurautuksella ja hyvällä taidesilmällä ( :'D) tehdyllä tyttö saa huomenna kertoa mummulle ja papalle jos asiat kunnossa ultrassa.

Meiän piti kertoa kaveriporukalle perjantaina. Kukaan ei huomannut tupareissa, kun join neljä alkoholitonta olutta. Ei tuntunut luontevalta sit kertoa, kun kukaan ei ihmetellyt. Eli edelleen vaan muutamat kaverit tietää. Nyt tosin myös veljeni, jolle kerroin viestillä ja mieheni äiti, jonka luona käytiin kylässä maanantaina. Tiesin hänen ottavan asian lämmöllä mut silti helpottaa! Miehen äiti kertoi myös luvalla eilen miehen siskolle.

Nyt menee siis 13rv ja anopille,kahelle siskolle kerrottiin heti ekan testin jälkee sekä yhdelle hyvälle kaverille. Appi sai tietää 12rv ku kävin nt ultrassa. Muutoin asiasta ei tiedä kukaan muu. En halua yksityisasioita kertoa hirveästi missään facessa mutta toisaalta tekisi mieli kertoa koko maailmalle. en kuitenkaa tässävaiheessa vielä asiasta mainitse missää facessa ja muutenkin vielä koitan odottaa sinne 20rvlle,ennenkö kaveripiirille kerron. Keskenmeno voi tulla milloin tahansa jos on tullakseen,mutta väheneehän riski mitä pidemmällä on.

Meillä tietää mun äiti siskot ja miehen puolelta lähes kaikki läheiset+pari kaveria vaitti sovittiin ettei kerrottas kavereille vielä itte kerron mammalle äitienpäivänä niiku piti muillekki mut mies on hätähousu ka jotkun arvas itte :D

Me ei olla kerrottu kellekkään. En haluiskaan kertoa. Ajattelin rakenneultran jäleen rohkaista mieleni ja kertoa. Töissähän pitää kertoa pari kuukautta ennen äitiysloman alkua.
Mä olen lupautunut syksyllä sellaiseen työtehtävään, johon on tarvinnut monia koulutuksia ja kaikki luottaa, että hoidan sen homman. Vähän jännittää kertoa, että tsorge vaan, en pystykkään hoitamaan sitä ja mun tilalle joutuu hommaamaan kylmiltään uuden hepun.

Mä en enää ees yritä peitellä, tyhmä pitää olla ellei mun lihomisesta jo osaa päätellä mikä on tilanne:grin:shifty:

Mun on pakko kertoa tähän että joskus on vaikea arvioida. Näin työkaverini joulutoivotuksen fb, siinä mies oli selän takana ja piti käsiä masulla.
Mietin että hitsi, onkohan hän raskaana enkä oo tietoinen.. Kysyin mieheltäkin mielipidettä ja mies sanoi että "Ei oo, lihonut vain jouluruuista" :hilarious: En sitten kehdannut mitään sanoa/kysyäkkään, kunnes joitain kuukausia myöhemmin selvisi että oli synnyttänyt tytön.

Mä tosiaan kerroin pomolle jo heti kun olin menossa alkionsiirtoon. Mulle se on ollut helpompaa niin, kuin että pitäis salailla lääkäri- ja ultrakäyntien syitä, nyt on voinut aina perustella käynnit oikeilla syillä ja itse koen sen helpommaksi niin, ja reilummaksi myös työnantajaa kohtaan, että tietävät tilanteen, jos jotain yllättävää sattuu. Muille ollaan sitten kertoiltu milloin mitenkin, ja nt-ultran jälkeen julkistettiin asia fb:ssakin asti. En koe hankalaksi sitten ilmoittaa, jos jokin menee pieleen, eikä lasta tulekaan. Niin erilaisia me ollaan tässäkin asiassa :)

Pomolle kerroin viikko sit.. Johonki instaa varmaa laitan kuvan kuha saan hommattua kangasta ja tehtyä vaatetta. Katotaa millo jaksaa, mut en virallisesti salaile.

Mä aattelin tulla somekaapista ulos ehkä ru jälkeen. Mikään salaisuus ei toki tämä raskaus enää ole muttei isommin huudellakaan, läheisimmät tietää ja se on pääasia!

Mä aattelin tulla somekaapista ulos ehkä ru jälkeen. Mikään salaisuus ei toki tämä raskaus enää ole muttei isommin huudellakaan, läheisimmät tietää ja se on pääasia!

Näin myös meillä.
Tai jää vielä mietintään viitsiikö sitä edes somessa avautua.. Tärkeimmät ja lähimmät ihmiset tietää kyllä. :)

Itse jätän some avautumisen pois kokonaan, kyllä ne läheisimmät tietää. Muut voi sitten tajuta kun tajuaa tai kun joku kertoo jollekulle. Tai viimeistään kun lapsi on syntynyt, niin sana kulkee reippaasti joka paikkaan kuitenkin vaikkei itse levittäisikään tietoa :D

Meillä on lapsien kohdalle laitettu ehdoton some kielto. Kaikki ei osaa käyttää kyseistä välinettä tarpeeksi "suojattuna". Aluksi tuli oikeesti isoakin riitaa vanhempien/isovanhempien kanssa aiheesta mutta tarpeeksi kun jankkaa ja perusteli niin tekivät kuten "käskettiin".

Mielestäni jokaisella pitää olla oikeus päättää mitä hänestä jaetaan "ikuiseen tietopankkiin" jopa ennen syntymää :O

Täällä myös some kielto koskien lasta :) Yhtäkään kuvaa lapsesta ei mene nettiin eikä mitään päivityksiäkään kirjoitella et tänään tää teki tätä ja tälläsen hassun jutun sanoi :) Olen itsekin aika hiljainen somessa ja haluan lapsen kohdalla pitää saman linjan :)

Kyllä fb:ssä ilmoitettiin raskaudesta nt- ultran jälkeen, mutta kuvia ei jaeta somessa. Periaate, että ne jotka haluavat nähdä lapset niin tulkoon käymään tai me käydään siellä kylässä, koko maailman ei tarvii meidän lapsien kuvia nähdä [emoji16]

Nt-ultrassa otetun kuvan laitoin faceen, koska mulla on paljon myös sellaisia kavereita (suomalaisia ja ulkolaisia) , joiden kanssa en ole muulla tavoin tekemisissä kuin faceen kautta. Ne kaverit on jääneet erään facen kautta pelattavan yhteisöpelin jälkeen kavereihin, koska oltiin oikeasti tiivis Skype-yhteisö, jossa jaettiin myös henkilökohtaisen elämän asioita hyvinkin luottamuksellisesti. Mulla on tiukat asetukset facessa ja ainoat julkisesti näkyvät kuvat on kansikuvat, kun siinä ei muuta vaihtoehtoa ole.

Syntymän jälkeen en aio lapsen kuvia enkä pahemmin kuulumisia tai tekemisiä faceen laittaa. Muita some-palveluita en käytä aktiivisesti (esim. Twitter tms). Itse kun olen sitä sukupolvea, joka on saanut(!!) kasvaa lapsuudesta aikuisuuteen ilman somea ja älypuhelimia, tietokoneetkin tulivat kuvioihin vasta lukioaikana, niin ymmärrän, ettei minunkaan lapseni tarvitse löytyä netistä/somesta ennen kuin itse tajuaa siitä jotakin. Kyllähän niitä asioita pitää opettaa lapselle ajan mittaan kuitenkin. Tuntuu että monilla teineilläkin on vielä ihan hukassa somen käyttö, kun eivät välttämättä tajua, että kerran nettiin laitettu ei häviä sieltä ikinä :(

Kaari, Tuo on kyllä hyvä pointti. Suojella sitä lapsen yksityisyyttä. Minun eräs tuttuni postaa kyllä lapsensa kuvia fb mutta kuvakulmat ovat sellaisia ettei kasvoja näy/lasta tunnista. Tämä on ihan kiva tyyli. :)
Itse olen pyrkinyt mahdollisimman vähän laittamaan pojasta kuvia someen, ihan siitä syystä että juurikin kun kerran kuvat sinne laitat, ne eivät enää ole sun vastuulla.

Mies käyttää facea vain asioiden hoitamiseen, tapaamisten järjestelyyn yms. Ei ikinä postaa mitään. Itse postaan harvakseltaan jotain, mutta lapsista en mitään. Ne ihmiset joiden lasten olemassaolosta tarvitsee tietää, tietävät muuta kautta ja kuulevat kuulumiset muuta kautta myös. Lapsen yksityisyys on minusta tosi tärkeetä samoin kuin mun oma yksityisyys. Kaikki yksityisyysasetukset on mulla mahdollisimman tiukat. Nykyään puhelinnumerokin on salainen kun kerran yksi asiakas oli kaivanut kotinumeron fonectasta o_O

Takaisin