Kertominen

Onhan se ninni. Suurin haave taisi olla ehtiä mummoksi. Sovittiin että olisi tullut synnytykseenkin mukaan. Kuoli kuitenkin 4kk ennen esikoisen syntymää ja sen jälkeen on syntynyt vielä siskollekin pieni. Tämä olisi nyt sitten kolmas lapsen lapsi. Aina ei voi kaiken tarkoitusta ymmärtää

jm kurjaa ettei äitisi suurin haave ehtinyt toteutua :(
Kiva kuitenkin että hän tiesi tulevasta lapsenlapsesta :)

Ite en halua kertoa vielä perheille ennen ensimmäisä ultraa. Haluun olla "varma" että siellä on jotain elämää, vaikka ainahan voi sattua mitä tahansa myöhemminkin..
Mutta meillä on ongelma.. Oon ennen raskautta tupakoinut, muta heti plussattua röökit lensi roskikseen, eikä lopettaminen itselle oo ollu mikään ongelma. Oon jopa vältelly ystäviä ja perhettä etten paljastuisi, koska oon aina sanonu että lopetan tupakoinnin sit kun aletaan perhettä perustaa..

Mutta, meillä on 25.7 miehen 30v bileet.. Ollaan panostettu niihin aika paljon ja vieraita on tulossa useampi kymmen.. Miten mä selitän sen että oon lopettanu röökin ja en enää juo.. ???? Pohdin, että pitäiskö sanoo että on joku lääkekuuri päällä.. ash, ärsyttää.. en haluis vielä kertoo kellekkään, koska sit jos jotain sattuis niin taas joutuis kaikille kertomaan että ei meille tulekkaan pienokaista..

Rsusanna, kaverini oli raskaana ku niillä oli tuparit, siellä siis juotiin jne. Kaverini joi mukamas siideriä koko illan kotona vaikka oikeasti hänen mies oli juonut ne siiderit ja niihin siideripulloihin oli laitettu mehua/limsaa :D ja läpi meni, ei kukaan arvannut että siellä siideri pulloissa olis jotain muuta :D mutta tuohon tupakointiin on vaikea sanoa mitään:confused:

Ninni22; totta, tuo vois olla hyvä idea, silloin tuskin kukaan osaa yhdistää raskauteen jos "juon" mutta en polta
:angelic:

Rsusanna mä olen myös vältelly muutamien ystävien tapaamista kun lopetin tupakoinnin heti plussasta.. :D Yhdelle kyllä selitin et on kesäflunssaa niin on kauhea yskä etten voi polttaa mut muille ei ehkä menis läpi. Voi olla että pikkuhiljaa täytyy alkaa kertomaan vaikka näin alussa mennään ettei tarvii ystäviä vältellä.. :D

5+5 :)

Me ollaan oltu kans ihan hiljaa tästä raskaudesta, uskon että pari kaveria epäilee jo, mutta ei vielä ainakaan kerrota mitään. Juon muutenki harvoin niin ei kauheasti kerää kyselyitä juomattomuudella ja sopivasti ollut töitä nyt edelliset viikonloput niin oo ollu aikaa hakeutua baariinkaan:)

Ollaan ajateltu kertoa molempien vanhemmille ar-ultran jälkeen ja sen jälkeen varmaan ekan neukku käynnin jälkeen läheisimmille kavereille. Itseä alkanu vaan arveluttamaan koko ar-ultrassa käynti kun pelottaa jos huonoja uutisia :(

Muokattu viimeksi:
Sakababy; jeap, valkoisia valheita tupakoimattomuudesta on tullu leperleltyä, " just poltin" "juonut kahvia ja polttanut liikaa tupakkaa" "paha olo, ei oo kerinnyt syödä " ja miljoona muuta.. Koen parhaaks että toistaiseksi välttelen tilanteita joissa vois joutua tupakalle.. Onneks oon nyt kesälomalla niin ei tarvii töissä selitellä..tosin kun sinne palaan niin on varmaan pakko kertoo työkaverille, kun ei mua nähdä tupakalla ja tietävät tilanteen edellisestä kkm niin osa varmasti arvaa nopeasti..

Jm, toi on kyllä tosi surullista. :Heartred Toivotaan että sitten kun miehelles kerrot, niin osaa suhtautua asiaan oikein. :)

Meillä muutamat kaverit tiesi että yritetään niin nyt on vähän hankala tilanne kun ei vielä välttämättä haluais kertoa muttei nyt sen takia haluis olla olematta tekemisissä. Luulen että arvaavat kyllä jos vastataan jotain epämääräistä kysymyksiin.. :rolleyes: Mutta toisaalta, tuleehan se ilmi ennemmin tai myöhemmin.

5+1

Olimme miehen kanssa eilen ystäväparimme miesosapuolen kolmekymppisissä, eikä kukaan onneksi kiinnittänyt huomiota juomattomuuteeni (ei tosin olleet mitkään jättikovat pirskeet, kun lapsiakin joukossa). Hänen vaimolleen tosin vaivihkaa kerroin, että mulle saa laittaa alkoholittoman alkujuoman, eli nyt ystäväparimmekin tietää anopin ohella. Koin parhaimmaksi siinä tilanteessa kertoa huomaamatta luotettavalle läheiselle, kuin kaikkien kuullen töksähtäen. Päätös tuntuu hyvältä, sillä kyseinen ystäväpari on luotettava, ja heiltä saa tukea kävi miten tahansa :)

6+0

Ite välttelen semmosten kavereiden seuraa jotka juo enemmän kun ite :D Nii ei tarvii alkaa sellitelemään, kun ei haluta kertoa vielä kun oon ensimmäisella kolmanneksella.
Sillon kun vielä yritettiin saada lasta niin huijasin muita sillä, että laitoin limppari pulloon limpparia ja mehua ja litkin sitä pitkin iltaa. :D Tämä toki onnistu sillä, että bileisiin tuotiin omat juomat. Ja myöhemmin ne oli nii humalassa ettei kukaan ees huomannu et olin selvinpäin. :D
Itellä kaveriporukassa on niin paljon hoitoalalla olevia että jonkun antibiootin keksiminen ois ollu vaikeeta :D

Mut miten jos joku kysyy suoraan, että ootko raskaana? Niin aattelitteko te kertoa vai sanoa ei? Koska ite jotenkin aattelen et joku voi sit loukkaantua, jos saa sit muutaman kuukauden kuluttua tietää, että sillon kun kysy niin olinkin paksuna..

Mulle on valehdeltu päin naamaa (vielä läheinen ihminen) kun olen kysynyt onko raskaana. Tuntui pahalta. :-( Eli jos multa kysytään, niin myönnän. Toki kerrotaan muutenkin melko avoimesti ja lähiaikoina plussasta.

Mäkin myöntäisin :). Ystäväpariskunnan emäntä arvasi juhlissa juomapyynnöstä ja isäntä oli kuulemma ihmetelly mun pihvin kypsyyden varmistelua (muutenki tosin söisin kypsänä), ni päätin varmuuden vuoksi kertoa loppuillasta ystävälleni kunnolla asianlaidasta, ettei jää spekulaatioksi ja lähde juttu kiertämään. Vannotin tietty pitämään vielä heidän tietonaan, kun ollaan vielä näin alussa 6+0.

Ukolle näytin dpo 13 haamun ja kaverille kans. En uskalla kertoo ku huhtikuun km jyllää takaraivossa...

Tällä hetkellä meillä raskaudesta tietää tietty mies ja tänä iltana kerroin anopille. Hänen kanssaan hyvät välit ja olen kertonut kaikista raskauksista hänelle heti muutaman päivän kuluttua plussauksesta. On saanut sitten tukea niihin keskenmenoihinkin. Äiti on minulla jo kymmenen vuotta istunut enkelinä olkapäällä joten hänen kanssaan puhuminen ei enää onnistu. Välillä se surettaa, kun olisi niin paljon mitä haluaisi äidin kanssa tästä naisen elämästä jakaa, mutta onneksi olen sentään saanut anopin jolle voi avautua. Isälleni varmaan kanssa kerron piakkoin, en halua häneltä pitää tällaista salaisuutta, kun kerran miehen vanhemmatkin jo tietää.

En tiedä pystyykö tässä kuinka kauan pidättelemään uutista ystäviltä, veljen perheeltä ja muilta läheisiltä, katsotaan nyt. Tekisi kyllä jo mieli kertoa myös muutamalle työkavereille, mut esimieheltä pidän tiedon niin pitkään salassa kuin vain voin. Toivottavasti maha pysyis piilossa vielä hyvin pitkään. Esikoisesta sain pidettyä tiedon pomolta piilossa melkein rv 20 asti, tässä ei varmaan kyllä niin pitkälle päästä. Onneks kesäloma alkaa elokuussa ja menen sitten vasta syyskuun alussa töihin, että varmasti nyt ei ennen sitä tämä asia pitäisi töissä paljastua. Jos en nyt sitten näiden tulevien kolmen viikon aikana saa jotain hajamielisyyskohtausta ja lipsauta vahingossa jotakin.

Tulevalle isoveljelle kerrotaan sitten kun ensimmäisestä ultrasta saatu tiedot, että kaikki hyvin ja kuvat käteen.

5+0

Takaisin