Kaksosodottajat

Hellu tsemppiä, todella kurjaa kun olo ei vaan helpota :-(
Mun olo on edelleen ollut ihan ok, välillä kuvottaa tosi pahasti ja välillä hiukan vähemmän.. Eilen kävin ekaa kertaa ihan kunnolla oksentamassa, tänään mennyt taas hiukan paremmin, mut kaamea päänsärky vaivaa ja kestokoomaväsymys.

Ja nellu, tosiaan toi identtisten mahdollisuus tuossa on ja siksi jännittääkin vielä erityisesti kun siinä on sit taas enemmän riskejä mukana. Mutta ei auta kuin toivoa että kaikki menee hyvin <3

Minulla on ollut suht helppo alkuraskaus, ei pahoinvointia. Palelua, turvotusta ja nyt alkoi tämä jatkuva nälkä :P onko teillä sitä jatkuvaa nälän tunnetta kaverina?? tosin pahoinvointi voi alkaa myöhemminkin.. jatkuva väsymys meinaa piinata, ei paljoa tarvi hommailla niin haluan kotia lepäämään :) jännittää uusi ultra parin viikon päästä, silloin katsotaan, että molemmat alkiot kasvavat samaa vauhtia :) meinaa itsellä olla keskenmenon pelko näin alkuraskaudessa. Yksi km vuosia sitten.

Mä luin jostain, että kaksosraskauksissa se suurin keskenmenoriski olisi ohi vasta suurin piirtein rv 16, muttak un kysyin asiaa np-ultrassa kätilöltä, snaoi hän että se on sama rv 12 kun yksösodottajillakin. Mäkin pelkäsin keskenmenoa (on ollut v -15), mutta nyt alkaa se pelko jo helpottaa. Tsemppiä nellu, mä kävin ja käyn edelleen (koko raskauden ajan) neuvolapsykologilla juttelemassa näistä peloista ja kaikesta muustakin. Se auttaa, vaikkei pelkoja poistakkaan.
Mulla ei ole ollut nälkää missään vaiheessa, johtuen ehkä tästä mega-pahoinvoinnista. Mun ongelma on se, etten syö tarpeeksi, kun mikään ei maistu ja jos maistuu, niin oksennan ulos. Kävin tänään akupunktiossa, jossa haettiin apua tähän päänsärkyyn ja pahoinvointiin. Hoitaja ehdotti myös ihan tippaa ja nesteytystä sitä kautta, koska olen ollut koko alkuraskauden ketoosissa ja paino vaan tippuu.
Tällä hetkellä kaikista viheliäisin ongelma on tämä hormoniperäinen päänsärky, johon ei auta mikään :( Rankka homma kyllä tämä kaksosraskaus, mutta ihan varmasti kaiken tämän arvoinen <3

Mulla on nellu myös nälkä koko ajan ja pakko myös syödä pieniä annoksia 2-3 h välein, muuten tulee tosi huono olo. Aika hyvin oon saanut tuolla tiheään syömisellä tuota kuvotusta pysymään siedettävällä tasolla :-)

Tänään meillä oli eka neuvolakäynti, ihana terkkari osui meille, jäi tosi hyvä fiilis käynnistä :-)

Jouduitko / pääsitkö Hellu tippaan? Onko vointi yhtään kohentunut?

En ole vielä tippaa pyytänyt. Se tuli vaan puheeksi akupunktiossa ja hoitaja sitä suositteli. Ajattelin, että kun tiistaina menen uudelleen akupunktioon, niin otan asian uudelleen puheeksi jos vielä sille on tarvetta. Olo on nyt hieman parempi, päänsärky katosi tämän päivän aikana. Aamu ja viime yö olivat ihan kamalia.
Mä olen miettinyt, että voiko toi mun päänsärky johtua yksinkertaisesti kofeiinin puutteesta, nimittäin mä olen tämän viikon ollut juomatta kahvia (koska oksennan sen aina ulos)?
Musta on myös tullut ihan luulotautinen, että ihmiset arvaisivat minun olevan raskaana! Etenkin töissä musta tuntuu, että jotkut mun lähimmistä työkavereista arvaa, mutta eivät kehtaa/ viitsi kysyä. Onhan tämä maha jo pullahtanut ja jouduin siirtymään mammahousuihin, mutta omasta mielestäni saan mahan vielä hyvin piilotettua paidoilla.

Hyvä jos olo on hiukan helpottanut! :-)
Mulla on tosi pieni ja läheinen työyhteisö ja mä olen nyt jo kahdelle lähimmälle työkaverille kertonutkin, kolmannelle ajattelin jutella ens viikolla :-) Muuten ei olla asiaa isommin vielä huudeltu, parille hyvälle ystävälle kerrottu, mut jotenkin noi mun työkaverit on ehdottomasti niitä ensimmäisiä joille haluankin kertoa - johtuu ehkä ihan vaan ammatista ku kollegoita saa raskauteen liittyen ihan parasta tukea ja tietoakin :-)

Mäkin olen kolmelle työkaverille kertonut, mutta sille suurelle joukolle, joille asia ei edes varsinaisesti kuulu, on kyllä iso kynnys kertoa.
Mites teidän mahan kasvu? Mulla on nyt rv 13 maha alkanut ihan kohinalla kasvaa. Ihan pelottaa, kuinka isoksi tämä pötsi kaiken kaikkiaan kasvaakaan :D Samalla on myös ihanaa, kun voi silitellä masua ja tietää, että vauvat siellä kasvaa.
Milloin kaksosraskaudessa on mahdollista tuntea liikkeitä? Onko teillä mitään tietoa?

Kyllä mulla ihan näkyvä masu jo on, mutta toistaiseksi se on vielä suurimmaksi osaksi turvotusta jota ollut jo melkein alusta saakka, toki koko ajan se masu vaan selkeämmin erottuu <3 Mä odotan jo niin et se kohtu alkais sieltä tulla esiin <3

Liikkeet kuvittelisin et tuntuu aika samoihin aikoihin kuin yhtäkin odottaessa, ensareilla voi mennä siis jopa sinne 20 viikolle, mut toki voi alkaa tuntumaan jo aiemminkin :-) Tähänkin vaikuttaa tosi paljon se missä ne istukat sijaitsee, oliko sulla muuten siinä nt ultrassa istukat missä seinämässä kiinni?

Mulle ei oikein selvinnyt, että missä ne istukat oli. Jotenkin se kätilö selitti asian vähän epäselvästi, enkä sitten kysynyt uudelleen...

Okei, no mutta eivät varmasti ainakaan ole sit etiset, koska sillon ois selittänyt et voi tulla vuotoja jne. Etuseinämässä ne toki silti voi olla :-)
Eipä sillä väliä, kyllä ne liikkeet sieltä alkaa tuntumaan ajallaan <3

Se mun vuoto rv 10 tienoilla kuulemma johtui juuri istukasta, joka oli vielä kohdunkaulan tai jonkun muun päällä, mutta ymmärsin, että se pikkuhiljaa siirtyy siitä ilmeisesti ylemmäs?

Onko teille muille selvinnyt, että tuleeko teidän raskauden seurannassa jotain extrakäyntejä/ tarkempaa seurantaa kaksosuuden vuoksi? Mulla seuraava ultra on vasta rakenneultra eli mitään yksösraskaudesta poikkeavaa ei ainakaan raskauden puoliväliin mennessä mulle tule.

Okei, no siinä tapauksessa istukka /istukat on todennäköisesti etuseinämässä, joten voi olla että joudut hiukan kauemmin liikkeiden tuntumista odottelemaan. Samasta syystä myös se sydänäänten kuuntelu dopplerilla on alkuun vaikeampaa.

Mulle ei oo selvinnyt vielä mitään, nt ultrassa sit joskus loppukuusta pitäis selvitä :-)
Sehän riippuu tosiaan siitä et onko yhteinen vai erilliset istukat et miten seuraillaan, erillisillä on just vasta joskus puolivälissä eka ylimääräinen käynti äitiyspolilla, yhteisellä sit alkaa vissiin jo n. rv 16 lähtien kahden viikon välein ne ylimääräiset käynnit.

Mulla maha pomppasi esiin joskus siinä rv13 tienoilla ja nyt kaks viikkoa myöhemmin on kyllä jo ihan näkyvä <3
Meilläkin nt ja rakenneultrat normaalisti, rakenteen jälkeen 2xultra kuukauden välein, sitten 2vkon välein ja ihan lopussa 1vkon. Olettaen että kaikki sujuu hyvin.

Eka neuvola oli, oon viime päivät kärsinyt pääkivusta ja heikosta olosta, verenpaine oli koholla, yleensä alhainen verenpaine.. sen takia en jaksanut tehdä juuri mitään, heikottaa ja huimaa.. syytä ei osannut terkkari sanoa. Voi olla kaksoisraskaus.. stressiä ei ole, opsi

Sain mittarin kotia, täytyy mittailla ja ottaa yhteys lääkäriin jos ei arvot laske :( lääkitystä joudutaan miettimään jos ei laske. On kyllä kurja olo. Onko teillä ollut verenpaineen kanssa ongelmia? Minulle eka kerta tämmöinen.

Ootko nellu saanut syötyä ja juotua? Mä oon ymmärtänyt, että toi päänsärky on ihan normaali raskausoire ja itsekin tosiaan olen siitä kärsinyt. Akupunktio on ainoa, mikä siihen on mulla auttanut. Tai jos olet ennen juonut paljon kahvia ja nyt lopettanut, voi päänsärky johtua siitäkin.

Oon saanut syötyä ja juotua, semmoista pahoinvointia ei ole. Kahvia olen vähentänyt, sekin saattaa aiheuttaa pääkipua :/ jos liikun paljon paineet nousee ja tunnen sen heti olossa, huimaa ja heikottaa. Pitänee ottaa rennosti ja toivoa että paineet asettuu. Piti ostaa ensimmäiset äitiyhousut, meinaa semmosta turvotusta :D

Takaisin