Kelan tuet ja etuudet

kyllä sitä pärjää vähällä, oikeasti. mitä enemmän rahaa on, sitä enemmän sitä menee.
vauvalle ois tietenkin kiva ostaa kaiken maailman stokkeja ja brändijuttuja, mut sit pitää miettiä niitä jotka kasvattaa muksuja työttömänä pienessä yksiössä/kaksiossa eikä niillä oo mitään uusia ja vimpan päälle vauvajuttuja.
mä jotenkin tykkään vähän laskeskella budjettia kuukaudelle ja selviytyä keittiössä pienellä rahalla. se on hyvä kun mies on kans aika tarkan markan ihminen, ite sit välillä teen heräteostoksia, lähinnä kallista kosmetiikkaa, se on mun pahe :D ja vaatteet. nyt saa alkaa kyllä karsimaan omasta luksuudestaan tän pienen tulon jälkeen. oon jo vähentänyt hyvin :wink
tori.fi on ollut luottopaikka vauvantarvikkeiden hankintaan, raaskinut jopa ostaa imetystyynyä ja kurtis baby verhosuojaa kun on saanut niiin halvalla :D :D
 
Varsinkin, jos on tottunut korkeimpiin tuloihin, niin tuntuu kovalta paikalta, jos yhtäkkiä tippuu noin paljon. Pienelläkin pärjää, mutta kun tottunut suurempiin tuloihin, niin tuntuu niin tuskaiselta luopua. Toki onhan se itsestäänselvyys, että vauvaan kuluu paljon rahaa. Ainakin ensimmäisen kohdalla. Haluaisin ostaa kaiken uutena, mutta monessa olen joutunut luopumaan ajatuksesta ja säästänyt kyllä valtavasti, kun olen löytänyt ihan uutta tavara kirppareilta halvemmalla. Vauva ei katso sitä, että onko tuote juuri paketista vedetty. Kunhan sillä on puhdasta, lämmintä, läheisyyttä ja ruokaa, niin on varmasti tyytyväinen.
 
Nyt on pakko kehua Kelan toimintaa. Hain äitiys ja vanhempainpäivärahaa viimesen 6kuukauden tulojen mukaan koska sen laskurin mukaan olisin saanu parempaa tukea kun oon ollu työttömänä hetken ja saanu pamilta työttömyyspäivärahaa. Kun taas vuonna 2014 kerkesin olla vaan 8kk töissä ja aika surkeella palkalla. No nyt kun päätös sit tuli, ne olikin laskenu sen 2014 tulojen mukaan ja se oli pari sataa euroa suurempi kun olin odottanu :) eli onneks ne tarkisti ilmeisesti molemmat vaihtoehdot eikä välittäny mitä olin hakenu!
 
Mulla kävi kans noin, mutta toisin päin. Hain siis 2014 vuoden tulojen mukaan, mutta oli menny oikeesti viimisen puolen vuoden mukaan. Tosin mulla kyl oli sillon 2014 paremmat tulot mun mielestä.. :S
 
Voi sit olla, että mulla oli sillon 2014 huonommat tulot.. epäilen vaan.. siis oon kuitenki ollu saikulla enemmän ku koskaan nyt viimesen puolen vuoden aikana :eek: no, eiköhän ne oo laskenu sen oikein, toivottavasti..

Pitäiskö mun hankkia nyt se uus verokortti jo? Ku kela ottaa sen 25% muuten. Saan kyllä sen 3kk palkan, mutta kelahan senkin maksaa työpaikalle.
 
Siis siinä kelan kirjeessähän lukee et ne ottaa VÄHINTÄÄN 25%. Eli eiks oo ihan turha toimittaa verokorttia jos veroprosentti olis pienempi ku se? Näin mä ainaki tän ymmärsin :D
 
Ai :| en mä sitä ihan noin ymmärtäny! Eiks asuntolainakaan sitä alenna niinku normaalistikin veroprosentti alenee sen takia..? Luulin, että saan laittaa tuota alemmas :S
 
Kelalle voi laskettaa etuuksia varten pienemmän verokortin mutta en taida ote jaksaa kun pitäs osata arvioida lomarahat ynms. Ja pelkään että saisi sit mätkyjä.tulevaisuudessa..
 
Tuossa perässähän lukee, että jos haluat muuttaa veroprosenttiasi, pyydä verottajaa toimittamaan uusi verokortti sosiaalietuutta varten. Eli se uusi voi olla vaan yli 25% eikä alle, niinkö? :D
 
Jees :D pitäiskö ottaa vielä asiasta selvää, ettei turhaan mee noin korkealla prosentilla? Jos sen saiskin alemmas vähä :P voiko kelaan soittaa vai onko ihan turha yrittää päästä linjoista läpi :D
 
Mä soitin sinne kelaan :D kehotti menemään hakemaan muutosverokortin ja prosentin saa kyllä pienemmäks! Nyt menee se 25%, mutta jos meen tekee sen muutosverokortin niin saan aivan varmasti prosentin pienemmäks,ku tulotki vähenee. :)
 
Pitäis vaa tietää paljonko saan palkkaa ensin näiltä 3kk. Nii sitte veroprosentin voi laskea ku tietää palkat + nuo kelan tuet mitä tuos paperis lukee. :)
 
Saat ja palkan loman ajalta, ainakin meillä on näin :)
Mut siis eiks se makseta vasta sitten kun sen loman pitää..? Ku eiks ne lomat mee niinku säästöön. Ja sit jos vaikka palaa töihin niin että alottaa lomalla nii ne rahat tulis sillon..? Vai oonko ihan kujalla :D
 
Mut siis eiks se makseta vasta sitten kun sen loman pitää..? Ku eiks ne lomat mee niinku säästöön. Ja sit jos vaikka palaa töihin niin että alottaa lomalla nii ne rahat tulis sillon..? Vai oonko ihan kujalla :D
Hyvä pointti :D hitto ku nää on asiat on tehty niin vaikeeks!
 
Takaisin
Top