Kaiken maailman rajoitukset (ruuat/ kemikaalit/ meikit)

Sit kookosöljyä kannattaa kokeilla kainaloihinkin. Itse käytän kesäaikaan piharatamo-vettä ja sillä pärjään loistavasti. En kyllä ole erityisen hikoilevaa tyyppiä.
 
Hei, mitä piharatamovettä? Mä oon nyt laittanu monena päivänä kookosöljyä kainaloon, mut tänään sorruin alumiinidödöön ku meni hermo siihen et haisin hielle. Eilen kyl pesin kainalot "vähän sinne päin" ennen ku laitoin edes koko kookosrasvaa, niin voi johtua siitäkin toimimattomuus.
Nokkosvesi kuulemma auttaa hilseeseen, jos sellasta tulee.
 
Hei, mitä piharatamovettä? Mä oon nyt laittanu monena päivänä kookosöljyä kainaloon, mut tänään sorruin alumiinidödöön ku meni hermo siihen et haisin hielle. Eilen kyl pesin kainalot "vähän sinne päin" ennen ku laitoin edes koko kookosrasvaa, niin voi johtua siitäkin toimimattomuus.
Nokkosvesi kuulemma auttaa hilseeseen, jos sellasta tulee.

Siis paloitten pari kolme piharatamon lehteä lasilliseen vettä. Annan olla noin 15-30 minuuttia. Se hivenen paksuuntuu, lehdet pois ja sitten vaan suihkepulloon. Säilyy 2-3 päivää. Aion nyt kesällä kokeilla geelimäisenpää versiota keittämällä piharatamoja vedessä (muokkaan hiusgeelin ohjetta), että jos säilys paremmin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: mai
Ooh, mahtavaa. Kiitos! En itekään hikoile paljoa ja pihassa kasvaa jonkun verran ratamoa, ni pitääpä kokeilla!
 
Ähh, lueskelin eilen tota Liberon Raskaana - raskaus, synnytys ja uusi perhe-kirjaa ja huomasin Tanskan ympäristönsuojeluviraston suosituksen siitä, että raskaana ollessa ei pitäisi maalata mitään. Mulla on talon ikkunoiden kunnostus kesken, ja talokin pitäis maalata tänä kesänä. Meillä tähän asti kaikki pintakäsittelyhommat on olleet mun juttu koska en ollut järin tyytyväinen miehen maalaustulokseen. :sad001 Ja mä vielä niin tykkään maalaamisesta! Täytyy varmaan tehdä niin, et maalaan joku kaasunaamari päässä, vaihdan kaikki maalit itsetehtyihin/sellasiin missä ei varmasti liuottimia ole. Aiemmin oon maalannut ikkunoita Uulan pellavaöljymaalilla (ja itse tehdyllä pohjamaalilla), mut löysin rintamamiestalo-foorumilta topicin, jonka mukaan siinäkin olis pieni määrä liuotinta.

Ja vielä kerran ähh. Toisaalta kai se aika hyvin tuulettuu kun ulkotilassa maalaa. Pitää tutkia asiaa.
 
Muokattu viimeksi:
Minäkin maalasin meidän rintsikkaa vielä edellisen syntymäpäivänä. Oli vissiin just Uulaa. Eipä sitä niin tajunnut miettiä, tuuletus kunnossa ja naamari mutta siltikin sitä joutuu hengittämään. :/
 
Tiedän tunteen. Meilläkin ois terassin öljyäminen ja autotallin sisäpuolen sekä terassikaiteiden maalaus edessä tässä keväällä. Minä oon kanssa tykänny maalaamisesta ja mies on antanu minun hoitaa ne hommat. Nyt nää kaikki jää hänen hoidettavaksi ku ite vaa kattelee päältä. Ottaa muuten päähän. Kai sitä pitäis jotai puutarhahommia keksiä sitten tilalle :smiley-angry003
 
Meilläkin on edessä terassin malaus tai öljyäminen. Onkohan ulkoilmassa kin maalaaminen varallista?
 
Siis onko se maalaaminen vaarallista? Ei tästä kauaa ole kun maalasin meidän makkarin seinän ja kattokin pitäis maalata.
 
Kannattaa varmaan kysellä maalin valmistajalta, riippuu varmaan tosi paljon maalista. Pellavaöljymaalihan ei oo mitään muuta kuin keitettyä pellavaöljyä+pigmenttiä yksinkertaisimmillaan, joten kuvittelisin että se ei hirveän vaarallista olis. Voi olla, et meillä siirretään talon maalaus ens vuoteen ja maalaan noi ikkunat ulkona Ottossonilla tai Allbäckillä (niissä ei pitäis olla liuottimia, pitää vielä tarkistaa).
Jos ootte saanu neuvolasta ton mun mainitseman kirjan, niin siellä on lainattu Tanskan ympäristönsuojeluvirastoa (aiemmin sanoin virheellisesti, et THL) näin:
"Vältä aerosolipakattuja tuotteita äläkä maalaa mitään raskaus- tai imetysaikana"
Kirjassakin siis tosiaan mainitaan, että noi ohjeet on niille jotka haluaa olla varovaisia kemikaalien käytössä.
 
Uhh.. Meillä on ollu osa talosta kans läpikotaisin remontissa ja nyt ollaan jo kursimassa mökkiä kasaan. Isäntä on remonttia pääsääntöisesti tehny ja mä oon käynyt siellä vaan päällepäsmärinä. Lupailin jo aikaa sitten että voin sitten tehä sisällä seinien maalaus hommia, mutta näinköhän sekin jää isännän tehtäväks..? Olis ollu vaan niin kiva et multakin olis joku kädenjälki remonttiin jääny.. tai sit pitää maalata kaikki ikkunat ja ovet auki jotku naamarit päässä :D
 
Varmaan joku raitisilmamaski on sisämaalauksessa ihan kätevä vehje muutenki. :I
 
Meilläkin on talon ja ikkunoiden maalaus kesän to do -listalla, myös terassin öljyäminen! Jossain vaiheessa kävi mielessä, että pitänee kysyä onko maalaaminen ok. Kiva jos kaikki jää miehelle...ei oo meinaan mikään pikkuhomma.
 
Mä oon saanu esikoisen raskausaikana ohjeen olla käsittelemättä öljymaaleja, että vesiliukoiset olis ok. En kyllä yhtään muista mistä ohje on ja onko se mitenkään oikea..
 
Löysin tämmösen:
"Olen kolmannella kuukaudella raskaana. Voinko osallistua kodin maalausremonttiin?
Tikkurilan kuluttajamaalien vähäisestä käytöstä ei käsityksemme mukaan ole haittaa odottavalle äidille eikä vauvalle. Suosittelemme kuitenkin, että vältät liuoteohenteisten tuotteiden käyttöä tai oleskelua tiloissa, jotka on vastikään maalattu liuotteita sisältävillä tuotteilla. Sisämaaleista suosittelemme Jokeria ja Remontti-Ässää. Valitkaa muutenkin sisäremonttiin tarvittavat maalit ja lakat M1-luokkaan kuuluvista tuotteista. Ne sopivat parhaiten myös tulevalle isälle."
http://www.tikkurila.fi/kotimaalari...mmat_kysymykset/maalien_turvallisuudesta?i=21

Eli luultavasti sit puhdas pömmi vois olla ok.
 
Tieto lisää tuskaa. :) Meillä on pannut valurautaa ja hiiliterästä, suosittelen!
 
Me on rakennettu esikoisen odotusaikana ja silloin ainakin Tikkurilalta meinas, että vesiohenteisilla maaleilla on turvallista maalata myös raskausaikana ja niitähän sisätilamaalit suurimmaks osaksi nykyisin on. Ulkona taas tuuletus pelaa niin hyvin, etten usko lapselle siiitä vahinkoa olevan, jos terassin raskausaikana käsittelee. Eri asia, jos tekisi sitä esim työkseen.
 
Jooh, no vanhassa talossa yleensä käytetään hengittäviä maaleja (toivottavasti) niin en pitänyt vesiohenteisia sisämaaleja minään automaattina. Ja mulla on niin paljon noita ikkunoita käsiteltävänä, että en sit tiiä et meneekö "työstä". Maalaushommia työkseen tekevä kaveri kyllä sanoi, että Uulan pömmikin ois liuotinvapaa. Allbäckin purkit maksaa vissiin tuplasti Uulaan verrattuna.
 
Me on rakennettu esikoisen odotusaikana ja silloin ainakin Tikkurilalta meinas, että vesiohenteisilla maaleilla on turvallista maalata myös raskausaikana ja niitähän sisätilamaalit suurimmaks osaksi nykyisin on. Ulkona taas tuuletus pelaa niin hyvin, etten usko lapselle siiitä vahinkoa olevan, jos terassin raskausaikana käsittelee. Eri asia, jos tekisi sitä esim työkseen.
Heh.. Itse viime kesänä öljysin terassia viikko ennen esikoisen syntymää, eikä käynyt mielessäkään ettäkö jotain haittaa voisi asiasta vauvalle olla. [emoji3] Tieto lisää tuskaa todellakin.
 
Takaisin
Top