Kertominen läheisille

En tiedä milloin uskallan kertoa. Yleensä olen läheisimmille (äidille, siskolle ja muutamalle ystävälle) kertonut tyyliin heti kun olen itse tiennyt. Nyt oli pakko kertoa jollekin ja kerroin yhdelle ystävälle. Hän on myös mun työkaveri ja jään kyllä aika nopeasti kiinni jos oksentelen töissä kun hänen työpiste on ihan vessan vieressä :D
Mulla kun on jo seitsemäs raskaus niin en varmaan saa peiteltyä kasvavaa mahaa edes sinne rv 12 saakka. Viimeksi kaivoin äitiysvaatteet joskus rv 6+ esille ja töissä oli pakko kertoa ennen no-ultraa kun alkoi kumpu olemaan hankala peittää. Katotaan miten nyt käy. Läheiset varmaan huomaa aina nopeasti...

Meillä on varmaan taktiikkana se ettei erikseen kerrota kuin läheisille ja muut saa huomata sit kun huomaa. Ensimmäisen kohdalla hyvin pystyin peittelee johonkin rv 25 saakka ja silloin kerrottiin vanhemmille joskus rv 16 kohilla. Nyt ei taida ihan onnistua pitkittämään niin kauan kun maha pömpöttää jo nyt. Mielellään kerrottaisiin mahdollisimman myöhään kuin mahdollista keskenmenoriskien yms. takia.

Näkyykö raskaus aikaisemmin jos on useampi raskaus jo takana? :bookworm:
Huomaan itessäni kyllä että vatsa nyt jo isompi mutta aattelin et varmasti johtuu vaan noista edellisen raskauden makkaroista jotka jääny tohon.. :shy:

Me tai minä en yleensä kovin pitkään pysty salaisuutena raskautta pitämään jo pelkän pahoinvoinnin takia. Nyt kolmas raskaus rv 6+6 ja olin jo viime viikolla sairaalassa tipassa rajun pahoinvoinnin takia. Ei mene enää lähimmille selitys mahataudista läpi.

Mulla ainakin täs kolmannessa raskaudessa maha pullottaa ihan eritavalla kun edellisissä vaikka viikot ei oo ku 7+3, kauvaa ei pysty salassa pitää.

Kohtu on ensimmäisen raskauden jälkeen suurempi jo lähtökohtaisesti kuin ekassa raskaudessa. Tämä johtaa siihen että kasvaa ainakin alkuun enemmän/nopeammin. Kyllä se siis näkyy aiemmin kuin ekassa raskaudessa. Jos raskauksien välillä on 7v tai yli niin molemmat on fyysisesti kuin ekoja raskauksia ja kroppa on palautunut täysin ekasta synnytyksestä. Näin olen kuullut :)

Niin ja mulla ei mene esim farkut ja ulkoiluhousut jalkaa vaikka viikkoja on vasta 4+4 :D

Mä näytän vaan lihoneelta :D eka pysy piilossa rakenneultraan asti vaatteilla, ei varmaan pysty tässä peittelemään yhtä kauaa :D

Minulla sama, että ensimmäinen raskaus pysyi hyvinkin rakenneultraan asti piilossa ja vähän ylikin. Nyt on jo turvonnut maha ja viikkoja 8+. Saa nähdä minkälainen on loppuajasta. :D

Mä meinaan koko ajan puhua ohi suuni :P just aina alottamassa jotain höpinää oireista kaverille, kunnes viime hetkellä tajuan että eeeei, en voi puhua :D

Haluisin pystyä pitämään salassa pidempään. Kellekään ei ole vielä kerrottu, mutta huomenna näkee esim. äitiä ja voi hyvin olla että tulee lipsautettua, vaikka vasta rv5 alkaa. Varmasti tajuaakin, jos tarjolla on jotain "kiellettyä" mistä ei yleensä tule kieltäydyttyä :p Olisi tosin helpompaa hänellekin olla tietämättä, jotta ei tule vielä kiusausta kertoa muille tuttaville ja koko suvulle :D

Haluisin pystyä pitämään salassa pidempään. Kellekään ei ole vielä kerrottu, mutta huomenna näkee esim. äitiä ja voi hyvin olla että tulee lipsautettua, vaikka vasta rv5 alkaa. Varmasti tajuaakin, jos tarjolla on jotain "kiellettyä" mistä ei yleensä tule kieltäydyttyä :p Olisi tosin helpompaa hänellekin olla tietämättä, jotta ei tule vielä kiusausta kertoa muille tuttaville ja koko suvulle :D

Meilläkin ensimmäisessä raskaudessa äiti sai kertoa rakenneultran jälkeen sukulaisille ja se ei meinannut pysyä nahoissaan siihen saakka. Hyvin kuitenkin kesti loppujen lopuksi

Mulla neljäs raskaus ja maha pullahtanut esiin kans vaikka viikkoja nyt 6+0. Veli ja sen vaimo tietää jo, mutta ei kukaan muu. Toki jos maha näyttää tältä en varmaan kauaa saa peiteltyä. Missäs vaiheessa aiotte kertoa lapsille raskaudesta?

Tuo lapsille kertominen onkin hankalampi juttu. Viimeksi tiesivät aika ajoissa (kun 9v ei uskonut mun selityksiä oksentelusta) ja keskenmeno oli sitten selitettävä heille. Toki olisi varmaan pitänyt selittää muutenkin kun mut vietiin ambulanssilla sairaalaan.

Mitä pienempiä lapsia sen helpompi niiltä on asia salata.

Mä ajattelin alkaa lapselle puhumaan enemmän sitten kun maha kasvaa, kun ei vielä alle kaksivuotias taida asiaa ymmärtää.
:) Ehkä sitten voidaan yhdessä ihmetellä että äitin masussa on vauva. Nyt tulee aina vessan ovelle ihmettelemään, kun oksennan. Sanoo aina että "äiti, ykkä" eli yskä, mahtaa se ihmetellä mikä äitiä vaivaa kun jatkuvasti pää pöntössä.

Mulla on vanhin 8v ja sitten on 4- ja 5-vuotiaat. En tiedä yhtään missä vaiheessa niille kertoisin. Maha kun on jo nyt näkyvissä niin kyselijöitä saattaa tulla aikaisemmin kuin ennen, ei ole kiva jos vieraalta asia paljastuu lapsille. [emoji28] Oon kyllä ollut hieman ihmeissäni tästä mahasta, kun ei aiemmin tässä vaiheessa ole näkynyt mitään. [emoji28]

Mua jännittää kertoa aikanaan miehen lapsille, jotka jo isompia. Eivät ehkä osaa ajatella, että tulisi enää lasta isälle. Meillä ei ole siis yhteisiä lapsia vielä. Onko täällä muita samanlaisessa tilanteessa olevia?

No mulla on itellä kolme omaa ja miehelle tämä on ensimmäinen. Siksi se kertominen varmaan vähän jännittääkin.

Itse sain ihme ja kumma pidettyä asian sisälläni kun tällä viikolla hyvän ystäväni tapasin (ei asu samalla paikkakunnalla niin aika harvaksetaan livenä nähdään). Päätin tuossa jo etten viikonlopun reissua stressaa vaan kerron suoraan siskolle asiasta ettei ihmettele miksi olen hieman nuutunut :D

Me kerrotaan lapselle sitten kun maha alkaa näkyä kunnolla. Hän on sen verran pieni vielä, ettei kovin aikaisessa vaiheessa kannata asiasta mainita.

Onko kellään hyviä kirjasuosituksia, jossa pikkusisarruksen syntymää käsiteltäisiin? Ikää tyypillä tulisi olemaan hieman yli 2 vuotta kun LA olisi.

Takaisin