Kauniita unia, oman kullan kuvia

Lisää tilaisin tällaisia iltoja/öitä kiitos! Vauva urvahti klo 19, herätin puolilta öin syömään mallasmaidon joka meni puolix unessa (105ml) ja tankattiin yöllä klo 4 vasta.
Nyt oltu 45min hereillä ja jodlataan onnellisena :)
Hieman tulee itselle hyvä mieli, kun on nukkunut itsekin kunnolla (nykyään 4h putkeen on kunnolla)

Se antaa myös niinä huonoina öinä toivoa, kun tietää että jonain yönä nukutaan taas hyvin :-) ja kun uskottelee itselleen että seuraava yö on se hyvä tai ainakin parempi yö, niin pysyy pää sopivasti kasassa ;-)

Ihanan pitkään teillä vauvat nukkuu :) meillä ainut selkeä asia neitosen rytmissä on iltatankkaus noin 19:30-20:30 ja siitä yöunille. Tankkauksesta huolimatta tyttö herää 3-5 kertaa yöllä syömään :D aamulla herätään koko perhe syömään yhdessä ja sen jälkeen vauva jatkaa vielä unia hetken. Mutta päivät on edelleen jokainen omanlaisensa, ei selkeää rytmiä havaittavissa.. ikää 2kk :) onko teidän vauvoilla jo selkeät päivärytmit? Muistelisin, että esikoisella oli säännöllinen rytmi jo tässä vaiheessa. Saatoin kyllä "ohjata" säännöllisyyteen tarkemmin, kun oli aikaa. Nyt mennään lähinnä sillä, että kunhan syö ja nukkuu niin ei oo väliä muulla :D

Meillä on kyllä rytmi muodostunut. Aamulla 7-8 aikaan ylös ja pojalle maitoa ja vaipan vaihto. Sitte on tyytyväinen (leikkii) sen aikaa että syön ite aamupalaa ja käyn suihkussa, petaan sängyn yms. Sit taas pojalle maitoo ja vaipanvaihto jos tarvis. Sen jälkeen poika ottaa aamupäivänokoset pari tuntia. Ruokaa, vaippa. Seurustelua monta monituista tuntia. Iltapäivän aikana saattaa ottaa parit voimanokoset (nukkuu max 30 min) Illalla sitte 22-23 mennään nukkumaan.

Meillä muuten kans alkaa vakiintua kahet päikkärit.. Puolen päivän maita ja sit joskus neljän jälkee. Yöunet sit 22/23-9.. Tosin nyt nukahti viel uuvestaan, tais olla tissillä paljon yöllä ku miutaki väsyttää. En jaksa yöllä mitään kelloja kattella, jos tahtoo ruokaa niin tissille ja unta palloon.

Meillä on päivärytmi pysyny jo muutaman viikon. Jos jätetään pari tiheän imun päivää, yks mahakipuyö ja kyläilyt pois laskuista.

Aamuheräilyt 5:30 imetys ja poika isoon sänkyyn nukkumaan äipän kainaloon
Aamu-unet 9 asti, minkä jälkeen poitsun venyttelyä ja heräilyä noin puolisen tuntia (erittäin hauska seurata, ei voi olla nauramatta)
9:30 imetys ja supattelut sängyllä
10 aamutoimet
10:30 äiti syö aamupalaa ja poitsu kattelee jonku aikaa kaukalossa vieressä, kunnes nukahtaa kaukaloon... Silloin ehdinkin tehdä kotihommia jos huvittaa, joinain päivinä pidän tämän ajan ihan omana aikana ja teen mitä huvittaa (siis ei kotitöitä!!!)
12:30 poika herää, imetys, vaipanvaihto ja leikit leikkimatolla yksin tai äidin kans
13:30 ulos vaunuilemaan
14:30 kotiin takaisin... Joko jatkaa unia parvekkeella (voi nukkua jopa 16:30 asti) tai herää, ja sit imetys, vaipanvaihto ja leikit leikkimatolla

Jatkan myöhemmin kirjoitusta... :)

Meillä on kans alettu taas nukkuu vaunuissa ihan hyvin. Eilen 9-11.30 ja sit 2-3.30 iltasin nukahtaa masukivuista huolimatta 22.00 mennessä.. Mut
Yöllä 2-> 4 oliki sit alle tunnin välein tissillä ja 5-7.30 hirmunen tissin hakeminen ja lussutus mut koko ajan laski irti nii eipä tarvinnu itekkää nukkua. Sit kiedoin peittoon ja sain vaunuihin sisälle nukahtamaan puoleksi tunniksi.

Ei tuu kyl yöllä katottua enää kovin useesti kelloo millon herää syömään. Silmät ristissä käyn lämmittää neidille maitoo, syötän ja jatketaan unia.
Viime yönä heräs vaan kerran syömään, yleensä kahdesti. Illalla unille 22, syötiin 05 ja ylös noustiin 7.30. Just nukahti päikkäreille sitteriin. :)

Helena onko kuinka vanha teidän vauva ? Meillä toimii kylpy väsyttäjänä, kotona on 6 viikkoinen vauva.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Poju on 5 vkoa vanha. Vielä ei ole löytynyt asiaa joka kaverin "tainnuttaisi" muuta kuin tissi. Vaunulenkeilläkin on ruvennut itkeskelemään vaikka ennen nukahti niihin heti...

Vitsi että oon kade teille joilla on rytmi ja jotka pääsette esim suihkuun päivän aikana. Mulla ei toivoakaan! Kaverin kun jättää hetkeksikin yksin (koska kyllä äidinkin tarttee joskus vessassa käydä) niin huuto on ihan järjetön :(
Joo, kyllä vauva varmaan pärjäisi hetken yksinkin mutta sitä lohdutonta ja hysteeristä itkua on kauheeta kuunnella.

Pikkasen on haastavaa aikaa.

Meillä ei voi sanoa että päivärytmi olisi vakio mutta selkeää ennustettavuutta jo on :-) aamulla herätään 7-7.30 minkä jälkeeb tissiä, aamutoimia, jotain touhua ja taas tissiä. Vaunuihin unille ennen klo9, mistä pakko herätellä viimeistään 10.45 jotta ehtii syödä ennen kuin haetaan autolla isoveli tarhasta klo 12 mennessä. Tällä reissulla yleensä nukahtaa ja siirrän vaunuihin jatkamaan unia. Nukkuu 13-15 asti minkä jälkeen pari tuntia hereillä ja sit vielä vaunuihin nukkumaan. Nukkuu Max tunnin tässä vaiheessa. Jos viimeiset unet päättyneet kovin aikaisin ottaa jossain kohtaa iltaa torkut sylissä. Illalla suihkuun muutamia kertoja viikossa ja yökkärin vaihto. Sänkyyn mennään tissittelemään klo 21-22 aikaan. Yöt menee vaihtelevasti, en paljon kelloa katsele. Päivisin hereilläolo touhut riippuu vähän isoveljen touhuista. Eilen veikka teki lettuja mitä ihmetteli sitteristä ja sylistä, välillä ollaan leikkimatolla tai laitetaan ruokaa tai siivotaan. :-)

Yöllä yleensä 1-3 huoltotaukoa. Herätään 8-10, välillä poju höpöttelee vieressä ja ite vielä torkun. Aamutoimet ja syöttö. Seurustelee ja leikkii aamupäivän. Päikkäreille tissin kautta 11.30-12 ja nukkuu pari tuntia. Huoltotauko ja jatkaa unia. Heräilee 16-17 ja valvoo usean tunnin. Iltapäikkärit 20 maissa, herää 21. Iltatoimet 22-23 aikaan ja tissin kautta unille.

Toki poikkeuksiakin on, mutta noin yleensä :)

...jatkan aiempaa...

17 maissa imetys ja sen jälkeen alkaa jo vähän kiukutteleekin, mut itkee kuitenkin vain jotain max pari minsaa kerrallaan. On sylissä tai sohvalla vieressä makoilemassa. Kattoo verhoja, taulua tai nykyään myös telkkaria :grin

19 imetys ja sylivauvailua

20 imetys, vaipanvaihto ja yökkärit päälle... Poika kapaloon pinnikseen, iltalaulut, hyvänyöntoivotukset ja soittorasia soimaan. Yleensä nukahtaa samantien, joskus pari kertaa tutti suuhun ja tassuttelut

1:30 imetys

5:30 vaipanvaihto ja imetys... Ja sama rumba uudestaan :)

Muokattu viimeksi:
Nukkuu siis yöllä 20-5:30 yhdellä pysähdyksellä

Aamu-unet 6-8/9

Vaunu-unet 13-14/16

Iltatorkut yhteensä noin tunnin

Nukkuu vuorokauden aikana 13-16 tuntia

Poitsu huomenna 2kk 1 vk :)

Muokattu viimeksi:
Mä oon tehnyt niin kun olen knääpiön kanssa yksin kotona ja jos on hereillä niin paan naperon turvaistuimeen ja otan mukaan kylppäriin; mulla on pitkä tukka ja sitä ei ihan minuutissa pese, en mäkään raskisi huudattaa jos itkee kunnolla käninä asia erikseen mutta itkun kun kuulen jätän sen mitä olin tekemässä välittömästi ja alan rauhoitella äänellä ja menen viivyttelemättä katsomaan mikä siellä huudauttaa vavea.
Aika aikaa kutakin voihan Helena olla että pian helpottaa,tsemppiä sinne <3

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä käyn suihkussa aina silleen, että mies on kotona. Ensinnäkin oon semmonen suihkunautiskelija ja pitkä tukkakin löytyy, joten koko prosessissa menee aina 20 minsaa, että on taas vaatteet päällä. Toiseksi meillä on suihkukaappi, joten ei oo oikein hyötyy ottaa poikaa siihen viereen napottamaan kun se ei näe mua. Kolmanneksi yksinkertaisesti haluan käydä rauhassa suihkussa.

Ei meillä oikein ole mitään tiettyä rytmiä, vauvan tahtiin tehdään ja touhutaan päivät. Iltaisin nukahtelee kuuden aikaan ja 21-00 yöuni tankkaus. Itse olen ihan tyytyväinen niin kauan kuin yöt nukutaan,vaikkakin pätkissä

Joku kyseli sitä vauvan unentarvetta, niin meillä on sellainen vau kirjoilta tullut pieni opas hyvästä unesta ja sen mukaan unentarve 1-3 kk iässä on 16-19 tuntia, 4-6 kk iässä 13-16 tuntia ja 6-12 kk iässä 12-16 tuntia. Tosin siinä huomautetaan, että vauvoillakin voi olla suuria yksilöllisiä eroja unentarpeessa ja saattaa olla, ettei kaikkien lasten tarve täsmää tässä annettujen tuntimäärien kanssa.

Helena kirjoitti ihan meidän vauvasta. Meidän tyttö on samoin 5-viikkoinen, ja ei todellakaan nuku niin paljon kun oppaat sanoo että pieni vauva nukkuu. Yöunille nukutus saattaa kestää 2-3h ihan helposti, lyhyin aika on 30min (siis tissin päälle vielä, se ei meillä toimi nukutustyökaluna, tyttö ei siihen vaan nukahda). Yöt yleensä nukutaan 2-3 syötöllä, riippuu ihan mihin aikaan tyyppi on saatu nukahtamaan. Päivisin nukkuu vain liikkuvissa vaunuissa tai kaukalossa, joten unet riippuu pitkälti siitäkin mitä äiskän päivän ohjelmassa on. Joka päivä ei vaan kykene kävelemään paria tuntia pitkin kyliä (ja vieläpä paria kertaa että saadaan toisetkin päikkärit) tai ajelemaan autolla, joskus taas ollaan pitkään liikenteessä jolloin nukutaankin pitkään. Onhan tää melko raskasta kun vauva itkee selvästi väsymystään iltaisin mutta ei vaan vahingossakaan kaikista taikatempuista huolimatta nukahda.

Takaisin