Kertominen

Loin joskus kun esikoinen oli pieni salaisen ryhmän Facebookin, jossa sitten julkaisen kuvaterveisiä ym. Se on ollut musta toimiva systeemi ja isovanhemmille ym. tärkeä kun asuvat aika kaukana.
 
Mulla esim. mun omat vanhemmat ei käytä minkäänlaista some-palveluita. Jokunen sukulainen on itsellä facessa kaverina, mutta suurin osa suvusta ei joko käytä lainkaan somea, tai eivät ole kavereissa. Sukulaiset on muutenkin enimmäkseen sellaisia, joita tapaa lähinnä häissä ja hautajaisissa.

Tuo Itikan idea on kyllä hyvä :)
 
Meillä taas oli WhatsApp-ryhmä, johon laitoin kuvia, videoita ja neuvolakuulumisia isovanhemmille, tädeille ja sedille, kummeille jne. Asuvat kaikki kaukana, eikä nähdä kuin muutaman kerran vuodessa. Olivat tosi iloisia saadessaan etänäkin seurata pojan kasvua ja touhuiluja. :) Meillä näin, varmaan seuraavan kanssa sama, asuvat edelleen kaukana.
 
Itikka ja Niiinu, Teillä on ollut todella kiva tapa päivitellä sukulaisille! :)
 
Joo tota WU ryhmää mäkin oon ajatellut, mutta tylsää kun mun vanhemmat ei sitä käytä :sad001 oon koittanut puhua että päivittäisivät jo luurinsa tälle vuosituhannelle..
 
Mä en ole itsekään facessa yms mut wu toiminu hyvin kuvien yms kanssa, jopa mun isä päivtti puhelimensa jossain vaiheessa kun tajus olevansa ainoa joka ei saa kuvia :D
 
Tuo WhatsApp ryhmä on kyllä hyvä ajatus. Mun vanhemmilla ei oo kummallakaan tuota mutta taidan opettaa niille sen käytön ja perustaa kans ryhmän. Anoppi on jo nyt ahkera wa käyttäjä :)

Ite en postaa faceen nykyään juuri mitään. Mies ei käytä ollenkaan. Ei olla asiasta puhuttu, mutta luulen että molemmat ollaan sitä mieltä ettei tulevan lapsen kuvia laiteta sinne.
 
Me ei myöskään lapsen kasvokuvia nettiin laiteta. Kiva idea kyllä toi fb:n salainen ryhmä! Mulla kun isä käyttää fb:tä (ja asuu kaukana) niin sinne ois kätevää laittaa kuvia.
 
Onko ketään muita vielä työpaikalla "kaapissa" olevia? Itse ajattelin kertoa vasta ru:n (kesäkuun alussa) jälkeen. En usko, että pomon reaktio olisi ainakaan suoraan negatiivinen, mutta valitettavasti tiedän pomon pomon olevan varsin nihkeä raskaaksi tulevia naisia kohtaan... En ole kertonut töissä senkään vuoksi, että odottelen luvatun palkankorotuksen vahvistamista, jonka pitäisi tulla tässä kuussa.
 
Onko ketään muita vielä työpaikalla "kaapissa" olevia? Itse ajattelin kertoa vasta ru:n (kesäkuun alussa) jälkeen. En usko, että pomon reaktio olisi ainakaan suoraan negatiivinen, mutta valitettavasti tiedän pomon pomon olevan varsin nihkeä raskaaksi tulevia naisia kohtaan... En ole kertonut töissä senkään vuoksi, että odottelen luvatun palkankorotuksen vahvistamista, jonka pitäisi tulla tässä kuussa.

Täällä! Itsekin ajattelin kertoa vasta kesäkuussa. Meillä ei sinänsä työpaikalla ole suhtautumisessa vikaa, mutta kokemukseni mukaan äitiyslomalta palanneita kohdellaan usein kuin kakkosluokan kansalaisia.
Koen lisäksi, ettei raskauteni kuulu muille, enkä jaksa sitä hämmästelyä mitä se kuitenkin aiheuttaa. Nämä yhteenlaskettuna en näe mitään tarvetta kertoa ennen kuin on pakko. Onnea vaan sijaisen etsintään kesäaikaan...
 
Itse "jouduin" kertomaan jo hyvissä ajoin, kun piti kesäloman ajankohta ilmoittaa/ miettiä. Töihin palaaminenkin on heinäkuussa, niin mietittiin esimiehen kanssa miten on paras järjestää kesälomat yms kun mulle töiden paluun ja äitiysloman alun väliin jää vaan noin 1,5kk - 2kk :D Päätin kuitenkin palata töihin noin kuukaudeks ja pidän sitten lomat ennen äitiyslomalle jäämistä.
 
Noista vuosilomista olen ajatellut olla yhteydessä liittoon ja varmistaa, mitä laki sanoo. Haluaisin pitää ne äitiysvapaakauden jatkoksi, mutta en tiedä miten paljon tässä voi neuvotella vai voiko työnantaja pakottaa pitämään ennen äitiysvapaata. Ei sillä että ajatuksessa olisi järjen häivää, sillä sitten olisin käytännössä koko kesän poissa äitiysvapaan alkuun asti enkä ehtisi perehdyttää sijaista päivääkään...
 
Täällä! Yritän pitkittää kertomisen ru:n jälkeiseen aikaan. Jos tulee huonoja uutisia, en halua niitä jauhaa töissä. Lisäksi mun yksityisasiat ei kuulu töissä kellekään, joten en koe minkäänlaista tarvetta kertoa raskaudesta siellä. Toki olen sellaisille työkavereille asiasta kertonut, jotka ovat ystäviäni myös työn ulkopuolella. Itseasiassa mua ahdistaa pelkkä ajatuskin töissä kertomisesta, yyyh :sad001
 
Meillä ei raskaudesta tiedä lähipiiristä kuin muutama. Eikä kyllä ajateltu huudellakkaan vaan annetaan kaikkien itse huomata :happy:
 
Täälläkin yksi tiedon panttaaja. En oo myöskään viitsinyt kiirehtiä kertomisen kanssa töissä koska teen työtä joka ei suoraan vaikuta kenenkään muiden töihin ja oman syksyni olen järjestänyt jo mahdollisimman kevyeksi. Tänään sain kyllä jo muutaman katseen vatsan seudulle, kun pömppö ei meinaa enää pysyä piilossa niin vissiin tarttis miettiä kertomista. Ei kyl kans innosta yhtään vaikka vastaanotto on todennäköisesti ihan hyvä.

Kaverit ja lähipiiri jo tietääkin :)
 
En oo kertonu töissä. Jäin hoitovapaalta kesälomalle (2.5.-3.7.) & mammaloma alkaisi 28.8. Eli reilu kk tulen olemaan töissä :D Ajattelin kesäkuun alussa soitella ja pyytää tapaamista kun pitää mammatyövatteetkin tilata ja muutenkin sopia työvuorojen sisällöistä yms.. :)
 
Minäkään en ole kertonut töissä kuin vain parhaille ystäville/työkavereille. Odotan että kuka kehtaa tulla ensimmäisenä kysymään kun ei tätä mahaa enää mihinkään piiloteta :D Olen sairaanhoitaja ja työvaatteet kyllä vähän hämää todellisuutta.
 
Oon työnantajalle kertonut jo hyvissä ajoin kun piti syksyn kuviot suunnitella ja hankkia sijaisia neuvolakäyntien ajaksi. Mulla on vähän hassu työ, kun oon vuokratyöfirman kautta ja 8 eri toimipistettä. Oon sit kertonut työkavereille sen mukaan, miten kemiat kohtaa ja mitkä asiat on työn lomassa puheeksi tullut. En varsinaisesti koe tarvetta piilotella asiaa mut en erityisesti julistaakaan. Alkaa kyllä tää maha jo puhua puolestaan mutta toistaiseksi ei oo kukaan sitä kommentoinut.
 
En ole kertonut vielä kenellekkään, paitsi nyt tietty nevolantädille, hammaslääkrille jne.
Mä haluan kuulla ensin rakenneultran tulokset ja sitten voin harkita jollekkin asian mainitsemisesta. Töissä kerron varmaan ennen kun esimies jää kesälomalle. Mä olen niin pullea normioloissakin, että vatsan pullotusta ei kukaan tuu ääneen ihmettelemään, koska saattaisin olla vain lihonnut taas.
 
Täällä ei kanskaan ole työnantajalle vielä kertottu, enkä haluaisikaan kertoa ennen kuin lain puitteissa on pakko. Tämä kai kaksi kuukautta ennen äitiyslomalle jäämistä? Olen toimipisteeni ainoa työntekijä ja työ on raskasta joten voi toki olla että kun kesäloma heinäkuun loppupuolella loppuu en enää kauaa pysty töissä olemaankaan. Työnantaja tuskin ilostuu raskausuutisesta, joten kertominen meinaa vähän ahdistaa
 
Takaisin
Top