Kaksoset tulossa?

Onko teille tehty rakenneultrassa sisätutkimusta? Haluaisin tietää että siellä kaikki hyvin, Että ei oo lähtenyt aukeamaan ja että kohdunkaulaa on vielä hyvin. Mulla on neuvolalääkäri vasta vk 28. Minun mielestä liian pitkä aika odottaa sisätutkimusta koska kaksosraskaus kysymyksessä. Jännittää jos tehdään sisätutkmus, koska se rakenneultra lääkäri on mies. Mielummin toivoisin naislääkäriä.
 
On vähän jääny näihin keskusteluihin osallistuminen, mutta meidän söpöläiset syntyivät 11.5 !

Tässä pieni kertomus kokemuksesta:

Jouduin ensin rv 36+0 perus neuvolakäynniltä äitipolin kautta osastolle raskausmyrkytyksen takia. Siinä sitten viikonlopun yli makasin tosiaan osastolla ja tilannetta tarkkailtiin, kunnes maanantaina rv 36+3 päätettiin aloittaa käynnistys. Käynnistys aloitettiin cytotecilla ja jatkettiin seuraavana aamuna ballonkin asettamisella. Koko tuon ajan oli jo kivuliaita supistuksia. Ballonkin johdosta lapsivettä alkoi valua ja lopulta ballonki poistettiin kun ei irronnut itse. Illalla sitten seitsemän maissa luovutin kipujen kanssa osastolla ja siirryttiin synnytyssaliin. Siitä seurasi sitten erittäin kivulias vuorokausi synnytyssalin sängyssä ilokaasun, epiduraalin ja kipulääkkeen voimin. Vauvoja seurattiin kokoajan käyrillä ja itseltäni mittailtiin kohonneita verenpaineita ja toivottiin, että avautuminen jatkuisi. No ei jatkunut kovista lääkkeillä tuetuista supistuksista huolimatta. Kokoajan olin lähes 40asteen kuumeessa. Lopulta kohtu ei enää jaksanut ja kuuden maissa illalla lääkärit teki päätöksen siirtyä kiirelliseen sektioon. Elämäni kivuliaimmat hetket.....

MUTTA klo 19.19 syntyi A-poika (3202g) ja 19.23 B-tyttö (3080g). Vauvat olivat siis kovin hyvän kokoisia. Tyttö vietti puolitoista vuorokautta vastasyntyneiden osastolla ennenkun pääsi minun ja pojan luokse osastolle. Itse olin useamman päivän todella huonossa kunnossa ja pääsinkin sängystä ylös vasta kolmantena päivänä ja siitä pikkuhiljaa sitten harjoittelemaan kävelyä jne.

Tänään vauvat 4 viikkoa vanhoja ja kaiken kaikkiaan elämän parhaat 4 viikkoa takana !

Ei tässä muuta :)
 
Hurjalta kuulostaa Pikkuinenvaimo! Mutta ihanaa että kaikki meni kuitenkin hyvin :) hirmuisesti onnea sinne vauvojen tuhinan keskelle ❤️
 
Onko teille tehty rakenneultrassa sisätutkimusta? Haluaisin tietää että siellä kaikki hyvin, Että ei oo lähtenyt aukeamaan ja että kohdunkaulaa on vielä hyvin. Mulla on neuvolalääkäri vasta vk 28. Minun mielestä liian pitkä aika odottaa sisätutkimusta koska kaksosraskaus kysymyksessä. Jännittää jos tehdään sisätutkmus, koska se rakenneultra lääkäri on mies. Mielummin toivoisin naislääkäriä.

Ei mulle rakenneultrassa tehty sisätutkimusta, mutta kuitenkin aika monta kertaa ultrien yhteydessä.. Ja ultrat oli 2viikon välein nt-ultran jälkeen.
 
On ollut rankka synnytys sulla Pikkuinenvaimo! Hienoa että kaikki meni kuitenkin lopulta hyvin :) Onnea kovasti kaksosista!
 
Onnea Pikkuinenvaimo! Ja marre, mulla ei ainakaan rakenneultrassa tehty sisätutkimusta, mutta sen jälkeen on tehty joka ultrassa ultraamalla, ei käsin. Neuvolalääkäreitä mulle ei ainakaan laitettu ollenkaan.
 
Ja Pikkuinenvaimo, olipahan jo hyvän kokoiset vaavit. Onko ollut kovin rankkaa ekat viikot. Ja miten oot sektiosta parantunut? Mä vähän jännään tota, että jos joutuu sektioon, kun kotona 2 v. jo valmiiksi. Onneksi mies voi pitää 1,5-2 kk lomaa, niin ei sinällään pitäis olla ongelma.
 
Te, joilla jo vauvat on kotona, oletteko miten saaneet yösyötöt pelaamaan? Esikoista imetin puolivuotiaaksi ja maito riitti vallan loistavasti, eikä tarttenut öisin ikinä mitään pullorumbaa ja nyt mietin, mikäköhän on sen suhteen edessä ja miten sen parhaiten saisi järjestettyä.
 
Tinna,
Arki on lähteny tosi hyvin sujumaan! Imetän ja pumppaan maitoa niin, että yöllä saadaan 1-2 syöttöä hoidettua pullosta omalla maidolla. Mies yleensä hoitaa nuo syötöt niin, että itte saan nukuttua muutaman tunnin putkeen.
Tosiaan vauvat nyt 1kk ja läpi vuorokauden kun syövät 2-3h välein ja imetän peräjälkeen niin kyllä siihen aikaa saa kulumaan ihan hyvin :D
Suurin helpotus on ollut mies, joka osallistuu halukkaasti vauvojen hoitamiseen ja hoitaa esimerkiks vaipanvaihtoja tiuhaan jos itte oon kiinni imetyspuuhissa toisen kanssa.
On vähän pitänyt totutella siihen, ettei aina pysty heti auttamaan vauvojen kiukkuun vaan välillä on siedettävä kahta kiljukaulaa. Varsinkin iltaisin.

Mutta rehellisesti oon jopa yllättynyt positiivisesti, ettei tää ihan niin vaikeeta ole kun mitä olis voinu pelätä :)
 
Mä pidin esikoisen vauva-aikaa ihan superhelppona ja mietin silloin, että mihin ihmeeseen sen kaiken ylimääräisen ajan tuhlais, kun vauva vaan nukkuu ja syö. Mutta veikkaan, että ehkä ei ihan sama ole tällä kertaa edessä, mutta kaitpa siitä selviää.
 
Muokattu viimeksi:
Te, joilla jo vauvat on kotona, oletteko miten saaneet yösyötöt pelaamaan? Esikoista imetin puolivuotiaaksi ja maito riitti vallan loistavasti, eikä tarttenut öisin ikinä mitään pullorumbaa ja nyt mietin, mikäköhän on sen suhteen edessä ja miten sen parhaiten saisi järjestettyä.
Minulla kaksoset ovat jo taaperoita, mutta meillä mentiin pumpatulla lisämaidolla ensimmäiset 4kk. Yöimetyksistä ei alkuun olisi tullut mitään, kun eivät päivälläkään jaksaneet oikein pysyä hereillä.

Latasimme pumpatut maidot illalla jääkaappiin valmiiksi ja yöllä heräsi joko toinen meistä miehen kanssa ja syötti tytöt peräkkäin tai jos heräsivät samaan aikaan, heräsimme molemmat syöttämään, jonka jälkeen itse pumppasin jälkimmäisellä syötöllä maitoa valmiiksi aamua varten. Onneksi maitoa tuli niin hyvin, että jääkaapissa oli litran verran aina valmiina. :) Päivällä toki sitten imetin vielä pullon lisäksi.

Kun tytöt olivat noin 4kk jätettiin lisämaito pois imetyksen alettua sujumaan kunnolla. Tytöt nukkuivat sivuvaunussa vieressäni ja kun heräsivät syömään ensimmäisen kerran, jätin viereen. Loppuyöstä oli vauva kummassakin kainalossa ja oli helppoa kääntyä aina vain sille puolelle, jossa oli nälkäinen vauva hereillä. Itse pystyi jatkamaan hyvin unia.

Kaksosten kanssa tärkeintä on, että kaikki saavat unta ja lapset ruokaa tavalla tai toisella! Jos joku keino syöttöihin toimii teillä, se on silloin hyvä ja oikea! :) Jos pumppaamaan joutuu, on hyvä yrittää jaksaa pumpata ainakin kerran yöllä. Aamuyöstä on paras aika maidontuotannon kannalta. Raskasta alku on varmasti ja univelkaa väkisinkin paljon. Onneksi sekin aika menee ohi.. :)

Voimia kaikille kaksosten vauvavuoteen! Itse muistelen sitä ihanana kamalana aikana, joka kaikesta huolimatta loppui aivan liian pian.. :) ♡
 
Ihana kuulla Pikkuinenvaimo että kaikki meni loppujen lopuksi hyvin! Onnea kahdesta pienestä Ja he olivat kyllä hienosti kasvaneet.
 
Huomenna on kauan odotettu rakenneultra! Jännittää tosi paljon. Toivon niin että kaikki olisi hyvin ja tietty kiva saada tietää sukupuolet.
 
Mulla on kanssa huomenna ultra. Vähän kyllä jännittää, kun viimeeksi oli puhetta, että kasvu on vähän taittunut ja katsovat tällä kertaa, onko lisääntynyt tarpeeksi vai käynnistävätkö kasvamaan ulkomaailmaan. No huomenna jo 34+4, eli muutenkaan ei enää kuin se max. kolme viikkoa. Olis tietty hyvä, kun vielä saisivat mahassa kasvaa.
 
Täällä on verenpaine nousussa, makuulla ollessa pysyy hienosti rajoissa mutta kun nousee vain sängystä istumaan, on heti rajalla. Synnärille ottavat vissiin vasta, jos makuupainekin menee yli. Tiistaina lääkäri, katsotaan taas vauvojen kasvu ja vointi, sekä mahdollinen tarve verenpainelääkitykselle (valkuaista ei ollut ainakaan tämän viikon tiistaina). Lähete lähtee myös äitipolille, seuranta siirtyy seuraavaksi sinne.
Rv 33+2.
 
Mä sain lääkkeet jokunen viikko sitten noihin paineisiin. Pysyy nyt kutakuinkin rajoissa 145/95, jonka antoivat. Makuulta tulee jotain 130/70, mutta heti nousee tohon raja-arvojen lähelle, kun istuu ja siinäkin saa yleensä useamman kerran mittailla, että menee ali. Sama kyllä edellisessä raskaudessa, jossa silloinkaan ei mitään muita raskausmyrkytysoireita ilmaantunut, ennen kuin päivä ennen käynnistystä oli vähän proteiinia virtsassa.
 
Mulla lähtivät viimeksi nousemaan vasta hieman ennen laskettua aikaa ja lepo auttoi silloin, diagnoosi oli raskauden ajan verenpaineen nousu ilman valkuaisen erittymistä, eli ei myrkytys. Mietin vaan, että miten paljon uskaltaa touhuta, ettei koko ajan rajat paukkuisi..
 
Mä sain silloin ihan raskausmyrkytysdiagnoosin. Tällä kertaa ei vielä ole raskausmyrkytys vaan juurikin tuo sama kuin sulla ollut
 
Olihan tyypit sen verran kasvaneet, ettei vielä tarvetta käynnistykseen. Kaikki näytti muutenkin olevan mallillaan.
 
Takaisin
Top