Suuri osa vauvojen yöllisistä heräämisistä johtuu kyllä vanhemmista. Vauvojen unijakso on alle tunnin eli kerran tunnissa heille tulee ns. valvejakso, jolloin ovat enempi hereillä kuin unessa, mutta kuitenkin niin, että jos ei lasta häiritä eikä ole totutettu siihen, että vanhemmat tulevat taas auttamaan unen päästä kiinni saamisessa, niin pystyvät nukahtamaan uudelleen itse. Aikuisilla nämä unijaksot kestävät n. 1,5 h ja siis kerran parissa tunnissa meilläkin on valvevaihe, mutta me osaamme jo jatkaa unta ilman, että edes välttämättä rekisteröisimme näitä valvevaiheita.
Vauvoilla unijakso alkaa aina aktiiviunella, jolloin vauva voi ilmehtiä, huitoa, potkia, availla silmiä ja vähän itkeä. Monet tulkitseva tämän väärin, että vauva ei olisi väsynyt, olisi heräämässä tai kaipaa hyssyttelyä, vaikka tosiasiassa vauva nukkuu Rem-unta. Jos siihen vanhempi menee väliin, niin todennäköisesti vauva sitten herääkin vanhemman puuhailuihin eli liian yliherkät vanhemmat voivat itse heikentää vauvan kykyä nukahtaa itse.
Fysiologisesti vauva on kolmen kuukauden iässä valmis nukkumaan yönsä ilman syömistä, mutta läheskään kaikki eivät toki yösyöntiä tuossa vaiheessa lopeta. Sekin on paljon kiinni vanhemmista, joko tahattomasta tai tarkoituksellisesta yösyönnin aktivoimisesta. Ja sillä, onko vauva rinta- vai korvikeruokittu, ei ole merkitystä nukkumistottumusten kannalta.
Itse olen hyvin herkkäuninen mitä lasten ääniin tulee ja kuulen heidän kovemmat äänet jopa korvatulppien läpi ja vaikka esikoinen nukkuu yläkerrassa ja minä alhaalla. Ensimmäiset viikot vauvan kanssa samassa huoneessa nukkuessa menikin aina avoinna maitobaarina toimiessa enkä hirveästi saanut unta. Heti kun vauva siirrettiin omaan pinnasänkyyn ja omaan huoneeseensa ja minulle tulpat korviin, alkoi tilanne helpottaa. Minä en enää omalla liikehdinnälläni häiritse poikaa eikä hän minua. Tulppien kanssa nämä vauvan pienet ääntelyt, jotka eivät merkitse heräämistä, jäävät minulta pääosin kuulematta, enkä ole heti ryntäämässä häntä syöttämään. Vasta isompi kitinä sitten herättää ja tällöin onkin oikeasti ruoka-aika.