Kaksoset vuodelle 2019

Meillä ainakin äitipolilla lääkäri sanoi et 28 viikolla sairaslomalle viimeistään yleensä laitetaan. Ja itekin jäin tosi fyysisestä työstä ennen sitä jo. Nyt oon 30+2 ja ihan arkinen oleminen ja pieni puuhailu vie voimat ja selän. :grin Tsemppiä peruna loppu häämöttää!

Kiitos! :) Toivotaan, että viimistään kahden viikon päästä alettais käynnisteleen. Ootan jo innolla vauvojen tapaamista! :Heartred

Ei ole Liljanen sullakaan enää kauaa jäljellä! :) Onko kaikki mennyt hyvin tähän asti?
 
On mennyt ihmeen hyvin! Tai tosi hyvä fiilis on hidastuneesta vauhdista ja olemisesta huolimatta. Tänään aamulla muutaman tunnin supisteli kipeämmin, mut sit se meni onneks levolla, vedellä ja panadolilla ohi. Viikon päästä kontrolli, edellinen oli 27+3. :)

Kohta on pienet täällä, kesävauvat saatte ❤️ mä. Toivon niin et omat menis elokuun puolelle!
 
Kiitos kommenteista, olen varautunut ja töissäkin varauduttu, joten nähtäväksi jää milloin tulee stoppi. Kyllä tämän jo alkaa toisinaan iltaisin reippaasti huomaamaan (huomenna 26+0) mutta ei tunnu vielä ihan niin/läheskään tukalalta kuin esikoisen vkolla 36+ ->. Tästä tämä mahan kasvu vain kiihtyy joten sinänsä juuri olikin kiva kuulla kokemuksenne.
Onko teillä kellään muuten tukivyötä käytössä? Ostin sellaisen tarrakiinnitteisen Carriwelliltä, jotta sen saa myös kätevästi päälle/pois ilman että täytyy hypätä ”sukkatuubiin” (jollainen mulla oli ekassa raskaudessa). Olen käyttänyt pari kertaa mutta mietin että mitäs sitten kun jos siitä tehot loppuu loppuajalla..
 
Oletteko muuten jo tutustuneet tuplien kantamiseen, liinailuun tai ylipäätään tandem puuhailuun? Miten niitä saa huomioitua kaksi kerralla?
Entä onko tukijoukkosuunnitelmia tai minkälaista käytännön apua olette suunnitelleet? Meillä isä jää isyyslomalle vain kuukaudeksi ja sitten mietinkin että jaahas, miten pärjätä päivät yksin (?) kahden kanssa vai pitäisikö kysellä oikeasti jotain neuvolan kautta kunnan tai kaupungin (?) kotiapua.. mulla on vaan se fiksaatio etten oikein kykene luovuttamaan noin pieniä jollekin tuntemattomalle ja tuttuja on heikosti nyt syksyllä saatavilla. Olen jotenkin vain keskittynyt että eteneehän raskaus hyvin ja syntymään mutta nyt vähitellen pohtimaan että kyllä se arki taitaa oikeasti muuttua vähän enemmänkin..
 
Kiitos kommenteista, olen varautunut ja töissäkin varauduttu, joten nähtäväksi jää milloin tulee stoppi. Kyllä tämän jo alkaa toisinaan iltaisin reippaasti huomaamaan (huomenna 26+0) mutta ei tunnu vielä ihan niin/läheskään tukalalta kuin esikoisen vkolla 36+ ->. Tästä tämä mahan kasvu vain kiihtyy joten sinänsä juuri olikin kiva kuulla kokemuksenne.
Onko teillä kellään muuten tukivyötä käytössä? Ostin sellaisen tarrakiinnitteisen Carriwelliltä, jotta sen saa myös kätevästi päälle/pois ilman että täytyy hypätä ”sukkatuubiin” (jollainen mulla oli ekassa raskaudessa). Olen käyttänyt pari kertaa mutta mietin että mitäs sitten kun jos siitä tehot loppuu loppuajalla..

Mua ärsyttää mun laiskuus tossa tukivyöasiassa! En ole saanut aikaseksi hankkia, vaikka ois varmaan auttanut monessa tilanteessa! :shifty: Eli kannattaa kyllä käyttää ja vaihtaakkin tukevampaan loppuvaiheessa. Helpottaa varmasti selkäsärkyjä!
 
Oletteko muuten jo tutustuneet tuplien kantamiseen, liinailuun tai ylipäätään tandem puuhailuun? Miten niitä saa huomioitua kaksi kerralla?
Entä onko tukijoukkosuunnitelmia tai minkälaista käytännön apua olette suunnitelleet? Meillä isä jää isyyslomalle vain kuukaudeksi ja sitten mietinkin että jaahas, miten pärjätä päivät yksin (?) kahden kanssa vai pitäisikö kysellä oikeasti jotain neuvolan kautta kunnan tai kaupungin (?) kotiapua.. mulla on vaan se fiksaatio etten oikein kykene luovuttamaan noin pieniä jollekin tuntemattomalle ja tuttuja on heikosti nyt syksyllä saatavilla. Olen jotenkin vain keskittynyt että eteneehän raskaus hyvin ja syntymään mutta nyt vähitellen pohtimaan että kyllä se arki taitaa oikeasti muuttua vähän enemmänkin..

Mä en ole yhtään liina/kantoreppu -ihminen, mutta nyt oon ajatellut noita kokeilla. Ihan vaan käytännön syistä. Mä kuitenkin olen suurimman osan ajasta yksin vauvojen kanssa.

Aion pyytää myös kunnan kotipalvelun käymään säännöllisesti, katsoo sitten, että mitä se meillä tekee. Tukiverkosto mulla on hyvä, mutta tuntuu silti pahalta, jos joudun heitä jatkuvasti vaivaamaan.

Muuten en oo vielä osannut vauva-arkea ajatella. En yhtään osaa! :eek: Eikä sit kyllä voi etukäteen edes tietää, millaisia vauvoja tuolta on tulossa, joten turhaan suunnittelee mitään.
Jännän äärellä tässä eletään! :nailbiting:
 
Mulla on tänään (35+4) neuvola. Terkka kuunteli vauvojen sydänäänet, A-pojalla 130 ja B-tytöllä 155. Paino oli pompsahtanut reippaasti edelliseen käyntiin verrattuna, 2,6 kiloa/viikko! :woot: Tiedän kyllä isosti johtuvan turvotuksesta, mutta silti järkyttävää! Proteiini kahdella plussalla ja verenpaine edelleen korkea, joten epäily raskausmyrkytyksestä ja lähtö Tayssin päivystykseen tarkastukseen. Neuvolakäynti jäi siis lyhyeksi ja nyt oon SVO:lla. Olin käyrillä, annoin uuden pissanäytteen, verenpaine mitattiin ja verikokeita otettiin. Nyt odottelen täällä tuloksia.

Nyt jännätään, että jäänkö tälle tielle! :nailbiting:
 
Mulla on tänään (35+4) neuvola. Terkka kuunteli vauvojen sydänäänet, A-pojalla 130 ja B-tytöllä 155. Paino oli pompsahtanut reippaasti edelliseen käyntiin verrattuna, 2,6 kiloa/viikko! :woot: Tiedän kyllä isosti johtuvan turvotuksesta, mutta silti järkyttävää! Proteiini kahdella plussalla ja verenpaine edelleen korkea, joten epäily raskausmyrkytyksestä ja lähtö Tayssin päivystykseen tarkastukseen. Neuvolakäynti jäi siis lyhyeksi ja nyt oon SVO:lla. Olin käyrillä, annoin uuden pissanäytteen, verenpaine mitattiin ja verikokeita otettiin. Nyt odottelen täällä tuloksia.

Nyt jännätään, että jäänkö tälle tielle! :nailbiting:

Tsemppiä! Onneks oot hyvässä seurannassa ha vauvat hyvillä viikoilla! Kerrohan kuulumisia. :)
 
Osastolle jäin!
Vauvat sai kortisonipiikin keuhkojen kypsyttelyyn ja mä sain verenpainelääkityksen.

Vielä ei lääkäri osannut sanoa millon ja miten synnytetään, riippuu paljon siitä, että vaihtaako A-vauva parempaan asentoon. Tällä hetkellä oli perä/jalka -tarjonnassa. Jos näin pysyy niin edessä on sektio.

Seuraillaan seuraillaan! :nailbiting:
 
Huh täällähän on tapahtunut. Tsemppiä peruna!!!

Kiitos! :)
Näin ne tilanteet saattaa muuttua äkisti! Viikonloppuna kirosin turvonneita jalkojani ja isoa mahaani ja nyt näyttää siltä, että noi molemmat on kohta jäämässä sairaalaan ja tilalle tulossa kaksi vauvaa mun kanssa kotiin! :eek:
 
Täällä ollaan edelleen sairaalassa tarkkailussa ja näin mennään viikonlopun yli. Raskausmyrkytys on päällä, joten kotiin mua ei voi päästää.
Mutta jos viikonlopun aikana ei tapahdu mitään muutoksia oloon niin su-iltani vielä verikokeet ja maanantai-aamuna ultraus ja sit laitetaan ballonki kypsytteleen kohdunsuuta. Kun se on tehnyt tehtävänsä niin siirrytään saliin oksitosiinitipalle. Alatiesynnytyksellä siis aloitetaan, mutta jos näyttää siltä, että A:n jalka ois kuitenkin tulossa ekana niin sit siirrytään kiireelliseen sektioon. Molemmat vauvat on tällä hetkellä perätilassa.

Tympeetä odotella vielä viikonlopun yli täällä sairaalassa, mutta ainakin nyt tiedän, että maanantaina alkaa tapahtuun, tavalla tai toisella! :)

Ja jos alatiesynnytys onnistuu niin sit mä oon synnyttänyt kaikki kolme lastani alateitse perätilassa! :D Jotenkin hassua ja erikoista! :D
 
Joo, tsemppiä peruna! Vauvat on jo hyvillä viikoilla ja saaneet sen keuhkoja valmentavan lääkkeenkin niin hyvät lähtökohdat olemassa! Ja ihan tutkimuskin että puolet kaksosista (suurin piirtein) syntyy ennen rv37. Nyt vain rauhassa odottelet ja rentoudut, pyri nauttimaan mahdollisuudesta huilata ja kerätä voimia! Ihanaa, kohta vauvat ovat täällä!
 
Joo, tsemppiä peruna! Vauvat on jo hyvillä viikoilla ja saaneet sen keuhkoja valmentavan lääkkeenkin niin hyvät lähtökohdat olemassa! Ja ihan tutkimuskin että puolet kaksosista (suurin piirtein) syntyy ennen rv37. Nyt vain rauhassa odottelet ja rentoudut, pyri nauttimaan mahdollisuudesta huilata ja kerätä voimia! Ihanaa, kohta vauvat ovat täällä!

Kiitos tsempeistä! :)

Vauvojen puolesta ei tosiaan tarvi olla huolissaan eikä munkaan olossa ole tapahtunut muutosta huonompaan mikä on hyvä, mutta samalla turhauttava asia. Mutta nyt kun tiedän, että maanantaina tapahtuu, niin koitan nauttia rauhasta, hiljaisuudesta ja makoilusta vielä nää pari päivää. Kun seuraavaa oma-aika viikonloppua saatan joutua odottaan melko pitkään... :nailbiting:

Odotan jo tosi malttamattomana vauvojen tapaamista! :Heartred
 
Tsemppiä hurjasti peruna. Ota ihmeessä tää viikonloppu levon ja täyshoidon kannalta..:) Kohta sulla on vauvat sylissä.
 
Ja taas tilanteet muuttuu!

Aamulla multa otettiin verikokeet ja ne oli taas lähtenyt huonontuun. Lääkäri oli kokeiden perusteella tehnyt päätöksen, että aletaan käynnistään synnytystä ballonkilla. Ensin halusi kuitenkin ultrata vauvojen tarjonnat. Ja edelleen A oli jalka-perätarjonnassa. Ja koska vauva on vielä niin ylhäällä, ei pysty ennustamaan onko ekana syntymässä peppu vai jalka ja, jos jalka, niin napanuoran ulosluiskahtaminen on suuri riski.
Joten lääkäri hautasi alatiesynnytyksen mahdollisuuden.
Klo kolmelta otetaan uudet verikokeet ja niiden mukaan tehdään leikkauspäätös. Jos arvot pysyneet suht samoissa, kun tän aamun arvot, niin leikkaus tehdään huomenna, mutta jos arvot menny alamäkeen, niin on turvallisinta leikata vauvat ulos jo tänään.

Nyt sit jännätään taas! :nailbiting:
 
Ja taas tilanteet muuttuu!

Aamulla multa otettiin verikokeet ja ne oli taas lähtenyt huonontuun. Lääkäri oli kokeiden perusteella tehnyt päätöksen, että aletaan käynnistään synnytystä ballonkilla. Ensin halusi kuitenkin ultrata vauvojen tarjonnat. Ja edelleen A oli jalka-perätarjonnassa. Ja koska vauva on vielä niin ylhäällä, ei pysty ennustamaan onko ekana syntymässä peppu vai jalka ja, jos jalka, niin napanuoran ulosluiskahtaminen on suuri riski.
Joten lääkäri hautasi alatiesynnytyksen mahdollisuuden.
Klo kolmelta otetaan uudet verikokeet ja niiden mukaan tehdään leikkauspäätös. Jos arvot pysyneet suht samoissa, kun tän aamun arvot, niin leikkaus tehdään huomenna, mutta jos arvot menny alamäkeen, niin on turvallisinta leikata vauvat ulos jo tänään.

Nyt sit jännätään taas! :nailbiting:

Joko vauvat ovat syntyneet? :love7
 
Takaisin
Top