Kertominen

En ole minäkään kertonut töissä. En tiedä milloin aion kertoa, nyt menossa rv 18. Tiedän että esimies ymmärtää hyvin ja on onnellinen mun puolesta mutta en luota edelleenkään siihen että kaikki menisi hyvin loppuun asti ja siksi en halua vieläkään kertoa. Koko rakaudesta on niin epätodellinen olo kun mahaa ei juurikaan näy, liikkeitä tuntuu vähän, mutta niistäkin voi aina ajatella jälkikäteen että noinkohan. Nyt kuitenkin ennen kesäkuuta pakko kertoa, jotta ehdimme etsiä itselleni sijaisen. En halua missään nimessä jättää työpaikkaa pulaan.
 
Ei hemmetti, tajusin yhtäkkiä, että tässähän on alle kuukausi enää kun asia pitää kertoa töissä. Toki tää massu pömpöttää sen verran, että en taida saada peiteltyä asiaa niin kauaa. Pikkusen tää ylipaino kyl hämää vielä, ainakin omaa silmää.
Tuosta tuli mieleen, että ei oo kertottu muillekkaan vielä. Sitten kun saa sanottua, niin tuskin kukaan yllättyy kun on tosiaan toi maha melko pömppis.
En tiedä miksi mun on niin vaikea kertoa, on aina ollut. Tuntuu että vaikeutuu koko ajan mitä monemmas lapsi on tulossa.
 
Me kerrottiin lähimmille sukulaisille kasvotusten (vanhemmat ja sisarukset) mut miehen sisarukset asuu molemmat kauempana ja haluttiin niillekin naamatusten kertoa. Ni pännii vieläkin kun miehen äiti oli molemmille jo lörpötelly sen asian ennenkuin kerettiin ite kertoo.. tietty oma moka kun ei tajunnu sanoo et haluttais kertoa ite mut jotenkin sitä ei osannu aatella et se ei ois itsestäänselvyys.. muuten mulle on ihan sama ja jopa helpompi jos joku kertoo mun puolesta kaukasemmille ihmisille mut ne läheisimmät ansaitsis kuulla asian suoraan.

Piti avautua ku asia alko taas kerran vertuttaa..
 
Kerroin lähiesimiehelle vihdoin maanantaina rv 21 ja risat, jotakuinkin heti rakenneultran jälkeen. Varsin eleettömästi vaan heitin ultrakuvat esiin ja sanoin, että terveisiä tältä aamulta :grin Pomo otti asian tosi hyvin, halasi ja onnitteli. Sanoi tosin, että yllätyksenä tuli koska ei millään olisi voinut mahasta päätellä (jee, verhoutumiseni on onnistunut). Kerroin jo nyt, koska sijaista täytyy tälle paikalle hiukan etsiskellä, teen sen verran polveilevaa ja laajaa asiantuntijatehtävää. Kylläpä helpotti. Työkavereille en tosin ole kertonut kellekään, huomatkoon itse kukin omaan tahtiinsa :happy:
Työkuviot ovat kaikkinensa menneet harvinaisen nappiin tänä keväänä, palkankorotuskin varmistui pari viikkoa sitten ja oli ennakoitua huomattavasti runsaampi.
 
Tuo on kyllä varsin veemäistä, että mennään toisten asioista kertomaan eteen päin :sad001 Siis että pitäisi erikseen sitten sanoa, että "älä sitten kerro kenellekään", tai "halutaan kertoa itse". Luulisi maalaisjärjen toimivan sen verran, että raskausuutinen on kuitenkin sen verran iso ja henkilökohtainen asia, että varmasti lasta odottava perhe haluaa itse kertoa omaan tahtiinsa siitä muille.

Itse ajattelin joskus, että jos näin vanhana tulen vielä raskaaksi, en kehtaa kertoa kenellekään, kun aivan varmasti on paljon sellaisia ihmisiä, jotka paheksuvat asiaa. Toki olen itsekin sitä miettinyt, että olen jo liian vanha tähän hommaan kaikenkaikkiaan, mutta varmasti olen tarpeeksi vahva kestämään kaiken tämän ja tulevaisuudessakin kritiikin. Koska onhan se totta, että itse olen sitten mummoikäinen jo silloin, kun lapsi on teini, mutta toivon, että pysyn edes sen verran nuorekkaana, ettei lapseni koe minua häpeänä. Elämä vain meni näin huomaamatta vähän niin kuin ohi tämän lapsiasian kanssa.

Mutta kun nyt parin mutkan kautta tämä lapsi saikin alkunsa, niin en ole hävennyt yhtään asiasta puhumista heti alusta asti. Eli alusta asti on esimies tiennyt, ja lähimmät työkaveritkin. Omille sukulaisille kerrottiin virallisesti vasta nt-ultran jälkeen, tosin äiti arvasi jo monta viikkoa ennen sitä, että pulla on uunissa :D On ollut niin paljon helpompaa itselle, kun töissäkin on asiasta tiedetty jo alusta asti. Olisin kyllä varmaan kertonut luomuraskaudestakin samalla tavalla. Omaan hommaani ei ole tulossa sijaista, vaan muu tiimi hoitaa minunkin työni sitten kun olen poissa, joten siinä mielessä työnantajalle olisi voinut kertoa myöhemminkin.
 
En oo vieläkään saanut ilmoitettua esimiehelle. En ole tätä uutta esimiestä edes koskaan henk.koht tavannut. Aika vaan alkaa loppua kesken. Joudun vielä ilmoittamaan kirjallisesti postittamalla kun asutaan toisella paikkakunnalla tätä nykyä kuin missä mun työpaikka sijaitsee.
Olin ajatellut aloittaa äippäloman varhennettuna jo 8.8, kun töihin paluu olisi 1.8. Tiedän nimittäin ettei musta sinne enää siinä vaiheessa oo.
Mutta kai se on vaan sitten sairaslomaa haettava. (Fyysinen raskas seisomatyö, niin ei mun supituksien kanssa luonnistu)

Ihana kuulla Kaari ettet ole asiaa häpeillyt! :Heartred Eikä pitäisikään. :)
 
Minäkään en ole vielä kertonut pomolle. Sain juuri viime viikolla siirron kotiamme lähellä olevaan toimipisteeseen jonka ainoa työntekijä olen (olin kyllä ainoa edellisessäkin paikassa) niin en halua vaarantaa siirtoa kertomalla raskaudesta vielä tässä vaiheessa. Varsinkin kun meille on taloudellisesti iso asia että päästiin toisesta autosta eroon. Tarkoitus on varmaankin kertoa ennen loman alkua kesäkuun lopussa ja luulempa että laitan hänelle asiasta ihan vain tekstiviestin. Olen ollut firmassa töissä pari vuotta ja vaikka pomo asuu samalla paikkakunnalla, en ole häntä ikinä tavannut ja työhön liittyvät asiat on aina hoitanut tekstiviestei tai postin välityksellä.
 
Hauska, että joku ei ole tavannut koskaan esimiestään ja mä teen työtä suurinpiirtein käsikädessä esimieheni kanssa.
 
En oo vieläkään saanut ilmoitettua esimiehelle. En ole tätä uutta esimiestä edes koskaan henk.koht tavannut. Aika vaan alkaa loppua kesken. Joudun vielä ilmoittamaan kirjallisesti postittamalla kun asutaan toisella paikkakunnalla tätä nykyä kuin missä mun työpaikka sijaitsee.
Olin ajatellut aloittaa äippäloman varhennettuna jo 8.8, kun töihin paluu olisi 1.8. Tiedän nimittäin ettei musta sinne enää siinä vaiheessa oo.
Mutta kai se on vaan sitten sairaslomaa haettava. (Fyysinen raskas seisomatyö, niin ei mun supituksien kanssa luonnistu)

Ihana kuulla Kaari ettet ole asiaa häpeillyt! :Heartred Eikä pitäisikään. :)

Ota yhteyttä ja kerro tilanne, voit vaikka pyyytää jos saisit tuon 6pv palkattomana vapaana? :) Palkattomat ajankohdat yleensä on helppo saada varsinkin hoitovapaan ja äippäloman välissä :) Itelläki on just 6pv palkatonta hvapaan ja kesäloman välissä kun ilmoitin liian myöhään kesän suunnitelmien muutoksesta.. :D
 
Mihin mennessä työnantajalle pitää ilmoittaa et jää pois? Elää kertaa oon töissä raskausaikana
 
Myöhästyin jo muutoinkin sen ilmoittelun kanssa, menee nyt juuri siihen 2kk rajoille kun ilmoitan.
Sairaslomaa vaan haettava. Todennäköisesti töihin musta ei siis oo tuolloin elokuussa.
 
Kuinkahan yleistä on et ilmottaa vasta tuolloin 2kk ennen äitiyslomaa? En itse pysty vieläkään kertomaan työnantajalle kun en ole saanut päivitettyä työsopparia vaikka toimipiste on vaihtunut jo kuun alussa. Pelkona on että en sitten ehkä saakkaan jos raskaus paljastuu, jolloin joutuisin äitiyslomalta palaamaan siihen vanhaan toimipisteeseen mikä lukee työsopimuksessa. Se taas on niin kaukana ettei ole mahiksia sinne enää kulkea kun ei ole autoa :sad001
 
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055#L4P3a

Pykälä 3 a

Marika1982, kyllä työnantajankin pitää hoitaa työsopimusasiat kuntoon mieluummin jo ennen siirtoa. Koita ihmeessä saada se uusi työsopimus mahdollisimman pian, jotta voit kertoa raskaudesta ajoissa.

Joo, turhauttaa kun olen pyytänyt ja pyytänyt ja luvattukkin on vaan eipä näy eikä kuulu :sad001 olisin halunnut kertoa ennen kesälomaa mutta saa nähdä. Loman jälkeen onkin sitten viiminen hetki jos tuo kaksi kuukautta on se raja.
 
Itsellä on vaan niin eri juttu, kun ovat töissä tienneet koko ajan, missä meidän lapsentekoprojekti etenee, niin on vaikea kuvitella tilannetta, jossa olisin luomuna tullut raskaaksi ja sitten miettisin, miten ja milloin kertoisin :/
 
Minkälaisin sanakääntein olette ilmottaneet vauvasta ja äitiyslomasta työnantajalle? Mun täytyy laittaa ilmoitus tekstiviestinä kun en ole ikinä pomoa nähnyt ja hän hoitaa kaikki työhön liittyvät asiat viestien välityksellä. Tiedän ettei hän tule olemaan tyytyväinen kun kuulee että olen jäämässä äitiyslomalle niin mietinkin tässä että miten ihmeessä viestin muotoilisin? Jään lomalle tämän viikon lopussa niin haluaisin saada asian pois alta ettei tarvi lomalla murehtia että kertominen on edessä heti kun töihin palaan.
 
Minäpä laitoin vaan ilmoituksen kirjekuoressa! :grin
Yritin pomoa tavoitella puhelimitse/sähköpostitse mutta koska en saanut lävitse ja tuo lomake olisi muutenkin täytynyt täytellä niin täytin lomakkeen ja mukaan pieni viesti.
En oo tätä uutta esimiestä siis koskaan nähnyt kun vaihtunut mun ollessa hoitovapaalla. Onpahan ainenkin ilmoitettu. Aikalailla viime tippaan kyllä jätin mutta minkäs teet.. :rolleyes:
 
Mä harjottelin pari päivää sanamuotoja ja esimiehen työhuoneen ovelle suuntaamista ja päätin eilen töihin tullessani, että nyt kerton heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Noh siinähän kävikin sitten, niin että se mun oma esimies olikin tehnyt eri työvuoron ja oli juuri lähdössä kotiin iloisena lomatunnelmissa. Nyt meillä on toisesta vuorosta tuuraava esimies ja loppukuuksi vaihtuu toinen tyyppi taas. Mulla on tässä kuussa vielä neljä työpäivää ja sille tuuraajalle on sitten kertottava. Onneksi se ukkeli on erittäin helposti lähestyttävä, mukava ja rento tyyppi. Jotenkin jopa helpottava tieto, ettei tarvi "pettää" omaa esimiestä. Olen keväästä lähtien saanut kolutusta uusiin hommiin ja nyt tuntuu, että petän koko porukan jäämällä pois töistä. Työkaverit on panostanut siihen, että opin asiat ja työnantaja on maksanut ulkopuolisia koulutuksia mulle. Jos olisin kertonut aikasemmin, niin mun oma urakehitys olis jäänyt junnaamaan paikalleen...ääh, no ei tässä oikein ole mitään muita vaihtoehtoja.
 
Hoosianna, mulla vähän sama tilanne. Työpiste vauhtui toukokuun lopussa ja kerkesin pari viikkoa olla uudessa paikassa yksin, ennen kuin nyt jään lomalle ja saa nähdä miten sen jälkeen pystyn enää tekemään yksin työtä jossa on paljon raskasta nostelua. Olisin tahtonut kans kertoa aikaisemmin kun on omatunto meinannut soimata mutta uusi paikka on kilometrin päässä kotoa kun edelliseen oli matkaa 25km suuntaansa. Laitoin lopulta pomolle viestin jossa korostin että nyt jo näin hyvissäajoin ilmottelen perheen lisäyksestä ja vastaus oli: Hyvä tietää, onnea :D nyt se on sanottu niin ei tarvi koko kesää stressata. Tsemppiä kertomiseen!
 
Takaisin
Top