Kauniita unia, oman kullan kuvia

Aiemman kokemuksen perusteella en ihan tällaisiin öihin ollut vielä tässä vaiheessa varautunut. Viime yönä tuo pari kuukautinen veteli sikeitä yhteen putkeen 6,5 h, mikä oli tähänastinen ennätys. Sellaiset 4-5 tunnin yhtäjaksoiset putket alkavat olla jo vakiintuneet, mutta tämä oli yllätys. Ja kiva sellainen :)

Hah ei ois pitäny hehkuttaa hyviä öitä. Viime yönä viljo nukahti 22 mut nukahti ilman iltatankkausta joten hetäs jo 24. Sit esikoinen heräs 2 ja huus tunnin, jonka jälkeen viljo heräs syömään 4 ja esikoinen taas itkemään 5. Esikoinen nous ylös sit 6. Vähän väsyttäis

Ei yhtäkään yösyöntiä viime yönä. Nukahti 23 ja heräs isin herätyskelloon 5:30. Nukahti syömisen jälkeen uudestaan 8 asti, söi ja nukahti vielä! Ei oo ikinä nukkunu 7 pidemmälle ja sittenki tosi hikisesti kitisten ja ähkien. Ei kai parikuisten tosiaan pitäis vielä nukkua tällasia pätkiä?

Mippu: Meidän esikoinen alkoi 3-viikkoisena nukkua 8 tunnin yhtäjaksoisia yöunia. Sitä jatkui 4-kuiseksi, jolloin lähti liikkeelle ja samalla alkoi kausi jolloin nukuttiin 20 minuutin yhtäjaksoisia pätkiä. :hungover:

Tää juniori nukkuu toistaiseksi yöllä yhden pidemmän 3-5 tunnin pätkän ja sit aamuyöstä herää syömään tasaisesti joka toinen tunti (vieläpä lähes poikkeuksetta ihan tasatunnein 1.00, 3.00, jne. o_O). Aamulla (nytkin) syödään ja/ tai hengaillaan/ pilkitään tissillä yhtä kyttiä 2-4 (joskus jopa 6) tuntia ihan pienin tauoin maitoa ja läheisyyttä tankaten.

Mä en usko että tollasia vauvoja on olemassa!! Me on viime yönä nukahdettu klo 21. Klo 4 asti heräilty 1-2 tunnin välein. 4-6 valvottu. Klo 6 väänsi ison kakan joten vaihdettiin vaippa. Nukahti 6.30 ja nukkui vajaan tunnin. Tässä kohtaa luovutin ja noustiin ylös. Oli hereillä alle tunnin ja sitten meni unille ulos. Että niitä kokonaan nukuttuja öitä odotellessa :-)

Samsam, oliko tein esikoinen täysimetyksellä? Lähinnä sen takia ihmettelen tätä ku oon käsittäny et rintaruokitut vauvat ei nukkuis pitkiä unia ennen puolen vuoden ikää.

(Ja au mun tissit aamuisin!! Ihan kivikovat ja räjähtämispisteessä!!)

Suuri osa vauvojen yöllisistä heräämisistä johtuu kyllä vanhemmista. Vauvojen unijakso on alle tunnin eli kerran tunnissa heille tulee ns. valvejakso, jolloin ovat enempi hereillä kuin unessa, mutta kuitenkin niin, että jos ei lasta häiritä eikä ole totutettu siihen, että vanhemmat tulevat taas auttamaan unen päästä kiinni saamisessa, niin pystyvät nukahtamaan uudelleen itse. Aikuisilla nämä unijaksot kestävät n. 1,5 h ja siis kerran parissa tunnissa meilläkin on valvevaihe, mutta me osaamme jo jatkaa unta ilman, että edes välttämättä rekisteröisimme näitä valvevaiheita.

Vauvoilla unijakso alkaa aina aktiiviunella, jolloin vauva voi ilmehtiä, huitoa, potkia, availla silmiä ja vähän itkeä. Monet tulkitseva tämän väärin, että vauva ei olisi väsynyt, olisi heräämässä tai kaipaa hyssyttelyä, vaikka tosiasiassa vauva nukkuu Rem-unta. Jos siihen vanhempi menee väliin, niin todennäköisesti vauva sitten herääkin vanhemman puuhailuihin eli liian yliherkät vanhemmat voivat itse heikentää vauvan kykyä nukahtaa itse.

Fysiologisesti vauva on kolmen kuukauden iässä valmis nukkumaan yönsä ilman syömistä, mutta läheskään kaikki eivät toki yösyöntiä tuossa vaiheessa lopeta. Sekin on paljon kiinni vanhemmista, joko tahattomasta tai tarkoituksellisesta yösyönnin aktivoimisesta. Ja sillä, onko vauva rinta- vai korvikeruokittu, ei ole merkitystä nukkumistottumusten kannalta.

Itse olen hyvin herkkäuninen mitä lasten ääniin tulee ja kuulen heidän kovemmat äänet jopa korvatulppien läpi ja vaikka esikoinen nukkuu yläkerrassa ja minä alhaalla. Ensimmäiset viikot vauvan kanssa samassa huoneessa nukkuessa menikin aina avoinna maitobaarina toimiessa enkä hirveästi saanut unta. Heti kun vauva siirrettiin omaan pinnasänkyyn ja omaan huoneeseensa ja minulle tulpat korviin, alkoi tilanne helpottaa. Minä en enää omalla liikehdinnälläni häiritse poikaa eikä hän minua. Tulppien kanssa nämä vauvan pienet ääntelyt, jotka eivät merkitse heräämistä, jäävät minulta pääosin kuulematta, enkä ole heti ryntäämässä häntä syöttämään. Vasta isompi kitinä sitten herättää ja tällöin onkin oikeasti ruoka-aika.

Hmm kiintoisaa. Minä en onneksi paljoa heräile pojan yöähkimisiin, mieskään ei enää niin paljon ku alussa. Ja poju nukkuu mein välissä :) Kiitos Mörrimöykky tietoiskusta! :)

Mippu: Joo, oli täysimetetty ekat 6kk ja sitten kiinteiden ohella jatkettiin sinne 1v. 2kk:n ikään. Ihan oman mukavuuden takia ja maidonttuotannon ylläpitämiseksi pumppasin tai lypsin maitoa alkuaikoina pakkaseen neidin pisimmän unijakson aikana.

Mitäs olette mieltä tai miten itse teette jos vaiva nukkuu pitkiä päiväunia esim 3-4,5h. Herätättekö vai annatteko nukkua niin kauan ku nukkuu?

Tuo, että itse oikeastaan herättää vauvan yöllä, on kans aika mielenkiintoinen juttu. Sienna ei koskaan yöllä ilmoita nälästään itkemällä vaan alkaa ähräämään, huitomaan, heilumaan ja lopulta ääntelemään. Mietin et pitäiskö sit vaan antaa toisen huitoa ja odottaa kunnon itkua tai kovaa ääntelyä?

Oon antanut nukkua niin kauan kuin nukkuu mutta toki olen kantanut ulkoa sisälle " kesken unien " jos sää on muuttunut, kauppareissu tehtynä tmv ja jättänyt sänkyyn / sohvalle nukkumaan tai heräilemään.
Eilen nukkui 5 h ulkona ja iltatorkut eivät enää onnistuneet ja 3 h valvomista oli prinsessalle liikaa ja saatiin infernaalinen väsyraivari joten vahingosta viisastuneena annoin nukkua ulkona 4 h ja toin sisälle heräilemään kello 18 ja saatiin iltatorkut 10 min ja sänkyyn 21. Katsotaan kuinka tämä yö menee edellinen oli " levoton "

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Saa tosiaan nukkuu niin kauan ku nukuttaa, on nää meidän päiväunet niin onnettomia ja yleensä vaan 1,5h pisimmillää :D

Meillä taas pyritään pitämään mahdollisimman tarkka rytmi syömisten ja nukkumisten kanssa päivälläkin, joten jos tuo näyttäisi vaan nukkuvan reilusti yli ajan, niin lähtisin kyllä herättelemään. Ei sillä, että herätellä olisi nyt tarvinnut. Näyttää jo vakiintuneen tuo rytmi sen verran hyvin. Tietty jos tulisi kipeäksi tai jos yönukkumiset jostain syystä menisi ihan plörinäksi, niin sitten toki saisi nukkua sen verran kuin nukuttaa. Mutta säännöllisyys kaikessa auttaa vauvaa löytämään nopeammin myös ne hyvät yönukkumistottumukset. Meillä nämä normaalit päiväpäikkärit on 2 x n. 2-3 h. Sen lisäksi on muutamia lyhempiä torkkuhetkiä.

Meillä vauvan pisin päikkärijakso osuu aamupäivään. Vapaapäivinä saa nukkua ihan niin pitkään kuin haluaa, yleensä 3-4 tuntia. Arkisin on herättävä parin tunnin jälkeen kun täytyy isoveljeä lähteä hakemaan tarhasta. Olen miettinyt pitäiskö myös viikonloppuikin herätellä ja pitää arkirytmi mutta mä en kyllä millään raaski :-)

Takaisin