Joo, tuntuuhan se ikävältä että noi vähennykset huomioidaan pienempänä äitiyspäivärahana, mut ymmärrän sen taas jotenkin eri tavalla kuin muut (mulla siis varmasti väärä ajattelutapa). Ajattelen niin, että nuo vähennykset ei ole koskaan 100% kuluista, ja Kela katsoo, että mun nettotulot on pienemmät kuin maksettu palkka, koska mulla menee matkoihin rahaa x määrä. Nyt kun en käy töissä, sitä matkakulua ei ole, eli säästän työmatkojen verran -> voidaan maksaa vähemmän rahaa.
Toisaalta jos asuu hevoskuusessa, niin pitää sieltäkin päästä neuvolaan ja kauppaan ym. Mutta kun ne ei ole tulonhankintaa, niin niitä ei tarvi huomioida.
Mua harmittaa sekin, että olin jonain vuonna maksanut enemmän jotain omaehtoisia koulutuksia, joista tietenkin hain verovähennyksiä. Tietysti nekin lasketaan vähennyksinä noihin kelan maksuihin, vaikka monena vuonna vastaavia kuluja vastaavasta palkasta ei välttämättä olisikaan. Mutta kun ei saa päättää, että josko ne rahat laskettaisiin edellisvuodesta eikä just tuosta tietystä vuodesta.