Kela-asiat, äitiyspäivärahat ja muut tuet

Hei... sain kuulla, et pitää hakee joku toinen verotus kortti systeemi, et se normaali ei riitä. Mitä ihmettä? Osaako joku auttaa aatu avutonta?? :oops:
 
Sit kun kela alkaa maksaa tukia kannattaa sinne toimittaa muutosverokortti etuuksia varten. Muuten menee samalla prosentilla kuin palkkakin plus 2%

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Eli millon mun pitää tehä sellanen muutosverokortti? Onko se hankala täyttää vai kannattaako vaan suoraan soittaa sinne? :grin
 
Varmaan sitten kun oot saanut päätöksen tuen määrästä jotta voit arvioida vuositulot ens vuodelle. Muuten se on vain pelkkä arvaus. Mut jotain 70% suurinpiirtein se on palkasta tms muista ansioista. Ja loppuvuodestahan tulee sitten vähemmän rahaa taas kun tippuu kotihoidontuelle. Siinäkin on sit ne omat tuloperusteet ja kuntalisät et minkä verran kukakin saa.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Jos täyttö mietityttää niin kyllähän verotoimisto neuvoo. Täytyy vaan itse osata arvioida ne tulot.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Voi jeee... mitähän siitä tulee. :oops: oon niin surkee noissa.
 
Lue verotoimiston verkkosivuilta ohjeita ja kelan sivuilta.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä soitin viimeks suoraan verotoimistoon kun olin suurinpiirteiden selvillä vuoden tuloista. ( kannattee sit huomioida tuloihin myös lomarahat..) Siellä kiltti setä teki mulle uuden verokortin ja lähetti sen suoraan palkkoihin! Se sano mulle et ei paniikkia, vaikka en tarkalleen tiedä tuloja kun sen verokortin voi taas muuttaa loppuvuodesta jos tulot heittääkin kovasti.
 
Sain kelalta sen äitiysraha päätöksen ja soitin nyt sit sinne verotoimistoon. Sanoivat, että ei mun tarvii tehä vielä sitä muutosverokorttia, kun kela maksaa ekat rahat vasta ensi vuonna mulle. :) Joskus joulukun lopussa tai tammikuun alussa pitää sitten soittaa sinne ja tehä se.
 
Mä oon niin pihalla näistä. Tein eilen ne hakemukset netissä sekä äippärahoihin että paukkaukseen.
Koko raskauden paskin osuus on nää tuet.
 
Mulla oli muistaakseni 18.5 esikolta kun ensiostajan omakotitalon korot sitä pienensi muutamalla prossalla..kela on siis vieny sen 20% ja vähän päälle..
 
Mulla kyllä tulee kaikki raha tarpeeseen. Liika verojen maksaminenhan on vaan ilmasta lainaa valtiolle ilman korkotuottoa.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä taas oon kans mieluummin antanut valtiolle lainaa kuin maksanut hampaat irvessä joulun alla mätkyjä. einyt liiotella kannata, mut sen verran ekstrana ennakonpidätystä, että menee lähes +-0 veroehdotukseen, ja sit ilmottelen matkakulut yms vähennykset, että saa jouluna lahjarahat tilille.
 
Se pitää vielä muistaa hoitaa, että ilmoittaa liittoon, että on ens vuoden lähes kokonaan mammalomalla. Ei siis tartte maksaa kuin murto-osa normaalista jäsenmaksusta ja työttömyyskassamaksusta. Ja tarkastaa, että miten pitää toimia niinä satunnaisina työpäivinä, joita väistämättä tulee, kelalle ne pitää ilmottaa, mutta miten lie tuon liiton laita.
 
Oletan että liitolle pitäisi sitten maksaa tehdyistä tuloista prosentuaalinen osuus, mikäli siis prosenttiperusteinen maksutapa on.
Meillä ei mammalomalaisen tarvitse maksaa liitonjäsenyyttä. Paitsi nyt kun pitää maksaa se niistä kuukausi tuloista joita työnantaja maksaa ekoilta kuukausilta.
Minulla on veroprosentti jotain 23 paikkeilla muistaakseni, mutta en lähde sitä muutteleen erikseen, joituisi taas sählään noiden virastojen kanssa. Viekööt mitä vievät ja maksavat sitten takaisin. Saapahan valtio hetkellisesti täytettä kassaan :wink
 
Missä liitossa olette? :) oon oikeesti niin pihalla näistä. En tullu ees ajatelleeksi et liitollekkin pitää mksaa ja ilmoittaa. Olisi unohtunut.
 
Mä oon jhl:ssä. Tosin pam ois varmaan osuvampi liitto, mut mitäpä noita vaihtelemaan.
Mä laitoin melkee viikko sit liittoon sähköpostia ja kasan kysymyksiä, milloin jäsenmaksu pitää maksaa ja milloin ei. Esim. sit ku on vanheinpainvapaan ja mahdollisen hoitovapaan välis kesälomalla, ni tarviiks silloin maksaa jäsenmaksu... Mut ei o kuulunu vastausta. :mad: Täytyy kai soitella sinne, jos ei ala vastausta kuulumaan.
Nää virastohommelit on niiiiiiin ärsyttäviä.
 
Takaisin
Top