Kauniita unia, oman kullan kuvia

Kainalossa, imetän, ei ole huolinut tuttia ollenkaan ja yleensä tyrkytän rintaa heti ku itkee ja silloin hiljenee ja nukahtaa rinnalle. Välillä syö ahnaastikkin mutta selvästi huomaa välillä ettei ole nälkä vaan haluaa sen tissin vain suuhun.. yöunille nukahtaa imetyksen jälkeen itsekseen mun viereen tai sit rinnalle.. ollaan kokeiltu pinnasängys nukkumistakin mutta ei silloin ainakaan tapahtunut mitään muutosta.. Pinnasänkyyn nukuttaminen oli ihan hirveetä huutoa kun sitä kokeiltiin!! :(

Juuri siltähän tämä kuulostaa, että vauva vain on oppinut sen, että nukahtaminen tapahtuu tissin avulla/kanssa ja äidin viereen ts. ei osaisi nukahtaa itsekseen. Vai osaako sitten päivällä nukahtaa itse? Tähänhän esitetään avuksi sitä, että vaikka imettäisi siinä sängyssä, ennen kuin ruvetaan nukkumaan, niin ei anna nukahtaa siihen tissi suussa, vaan vaikka kevyt herätys tissistä irrottaessa ja sitten nukahtaminen ilman mitään hössötystä siihen viereen. Kokemusta tästä ei ole, kun meillä on alusta asti pyritty siihen, ettei nukahtamiseen liitetä mitään äitiä (tai muita) vaativia rituaaleja, vaan että nukahtaisi itse. Ja varmasti osaltaan tämän vuoksi meitä on siunattu kahdella hyvin nukkuvalla lapsella, joista viimeisin tulokas on aivan huippu. On jo pidemmän aikaa nukkunut yöt yhteen putkeen n. 22-04, minkä jälkeen jatkaa vielä unia klo 7/8 asti joko syöttämisen tai pelkän tutittamisen jälkeen.

Ei ole ihan hirveästi ollut Mummin kanssa kun hän asuu Espanjassa, nyt kevään ja kesän ollut toki Suomessa mutta viime ajat Turussa. Täytyy yrittää nyt mahdollisimman paljon olla yhdessä, käydä Turussa jne jotta tutustuvat toisiinsa.
Tiedän ettei yksi yö ketään tapa mutta mietin että niinköhän nautin hääyöstä yhtään jos mietin vaan miten toinen huutaa ja toinen yrittää rauhoittaa. Paha mieli tulee molempien puolesta.
Toisaalta taas ei ole välttämättä edes vaihtoehto että vauva olis meidän kanssa hääyön kun kuitenkin tulee muutama lasi kuohuvaa juotua päivän aikana enkä haluu nukkua huppelissa vauvan kanssa enkä häntä hoitaa jos ei ole varmat otteet. Enkä varmaan ole häistä lähdössä kasilta vauvaa nukuttamaankaan...
Teenkö mä tästä nyt vaan numeroo? Kun oon päättänyt ettei musta tuu bridezilla niin tuleeko musta sit momzilla?

Eikä tuu mikään momzillakaan :-) Hyvin se menee. Laatuaikaa mummin kans jos toinen ei tahokaan nukkua ;-) Toki miettisin etukäteen itekin, että miten se yö menee.

Muistan muuten joskus teininä hoitaneeni siskonvauvaa, oisko ollut silloin just joku 6-8kk niin sillä oli äitinsä pyjaman takki uniriepuna ;-) Vissiin sai siitä jotain tuoksua tai lohtua.

Oisko mahdollista että sinun äiti kävisi teillä yhden kerran yökylässä ennen häitä? Näkisi nukkumaanmenorituaalit?

Me oltiin miehen kanssa viettämässä parisuhdeaikaa ja meni nukkumaanmenoajan yli. Mies opasti ja opetti vanhempansa vauvan hoitoon ja kun tultiin kotiin poika nukkui omassa sängyssään pyjama päällä ja kaikki oli mennyt hyvin. Lähtötilanne oli siis ettei kumpikaan heistä uskaltanut edes pitää vauvaa sylissä.

muoks. Vauvahoitotreeenejä pidettiin siis useammin kuin kerran! :)

Kainalossa, imetän, ei ole huolinut tuttia ollenkaan ja yleensä tyrkytän rintaa heti ku itkee ja silloin hiljenee ja nukahtaa rinnalle. Välillä syö ahnaastikkin mutta selvästi huomaa välillä ettei ole nälkä vaan haluaa sen tissin vain suuhun.. yöunille nukahtaa imetyksen jälkeen itsekseen mun viereen tai sit rinnalle.. ollaan kokeiltu pinnasängys nukkumistakin mutta ei silloin ainakaan tapahtunut mitään muutosta.. Pinnasänkyyn nukuttaminen oli ihan hirveetä huutoa kun sitä kokeiltiin!! :(

Mä voin lohduttaa et meillähän neiti nukku ensimmäiset 4 kk mun vieressä parisängyssä ja nukahti yleensä aina tissille. Pinnis oli siihen asti meille ainoostaan huudon aiheuttaja. Sit yhtenä iltana vaan kokeilin et mitenkähän menis pinniksessä yö ja sehän meni niin et aamulla vasta heräs tissille jatkaan uniaan. Nykyään nukkuu pinniksessä suht hyvin ilman suuria raivareita.
Tosin sittenhän oli et kakkonen ja kolmonen nukku ekan vuoden mun vieressä, kun imetin öisinkin ja oli mun oma valinta etten halunnu niitä laittaa pinnikseen nukkuun.
Et kokeilet vaan ahkeraan et löytyykö oikeeta hetkee millon sinne nukahtais.

Meillä on Leevi nukkunu alusta asti omassa pinnasängyssä. Yleensä nukahtaa itsenäisesti ja välillä saa hyssytellä 10-20min.. Aamuyöstä 5-6 aikaa oon ottanu tissille viereen meijän sänkyyn jos on ollu raskas yö.. Nyt Leevi on nukkunu omassa huoneessa.. Nukkunu jo viikon verran ja tosi kivasti menny.. Eilen nukahti 22.30 ja ekan kerran heräs syömään vähän ennen 3 ja sit toisen kerran puol 6 aikaa.. Sit herätiinki koko perhe puol 8.. Nukkuuko jollain muulla jo omassa huoneessa? Ainaki ite oon saanu nyt paremmin nukuttuu kun ei herää ihan kaikkeen pieneen kitinään ja tuntuu siltä että Leevi kin nukkuu paremmin..

Meillä nukkuu vielä meidän makkarissa omassa sängyssään, mut oon miettiny siirtämistä omaan huoneeseen.
Mietin vaan et kui sitä herää sit yöllä? :o onko sulla itkuhälytin yöllä käytössä vai heräätkö vauvan itkuun helposti?
Mies on vielä vastaan omaan huoneeseen siirtämisen suhteen vaa eipä tuo heräile yöllä syöttelee/pieneen inahdukseen toisin ku minä.

Meillä on huoneet vierekäin ja kyllä kumpiki herää siihen kun vauva herää ja alkaa kitisee vähän kovempaa.. Oli kyllä aluks aika vaikeeta ainaki mulle että se ei enään tuhissu siinä vieressä omassa sängyssä mut nyt on kyllä tosi kiva kun nukkuu omassa huoneessa ja saa ite kin nukuttuu paremmin.. Neuolassa mulle sanottiin että pitäis jo alle 6kk laittaa omaan huoneseen nukkuu nii mehän nyt sit kokeiltiin ja hyvin meni ☺️

Hienoa että omaan huoneeseen siirtyminen on mennyt noin hyvin ja uskon kyllä, että oma uni on silloin levollisempaa. :) On silti kyllä vähän outo ohje neuvolalta mun mielestä. :bored: Eihän kaikilla edes tosiaan oo mahdollisuutta omaa huonetta lapselle tarjota.

Me muutettiin isompaan asuntoon, kun esikoinen oli 2. Tyttö sai silloin oman huoneen ja "isojen lasten" sängyn. Ekasta yöstä lähtien on siellä nukkunut yöt läpeensä. Oppii sitä myöhemminkin...

Totta kai sitä pitää mennä puiteiten mukaan.. Meillä nyt oli kova into kokeilla kun Leevi on nukkunu nii järjetömän huonosti nyt viimeset 1.5kk ja kaikkee mahdolista ollaan kokeiltu nii tää ratkasu vaikutti sit ihan hyvältä ☺️ Aikasemmin tosin nousin joka yö syöttämään 2-2,5tunnin välein alko mamma olee aika väsyny. Ja tosin luulen myös että reagoin ite aivan liian herkästi..

Sama se oli meillä. Sillo ku Veka nukku mun vieressä ni hirmu herkästi nousin hoitamaan 1,5-2 tunnin välein pienestäki narahduksesta. Sitte ku siirsin jäbän pinnasänkyyn, vaikkaki vaan parin metrin päähän omasta sängystäni ni alko nukkumaan ensin 6 tunnin pätkiä ja hetikohta 8-10 tunnin unia heräämättä. Viime viikolla oli puhetta noista nukkumisista neuvolassa ku harvinaista kyllä jäbä ei asettunu millään ja jouduin ottamaan viereen. Neuvolatäti oli vähän että ei sais nukkua vieressä, mutta totesin että edellinen kerta oli äitienpäivänä ni se oli sit tädin mielestä ok ku noin harvoin on enää vieressä nukkunu. Eli täällä ainaki kannustetaan siihen että vauvat nukkuis omassa sängyssään. Veka oli vasta parikuinen ku täti jo siitä sano, että omaan sänkyyn vauva ja 10 viikkosena jäbä sit pinnikseen lähti :)

Mä en olis edes voinu päivääkään nukkuu Leevi vieressä meijän sängyssä.. Aikasemmin sillon kun se nukku vielä meijän huoneessa ja otin sen viereen aamuyöstä nii oli selkä ihan jumissa ja eikä siitä omasta nukkumisesta tuu mitään.. On kyllä nii kiva että vihtyy omassa huoneessa että me ainuiste kin saadaan vähän omaa aikaa ☺️

Meillä neuvolasta on vaan sanottu että vauvalla on turvallinen olo kun saa nukkua vieressä.sen enempää ei ole nukkumisia kommentoinut. Eiköhän kaikki tee niin kuin omalla kohdalla parhaalta tuntuu :-)

Sama kommentti saatiin mekin, Knyttet. Tosin vierekkäin me nukuttais, vaikka neuvola ois muuhun ohjeistanutkin. Tää toimii meillä, vaikka ei varmasti sovi kaikille.

Nii hän se on.. Ja kaikki vauvat/lapset on niin erinlaisii kuten tossa aikasemmin jo huomas.. Mä uskon siihen että kaikki keinot on hyviä eikä oo mitään vääriä tapoja nukuttaa vauvaa.. Pitää vaan kokeilla että mikä sopii parhaiten koko perheelle

Meillä on Leevi nukkunu alusta asti omassa pinnasängyssä. Yleensä nukahtaa itsenäisesti ja välillä saa hyssytellä 10-20min.. Aamuyöstä 5-6 aikaa oon ottanu tissille viereen meijän sänkyyn jos on ollu raskas yö.. Nyt Leevi on nukkunu omassa huoneessa.. Nukkunu jo viikon verran ja tosi kivasti menny.. Eilen nukahti 22.30 ja ekan kerran heräs syömään vähän ennen 3 ja sit toisen kerran puol 6 aikaa.. Sit herätiinki koko perhe puol 8.. Nukkuuko jollain muulla jo omassa huoneessa? Ainaki ite oon saanu nyt paremmin nukuttuu kun ei herää ihan kaikkeen pieneen kitinään ja tuntuu siltä että Leevi kin nukkuu paremmin..

Meillä on nukkunut omassa huoneessaan öitä jo alle kuukauden ikäisestä alkaen. Silloin kävi aina välillä vähän useammin myös meidän huoneessa ja sängyssä nukkumassa, mutta kyllä jo varmaan 2 kk iästä on nukkunut pääasiallisesti omassa huoneessaan. Ihan tarkkaa aikaa en muista ja siis tuo pääasiallisuus tarkoittaa sitä, että nytkin aamuisin saatetaan siinä 7 aikaan käydä hakemassa kaveri vielä vähäksi aikaa meidän huoneeseen ja kainaloon, jos ei ihan vielä jakseta silloin nousta ylös ja poika on jo heräämässä. Jatkaa sitten vielä hetken unia meidän kanssa.

Ja tosiaan, jos joku on huolissaan siitä, ettei kuulisi lapsen ääniä toisesta huoneesta, niin taitaa olla turha pelko. Itse nukuin ennen lapsia kuin tukki enkä nykyäänkään herää/kuule miehen yöllisiä vessakäyntejä, koiran yöllistä touhuilua tms. mutta kun jompi kumpi lapsista kutsuu, niin olen hetkessä täysin hereillä. Eli kyllä siinä joku äidin vaisto toimii. Aluksi yleensä liiankin hyvin, että kuulee nekin äänet, jotka eivät mitään toimintaa edellytä, mutta onneksi ne on ainakin itsellä nyt hiljalleen karsiutumassa pois.

Kiva kuulla että myös teillä on alettu jo noinki varhasessa vaiheessa nukku jo omassa huoneessa ☺️ Joo ja kyllä sitä tosi heräkäsit herää sillon kun vauva kin herää ☺️

Meillä on ajatuksissa siirtyä omaan huoneeseen syksyllä kun palataan reissusta. Tällä hetkellä huone on hääkrääsävarastona ja mä oon liian laiska nouseen yöllä ylös. Kiskon muksun vaan makuupussissaan tissille.
Mäkin oon miettinyt tuota et miten sit kuulee kun toinen herää kun tää ei itke, alkaa vaan pyörimään. Mutta kai se sit selviää.

Takaisin