Kauniita unia, oman kullan kuvia

Meillä ei ees kaipais yöllä ruokaa, aina välillä on nukkunu koko yön läpi. Viimesen viikon ajan on heräilty 2-4 krt yössä piereskelemään ja huutamaan -.- maidolla on sit parhaiten rauhottunu, kun syödessä pääsee hirmu rutina :D

Aahhh mikä nautinto! Leevi nukku viime yönä 20.30-03.00 ilman että se heräs kertakaan.. Parhain yö tähän mennessä.. Loppu yömä se sit heräili 05.00 ja 06.30.. Leevi nukkuu vielä omassa sängyssä omaasa huoneessa joten taidan nyt iteki nousta, laitaa aamukahvit valuu ja nauttia tästä kauniista aamusta.. Hyvää viikon alkua kaikille = )

Yöunet on edelleen mitä on, eli syömään herätään ehkä 3-4 kertaa yössä, hyvänä yönä havahdun itse niin vähän imettämiseen että en oikein rekisteröi. Huomenna tulee 5 kk täyteen niin aletaan maistelemaan kaurapuuroa ja kun maku on tuttu niin Bebe alkaa syömään ihan oikeasti iltapuuroa. Toivottavasti se vähentäisi yösyömistä tai ainakin pidentäisi ekaa unipätkää.

Mutta jotain positiivista unirintamalla on tapahtunut, nimittäin yöunille nukahdetaan nykyään itse aika nätisti. Joko sen seurauksena tai muuten vaan sekä eilen että tänään myös päikkäreille on nukahdettu pinnikseen ilman tissiä! Ihan kivaa vaihtelua, kun viime aikoina kunnon päikkäreitä on nukuttu lähinnä kantorepussa. Paras vaihtoehto olis, että päikkäreihin kelpaisi niin pinnis, rattaan kuin kantoreppukin, mutta saa nyt nähdä mitä tästä tulee :)

Veka vekkari on ruvennu pettämään ku on luotettu siihen että jäbä herättää n. klo 7.30 mutta onki nyt posottanu unta liki yhdeksään asti vaikka menee illalla vähän aikasemmin nukkumaan ku ennen :wideyed:

Voiko olla noin... Meillä on kans syystä tai tai toisesta venyny nukkumaanmenot yli yhdeksän, niin tää on seiskalta hereillä. Olin jo tottunut siihen puoli ysin herätyksiin. Pitääpä tosissaan koittaa nukuttaa tänään jo kasilta.

Viime yö oli taas mitä oli (5-6 herätystä) tänään oon taas saanu valvotettuu sitä niin että se on nukkunu vaan 2 päikkärit. Aamupuuron jälkeen tunnin verran ja sit 40min ennen päivällistä.. Sillon kun Leevi viimeks nukku hyvän yön (sen yhen ainoon kerran) nii sillon se kans nukku vaan kahdet pitkät päikkärit 2*1,5 tuntii.. Normaalisti nukkuu tällä hetkellä 3*30min.. Ruoka annoksia kin ollaan nyt taas vähän enemmän lisäilty.. Lounaalla saa kanaa kasvisoseen lisäks ja päivällisellä vähän enemmän lihaa (3 jääpalaa) ja illalla keitän överi annoksen puuroo että saa syödä nii paljon kun napa vetää.. Mut suuma sumarum jos se tänä yönä nukkuu hyvin nii sillon ollaan löydetty asian ydin että kolmet lyhkäset päikärit ei oo hyvä meijän herralle vaan kahdet pidemmät on paremmat.. Koitan myös tänä yönä sirtää syöttöö aamu yölle että ei söis ihan heti 2-3 aikaa jos herää.. (Toivon mukaan nukkuu nyt ainaki 4-5) tai niin se mamma elättelee toiveita = )

Ootteko todennu että ruuan lisääminen auttaa uniin? Ku meillä on ainaki niin että jos iltapuuro annetaan " myöhässä" ni venkun unet on jotenki levottomat. Tai jos syötti sosetra enne päikkyjä. Ite aattelin et se vetää sil soseel ittens liian täytee ja sit sen olis "tuskasempi" nukkua. Ku taas jos nukkumaan mennes vetää vaan potu maitoo ni nukkuu paremmi.. En tiiä oonko kuvitellu vaa:) yritän heittää kaikki ilmoille jos joku auttas teillä. Toivotaan että unet löytys:)

Tämä alkaa nyt vasta tekeen eroa nukkumaanmenon ja syönnin välille, kun on nälkä vaikkei väsytä. Mut me mennään pääasiassa maidolla, se voi olla eri juttu.

Meillä ei ainakaan kiinteiden lisääminen, varsinkaan illasta, vähennä yöheräilyä vaan päinvastoin. Mitä enemmän on syönyt kiinteitä, sitä enemmän säpsyilee öisin hereille. Luulisin että osaksi just Pivin mainitsemasta syystä, että iltakiinteistä voi tulla tukala olo ja toisekseen vauva tilailee maitoa yöllä, jos päivällä ei ole saanut riittävästi rintaa mahan täyttyessä kiinteistä. Kuitenkin maito on vielä tämän ikäisen pääravintoa, eli yöheräilyillä ja syönneillä vauva itse huolehtii siitä, että maidontuotanto pysyy yllä vaikka muutakin ruokaa jo syödään. Tällä ei nyt ole mitään tieteellistä taustaa, vaan perustuu ihan omiin päätelmiin, kokemuksiin ja pätee meidän vauvaan. Toisilla voi toki olla toisin! Tällä hetkellä meillä syödään aamuisin vähän puuroa, päivällä noin puoli purkillista lihasosetta ja iltapäivästä marja/hedelmäsosetta, tissiä syö vähän joka välissä pitkin päivää ja yöt nukkuu yhden tankkauksen taktiikalla 21-07/08. Jos on syönyt illallakin kiinteitä tai jostain muusta syystä ollut touhukas päivä ja saanut vain vähän tissiä, tankkaa maitoa (ja läheisyyttä) yöllä usemman kerran.

Mä komppaan ihan täysin tota, että ei niiden kiinteiden lisääminen välttämättä yöunia pidennä. Jos ei oo maitoa saanu päivän aikana tarpeeks niin sitä herätään yöllä pyytämään. Meillä nukutaan yöt läpensä 8-11 tuntia heräämättä eikä illalla syödä kiinteitä. Yleensä hedelmä/marjasosepurkki n. klo 18. Klo 20 maitoa ja viimesenä ennen nukkumaanmenoa klo 22 meillä nautitaan ihan vaan iltavelli ja hienosti uni maistuu.

Kiitos vinkeistä! Joo ei toi nukkunu kyllä yhtään hyvin viime yönä.. Heräs varmaan 8 kertaa ja tosi levoton oli (mietin kans että onko han sillä liian kuuma) meillä syödään tissii vielä joka ruuan päälle ja neuolassa kun puhutiin syömisestä nii sen mielestä annokset oli ihan ok. Ja ilta puuron se syö yli tuntia ennen nukkumaan menoa että ehtii laskeutuu ja tissii saa vielä lisää just ennen nukkumaan menoa.. Mut viime yönä syötin sen vasta 5.00 nii hyvin pärjää sen 10 tuntii yöllä syömättä.. Ens yönä laitan korvatulpat koviin ja mies saa nukuttaa sen sinne 5 asti että saan ite levättyy..

Meille on (ainakin toistaiseksi) rantautuneet yöt ilman imetystä, huutoa tai pyöriskelyä. Kerran piti tutti laittaa suuhun viime yönä ja nukkui klo 22-7:30. Sit tissii ja nukuttiin vielä klo 9:30 asti. En kyllä muista milloin viimeksi oisin nukkunu noin hyvin... Meillä on just alkanu iltapuuroo menemään suurempana annoksena eli noin 0,5 dl. Aiemmin meni just ja just ehkä puolet tuosta eli aika minimäärä.

Voihan se Nanna olla, että kaveri ei oo vaan tottunu vielä aivan täysin niihin kiinteisiin tai sit sitä valvottaa ihan joku muu asia. Jimpulalla on ainakin suu täynnä hampaanalkuja ja kaks ihan kokonaistaiin, joten ne on kyl herran hermoille käyny viimeiset... Ööö... KOLME KUUKAUTTA!!!! Nyt vissiin vähän jo helpottaa se kipu.

Meillä taas kiinteät ovat selvästi auttaneet nukkumisessa, mutta tietenkin pitää myös muistaa riittävä maitomäärä. Jos vauva heräilee yöllä ilman, että sillä kuitenkaan on nälkä, niin en usko, että syy ainakaan yleensä on kiinteistä aiheutuvassa tukalassa olossa. Miksi siitä tukala olo tulisi? Sen sijaan 6-9 kk ikäisillä on yleistä, että yöheräilyt alkavat uudelleen, vaikka niistä kertaalleen olisi jo päästy eroon. Pikkuvauvalla heräilyä aiheuttaa yöllinen nälkä, kun taas isommalla kehitysharppaukset. Eli ei malteta nukkua, kun haluttaisiin yölläkin kääntyillä, ryömiä ja pyrkiä konttaamaan.

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/uni/puolivuotias/

En mä oo sillei huomannu mitään eroo että se nukkuis paremmin vaikka syö enemmän.. Mut pärjää paremmin ilman ruokas öisin kun päivisin syö hyvin.. Tosin epäilen että sillä on ehkä liian lämmin.. Ja ehkä sen pitäis saada enemmän nestettä.. Oon tänään tarjonnu sille tissii useimin kun se juoa nii vähän vettä vaikka sitä kin tarjoon useita kertoja päivässä.. No saa nähä taas minkälainen yö nyt on tulossa kun laitan vähän vähemmän vaatetta ja oon antanu sen juoda tissiä enemmän..

Eipä sillä ollu kauheesti vaikutusta asiaan toistaseks.. Heräs se 30min nukahtamisen jälkeen ja sit 1,2,3 ja 5 sit syötin sen.. Onneks mies hoiti viime öiset heräilyt että sain ite nukkuu. Nukuin kyllä todella sikeesti kun en ite käyny hereillä yöllä 1-3 välillä.. 5.00 syötön syötön jälkeen ei oo sit enään heränny.. Pitäis ottaa sen vesipullo tonne sen huoneseen mukaan ja tarjoo sille vielä öisin kin vettä..

Tää saataa kuulostaa haasulta mutta mun tietäkseni vauat ei edes ite pidä siitä että ne heräilee öisin joten yritän epätoivosesti löytää sitä syytä noihin yö heräilyihin koska mä ainaki uskon että kun löytyy oikee keino/vika nii sit se kyllä nukkuu.. Musta tuntuu että tää on vaan jostain pikku asiasta kiini..

Meidän viime yö
Nukahti kevyeen uneen klo 20 (varmisteli että oon vieressä)
Söi 22:45
Söi 2:22
Söi 5:40
Tutitteli 6:15 asti
Torkkui 7:24 asti jolloin heräsi jokellellen.
*koputtaa puuta*

Meillä oli helpohko yö lähiaikoihin verrattuna. Nukkumaan 23, kerran laitoin tutin, heräs pieremään 3 ja syötin, heräs syömään 6, piereskeli unissaan 6-9. Eli vaan kolme herätystä..

Takaisin