Kaksosodottajat

Jes, tämä ketju on hyvä :)
Mulla tosiaan tänään 7+3 ja ei etottunut erilliset pussit ja napanuoratkin lähti samaan suuntaan, joten voihan se olla että ovat yhteisellä istukalla ja vielä samassa pussissakin kaiken lisäksi :p Toinen vastasi just 7+3 viikkoja, toinen oli aavistuksen pienempi ja vastasi 7+1.
Hui, on tää aika jännää kyllä :Heartred
 
Onko teillä muuten ollut miten pahat raskausoireet? Mua hämää sekin kun ymmärtääkseni usein kaksosraskaudessa ois voimakkaammat oireet mutta mulla aika kohtalaista ollut ainakin toistaiseksi.. Tissikipu alkoi jo reilusti ennen plussaa ja rinnat onkin ihan hyvin turvonnut tässä, sit aika lailla 4+0 paikkeilla alkoi jäätävä vatsan turvotus ja aika pian jouduin luovuttamaan vanhojen farkkujen suhteen :D No okei, sit tää väsymys on kyl jotain aivan uskomatonta. Ja nyt pari viikkoa on ollu kuvotusta, mutta ei oksentelua
 
Ihanaa saada suurinpiirtein samoilla viikoilla olevien vertaistukea! Jotenkin tämä on niin erikoinen ja ainutlaatuinen juttu, että näitä ajatuksia ja kokemuksia haluaa jakaa saman kokeneiden kanssa.

Mä salaa toivoisin, että vauvoilla olisi omat istukat. Ihan vaan sen takia, että olen niin hermoheikko jo muutenkin tämän raskauden suhteen (taustalla keskenmeno ja keskeytys kromosomipoikkeavuuden vuoksi) ja ne omat istukat toisi hieman riskittömämmän raskauden. Mutta sitten taas yhteinen istukka tarkoittaisi identtisiä kaksosia ja sehän se vasta harvinaista olisi! Jännä nähdä miten käy.

Onko teillä muilla ollut pahoja oireita alkuraskaudessa?
 
Mulla on ollut aivan järkyttävä pahoinvointi, oksetus ja väsymys. Olen laihtunut muutaman kilon, kun mikään ei pysy sisällä. Nyt vissiin alkaa hieman helpottamaan, vaikka edelleen joka aamu vedän perus aamuyrjöt...
 
No on kyllä ihana saada jutella tästä muiden samassa tilanteessa olevien kanssa, sen verran harvinaista on kuitenkin tämä :)
Kyllä mäkin just noiden riskien puolesta toivoisin että erilliset istukat ja pussit olisi, täällä kans tällainen yks hermoheikko ni helpottaisi ehkä hiukan :p
Toivottavasti sun pahoinvointi alkaa helpottamaan ja enpä mä sitä itsekään kovasti vieraaksi kaipaa mutta ihmettelen kyllä tässä tilanteessa hiukan sen vähäisyyttä :)

Mä olen itse terveydenhoitaja ja töissä neuvolassa, mutta pääosin teen lastenneuvolaa. Toki raskausaika on myös tiedollisesti ihan hyvin hallussa, mutta tässä on kyllä heti plussan jälkeen saanut myöntää että siitä tiedosta ei ole tässä kohtaa hirveästi iloa, melkeinpä sanoisin että tieto vaan lisää tuskaa :D Kaksosraskaudesta mun tiedot onkin sitten aivan perustietoa kun ei ole koskaan omalle kohdalle osunut töissäkään kaksosraskautta kuin ihan ohimennen. Mutta tässä sitä opitaan ja ihmetellään pikku hiljaa :)
 
Mä huomasin ekassa neuvolassa, ettei kaksosraskaudesta oikein tiedetty mitään, eikä mitään aineistoa tms. ollut antaa mukaan luettavaksi. Mutta kyllä sen tietysti ymmärtääkin, onhan näitä varmaan aika vähän. Aika hyvin olen netistä löytänyt tietoa, lukenut blogeja ja tilasin monikkoyhdistykseltä sen tietopaketin (ei ole vielä tullut).

Miten teidän läheiset on suhtautuneet uutisiin?
Onko teillä tyttö- tai poikaoloa? Tai jotain pientä fiilistä sukupuolista?
 
Joo, mä ajattelin kans tuon monikkoyhdistyksen paketin tilata :-)
Neuvolassakin on paljon konkari terkkareita, joilla on ihan mielettömästi tietoa monikkoraskauksista, mut sit on toki kokemattomampia ja koska koulussa aiheesta puhutaan todella vähän, niin se jää vähän oman opiskelun varaan... Valitettavasti.. Onneks niitä konkareitakin on, niin heiltä saa sit aina oppia tarpeen mukaan :-)
Me ollaan kerrottu vasta parhaille ystäville ja eilen sit jo heti ehdinki soittaa yhdelle ja kertoa päivityksen uutisiin, hän oli yhtä hölmistynyt kuin minäkin :D molempien vanhemmille ollaan ajateltu kertoa vasta nt ultran jälkeen, on heille kaikille ensimmäiset lapsenlapset, joten ne tulee kyllä halkeamaan :-D
Sukupuolesta mulla ei oikein oo oloja, paitsi tossa äskön kun pyörin sängyssä tuli ajatus pojista, mut en osaa kyllä yhtään sanoa.
Miten sulla?
 
Muokattu viimeksi:
Jos mulla on identtiset, niin veikkaan poikia ja jos epäidenttiset, niin poika+tyttö tai kaksi poikaa. Kaksi tyttöä tuntuu kaikista kauimmaiselta kokoonpanolta. Mulla toinen vauva on aina ultrissa tosi rauhallinen, nukkuu ja hengailee vaan. Toinen sätkii, huitoo ja heiluttelee ihan hulluna. Hassua :)
Kaikki läheiset, joille olen kertonut, ovat olleet superonnellisia uutisista. Kukaan ei ole aloittanut sitä ärsyttävää "Tiiäthän sä, että jo yhden kanssa on tosi rankkaa..."- läppää.
 
Millon sulla on Hellu nt-ultra?
Mulla on eka neuvola vasta viikon päästä ja ultra-aika saadaan sit kirjeellä myöhemmin, mut kun tänään on 7+6 ni menee jonnekin kuukauden päähän suunnilleen... Äh ku ei jaksais odottaa ja aika matelee :p
 
Ultra on ensi tiistaina ja odotan sitä aivan kauhuissani. Viime raskaudessa juuri tuossa ultrassa löytyi niskaturvotusta ja raskaus jouduttiin keskeyttämään (kromosomipoikkeavuus). Mun on täysin mahdoton ajatella, että nyt muka asiat olisikin hyvin. Mutta ei auta muu kun mennä sinne ja ottaa uutiset vastaan, oli ne millaisia hyvänsä...

Onko Zeni olo pysynyt hyvänä?
Mulla oksennukset on vähentyneet, vaikka pahoinvointia onkin. Väsymys on ihan jäätävä, eilen nukuin leffassa melkein koko elokuvan ajan :D Maha ei ole kasvanut nyt viime aikoina. Eli semmoista aika seesteistä.

Mulla nyt 11+1.
 
Oi, ei oo montaa päivää enää, pidän peukkuja pystyssä että siellä on kaikki hienosti :Heartred
Olo on hiukan huonontunut, oksentelua ei ole edelleenkään ollut, mutta enemmän kuvotusta ja sit yökkimistä ilman et mitään tulee ylös ja ruoka ei oo oikein maistunut. Mutta ihan kohtuullinen olo siis edelleen tätä järjetöntä väsymystä lukuunottamatta :-D
 
Mä en ole oksentanut moneen päivään, mahtavaa! Pahoinvointia on ja väsymystä, mutta niiden kanssa pystyy elämään. Kaksi yötä np-ultraan ja pelko on jo kasvanut aikamoiseksi.
Oletteko te muut syöneet vitamiineja ihan normaalisti vai tuplanneet jotain? Kun mulle yksi kätilö sanoi, että foolihappoa kannattaisi syödä enemmän, mutta neuvolantäti sanoi, että mitään ei saa tuplata. Olen nyt mennyt tuon neuvolantädin ohjeiden mukaisesti.
 
Heh, korjataan sen verran, että heti kun olin kirjoittanut tuon "en ole moneen päivään oksentanut", jouduin säntäämään vessaan ja oksentamaan :D :D Että näin :)
 
Ihan normaalit annostukset olen ottanut foolihappoa, D-vitamiinia ja kalsiumia, en ole ylittänyt purkeissa mainittuja päivärajoja. Tuskin se on tarpeenkaan, kun aika montaa vitamiinia saa ruoastakin, olettaen, että se ruoka pysyy sisällä :/ Ei tuo sintti tuolla vielä ainakaan varmaan erityisesti mitään kuluta niin paljoa, että annostuksia pitäisi lisätä.
 
Hellu, mulle myös varhaisultran tehnyt kätilö suositteli foolihappoa tuplana, mutta koska en ollut ikinä tuollaista suositusta kuullut, soitin vielä teratologiseen tietopalveluun ja sieltä sanottiin et ei oo kaksosraskaudessa tarvetta tuplata mitään :-)
Mulla ollut eilen ja tänään taas hyvät päivät, hiukan varovasti joutuu syömään ja usein ja pieniä annoksia, mut sillä oon saanut huonon olon pysymään aika kivasti taka-alalla :-) Ja oon saanut taas hampaatkin pestyä kunnolla, se on ollut viimeaikoina ihan mahdotonta touhua kun yökkiminen alkaa saman tien :rolleyes:
 
Niin no sen tein kaksosuutisen jälkeen, et kävin hakemassa raskaus omegat, kun olin muutenkin miettinyt et saakohan riittävästi hyviä rasvoja :-)
 
Mullakin on raskausomegat, raskausajan monivitamiini (sisältää foolihapon) ja kalsium, jota syön jos olen oksentanut maitotuotteet. Hyvä kuulla, että tuplaaminen olisi turhaa. Eiköhän molemmat pirpanat saa noista em. vitskuista + normaalisruuasta kaiken tarvittavan. Sekin on ihan käsittämätöntä, kuinka hyvin vauvanalut on kasvaneet, vaikka oikein mikään ruoka ei ole pysynyt sisällä. Paino on edelleen -1 kg raskautta edeltävästä painosta. Pikkuhiljaa olisi varmaan ihan hyvä, että painokin alkaisi nousemaan.
 
Jep, mulla samat setit, mut kalsiumin oon ainakin toistaiseksi vielä saanut maitotuotteista :-)
Kyllä ne pikkuiset tosiaan omansa ottaa, oma keho toki sit saattaa hiukan köyhtyä jos ei saa syötyä..
 
Takaisin
Top