Kertominen

Saas nähä paljastuuko mun äitille raskaus nyt tällä reissulla. Oon esikoisen kanssa käymässä mun vanhemmilla ja täällä on tuoretta maksaa. :love7 Tänään sain jo kiemmureltua ihteni ettei tarvinnu syyä kun sanoin ettei tarvii mun takia nyt paistaa. Mutta en mä voi tota veruketta käyttää kovin monesti. Oon siis ihan hupsuna maksaan.:love017
 
Itse mietin tota graavilohta, kun anoppi tulee jouluksi meille ja se tietää, että oon hulluna kaikenmoiseen loheen ja sekin.. Niin ihmettelee jossei oo graavilohta ja varmasti käy ostamassa jossei oo..... Eikä todellakaan haluttais paljastaa sillo viel.
 
Mä tosiaan söin viime jouluna, ollessani 8. kuulla raskaana, niin graavi- kuin kylmäsavulohtakin. Et kyllä sitä voi oman harkinnan mukaan syödä, listeria riski siinä on. mut listeria on tosi harvinainen Suomessa!
 
Listeria bakteeri ei ole tosi harvinainen, päinvastoin.
Listerian aiheuttama infektio ei ole yleinen, suomessa esiintyy tapauksia n. 50kpl vuodessa. Raskaana olevalle infektion riski on erityisen suuri. Ottakaa huomioon että listeria lisääntyy myös jääkaapissa.
Itse en shna lähde ketään kannustamaan syömään graavia (tai muita kuumakypsentämättömiä kalatuotteita) tai pehmeitä juustoja enkä tee sitä itsekään, vaikkakin yleisesti bakteeri määrät ovat pieniä, mutta kun sen isomman määrän ei tarvi napsahtaa kun kerran ja paljaalla silmällä sitä ei näe. Peskää myös salaattinne yms huolella, kasvikunnan tuotteissa listeria bakteeri on hyvin yleinen.
 
Mun veikkaus on, että se listeria on siinä mullassa, mitä salaatin pintaan mahdollisesti on jäänyt. Sama juttu myös toksoplasmassa. Se ei ole siinä kasviksessa sinänsä, vaan mullassa, ja sen takia on tärkeää pestä huolellisesti.
 
Mä olen kertonut siskolle. Töissä myös jouduin kertomaan kahdelle ihmiselle (altistun ajoittain röntgensäteille ja potilailla saattaa olla tehohoidon superbakteereja/viruksia jortka saattaa olla vaarallisia sikiölle). Mies ei vielä kenellekään ja hän muutenkin vähä topuuttelee kertomista, sovittiin nyt että lähimmille kavereille kerrotaan jos tulee sopiva hetki ja jouluna sitten tuleville isovanhemmille ja omille sisaruksille, aattona olisi 10+0 joten pyydetään että he jaksais vielä odottaa nt-ultraan asti minkäjälkeen asia olis sitten muillekin sukulaisille kerrottavissa! :)
 
Meidän mutsi eilen sanoi mulle kun oltiin ultrassa käyty, että mun pitäis laittaa viestiä mun tätille, jonka kanssa mutsi on paljon tekemisissä, mutta en nyt kyl vielä halua laittaa yhtään mitään, ja miks mun nyt ees pitäis, en minä sen kanssa loppupeleissä niin pal o tekemisissä, rupea nyt sille viestittelee, et hei tadaa me ollaan raskaana.
Täytyy toivoa että äitikin osaa pitää mölyt mahassaan nyt jonku aikaa.
 
Mä kerroin tänään mun siskolle. Ovat tulossa meille kylään ja halusin kertoa ennen sitä. Siskolla on takana kaksi keskenmenoa, mulla kolme, joten hän osaa kyllä ottaa uutiset niin kuin pitää ja pitää suunsa supussa myös meidän vanhempien suuntaan. :)
 
Kerrottu kumpikin osaltamme yhdelle kaverille yrittämisestä, mutta tämä plussa aiheutti pienen vyöryn.
Puoliso kertoi toiselle siskolleen ja minä kahdelle kaverilleni, mutta yritämme pitää nyt salassa muilta.
Tosin, mikäli hehkun niin kuin puoliso sanoo, ei vanhemmilta voi välttämättä täysin jäädä huomiotta.
Ja jouluna saa yrittää kiemurrella jotenkin viineistä, graavilohesta (ellei itsetehtyä voisi syödä) ja sen ällötyksen peittely jos en syö tarpeeksi usein.

Pitää varmaan piilottaa kassiin jotain nopeeta kun ei tiedä miten helposti voi syödä huomiotta :p
 
Munkin pitäisi äitiä nähdä lähipäivinä ja alan varmaan itkee kun tavataan :') ajatuksena etten vielä kertois mutta katotaan kuin käy :)
 
Me kerrotaan nt-ultran jälkeen eli joskus tammikuun puolessa välissä. Nyt ei tiedä muut kuin te täällä.:)
Aiemmissa raskauksissa ollaan kerrottu vasta rv 16 ja 18.
 
Mä oon kertonut siskolle ja kahelle kaverille, molempien vanhemmille kerrotaan Jouluna jos kaikki on hyvin nt-ultrassa joka on 19.12 :)
 
Me ollaan kerrottu vasta mun äidille. Yritetään pärjätä jouluun asti ennen kuin kerrotaan muulle perheelle (siskoille, veljille, anopille jne.) jolloin olisi rv10. Mutta saa nähdä päästäänkö salassa sinne asti, koska nähdään kuitenkin säännöllisesti perheitämme, syödään yhdessä illallisia (joihin viini, kuohuva ym kuuluu joka kerta osana ruokailua) ja jos pahoinvointikin alkaa, niin empä usko että pystytään pitämään salassa...... Tavallaan olisi kiva kertoa vasta kun 12 täynnä mutta tosiaan niitä tilanteita tulee lähes joka viikko vastaan milloin perhe kyllä arvaa heti jos/kun en juo mitään :D Kavereille kerrotaan kyllä vasta ekan ultran jälkeen ja kun keskenmenoriski on pienempi.
 
Meillä ei tiedä kun mä ja nies ja läheisin ystäväni joka viimeisillään raskaana, ollut kiva jutella kokemuksista ja fiiliksistä :) äitille haluisin kertoa, mutta tarvii yrittää malttaa vielä, haluisin varmistua ensin, että kaikki on hyvin..
 
Voi miten mä paloin halusta kertoa, kun äiti soitti mulle aamulla. Se kysyi mistä asti oikein tulin puhelimeen, ja vastasin, että sängystä. Se arvasi, että mulla on taas migreeni ja huolehti, että oonko ottanut lääkkeen ja eikö se vielä vaikuta. Mä mutisin vaan, että joo, oon, kai se kohta auttaa... Enhän mä tietenkään ole ottanut. Sitten se alkoi miettimään, että nyt me varataan sulle akupunktiota, kun ei ne lääkärit löydä sopivia lääkkeitä, ja mä olin ihan nolona. Toinen on avuliaana, enkä mä voi vielä paljastaa, että mä oon raskaana, ja nyt vaan täytyy vähän enemmän kärsiä migreenistä. Kun esikoinen syntyi, niin mä varmaan kasvoin yhdessä yössä aikuiseksi ja sen jälkeen olen voinut puhua ihan kaikesta äidin kanssa. Se tulee niin yllättymään näistä vauva-uutisista. Esikoisen jälkeen me nimittäin teimme kaikille selväksi, että enempää ei tule. (Esikoisella oli vaikea koliikki.) Onneksi mieli muuttui.

Esikoinen on nyt koululainen, ja minusta hänellä on oikeus saada tietää ensimmäisenä. Sen takia odotamme mahdollisimman pitkälle. Että kaikki on hyvin. Esikoinen on liian pieni ymmärtääkseen, jos tuleekin jotain, mutta niin iso, että huomaa, jos häneltä salataan jotain.
 
Meillä on sikäli helppo olla kertomatta, kun asutaan ulkomailla. Toisaalta tukea taas kaipaisi juuri senkin takia, mutta mielummin malttaa jouluun (silloin vko 10-11), kun ollaan Suomessa ja sitten voi toivottavasti kertoa hyvät uutiset läheisille kasvotusten :)
Poikkeuksena, että tänään tosin jouduin kertomaan paikalliselle tutulle ja kysymään miten täällä Saksassa pääsee ultraan :D
 
Mä oon nyt sen varhaiaultran käyny ja kertonu uutiset mun läheisille ystäville ja sukulaisille. Niille, jotka on mun elämässä mukana koko ajan muutenkin. Jos joku kysyy suoraan, en ala valehtelemaan.
 
Takaisin
Top