Ne kuulema lähettää sit kirjeen kotiin missä lukee kaikki et paljonko sitä rahaa saa kuukaudessa ym. Jännittää kyl et paljonko sitä sitte saa, mulla ei oo hajuakaan.
Joo näky siin päätöksessä kaikki maksut paljonko tulee millonki :) onneks mulla oli 2014 paljon paremmat tulot ku 2015 nii saa melkeen saman verran ku mitä nyt saanu vaikka ollut töissä :D
Jos sitä kelakorttia ei toimita nii siitä menee se vähintään 25% mut sitä en tiiä millon pitää toimittaa, pitääpä selvittää ens viikolla millon viimestään pitää toimittaa. Mulla oli eka maksupäivä vasta helmikuun lopussa vaikka äl alkaa jo 26.1..
Viimeistään pari-kolme viikkoa ennen maksupäivää kun tekee verokortin muutoksen niin tieto ehtii kelaan ennen seuraavaa maksua.
Ja sitä veroprosenttiahan voi muuttaa myöhemminkin koska vaan. Siksi siellä omilla sivuillakin se lopullinen maksettava määrä tulee yleensä vasta pari päivää ennen maksupäivää näkyviin.
Ja kelan tuethan maksetaan aina ns. jälkikäteen, samoin kuin yleensä palkkakin eli kertymisjakson päätyttyä.
Mulla oli eka maksupäivä 3.3 ja äippäloma alkaa 29.1 :)
Meen varmaan nyt tulleella verokortilla toukokuuhun asti, kun työnantaja maksaa palkan. Sen jälkeinen aika niin teen muutosverokortin kelaan.
Näin ainakin nyt ajattelin..
Osaatteko sanoa, jos laskettaa tulot viimeisen 6 kk mukaan, laskeeko kela sen mukaan että miten on saanut palkkaa sen 6 kk ajan (mulla tulee lisät viiveellä) vai sen mukaan milloin työt on tehty?
Muistuttakaa sitten toukokuussa, että tilaan uuden verokortin :D Siihen asti mennään siis vanhalla, koska työnantaja maksaa palkkaa ja Kela työnantajalle eikä minulle. Selkis.
Mä mietin, että meneeköhän se päätös sinne asti, mihin palkkaakin maksetaan. Kun sittenhän työnantaja vasta kai voi ilmoittaa ne tiedot. Vai onko joku perehtynyt tähän paremmin? :)
Kyl se päätös mun mielestä aiemmin tulee. Kaverille tuli päätös jo kesällä vaikka synnytti lokakuus ja sai ekat 3kk palkkaa. :) mulle palkanlaskija sanoi, että laittaa tammikuus tiedot kelaan, että eiköhän se päätös tule sitten ku kela ne tiedot saa :) ja mä saan kans 3kk palkkaa.
Riippuu kai työpaikasta yms, meillä oli ohjelappunen et työnantaja voi toimittaa palkkatiedot kelaan sillee äippälomaa edeltävän kuukauden maksupäivän jälkeen, liittyy varmaa siihen et tulot 6kk mukaan ja et ne 6kk on sit ns laskettuna taaksepäin äippälomasta. Lisät ja muut vaan kärsii ku en oo ikinä ennen ollu näin paljoa saikulla.. :---(
Tietääkö kukaan että jos palaa äitiysrahakauden aikana töihin niin saako palkan lisäksi tuota äiltiysrahaa? Hain alustavasti äitiysrahaa vain siihen asti ku palaan kesäksi töihin, mutta neuvolassa sanottiin että vois saada sitä äitiysrahaa palkan lisäksi mahdollisesti. Pitäis ottaa tuosta Kelalta selvää. Mitenhän hyvin sinne saa yhteyden? Olen siis opettaja että voin kikkailla tolleen.