Kelan tuet ja etuudet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KoBe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mymmeli, mulla menee niin, että kesällä kun palaan töihin, niin päättyy myös äitiysloma. Eli vanhempainloma alkaa. Saan palkan miinus vanhempainraha kesäkuun puoliväliin saakka. Sit kesäkuun puolivälistä heinäkuun lopulle (oisko ollut 22.7 asti) palkka+vanhempainraha, kun on laskennallinen vuosiloma. Sit vuosiloman jälkeen koulun alkuun taas palkka miinus vanhempainraha. Mulle palkanlaskija laski ne päivät ja kertoi summat :) en tiiä onko äitiysrahassa erilailla.

Cassia, palaatko siis töihin vasta sitten äitiysraha loppuu eikä silloin kun kouluissa alkaa kesäloma? En muista tarkkaan miten mulla meni tuo loppukesä mut mielestäni mitään ei olla ainakaan vähentämässä palkasta. En ole vielä edes hakenut vanhempainrahaa ja ajattelinkin hakea sitä vasta siitä lähtien kun koulut alkaa taas syksyllä. Mieskin voi sitten ottaa vanhempainrahaa kesän aikana.

Mulla siis loppuu äitiysloma silloin samana päivänä, kun koulu loppuu. Meillä miehen ei kannata vanhempainrahaa ottaa, niin siksi mä jatkan äitiyslomalta vanhempainlomalle.

Mulla oli nyt tullu päätös kelan sivuille maksuista ja eilen postitettu kotiin

Mulla lukee vielä "odottaa tietoja työnantajalta". Hakemuksen oon tehnyt yli 5 viikkoa sitten ja tuo tekstikin on mun mielestä ollut jo nelisen viikkoa siinä. Olis kiva jo tietää minkä verran sitä tulee saamaan. Ekat 72 arkipäivää maksaa työnantaja, ainakin KVTES:in mukaan. :)

Mulla lukee että odottaa tietoja työnantajalta vaikka haen verotietojen mukaan :eek:. Pitää vissiin yrittää köpötellä toimistoon kyseleen että mikäs juttu tää nyt ono_O

Mä laitoin sieltä Kelan verkkoasioinnista viestiä Kelalle, et mikä kestää. Kannattaa käyttää sitä, niin ei tarvii jonotella missään.

Mä soitin just Kelaan sairauspäivä asioissa, mutta kysyin samalla noista äitiystuista kun palkanlaskija lähettää tiedot vasta tammikuun lopussa, että ehtivätkö käsittelemään ennen äitiyslomanalkua? Niin kuulemma ehtivät, saan kuitenkin palkan eka kolmekuukautta ja sitten Kela maksaa ja tarvin sitten muutosverokortin.

Mulla lukee vielä "odottaa tietoja työnantajalta". Hakemuksen oon tehnyt yli 5 viikkoa sitten ja tuo tekstikin on mun mielestä ollut jo nelisen viikkoa siinä. Olis kiva jo tietää minkä verran sitä tulee saamaan. Ekat 72 arkipäivää maksaa työnantaja, ainakin KVTES:in mukaan. :)
Jennie ihan sama juttu mulla :D siis ihan kun oisit mun tekstin kirjottanu ;) pitää vaan odotella koska palkanlaskija laittais ne tiedot sinne..

Kävin katsomassa tilannetta ja nyt luki, että käsitellään. Käsittely pitäis olla valmis kolme viikkoa hakemuksen saapumisesta, mutta laitoin hakemuksen jo 7.12... Hmm.. Pitkä on aika.

Mä oon muistaakseni laittanu kaikki hakemukset 10.11. Että voi mennä kauanki, ennenku tulee päätös -.-

Mulle tuli tänään päätös postissa. Yläreunassa näkyy, että hakemus saapunut 11.11., päätös annettu 31.12. ja postitettu 4.1. Kyl teilki ne päätökset kohta tulee :). Tosin ainakin mun kohal varmaan nopeutti, ku mentiin suoraan vuoden 2014 mukaan, eikä joutunut odottelemaan juttuja työnantajalta.

Muoks.. yks ykkönen oli tippunu joukosta (eli jääny näpyttelemättä), lähetin siis kans hakemukseni 11.11., en 1.11. :D

Muokattu viimeksi:
Kyllä mäkin meen sen 2014 mukaan :) silti pitää odotella työnantajan tietoja..

Mullaki tuli tänään postissa kelan lappu. Vähä ahistaa ku tulee vasta eka erä maaliskuussa. Millähän eläis helmikuun?

Milena en nyt muista, siis ootko nyt työtön vai mitä ku et saa ens kuussa rahaa? :/

Käsittelyajat on turhauttavan pitkiä, mutta kyllä niiden päätösten pitäisi ihan ajoissa kuitenkin tulla.

Mäkin meen 2014 tuloilla mutta jostain syystä palkanlaskennasta laitetaan kuitenkin myös ne viimeiset puolen vuoden tulot. Ja ainakin Kelasta silloin sanottiin että palkanlaskenta yleensä jättää kaikki viime tippaan. Mutta kyllä se päätös tulee, ennemmin tai myöhemmin :)

Takaisin