Kela-asiat, äitiyspäivärahat ja muut tuet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KoBe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mariel, mun käsittääkseni Suomen neuvoloissa on ihan kaikissa aivan tietty kerta jolloin sen todistuksen sieltä saa. Ja eikös terveystarkastukseen riitäkin juuri pelkkä neukkuhoitajan tarkastus ettei oo välttisti ees tarvinnu olla lekuria? Mun käsittääkseni niissä Kelan jutuissa on tollanen kohta vaan siks että olis mustaa valkosella siitä että kans oottaa vauvaa, muutenhan sitä vois kuka tahansa hakea huvikseen äitiysavustusta ja vaan väittää olevansa raskaana. :D

Ei muhunkaan oo kukaan lekuri koskenut, paitsi ultraus laitteella mahaan :) mutta neuvolassa sanoi, että ens kerralla laput kelaan kirjoitetaan..

Meilläki kirjoitetaan ens kerralla neuvolassa se raskaustodistus ja terkkari sen kirjoittaa. :)

No hyvä.. Ei vain enää kovin kummoista luottoa ole, että mikään menisi tuon meidän neuvolan kanssa niinkuin pitää :p Kyllähän se viimeksi sanoi, että ensi kerran saa paperit sitten Kelaa varten, mutta ajattelin tosiaan että jollei riitä..

Mä sain todistuksen perjantaina ja tänää pitäs sit täytellä kelan paperit netissä ni ois seki homma tehtynä sitä! :)

Onko jollain tietoa isyysvapaista? Kun Kelan sivuilla lukee, että maks 9 viikkoa, joista 3 viikkoa saa olla äidin kanssa yhtäaikaisesti kotona niin onnistuukos tuota meidän tilanteessamme soveltaa miten kun työttömänä olen niin ei ole työpaikkaa johon palata jotta saisi isä pitää vapaansa.. Niin pitääkö löytää töitä siihen mennessä, vai riittääkö kun ilmoittautuu taas työttömäksi.. Ymmärsiköhän nyt ketään :)

Mariel, kannattaa laittaa vaikka netissä kelaan viestiä ja kysyä tota. Mietin ite samaa. Mulla ei oo työpaikkaa, enkä muutamaks viikoks saa töitä mitenkään ja mies haluaisi pitää kaikki vapaat.

Laitoin viestiä, mutta siihen ei ole vastattu. Löysin toisen samaa asiaa koskevan kysymyksen "Kysy Kela-Kertulta" -osiosta ja vastaus menee näin;

"Sinulla on oikeus saada työttömyysetuutta, jos ilmoittaudut vanhempainvapaan jälkeen työttömäksi työnhakijaksi ja TE-toimisto antaa myönteisen lausunnon työttömyysetuuden saamisesta.

Puolisollasi on oikeus saada isyysrahaa, jos hän on isyysvapaalla, eikä työskentele isyysvapaan aikana.

Työttömyysetuus ei vaikuta puolison saamaan isyysrahaan, eikä isyysraha puolestaan työttömyysetuuteen."

Tämä kysymys tosin koski vanhempainvapaan jälkeistä aikaa, mutta kaipa tuo sama sitten pätee siihen, jos työttömäksi jää heti äitiysloman jälkeen.

Mitä mieltä ootte äitiyspakkauksesta? Mä oon niin kahen vaiheilla että otanko vai en :/
Moni sitä hehkuttaa kuinka hienoo sitä on tutkia jne. mutta onko sitä vähän turha ottaa pelkän tutkimis innon takia.
Meillä on jo tosi paljon vaatteita eli niitä ei tarvittais. Lisäks ne vaatteet ei oo ees meijän tyylisiä nii tulisiko niitä edes käytettyä? Sitte ne talvivaatteet on siellä sellasia hölmön kokosia että nyt vauva niihin hukkuu mutta ens talvena ne saattaa olla jo pieniä :D
Onhan se pakkaus arvoltaan enemmän kuin se raha 140e mutta toisaalta eihän siitä pakkauksesta saa lähellekkään noin paljon rahaa jos myyntiin laittaa tavaroita siitä. Se kun on ilmanen pakkaus nii ei kukaan halua niistä tuotteista maksaa.
Me ei tarvita pakkauksesta mitään muuta ku niitä hoitotarvikkeita mitä saa kaupasta parilla eurolla. Siis näitä rasvoja, lämpömittari, siteitä yms.

Yks mitä oon miettiny nii se kun moni laittaa vauvan alkuun siihen laatikkoon nukkumaan että ei oo vauva liian avarassa tilassa kun kohdun ahtaudesta pois tulee. Mutta uskon että saisin pinnikseen peitosta jonkun kollon vauvalle tehtyä joten eiköhän se hyvin nukkuisi. Vai?
Auttakaa mua! :D hirvee pohdinta ollu käynnissa jo kaks viikkoa ku sain raskaustodistuksen pari viikkoa sitte.
Tosin ajattelin tuet hakea vasta lokakuussa että saan niihin kerralla oikeat tiedot. Ollaan vasta muuttamassa miehen kanssa yhteen joten jos nyt laittaisin hakemuksen joutuisin laittaa yksinhuoltajana ja heti lokakuussa joutuisin laittaa jo muutos hakemuksen.

Itse en aio ottaa, vaikka eka muksu onkin. Ainoa asia miksi olisin sen ottanut, on makuupussi, jonka jo hommasin muualta. Voin sitten hyvillä mielin ostaa korvaavalla rahalla esim meidän näköisiä vaatteita :)

Muokattu viimeksi:
Nyytti2015, vaikea päätös. :) Esikoiselle otimme äitiyspakkauksen, mutta koska vaatteet eivät olleet minusta kovin kivoja eikä meidän tyylisiä jäi ne kokonaan käyttämättä. Toppahaalari oli käytössä muutaman kerran seuraavana talvena (meidän tyttö oli ja on edelleen hyvin pieni). Laatikkoa käytimme alkuun sänkynä, mutta sen takia että saimme pinnasängyn vasta myöhemmin. Toinen ja nyt tämä tuleva nukkuvat heti pinnasängyssä. Eli oikeasti käytössä olleita asioita äitiyspakkauskessa meille oli hiusharja, kynsisakset, peitto, makuupussi, lakanat, kylpylämpömittari, kirja vauvalle, helistin ja muistaakseni se toppahattu (+hanskat ja toppatossut).

Mutta ihanahan niitä oli hypistellä ja ihmetellä, kun laatikko sapui postissa.:)

On paljon ulkomaalaisia, jotka haluavat kelan äitiyspakkauksen, mutteivät voi saada. Kelahan ei voi pakkauksia myydä. Oon törmännyt useisiin ilmoituksiin ja fb:ssa taitaa olla ihan oma ryhmäkin, jossa pakkauksia myydään yli 200€lla :)

Itsekään en tykkää kovinmonista pakkauksen kuoseista, mutta aion kyllä ottaa silti. Kyllä suurimmalle osalle varmasti käyttöä löytyy.

Jop, pakkaukset kovaa huutoa maailmalla ja ovat valmiita niistä maksamaan reippaasti yli tuon 140€.

Otan pakkauksen! Joku jo ilmoitti inhoavansa niitä apinoita, itse tykkään niistä. Ruskea ei ole mikään lempiväri, mutta muistuttaa kyllä jonkin verran omalla kohdalla saatua äitiyspakkausta 70-luvulla.

Me saadaan todistus 23. päivä. Nyt kun selvisi, etten tule saamaan äitiyspäivärahaa vuoden 2013 verotuksen perusteella vaikka kuinka odottaisin, niin laitan varmaan kaikki tukihakemukset samalla kertaa.

Juu ja mä otan pakkauksen kanssa. Eka tulossa ja vaikka jotain olis jo valmiiksi, niin haluan silti sen tutun ja turvallisen valtion avustuksen, jossa kaikki on tavallaan jo valmiiks mietitty. Ja se on jotenki mulle sellanen kunnia-asia että saan suomalaisena äitinä noin hienon "lahjan".

Mites äippäpakkauksen vaatteiden pesu. Onko ne niinku tehdasjäljiltä, eli pitääkö kaikki pestä ennen käyttöä? Ei sitten harmainta haisua tuosta asiasta...

Juu tehtaalta tulevat äp-vaatteet ja tekstiilit eli pesuun ennen käyttöä. Ajattelin etten tälle kolmoselle ottais pakkausta, ei aappa eikä muutkaan kuosit hivele omaa silmää. Mutta en tiiä kehtaisko sen ottaa ihan vaan eteenpäin myytäväks :-o

Kyllä minä pesin kaikki vaatteet ennen käyttöä, itse asiassa pesen edelleen.

Mulla toinen lapsi. Esikoinen on tyttö ja suurin osa vaatteista pinkkiä jne. ja nyt lupailtiin poikaa, joten mietin kans samaa asiaa vähän uudelleen. Kuitenkin mulla neutraaleitakin vaatteita löytyy ja ne kalleimmat eli makuupussi, merinovillapuvut, töppöset, toppapuku löytyvät, joten ajattelin saavani ne muutamat tarvittavat bodyt ja housut sillä 140 eurolla, samoin kuin jotain muuta hyödyllistä. Pieni rahahan se on, eikä vastaa äitiyspakkauksen arvoa lähimainkaan. Esikoiselle pidin jotenkin selvänä, että otan äitiyspakkauksen. Esikoinen sai itse asiassa valtavat määrät vaatteita lahjaksi, joten äitiyspakkauksen vaatteet jäivät kuitenkin loppupeleissä hyvin vähälle käytölle näitä ulkoiluasuja lukuun ottamatta.

Minä kyllä pidin sitä äippäpakkauksen toppapukua vaunupukuna, vaikka reilu olikin (käänteet pienentävät pukua yllättävän paljon ja kun kääntää sitä läppää etuosassa hieman eli ei vedä vetoketjuja loppuun asti niin eipä se muutaman kuukauden ikäiselle enää mitenkään järkyttävän suuri ollut). Autossa ja kyläillessä oli sitten sopivampi nallepuku tms.. Seuraavana talvena lapsi jo lumileikeissä hoidossakin niin piti olla kunnon puku eli äippäpakkauksen puku ei enää ois käyny, ei tosin ois varmaan kunnolla mahtunutkaan. Esikoinen syntyi kylläkin lokakuussa, joten olihan hän jo 1-2 kk, kun pukua tarvitsi.

Meillä käytettiin esikoisella melko ahkerasti äitiyspakkauksen vaatteita, koska en ehtinyt/jaksanut/ymmärtänyt hankkia etukäteen oikein mitään. Odotusaikana tuli vaan hypisteltyä vaatteita kaupoissa, ja kun ei ollut varmuutta sukupuolesta, niin tuntui että joka paikassa oli vaan poika- tai tyttökuoseilla varustettuja bodeja, ja ne neutraalit oli tosi kuluneen näköisiä kirpparilla.

Toki vaatteita tuli lahjaksi lapsen syntymän jälkeen ja kirppareiltakin tuli vaatteita lisätarpeiksi, mutta koin pakkauksen vaatteet mukaviksi alkuaikoina kun ne päällä keskittyi enemmän vauvaan vauvana ja omana persoonana, eikä sukupuolensa edustajana.

Taidetaan taas ottaa äitiyspakkaus kun ei ole jäänyt jäljelle kovinkaan paljon esikoisen vanhoja vaatteita.

Takaisin