Kela-asiat, äitiyspäivärahat ja muut tuet

Meillä on ihana pieni ammattijärjestö, Suomen Restonomit - SURE ry. Akavan alainen ja itse soittelin perjantaina juuri näissä asioissa toimistolle ja sain todella hyvää palvelua.
Sähköpostiin oli jo tullut tänään maanantaina aamusta viestiä ja linkkiä mistä ja miten ilmoitan liitolle äippälomailuni.
 
Pitää itsekkin siis soittaa suoraan liittoon ja kysellä miten noi maksut menee. :) mä en tykkää ikinä soittaa minneklään asiakaspalveluun, ku saa jonottaa vaik kuinka kauan. Murr.. :/
 
Mulla taas isommasta päästä, eli TEK-jäsenyys. Vielä en päässy hoitamaan, kun sinne pitää toimittaa kelan paperi myönnetystä äitiys- ja vanhempainrahasta. Ja toi on vielä loppuun asti hoitamatta.
 
Yritän täyttää Kelan äitiyspäivärahahakemusta. Yksi kaveri sanoi, että kannattaa laittaa puolen vuoden tulot myös Kelaan. Tuolla joulukuisissa oli sitten kirjoitusta siitä, että jos laittaa mukaan tulonhankintakuluja, niin ne pienentävät palkaksi laskettua summaa! 2012 verotuksessa kulut ym. on jo vähennetty, joten siellä näillä ei ole merkitystä.

Kuulostaa oudolta, yhtä hyvinhän maksettavaa summaa voisi laskea sillä perusteella että maksaa liikaa veroja..
 
Näitä vähennyksiähän ei ole huomioitu sun 6kk tuloissa (ellei ole noita jäsenmaksuja vähennetty jo palkassa, jolloin niitä ei ilmoiteta enää uudelleen), joten sen takia ne pitää sinne ilmoittaa. Eli vähennykset vähentävät ihan samalla tavalla tuloja, kuin jos käyttäisi v. 2012 vahvistetun verotuksen tuloja ja tarkoituksena on saada samanlainen kohtelu rahamäärää laskettaessa käytti sitten 6 kk tai edellisen vahvistetun verotuksen tuloja.

Laitat vaan työmatkakulut ja ne ylimääräiset tulonhankintakulut, eli kirjallisuus työkalut tms. vähennykset, jotka ylittää verottajan tulonhankintavähennysoletuksen, ja joita normaalistikin laitat vähennyksinä kun korjaat veroehdotusta. Verottajahan aina olettaa kaikilla olevan tulonhankintavähennystä sen 620e, mikä näkyy verotustodistuksessa ja -ehdotuksissa. Jos siis sulle kertyy noita kirjallisuus tms. kuluja enemmänkuin 620€, niin sitten teet niistä vähennyksen myös tähän kelan hakemukseen, muutoin ei tartte ilmoittaa kelalle kuin työmatkat ja mahdolliset työttömyyskassamaksut ja ammattiliiton jäsenmaksut, tuon 620 ekee kelakin osaa ottaa ihan itse huomioon..
 
Mutta osa ainakin hyvitetään verotuksessa, minkä vuoksi en tajua täysin systeemiä. Tyyliin, jos saan 100€ ja maksan 20€ veroja ja 6€ tulonhankkimiskuluja. Lasketaanko äitiyspäivärahaa 100€ mukaan, 80 € mukaan vai 74 € mukaan?

Tai jos verotusta kevennetään tulonhankintamenojen jälkeen 2 € verran, saan 76 € käteen. Lasketaanko äitiyspäivärahaa sen mukaan?
 
tsekkaa näitä sen kelan laskurin kautta, jonne voit itse syöttää palkat ja vähennykset. Vähennykset huomioidaan ihan samalla tavalla käytti sitten v.2012 vahvistettuja tuloja (joissa on jo vähennykset tehty) tai sitten 6 kk tulot, joista vähennykset tehdään etuutta laskiessa. Molemmilla tavoilla vähennykset on ihan yhtä suuret. Eli v. 2012 tuloina käytetään verotustodistuksen kohtaa "verotettava ansiotulo valtionverotuksessa", eikä heti ylhäällä olevaa bruttopalkkaa (ansiotulot yhteensä). Eli kun me tavantallaajat saadaan palkkaa, josta pitää maksaa veroja, niin näistä palkkatuloista tehdään heti aluksi nuo vähennykset, ja verot lasketaan sen jälkeen, eli saadaan siis noiden vähennysten (eli palkan saamiseksi aiheutuneiden kulujen) verran tuloa verottomana, ja lopusta lähtee veroa.

Eli jos 6 kk tulot on vaikka 2000€, lomarahaa saatu 1000, on koko vuoden bruttotulo 25 000€. Tästä vähennykset esim. työmatkakulut 11*100€/kk - omavastuu 600€, vähennys 500€, jäsenmaksut 200€, tulonhankkimisvähennys 620 ja vakuutusmaksuvähennys (4,13%) 1032,5€. Etuudet lasketaan vähennysten jälkeen jäävästä 22647,5 eurosta (eli tämä määrä vastaa verotustodistuksen riviä verotettava ansiotulo valtionverotuksessa), ja samasta rahamäärästä maksetaan myös verot.

Äitiys- ja vanhempainvapaallahan ei synny tulonhankintamenoja, minkä takia etuudet lasketaan vasta noiden vähennysten jälkeen, eli siitä tulosta mistä muutoinkin maksaisit veroja.

Eli tuon sun 100€ mietinnän mukaan: bruttotulo 100€/päivä, vähennetään vakuutusmaksuja 4,13€ sekä erilaiset vähennykset yhteensä 6€. Etuudet lasketaan 89,87€ mukaan, ja tästä sitten pidätetään vielä verot (ennakonpidätys) - kelan laskuri näyttää summat sekä ennen että jälkeen ennakonpidätyksen.
 
No höh, mä olen ihan totaalisesti ryssinyt nää hommat nyt. Olis pitänyt raskautua n. 1 kk myöhemmin...

V. 2012 tienasin selkeästi vähemmän kuin viime vuonna (enkä tänäkään vuonna pääse viime vuoden tuloihin). 2012 tulonhankintakuluja oli myös enemmän, koska ostin kirjallisuutta ja lisäksi maksoin koulutuksia, joita työnantaja olisi voinut maksaa puolestani, mutta ajattelin että saan niistä kuitenkin rahaa takaisin verotuksessa.

Tänä vuonna en ole koulutuksia maksellut tai kirjoja ostellut. No, todennäköisesti tuolla 2012 tulolla mennään joka tapauksessa, 20% ei tulot nouse.
 
Olipa yllättävän nopeeta toimintaa. pistin oman hakemuksen sisään 5.11. (kahta päivää ennen takarajaa), palkanlaskija lähetti liitteen ja firman hakemuksen 10.11. ja tänään oli tehty päätös molemmille. Ja mun ennakkoon laskemat kuukausittaiset kelan maksut heitti vaan noin 5-8 eurolla, ja mun kannalta hyvä kun pyöristy ylöspäin =). Jostain syystä sitten samaan aikaan haettua lapsilisää ei ollut vielä päätetty, eli se meni vissiin eri käsittelijän "pöydälle".
 
Varmaan löytäisin vastauksen tähänkin jos jaksaisin vähän selailla tätä ketjua, mutta kun en jaksa. :D

Kauan teillä on menny aikaa että äitiys-/ vanhempainpäivärahapäätös on tullu? Ja onko kaikkien (työssäkäyvien) työnantajilta pyydetty automaattisesti sitä tuloselvitystä? No entäs sitten :D kauanko siitä tuloselvityksen saapumisesta on menny aikaa päätöksen saamiseen?

Mä siis tein hakemuksen lokakuun alussa (oisko ollu neljäs päivä) ja koska esikoinen on alle kolmevuotias niin oletin että saisin automaattisesti sen mitä sain silloinkin. No, sittenpä sinne Kelan verkkopalvelun etusivulle ilmesty muistutus tuloselvityksestä.

Sydän pompsahti kurkkuun kun aloin miettimään että miten pienet mun tulot on..! (Teen osa-aikasena 5pv/kk + puhelinpäivystystä 10yötä/kk.) Silloin kun tein hakemuksen esikoisesta, hain sitä rahaa viimeisen puolen vuoden tuloilla koska ne oli silloin niin hyvät (ja paljon paremmat ku edellisessä verotuksessa) joten voisko olla että tota tuloselvitystä pyydettiin sit sen takia vai mitä ihmettä!?!?

Kaiken lisäks satuin ite soittaan Kelan tukipalveluun kun kysyin että vaatiiko toi muistutus multa toimenpiteitä (vastaus oli ei, kun tiedot tulee työnantajalta) ja kun soitin palkanlaskijalle niin se ei ollu kuullukaan et että sen pitäis jotain lomaketta täytellä, eli täytti sen lomakkeen vain koska mä älysin eka soittaa Kelaan ja sit töihin.

Vtu mitä touhua! Kiva odottaa kusi sukassa että millaselle retuperälle tää talous tästä vielä menee.....
 
Ps. Sit mun Kelan verkkopalvelun etusivulla ei missään näy mitään mainintaa lapsilisästä. Kun meen aiemmin lähetettyihin hakemuksiin, siellä kyllä lukee lapsilisän kohdalla tilana että ratkaistu mutta missään ei lue että onko se myönnetty vai ei! :D Ei sillä että sitä nyt edes vois olla myöntämättä, mutta on se kumma etten mistään nää sitä päätöstä....!
 
Mulla ainakin lukee lapsilisästä et päätös tuleevasta lapsen syntymän jälkeisenä kuukautena tai jotain sinnepäin.
 
Mulla vasta palkanlaskija laittamassa palkkatietoja Kelalle. EI turhaa kiirettä pidä. :P Toisaalta ihan sama, ku saa sinne helmikuun johonki päivään asti palkan.
 
Laitoin hakemuksen syyskuun puolivälissä ja perjantaina (21.11) oli tullu mulle tiedot vanhempainrahoista. Että kestää.. :D
 
Takaisin
Top