Kelan tuet ja etuudet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KoBe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hetkonen.. mulle oli muuttunut kans, että odottaa tietoja työnantajalta. Aiemmin lukenu se, että odottaa tietoja verottajalta. No oon jo puhunu palkanlaskijan kans, että tammikuussa se laittaa kelaan tiedot. :)

Mä en oo käyny kattomassa, mitä mun kohdalla lukee. Mutta palkanlaskija sanoi laittavansa tiedot tammikuussa kun hänen kanssa olin jutuissa. Eiköhän kaikki tuet ajallaan tule, kun on ajoissa laittanut hakemukset. Mä laitoin heti silloin kun äitiyspakkaus hakemuksen laitoin.

Minun hakemus oli kunnossa, mutta ensi vuoden puolella alkavia äitiys- ja vanhempainraha hakemuksia ei käsitellä vielä, sillä eduskunnassa lakimuutos käsitteillä mikä voi tulla voimaan tämän kuun lopussa. Ylihuomenna kai käsittely alkaa. Eli ei kuulemma radikaaleja muutoksia, päivärahan määrä voi vain hieman laskea sanoi kelan täti..

Juups, kivoja muutoksia tulossa... :( kelan ajankohtaista sivulla ne oli lueteltu.

Muutoksia perhe-etuuksiin

Äitiys-, isyys- ja vanhempainrahan vähimmäismäärät pienenevät ensi vuonna 0,4 %. Vähimmäismääräinen päiväraha laskee 24,02 eurosta 23,93 euroon päivässä. Kela muuttaa maksussa olevia vähimmäismääräisiä päivärahoja automaattisesti.

Hallitus esittää (HE 105/2015), että vanhempainpäivärahakaudelta maksettava 30 päivän korotettu päiväraha poistettaisiin ja päiväraha määräytyisi 70 %:n korvausasteen mukaan nykyisen 75 %:n sijaan. Muutos koskee vuonna 2016 alkavia vanhempainpäivärahakausia.

Kotihoidon ja yksityisen hoidon tuki sekä osittainen ja joustava hoitoraha pienenevät vuoden 2016 alussa 0,4 %. Kela muuttaa maksussa olevia lastenhoidon tukia automaattisesti.

Hallitus on esittänyt muutoksia varhaiskasvatuslakiin ja yksityisen hoidon tukeen (HE 80/2015). Esityksen mukaan Kela maksaa 1.8.2016 alkaen alempaa yksityisen hoidon tuen hoitorahaa (63,93 e/kk), jos lapsella on oikeus 20 tunnin varhaiskasvatukseen (päivähoitoon) viikossa. Jos lapsen varhaiskasvatusoikeuden laajuus on enemmän kuin 20 tuntia, maksettaisiin suurempaa yksityisen hoidon tuen hoitorahaa (173,74 e/kk).

Hallituksen esityksen (HE 70/2015) mukaan lapsilisää ei ensi vuodesta lähtien enää tarkisteta kansaneläkeindeksillä. Näin lapsilisän euromäärät säilyvät ensi vuonna samoina kuin vuonna 2015.

Lapsilisän määrät vuonna 2015 ovat yhdestä lapsesta 95,75 euroa, toisesta lapsesta 105,80 euroa, kolmannesta lapsesta 135,01 euroa, neljännestä lapsesta 154,64 euroa ja jokaisesta seuraavasta lapsesta 174,27 euroa. Yksinhuoltajakorotus on 48,55 euroa jokaisesta lapsilisään oikeuttavasta lapsesta.

Elatustuen ja elatusavun määrät pienenevät 0,26 % ensi vuoden alussa. Muutos perustuu elinkustannusindeksin laskuun. Elatustuki on ensi vuoden alusta 154,77 euroa lapsesta kuukaudessa. Kela muuttaa maksussa olevan elatustuen automaattisesti.

Tämä vai?

Mistä muusta sitä nyt voidaankaan säästää kuin lapsiperheistä... Hienoa on. Kiitellä saa, että oon saanu olla töissä ja tienata ihan kohtuu hyvin. Tulen siis elämään vaikka vähentävät, mutta harmittaa kovasti niiden puolesta jotka minimillä joutuvat olemaan.. Tiukkaa tulee varmasti monella olemaan. :(

Kirjotan tänne ketjuun, mutta onko se nyt niin, että pitäisi tehdä uusi verokortti kun tuloina on jatkossa kelan etuudet?

Ninni just noi! Oli aika kurjaa luettavaa. Kun lapsilisä ei enää ole indeksisidonnainen, niin tuskin helpolla nousee. Toinen iso muutos tuo päivärahan tippuminen 75%:sta 70 prosenttiin.

Mä oon ymmärtänyt, että noita Kela-tukia verotetaan aika kovasti, kun niistä ei oo maksettu niitä eläkemaksuja ym. Pitää tutkailla asiaa vielä, että miten se kannattaa tehdä.

Tuo 0,4% ei itselle niin järjetön summa ole, mutta toi 75 -> 70 % tuntuu kyllä. Hah! Viime raskaudessa olisi kannattanut, jos äitiysloma olisi alkanut vasta vuodenvaihteen jälkeen (ei ehtinyt tulla korvaukset vuoden 2013 tuloilla jotka oli korkeammat kuin 2012) ja nyt olis ollut hyvä, jos olis kerennyt alkaa tänä vuonna.

Ymmärrän sen, että jotain täytyy tehdä ja jostain säästää, mutta tuntuu tää nyt aika kurjalta, siitä huolimatta että Suomessa nää edut on silti paljon paremmat kuin monessa muussa maassa.

Pelkään kyllä, että nää maksut laskee ja lisäksi vielä lomakertymä vähenee.

Olen katsellut nyt tota melkein vuoden ikäistä poikaa ja ajatuskin sen hoitoon laittamisesta tuntuu pahalta. Onneksi ei tarvi laittaa, mutta entäs tämä seuraava? On tommonen vuosikas vielä ihan tosi pieni. Tuskin saan aloittaa töitä puoliaikaisena. Silti saisin silloin rutkasti enemmän rahaa kuin kotihoidontuella ja verotus tasaa myös aika paljon.

Piti vielä siitä kysyä, että minne kaikkialle uusi verokortti pitää sit toimittaa? Oon niin pihalla!

Mä en ymmärrä sitä kuinka voin tehdä muutosverokortin kelalle ku en tiedä paljoko ne tulee mulle maksamaan ens vuoden aikana? Voinko vaan jättää viemättä mitään verokorttia et sit lähtee suoraan se 25% vai onko siinäkään mitään järkeä?

Mä en yksinkertaisesti jaksa yhtään paneutua asiaan, ei kiinnosta yhtään. Mutta jälkikäteen joutuu varmaan kärsimään jos nyt ei mitään tee. Voihan sen muutosverokortin varmaan tehdä ja toimittaa sen jälkeen kun Kela on ilmoittanut mitä maksaa.

Mä en ymmärrä sitä kuinka voin tehdä muutosverokortin kelalle ku en tiedä paljoko ne tulee mulle maksamaan ens vuoden aikana? Voinko vaan jättää viemättä mitään verokorttia et sit lähtee suoraan se 25% vai onko siinäkään mitään järkeä?
Käsittääkseni kun saat päätöksen KELAsta voit tehdä uuden verokortin kun tiedät mitä he tulee maksamaan sulle. Ja KELAn sivuilla on laskuri josta näkee (jos tietää 2014 tulot) paljonko esim vanhempainpäiväraha on :) sekavaa mutta mä yritin tehdä verokorttia varten mahdollisimman hyvän arvion.

Takaisin