Kela-asiat, äitiyspäivärahat ja muut tuet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KoBe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle tuli tänään postista noutolappu! Viikko sit laitoin hakemuksen menemään :) nyt pitäis kerätä siivous intoa et vois laatikon hakea viikonlopuksi siistiin kotiin hypisteltäväksi

Mä yritin täyttää vanhempainrahahakemukset netissä, mut pitänee mennä huomenna Kelaan.

Muuten ihan selkee lomake, mut se tulokohta. Siihen tulee automaattisesti vuoden 2012 tulot, tosin pari tonnia pienempänä, ku palkkakuitissa. Ja olen tienannu viime vuonna vähän enemmän ku -12, mut viimisen 6kk aikana en kuitenkaan 20% enempää. Miks siihen ei vois laittaa niitä 2013 tuloja? Ärsyttävää.
Helpompi varmaan sit hoitaa asia jonkun virkailijan kanssa, ku sählätä ite.

Verovuosi 2013 vahvistetaan vasta joskus lokakuun lopussa ja siltikin kela käyttää aina niitä toissavuoden verotietoja aina vuoden kerrallaan. Kyselin ihan samaa niiltä.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Sumppi, sama juttu täällä. Toisaalta laskin sitten paljonko aika isokin ero tekee lopullisissa päivärahoissa. Koko ajalla summa on n. 600€, mikä on aika paljon sitten kun rahaa on niukasti mutta toisaalta saan saman summan nyt kerättyä. Laskettiin juuri, että jos hankitaan vaunut ja turvakaukalo uusina, halvimmillaan päästään n. 770 eurolla. Käytettyinä laskeskeltiin, että hinnaksi tulee n. 400€.
Pitää siis säästää nyt kun on vielä töissä...

Mä laskin eilen vielä niitä erotuksia ja 120€/kk on aika paljon. Eli käytän tämän aamun siihen, että retkeilen Kelaan. Menen heti ysiltä mummojen yms. kanssa sinne jonoon, ni ehkä ehdin kympiks töihin. Jos siihen sais vaikka jotain selkeyttä tai ainaki selityksen, että MIKSI näin.

Sit on vielä vakuutusyhtiöretki edessä täl viikol, mut sinne saan onneks miehen mukaan.

Sumppi mites kävi Kelassa, mitä sanottiin? Itselläni sellainen asia kuin, että olin työttömänä / koulutuksessa 2012 ja 2013 töissä ennen leikkauskierteitä, jota seurasi sairaslomat.. ja tietysti laittaisin mielelläni tuon 2013 vuoden tulot, työmarkkinatuen ja palkan välillä on kuitenkin aika huomattava ero..

2012 tuloilla mennään, koska vanheimpainrahakausi alkaa tän vuoden puolella. Ei siihen ollu muuta vaihtoehtoa, koska tulot ei o noussu 20% viimesen 6kk aikana.
Aika ärsyttävää! Ja se, että palkkakuitissa oli pari tonnia enemmän, ku se määrä minkä mukaan tuet lasketaan, johtui siitä, et liiton jäsenmaksut ja ilmeisesti ilta- yms. lisät on vähennetty siitä.

Mariel, sulla on kyl aika ikävä toi tilanne, jos ne ei voi tehdä mitään poikkeuksia. :(

Nojuu :/ Pitäisiköhän käydä vielä itsekin kyselemässä oman paikkakunnan kelasta, vaikka tuskinpa se asiaa miksikään muuttaa..

pistin viikko sitten sunnuntaina äitiysavustushakemuksen, maanantaina näytti kelan nettipalvelu, että asia käsittelyssä, ja käsittelyaika arviolta 2 viikkoa. Eilen oli sitten vissiin tehty päätös, jota en kyllä netistä löytänyt, eli tullee sitten postiluukusta. Eli 7 arkipäivää meni käsittelyssä.

Mariel - onko tilanteesi jotain tällaista, eli onko kuluva vuosi ollut myös vain osittaista työskentelyä tai onko tulosi nyt sen 20% suuremmat kuin vuonna 2012, jolloin voit hakea tuet viimeisten 6 kk tuloilla? v.2013 tuloja ei saa muuten huomioitua kuin jos tällä vuodella on ollut tulottomia jaksoja.

"Työtulosi voidaan arvioida myös 6:ta kuukautta lyhyemmältä ajalta, jos sinulla on ollut tuloja ammatinvaihtumisen tai muun vastaavan syyn vuoksi vain osalta 6 kuukauden aikaa. Jos sinulla ei ole ollut tuloja koko edeltävältä 6 kuukauden ajalta sairauden, työttömyyden tai muun vastaavan syyn vuoksi, voit esittää tulot niiltä ajanjaksoilta, joina olet työskennellyt. Voit esittää työtulot kuitenkin vain päivärahakauden alkamisvuodelta ja sitä edeltäneeltä kalenterivuodelta yhteensä enintään 6 kuukauden ajalta."

Mä kävin ite setvimässä paikan päällä, oon osan kuluneesta puolesta vuodesta ollu töissä ja osan sairaspäivärahalla ja sairaspäivärahahan huomioidaan toisin kuin työttömyyspäiväraha (vaikka työttömyyspäiväraha olisi kuitenkin aikalailla isompi) joka tapauksessa lasketaan nyt 6kk mukaan kun on edes vähän isompi kuin 2012 päätös, helpoimmalla olis päässy kun olis menny 2013 päätöksellä kun silloin ei ollu mitää ylimääräisiä pätkiä poissa töistä :(
Näillä mennään, päätöksen saan varmaan ensi kuussa kun työt loppuu ihan justiinsa ja jään työttömäksi ennen kuin alkaa äippäloma. Harkitsin myös varhennettua lomaa, mutta se on sieltä toisesta päästä pois ja ens syksynä joutuu kuitenkin jäämään työttömäksi, kun mies haluaa pitää kaikki isyysvapaansa pois, eikä harmita kiva että haluaa osallistua oikeasti arkeen. Saap nähä kuinka käy...

Äitiyspakkaus saapunut postiin! :-D ☆☆☆☆☆ Happy days! Huomenna pääsee hypisteleen. ♥

Tipunen; Tälle vuodelle ei ole tuloja kertynyt yhtään kun koko vuosi (ja viime vuoden loppukin) muutamaa viime kuukautta lukuunottamatta (työmarkkinatuki) on mennyt sairaslomalla.. Löysin Kelan sivuilta jonkin taulukon, jossa oli tulot tiettyihin määriin saakka ja sen perässä tietty päiväsumma.. Laskeskelin, ettei tuo v 2013 työtulo (lyhyt jakso ja huono palkka) nostaisi kaiken kaikkiaan vuoden tuloja tarvittavan korkealle nostamaan sitä päivärahaa, jonka saa pelkän työttömyyskorvauksen mukaan.. Joten laitoin hakemuksen menemään v. 2012 tuloilla, tosin tuo hakemus on näemmä kadotettu koko Kelan sivuilta vaikka yhtä aikaa lähetetty äitiysavustushakemus on jo käsiteltykin..

Ja just kun oon päättäny ettei pakkausta tälle uudelle tulokkaalle :oops: Tuolla ois vaan muutama niin ihana juttu...

Aika isolta vaikutti. Oon just töissä niin en pääse tarkastaan.

Tänään tuli kelalta kirje, jossa kerrottiin että pakkaus on myönnetty ja tulee postissa 2viikon kuluessa :)

Takaisin