Kela-asiat, äitiyspäivärahat ja muut tuet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KoBe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nunnuliina - Älä muuta sano. Mulla vielä tilanne just se, että kun ei oo sitä miestä tässä hyörimässä, niin todellakin se omalle tilille tuleva raha on ainoa, millä vastikkeet ja lainat maksellaan. Ja jos jotain jää niin sitten haetaan jääkaappiin ruokaa :cool: Jonkun pitäisi kyllä oikeesti käydä kaikki kelan sekavat tukisysteemit läpi, ja yksinkertaistaa ohjeet ja tukien maksut. Eiköhän nykytilanteessa oo niin hakijat kuin kelan omat työntekijätkin useimmiten ihan pihalla, ainakin mitä on näistä ohjeistuksista ja lehdissä olleista asumistuki/opiskelijan asumistuki ym tuet säädöistä on pääteltävissä.

Meillä tulee palkat tilitoimiston kautta, niin ei tuossa omalla työpaikalla tää homma hoidu ihan niin helposti. Ihanaa oliskin jos olis omat henkilöstö/palkanmaksu ihmiset siinä samassa paikassa, kuten oli aiemmassa työpaikassa.

No se eka 3 kk tulee työnantajalta (ja Kela maksaa rahan sinne), joten tod.näk. ajallaan eli siis meillä sujui aika näppärästi. Kannattaa silti varmistaa, että kaikki tiedot menneet Kelalta työnantajalle. Kaveri joutui palkkaansa tovin odottelemaan ja tilitoimisto hoitaa heilläkin palkanmaksun...

Miten mulla on sellainen tunne, että koska lomakuukausia (ilman lisätunteja yms.) olisi tullut siihen 6 kk mukaan niin laskettiin pidemmältä ajalta ja laskettiin keskiarvon mukaan se kuukausipalkka ja siitä se tuen määrä sitte.

Muokattu viimeksi:
Tätä just vähän pelkään, että rahojen saanti venyy. Meillä on töissä yks ollu sairaslomajaksoilla ja aikamoista säätämistä on ollu, mutta vissiinkin etupäässä vakuutusyhtiön kanssa. Mutta mistä mä tiedän, vaikka osasyynä olis myös tilitoimiston sähläykset. ihan aina ei nimittäin noi palkkojen muut lisät tai kuittien lunastukset oo ollu ihan paikoillaan.

Lomakauden palkat saa olla 6 kk jaksossa mukana, mutta sitten ilmoitetaan vaan niiden määrät. tässäkin näytti olevan esimerkkien mukaan erilaisia laskutapoja 5-7kk välillä.....

Mä muistelisin että kun esikoisen kohdalla laskututin äitiyspäivärahan tulojen mukaan, jouduin odottaan tosi kauan sitä päätöstä. Siis varmaan 2kk vauvan syntymästä! Enkä todellakaan muista millä rahalla meidän perhe sen ajan eli, meillä kun on talolainakin kokonaan mun nimissä eli lähtee aina mun tililtä...!

Muoks! Eiku nii mulla oli silloin kolme työnantajaa ja yks ei "suostunu" täyttään sitä tarvittavaa lomaketta kun väitti että se on väärä lomake. Oisko toi ainakin viivästyttäny sitä päätöksen saamista...

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

No en tiedä onko näissäkin Kela kohtaisia eroja, mutta ihan omasta kokemuksesta voin kertoa, että työnantaja on toimittanut Kelalle laskelman 6 kuukauden tuloista hakemuksen jättöä edeltävältä ajanjaksolta. Tässä saattaa kyllä vaikuttaa se, että minulla on ihan säännöllinen kuukausipalkka, johon ei tule mitään lisiä yms. On tämäkin kyllä saattanut muuttua, tuosta hakemuksesta on jo melkein 6 vuotta aikaa.

Ja työnantaja maksaa meillä palkan myös 3 kuukautta vapaan alussa. Tai itse asiassa päivärahan ja palkan erotuksen. Siis Kelasta tulee normaalisti päiväraha ja sitten työnantajalta loppu, tässäkin taitaa olla eroja ja tuo Tipusen laittama linkki ei siis tuolta osin pidä kaikkien kohdalla paikkaansa.

Erikoiset on kyllä nämä Kelan sivut nykyään, kun on näinkin monenlaista tietoa yhdestä asiasta... o_O

Juu, suurin osa työnantajista käsittääkseni maksaa tuon ensimmäisen 3kk palkkaa, mutta koska kuitenkin olet jo äitiyslomalla siinä vaiheessa niin se edeltävä 6kk lasketaan siltä ajalta ennen äitysloman alkua. Viimeksi meillä palkanlaskija ystävällisesti tuplasi vuosituloni ja Kelan ensimmäinen päätös näytti huikeita lukuja. Hetken jo mietin, että hittolainen aion olla äitiyslomalla tästä ikuisuuteen, jos tämä on kerta näin kannattavaa. No pakkohan se oli virheestä ilmoittaa, vaikka enpä tiedä olisiko byrokratianratas koskaan virhettään huomannut ;)

Sori, kun kuokin täällä helmikuisista, mutta tässä ketjussa oli niin hyvää infoa, että piti itsekin ruveta lueskelemaan kelan sivuja, josko voisinkin saada tuen 2012 vuositulojen perusteella. Ymmärsin, että jos äitiysrahaa aletaan maksaa viim. 31.12.2014 niin menee tuon 2012 verotuksen mukaan ja jos alkaa aikasintaan 1.1.2015 niin menee 2013 verotuksen mukaan. Mulla sikäli hyvä, että pystyn venyttää sitä niin että alkais jo joulukuussa, niin saisin ihan vähän enemmän rahaa. Eli normaalisti alkaa 30 päivää ennen laskettua aikaa, mutta halutessaan voi alottaa max. 50 päivää ennen laskettua aikaa.

Mä nyt kyllä väittäisin ettei se raja oo tossa uudessa vuodessa. Verotetaanhan muutkin tulot vielä tammikuussa edellisen vuoden mukaan, koska ei kukaan ehdi yhdessä yössä summaamaan kaikkien vuosituloja jne. Jospa se raja menis sitten siinä tammi- ja helmikuun välissä, eli että jos äippäloma alkaa tammikuun puolella niin sitten menis vanhojen tulojen mukaan. Kannattais varmaan kysyä suoraan Kelasta että miten toi menee.

Paikkakuntakohtaisia erojahan ei pitäis olla muuta kun kaikissa kuntalisissä ym, mutta niinhän se on että kaikki Kelan hakemuksien käsittelijät on kuitenkin ihmisiä, eli eroavaisuuksia kahden käsittelijän välillä on varmasti - varsinkin kun Kelalla on paljon sellasia häilyviä rajoja. Tästä esimerkkinä se että isän työttömyysrahasta vähennetään äidin saama kotihoidontuki paitsi jos äidin työnteon katsotaan olevan VÄHÄISTÄ. No, mä Kelan tukipalveluun soittaessani kysyin mikä on vähäistä työntekoa, ja siinä mietittiin etä ehkä sellainen 5h/vko. No, käsittelijän mukaan näin ei ollut ja niinpä mä tein viisituntista työviikkoa, mutta se oli sitten liikaa. Eli meidän perheen tulot koostui mun palkasta (5h/vko miinus verot), kotihoidontuesta (noin 300e) ja miehen työttömyysrahasta josta toi mun kotihoidontuki vähennettiin (800e-300e=500e). Onneks tuli se joustava hoitoraha! Ja onneks mies sai töitä....

Ja manna, harkitse sitten tarkkaan haluatko jäädä äitiyslomalle 50vrk ennen laskettua, koska sehän on sit vähennetty sieltä toisesta päästä. Suru puseroon tulee jo muutenkin kun mamma- ja vanhempainvapaat loppuu ja joutuu alkaa keksiin perheelle uusia ratkasuja, ja 20 päivää "lisää" vauvan kanssa on siihen väliin kuin taivaan lahja! ♡

Piti vielä noista Kelan käsittelijöistä sanomani että mun ulkomaalainen kaveri sanoi että sen maahanmuuttajakoulutuksessa ihan opetettiin, että jos esim asumistukihakemua hylätään, kannattaa laittaa samantien uusi (täysin samanlainen) hakemus koska eri käsittelijä saattaa hyväksyä. Jep.

Hyviä vinkkejä sain täältä, kiitos :) Itsekin nostan äitiysrahat viimeisen 6kk perusteella, sillä valmistuin juuri ja aloitin nyt elokuussa työssäni, aiemmat tulot on pari tonnii per kuukausi pienempiä kun melko naurettavilla tuloilla koko opiskeluaika.

Onko täällä muita, jotka haluaisivat olla äitiysloman aikana töissä? Tämähän on mahdollista, Kelan sivuilla sanotaan "Voit työskennellä äitiysvapaasi aikana ja saada Kelasta äitiysrahaa, mutta työskentelypäiviltäsi äitiysraha maksetaan vähimmäismääräisenä". Minullahan nimittäin sattuu niin, että Kelan mukaan äitiysloma pitäisi aloittaa minun lasketun ajan vuoksi 16.12 mutta mulla alkaa samoihin aikoihin myös 2 viikon palkallinen joululoma 6.1 asti, jolloin voisin olla ns. "töissä" kun se olisi joka tapauksessa lomaa. Oon ajatellut selvittää tosi tarkkaan, että miten mun kannattaa toimia että sais parhaimmat edut.. Lisäksi mulla on vielä 2kk palkallinen kesäloma kesäkuusta heinäkuun loppuun, jonka ajaksi mun varmaan kannattaa palata "töihin" kirjoille. Näin mun ei tarvitse käyttää kesän aikana mitään vanhempainvapaita ja voin antaa miehen käyttää lähes koko vanhempainvapaan, voimme myös hoitaa kesällä täten yhdessä kotona vauvaa paljon kun miehelle tulee 4 viikon kesälomakin,lisäksi hän saa pitää viikon talviloman. Mies käyttää vauvan synnyttyä ne 18 isyyspäivää, jotka saa olla äidin kanssa samaan aikaan kotona.

Mulla on suunnitelmissa mennä elokuussa 2015 takas töihin (jos vain saan töitä, määräaikainen sopimukseni päättyy heinäkuun loppuun) ja mies pitää vanheimpainvapaat ja isäkuukautensa syksyllä. Hoitovapaalle tuskin on varaa jäädä.

Joo, kyllä se vuositulojen raja on uudessa vuodessa, kun v.2013 verotushan vahvistetaan jo nyt syksyllä, eikä vuoden vaihteessa. Mannan linkki siis täysin oikea.

Mulla oli ajatuksissa tehdä yksittäisiä päivä töitä tai joitakin tunteja ainakin. Voi tosin olla että satunnaiset työtunnit kirjataan firman järjestelmiin sunnuntaille, niin ei vaikuta tukiin. Mun töille ei tuu sijaista, ja ne projektit joissa olen mukana tietenkin jatkuu mun poissaoloajan, ja voi olla että välillä pitää käydä niissä jeesimässä. Tai vähintäänkin olla etänä tukena, kun aika lailla ovat olleet mun ikiomia projekteja, vaikka muitakin mukana on ollut. Samoin pitää lomalta käsin ohjata vissiinkin vähän yhden nuoremman opinnäytettä. Eli kyllä niitä työtunteja kertyy, jos vaan vaavi sen sallii. Sitten jos osuu koliikit, allergiat ja muut ongelmat kohdalle, niin joutuu kyllä kaikki nää kattomaan ihan uusiksi.

Pyhäpäivät saa tehdä vapaasti töitä, koska niistä ei makseta äitiyspäivärahoja. Jotkut kaverit ovat tehneet sunnuntaitöitä, kuulemma on ollut mukava päästä ulos kodistakin.

Tai näin ainakin olen ymmärtänyt. Voi ne varmaan vaikuttaa puolison tuloihin. Muokkaus: puolison tukiin.

Manna, itsekin tekisin varmaan noin jos tuloissa selkeä ero. Toisaalta jos lasken äitiyspäivärahan kahdelta eri vuodelta, ei summa ihan hirveästi muutu, koska kertoimet tasaavat eroa.

Manna, sitä en tiedä miten vanhempainrahaa määräytyy, haetaanko se erikseen ja mahdollisesti eri vuoden verotuksen perusteella.

Kobe, pitääkin tosiaan tarkastaa toi vielä, mutta luulisin että määräytyy samojen tulojen perusteella, koska kelan laskurikaan ei erikseen kyselly. Toivon ainakin näin.

Mun kaikki puheet tässä ketjussa perustuu muistiin ja mutu-tuntumaan! En oo perehtyny edes Kelan sivuihin asian tiimoilta, joten varmastikin siellä oleva tieto on huomattavasti luotettavampaa kun mitä mä teksteissäni arvailen. Syvä anteeksipyyntö, onneks joku muu on jaksanu ottaa selvää ja on perillä! :) Nyt mä vaikenen tästä aiheesta kun ite saan kuitenkin sen viime mammarahan mukaan nii ei tarvii miettiä. Tsemppiä kaikille asian kanssa taisteleville!

Mitenkäs kun kelan äitiysavustuksen / äitiyspakkauksen hakuehdoissa on kohta, joka menee näin;

"Liitä hakemukseen raskaustodistus, josta selviää, että raskaus on kestänyt 154 päivää ja että olet käynyt terveystarkastuksessa ennen 4. raskauskuukauden päättymistä. Raskaustodistuksen saat lääkäriltäsi tai neuvolasta."

Ja nimenomaan tuo kohta, että olet käynyt terveystarkastuksessa.. Kun tuo meidän neuvola ei ole laittanut vielä tähän 20. viikkoon mennessä yhtäkään lääkäriaikaa niin kaatuuko tuo meidän avustushaku nyt sitten siihen?

Ei tarvita lääkärikäyntiä lainkaan. Jos on käynyt neuvolan sijaan vaikka yksityislääkärillä, niin se yksityislääkäri kirjoittaa todistuksen jolloin todistus tulee lääkäriltä, muutoin tulee neuvolasta - hoitajalta.

Ei siis tarvitse käydä edes neuvolassa, jos haluaa maksaa yksityislääkärille seurannat. En tiedä kuka haluaisi, mutta ehkäpä niitäkin on, Kenenkään ei tarvi huolestua siitä, että neuvola toimisi huonosti ja siksi jäisi avustus saamatta.

Takaisin