Kaksoset vuodelle 2019

Ootan kans mielenkiinnolla ja ehkä pelokkaana samaa iltaa. Jotenkin nyt on alkanu jännittää kohdunkaulan kypsyminen ja ennenaikasuus kun viikkoja on liian vähän selviämiseen ja kuitenkin se alkaa olla mahdollista. Onneks ke on ultra niin on viisaampi taas. 4 viikkoo on pitkä aika odotella kun riskit on kuitenkin ihan erot kun yhtä odotellessa.. o_O

Ohjattiinko teidät neuvolan tms kautta monikkovalmennuksiin vai pitääkö ne ite selvittää missä ja millon? Voi ei voin kuvitella keskokaappeja miten sydän särkyy, kauheeta olisi se että vauvat menisi suoraan teholle ja ei edes pystyisi sylissä pitämään :( Jos syntyy tosi pieninä.

Mulla tuli tänään täyteen rv28+0. Ihan hullua, että näin pitkällä jo meen! :eek:
Nyt voi sanoa, että enää max 10 viikkoa niin vauvat on sylissä! <3

Täällä ainakin vielä odotellaan rakenneultraa vielä reilu 2 viikkoo. Mut kävin viime viikolla oman pään takia ultrassa yksityisellä. Siellä molemmilla oli kaikki hyvin. Kasvavat tasaisesti ja veikkaukset sukupuolistakin saatiin. Katsotaan pysyvätkö samoina vielä rakenneultrassa.

peruna86 Ihanan pitkälle olet jo..:) Itsekin haluaisin käydä noissa valmennuksissa. Toivottavasti järjestävät loppukesästä/alkusyksystä et ehtisi käydä.

Täällä ainakin vielä odotellaan rakenneultraa vielä reilu 2 viikkoo. Mut kävin viime viikolla oman pään takia ultrassa yksityisellä. Siellä molemmilla oli kaikki hyvin. Kasvavat tasaisesti ja veikkaukset sukupuolistakin saatiin. Katsotaan pysyvätkö samoina vielä rakenneultrassa.

peruna86 Ihanan pitkälle olet jo..:) Itsekin haluaisin käydä noissa valmennuksissa. Toivottavasti järjestävät loppukesästä/alkusyksystä et ehtisi käydä.

No ei ole kauaa enää sullakaan aikaa puolen välin etappiin! :) Rakenneultran jälkeen on enemmän käyntejä ja tapahtumia raskausasioissa niin on mennyt aikakin toooosi paljon nopeempaa eteenpäin!

Kannattaa ottaa ajoissa selvää oman (tai lähellä olevan) kunnan monikkovalmennuksista, kun niitä aika harvoin kai järjestetään. Eikä kannata jättää ihan viime metreillekkään menoa, kun ei koskaan voi tietää varmaksi, millon vauvat päättää syntyä! :)

Ja on tosiaan kyllä hullua, että yhtäkkiä oonkin jo näin pitkällä, kun tuntuu, että ihan justiinhan mä olin vasta varhaisultrassa ja sain tietää tuplista! :eek:

Painokontrolliultrassa käyty tänään (rv29+2). Vauvat voivat hyvin ja painoarviot molemmilla 1500g! :eek: He kasvavat edelleen yksösvauvatahtiin. Seuraava ultra onkin sitten äitipolilla n. neljän viikon päästä.

Mietin pari viikkoa sitten, kun A-poika muljahti jotenkin tosi isosti, että kääntyiköhän se ympäri. No kääntyihän se eli oli nyt perätilassa! B-tyttö oli edelleen pää alaspäin. Nyt täytyy laittaa kaikki sormet ja varpaat ristiin, että poju vielä kääntyisi ympäri tai sitten mitä luultavimmin on sektio edessä! :sad001

Voi peruna86 tota sun poikaa, jospa se vielä tajuaisi kääntyä ympäri. Sulla on jo ihan yhden täysiaikaisen vauvan verran vauvaa mahassa...:)

Täällä vielä viikko rakenneultraan aikaa.

Joo tuntuu hassulta ajatella, että mun mahassa on nyt (rv 29+4) enemmän vauvaa, kun mitä oli esikoisen yliaikaisviikoilla (hän syntyi rv 41+6 ja painoi 2820g) :woot:!

Tsemppiä ultran odotteluun! Pitkä viikko edessä! :rolleyes:

Tiesittekö muuten, että kaksosten äidit saa 60 arkipäivää pidemmän äitiysvapaan, kuin tavallisesti?

Ja Kenguemo tiesitkö, että yh-äidit saa ton lisäksi vielä 72 arkipäivää lisää äitiysvapaata?

Tästä oli puhetta aikaisemmin. Mites tuo nyt siis menee. Saako yksinhuoltaja nuo molemmat lisäpäivät. Meidän kela virkailija ei tiennyt mistään mitään. Väitti, ettei monikoista saa mitään muuta ylimääräistä kuin yhden äitiyspakkauksen. Johon itse korjasin (kolme pakkausta). Soitteli koko ajan jonnekin muualle ja kyseli muilta. Voiko äitiyspäivärähän lasketuttaa kesken kauden uudestaan? Mulla tilanne se, etten tule saamaan äitiyspäivärahaa aluksi. Olen omaishoitaja. Sopimus kuitenkin loppuu tammikuussa. Voinko siis silloin lasketuttaa äitiyspäivärahan määrän verotuksen mukaan. Tai siis tämähän pitäisi tehdä jo joulukuussa, koska laki äippärähän määräytymisestä muuttuu vuodenvaihteessa. Kelan mukaan näin voi tehdä. Mutta koska vastaukset olivat mitä olivat jäi vähän epäileväinen olo.

Mä en tiedä tosta uudelleen laskemisesta, mutta tosiaan äitiysavustusta saa sen kolme (rahaa tai pakkausta), kaksosista saa 60 vanhempainvapaapäivää lisää ja tähän päälle 72 päivää yh-äitilisää, kun isyyttä ei tunnusteta.

Soititko Kelan lapsiperheasioiden numeroon? Hassua, jos siellä ei näistä tiedetä?!! :wideyed:
Tosin noi päivien määräytyminen muuttui 1.4.2019 alkaen, että jos se sun kanssa asioinut virkailija ei vaan ollut perehtynyt aiheeseen.

Ja mä sain tietää noista ylimääräisistä päivistä Kela-neuvolassa, kun mun terkka oli ne suoraan Kelan sivuilta mulle laskenut. Et jos normi terkka löytää nää tiedot Kelan sivuilta, niin miksi ei Kelan työntekijä?!? :shifty:

Miksi et omaishoitajana saa äitiyspäivärahaa?

Sitä mäkin ihmettelen, että miksi kelan työntekijä ei tiennyt näistä mitään. Mutta hyvä tietää, että on mahdollista saada noi molemmat lisät yhtäaikaa. Omaishoitajat saa aina vaan sen miniäippärahan. En tiedä syytä tohon, joku kelan päättämä juttu.

Sitä mäkin ihmettelen, että miksi kelan työntekijä ei tiennyt näistä mitään. Mutta hyvä tietää, että on mahdollista saada inoi molemmat lisät yhtäaikaa. Omaishoitajat saa aina vaan sen miniäippärahan. En tiedä syytä tohon, joku kelan päättämä juttu.
Mutta silloinhan saat omaishoidon palkkion lisäksi minimiäippärahan? Ethän sä nyt ilman äippä rahaa voi jäädä? Vai onko sulla ylimpään maksuluokka kuuluva omaishoidon raha?

Niin siis saan sen minimin mutten sitä mikä tulisi verotuksen/palkan mukaan. Siinä kohtaa iso ero, jos omaishoidontuki loppuu kokonaan ja jää vain sille minimille, vaikka oikeasti kuuluisi saada paljon enemmän. Pitänee vielä kysellä kelasta tuosta uudelleen laskennasta tilanteen muuttuessa. Omaishoidontuen jatkoa kun ei voi mitenkään ennustaa. Ehkä sieltä löytynee vielä joku toinen henkilö joka tietäisi näistä asioista enemmän.

Niin siis saan sen minimin mutten sitä mikä tulisi verotuksen/palkan mukaan. Siinä kohtaa iso ero, jos omaishoidontuki loppuu kokonaan ja jää vain sille minimille, vaikka oikeasti kuuluisi saada paljon enemmän. Pitänee vielä kysellä kelasta tuosta uudelleen laskennasta tilanteen muuttuessa. Omaishoidontuen jatkoa kun ei voi mitenkään ennustaa. Ehkä sieltä löytynee vielä joku toinen henkilö joka tietäisi näistä asioista enemmän.
Juu, kannattaa selvittää, eikä luovuttaa helposti. Senhän pitäisi jatkua omaishoidontuen loputtua tuloihin liittyvänä, jos olet ollut palkkatöissä viime verotuskaudella? Oletko laskenut, että onko kannataavaa ottaa omaishoidontukea, vai saisitko enemmän, jos itse peruisit oma-alotteisesti omaishoidon tuen, että saisit max äippärahan?

Muokattu viimeksi:
Täällä myös julkinen ja vähän myöhemmin yksityinen rakenneultra käyty (ihan mielenrauhan takia), ja molemmat kasvaneet keskikäyrällä, kaikki hyvin ja molemmat poikia.
Ensimmäinen äippäpolikäynti tulossa juhannusviikolla niin sitten kuulee taas lisää. Nyt 22+5. Välillä maha tuntuu jo tosi isolta, jotenkin se pullahtaa aina päivän päätteeksi. Aamupäivällä puolestaan ihan ok. Kerroin töissä pari vkoa sitten, rakenneultran jälkeen eikä moni ollut huomannutkaan. Toisinaan on jo huomannut päivän päätteeksi selkäkipua, joten ostin Carriwellin tukivyön, mikä on ollut hyvä erityisesti jos tulee liikuttua paljon päivän aikana. Tuntuu että nostaa mahaa ja tukee selkää tässä vaiheessa hyvin. Tiedä sitten millä tukisi kun tuon pito heikkenee. Malli on semmoinen tarralla selästä kiinnitettävä ja mahan päälle tulee kangas. Testailin muitakin malleja mutta tuo tuntui itselle sopivalta. Ja hyvää siinä on se että sitä voi löysätä/kiristää/poistaa päivän mittaan vrt sukkamainen, aina yhtä kireä tuubi.

Rakenneultra-arvion mukaan molemmat olivat nyt 22+ vkolla vähän alle ja vähän päälle 500g. Tuntuu kummalliselta että ehtiikö ne varmasti kiriä sinne 2,5kg tietämille 3+kk aikana joka varmaan sekin on jo hyvä savutus jos eivät ennenaikaisesti vain syntyisi. (Laskettuun aikaan n.3,5+kk). Outoa että enää näin vähän jäljellä. Vaikka vointi onkin ollut hyvä ja vielä suht helppoa tähän saakka niin uskon että tästä se tulee vain vaikeutumaan ja tuo 3+kk tuntumaan vielä pitkältä ajalta, varsinkin kun päästään heinäkuulle.

Takaisin