Kauniita unia, oman kullan kuvia

Mun äiti kerto että hän on jokaisen lapsen (meitä 3) kohdalla saanut erilaiset nukutusohjeet. Mua on nukutettu vatsallaan ja nykyäänhän sitä ei vissiin suositella. Sairaalassa neuvottiin että kyljellään pitäs nukkua ja jos ei pysy niin koettaa tyynyllä tai jollain tukea. Mutta ei tää silti pysy! :-) ja tää vauva liikkuu kohti tissiä öisin. Yritän jättää aina väliä itseni ja vauvan väliin syötön jälkeen mutta kummasti tuo on aina kyljessä kiinni kun herään :-)
 
Me opittiin esikoisesta lastenklinikalla että vauvan voi pyyherullan avulla tukea nukkumaan kyljellään :) Toteutin sit rullan teon niinkin yksinkertaisesti kuin pyyherulla tiukalle ja kuminauhoilla kiinni.. Toimi :)
 
Ja toki käsistään näppärät voi ommella pötkön ja täyttää sen vanulla niin, että se taipuu vaikka onkin tukuisa.
 
Meidän jäbä nukkuu imetystyynyn kanssa :joyful: Sillä on hyvä tukea kylkiasentoon päikkäreille isossa sängyssä ja se suojaa parilta suunnalta niin tulee pesäntuntua :smug:
 
Meille annettiin ohjeeksi, että pääasiassa kannattaa nukuttaa selällään, että vauveli saa niskojansa treenattua, kun pystyy kääntämään päätään puolelta toiselle. Ja kyljellään nukuttamisessa on se vaara, että pyörähtää mahalleen... Siis jos on tilaa eikä oo jossain turvapesässä tai äidin/isän vieressä.
 
Muokattu viimeksi:
Sillä meilläki nukutaan kyljellään vaan valvotusti ettei tuu sitä pyörähdystä.
 
Mä nukutan neidin kyljelleen jo sillä et jos puklaa, nii ei tukehu siihen. Tuen kunnolla vaan tolla peitolla neidin et pysyy siinä kylki asennossa.
 
Pivi muistaakseni cuplaton ohje olis koliikkivaivoihin 4tippaa joka syötöllä sekoitettuna pieneen maitomäärään. Ite esikoisen kanssa kun käytin imettäessä niin laitoin vain nännille tipat imetystä aloittaessa... Mulle kyllä yks kokenu terkkari suositteli et antais cuplatonia vaan neljä kertaa päivässä et hänen kokemuksellaan "liika" cuplaton vois lisätä vatsan väänteitä.

d-vitamiini tipathan usein aluksi aiheuttaa vatsanväänteitä kun ovat öljypohjaisia ja rasvat ovat vauvojen suolistolle raskaita käsitellä...

Tsemppiä kaikille mahavaivojen kanssa taisteleville. Viljolla ei onneksi vielä ole kovin pahoja mahavaivoja ollu. Tai siis verrattuna esikoiseen joka oikeestaan itki ja söi iltaisin aina klo 21-24. Viljo vaan känisee välillä ja paukuttelee kovasti.
 
Meille neuvottiin synnärillä nukuttaa kyljellään niin kauan et kääntyy ite selälleen.
 
No on taas käytänteissä kirjo! Mulle taas sanottiin että selälleen nukutetaan. No minä nukutan niin kuin aina ennenkin eli selälleen ja molemmilla kyljillä niin tuleepahan normaalin muotonen pää.
 
Tällä ei ainakaan oo ikinä pää normaalisti, et ei ehkä tuu normaalin muotoista. Ihme ässällä aina koko likka ja kädet sojottaa mihin sattuu :D

Mut mitä unia vauvat näkee? Hirveesti ynisee ja ilmeilee välillä :Heartred
 
meillä vauva on ihan kiemuralla koko ajan, kääntyilee sylissäkin ihan ihme asentoihin, koitan nukuttaa kyljellään tuettuna tai selällään, mutta nyt osaa jo pungeta itsensä selältä kyljelleen, niin en oikein yöksi uskalla kyljelleen edes tuettuna jättää.

Neuvolassa olivat tyytyväisiä, että on lihasvoimaa kientää ja vientää, mutta toisinaan äitille tulee hiki kun koittaa kieputella käsivartta perässä, ettei pää ole alaspäin :dance018
 
Eilen iltana alettiin systemaattisesti laittaa pikkumies lootaansa nukkumaan ja nukkui siellä ekaa kertaa koko yön :) aloitettiin jo iltakasilta ja aamuseiskalta otettiin keskelle aamuköllimään. Yön aikana (11 tuntia) poika söi neljä kertaa ja simahti aika lailla samantien yhden syötön jälkeistä aikaa lukuun ottamatta. Mä ite kuorsasin vaan ja mies oli näppäränä isäntänä kattonu netistä kapalointiohjeita ja vetäny poitsun kapaloon! Poika oli rauhottunu samantien. Ja meikä vaan veteli hirsii sillä aikaa, hiemanko voittajafiilis!!!! :grin
 
Hyvin meillä rytmi pysynyt syntymän jälkeen: tää valvoo puolesta yöstä kahteen / kolmeen, herää viideltä syömään ja taas n. kasilta ja sit nukkuu yli puolen päivän. Melko presiis sama yörytmi millä mä vetelin koko raskausajan, paitsi nukahdin huonommin :)

Päivällä sit taas nukutaan kolmesta kuuteen, seurustellaan ja/tai kiukutellaan kasiin tai ysiin ja nukutaan puoleen yöhön.
 
Millasia päivärytmejä tein vauvoilla on.? Vai onko mitään.? Täällä tuntuu että päivällä nukutaan ja yöllä valvotaan, haukotus!
 
Just neuvolassa luin artikkelin vauvojen rytmeistä. Noin kolmekuisena kuulemma alkaa näkyä vauvan oma rytmi. Toki siis kehittyy pikkuhiljaa mutta tuolloin vauvoille kehittynyt valmiudet elää rytmin mukaisesti esim erottaa päivä ja yö sekä nukkua päikkärit aina tiettyinä aikoina. Tosin tässäkin suuria yksilöllisiä eroja. :-D
 
Takaisin
Top