Kaiken maailman rajoitukset (ruuat/ kemikaalit/ meikit)

En ennen tätä keskustelua ajatellutkaan, että aurinkorasvat olisivat jotenkin vaarallisia! Mun ihoni on siitä ihastuttava, että se palaa ihan nanosekunnissa.. Eli aina pitää olla lutraamassa aurinkovoiteiden kanssa (mitä vihaan). Käytän nyt Forever Aloe Veran suihketta (sp 30), mikä on osoittautunut ihan hyväksi tuotteeksi. En sitten tiedä kuinka myrkytön se on oikeasti, vaikka noita aloe vera -tuotteitahan mainostetaan jotenkin tosi "luomuina".. Eli tämä tuote kyseessä http://foreverliving.fi/shop/product/319

Tässä inci-lista:
Aloe Barbadensis Leaf Juice (Stabilized Aloe Vera Gel), Aqua, Homosolate, Ethylhexyl Salicylate, Phenylbenzimidazole Sulfonic Acid, Butyl Methoxydibenzoylmethane, Propanediol, Diethylhexyl Carbonate, Butyloctyl Salicylate, Octocrylene, Polyester-7, Styrene/Ac rylates Copolymer, Neopentyl Glycol Diheptanoate, Acrylates/C12-22 Alkyl Methacrylate Copolymer, Ceteareth-25, Acrylates Copolymer, Disodium Ethylene Dicocamide PEG-15 Disulfate, Triethanolamine, Pentylene Glycol, Disodium EDTA, Panthenol, Citric Acid, Tocopheryl Acetate, Ascorbic Acid, Parfum, Citronellol, Hexyl Cinnamal, Alpha-Isomethyl Ionone, Geraniol, Phenoxyethanol, Potassium Sorbate, Sodium Benzoate, Methylisothiazolinone
 
Toi methylisothiazolinone on yksi yleisin allergisia oireita aiheuttava säilöntäaine. EUssa yritetään saada sitä kielletyksi tuotteissa, jotka jäävät iholle. Siskoni on niin allerginen sille, että ei voi edes nukkua lakanoissa, jotka on pesty sillä. Ihoon puhkeaa ihan hullut rakkulat. Muista aineista en osaa sanoa, kun en oo niin paljon perehtynyt. Itse käytän Laveran aurinkorasvaa, mutta se tekee ihosta harmaan ja näyttää kuin ois jostain kalmistosta saapunut elävien joukkoon :hilarious:
Jos haluaa facebookissa liittyä (tai on jo liittynyt) Luonnonkosmetiikka-ryhmään, josta Marsi aiemmin kertoi, sieltä voi kysellä enemmän noista inci jutuista. Siellä saa tosi hyvää tietoa siitä mitkä on aineet on huonoja ja mitkä aineet on kunnollisia. Suosittelen!

Asiasta toiseen, kun joutuu sairaalassa olemaan vuodelevossa niin parin päivän jälkeen närästys alkaa olla niin helvetinmoista, että sitä turvautuu vaikka niihin närästyslääkkeisiin (vaikka vastustan niitä intohimoisesti). MUTTA! Enpä joudu enää turvautumaan :cool05 eräs aamu epätoivoisena siitä, että joudun taas pyytämään närästyslääkettä, joka ei auta kuin hetken, päätin kokeilla cocovin KOOKOSÖLJYÄ. Ja kuinka ollakkaan, närästys loppui lähes välittömästi, eikä sen jälkeen tullut takaisin. Olen ottanut sitä nyt joka aamu teelusikallisen verran, ennaltaehkäisevästi. Pitäkäähän tämä mielessä, jos jossain vaiheessa raskautta alkaa taas närästää, eikä ne alumiinia sisältävät lääkkeet houkuttele. Toivottavasti toimii muillakin kuin vain itselläni.
 
Mä otan pienen määrän ruokasoodaa närästykseen. Oon jo vuosia ottanut kun mun refluksiin ei välillä mikään muu auta, en tiedä onko terveellistä, mutta kyllähän sitä ihmiset moneen paikkaan laittaa.
 
Työkaverini neuvoi kerran närästykseen sellaisen vinkin, että pureskelee kaurahiutaleita. Raskaana oleva työkalu käytti ohjetta ja toimi hyvin.
 
Mä pahimpina aikoina söin kauralimaa joka aamu, se tekee kalvon sinne vatsaan. Ja raaka peruna auttoi joskus närästykseen :)
 
Just alkaa yle femiltä dokkari Kemikaalista elämää. Siinä 2 odottavaa äitiä tekee erilaisia valintoja. Tallennukselle laitoin. Huomenna katsotaan mielenkiinnolla!
 
Mietin kans et on varmaan mielenkiintoinen dokkari! Tosin sen katsomisen jälkeen en ehkä pystyis elämään enää vanhaan tapaan :wideyed: Voi olla melko hurjia juttuja...
 
Täytyy testata toi kookosöljy. Sillä on kuulemma myös hurjasti vastustuskykyä parantava vaikutus.
 
Oli muute aikamoinen dokkari. Sellasia asioita tuli, et aloin itekkii miettimään kaikenlaisia juttuja hoitoalustoista lähtien. Koskaan en meinannut muovipulloja käyttää ja mikrokin on heitetty ajat sitten pois. Mutta että vaarallisia aineita ja kemikaalikuormaa tulee niin monesta eri lähteestä. Sohvista, vauvanvaatteista, leluista, rakennusmateriaalista ym. Lista on loputon. Tieto lisää todellakin tuskaa! Enkä ees nähny koko dokkaria :wideyed:

Tuossa on muute artikkeli mikrosta ja mikroaalloista ja siinä sivutaan aihetta myös maidon lämmityksestä vauvalle. Hurjaa tekstiä.
http://magneettimedia.com/mikroaaltouunit-ovat-todistetusti-vaarallisia/
 
Kattika, kannattaa suhtautua noihin Magneettimedian artikkeleihin aika suurella varauksella. Ovat suurin osa aika huuhaata ilman varsinaista faktatietoa taustalla.

Tarkoitus tällä kommentilla ei ole ottaa kantaa tuohon mikroasiaan, sen todenperäisyydestä en osaa sanoa mitään.
 
Magneettimedia on kyllä aika äärisivusto, mutta toisaalta hyvä että joku uutisoi myös virallista vastaan. Ja voi sieltäkin mennä alkuperäisille lähteille lukemaan. Meillä ei mikroa ole kolmeen vuoteen ollut, ja hyvin on pärjätty. Minäkin mietin pariin lasiseen tuttipulloon satsaamista kun en itsekään enää juo muovipullosta. Harmi kyllä ettei tullut Areenaan, koska olisi kyllä kyseinen dokkari kiinnostanut suuresti.
 
Dokkari kyllä pisti miettimään monia asioita! Esimerkiksi hoitoalusta... Aloin tosissaan miettimään, tekiskö itse hoitoalustan, niinkun tuossa dokkarissa "luonnollisempia valintoja tekevä" oli tehnyt. Speltinjyvillä täytetty iso tyyny tms. Tämä siis, kun hoitoalustoissa voi olla haitallisia muoveja ja palonestoaineita.

Lisäksi kalansyönti alkoi mietityttämään elohopean takia. Tosin Suomessahan on ihan virallinen suosituskin siitä, mitä kaloja ja kuinka useasti saisi syödä.
 
Kalajutusta tuli mieleeni, vähän aiheesta sivuun, kun mulla juuri kävi yksi tutkija asiakkaana tätä selvittämässä. Jos mahdollista, niin pyrkisi syömään aina kirkkaan veden kalaa. Etenkin jos itse voi vaikuttaa, sillä tummissa vesissä asuvat kalat sisältävät huomattavasti vähemmän omegaa ja elohopea määrä voi olla viisin kertainen. :eek: Tutkimusta nimenomaan tehty Suomen järvikaloista.
 
Eikä se dokkari tuu edes uusintana :sad001

Hyvä tietää tuosta magneettimediasta, jos se on iha huuhaata. Pitää vähä varauksella sit tarkastella noita juttuja :hilarious: oonha minä kuitenkin lukenu noista mikroaalloista muualtakin. Minulle on kerrottu joskus, että mikro vaan tuhoaa kaiken hyvän mitä ruuassa on. Kuten esimerkiksi ravinteet ja ruuan maun. Ja siitä makuasiasta ei pääse mihinkään :bored: mikroa en kuitenkaan koskaan meille enää osta. Hyvin pärjää ilmankin :happy:


Minäkin meinasin ostaa lasipulloja, kun pyrin välttämään muovia mahdollisimman paljon. Mutta toi hoitoalustajuttu mietityttää edelleen. Sekä tietysti onhan vaahtomuovissakin sitä palonestoainetta, ja sillä tavalla luulis että niitä on myös sängyn pajassa ym. Jos jotain opin niin sen, että vaatteiden lisäksi kannattaa pestä myös kaikki pehmolelutkin. Ei vain pieniltä vauvoilta, mutta myös vähän suuremmilla. Lisäksi se että näiltä kemikaaleilta ei voi mitenkään itse välttyä ja se on ihan pyllystä :grumpy: ja osasihan se säikytellä sillä imettämiselläkin :bored:

Hirvee dokkari! Nyt alko ahistaa....:nailbiting:
 
tuosta mikrosta vielä. Meillä on mikro ja sitä käytetään joihinkin juttuihin. Lähinnä leivän tai pullan nopeaan sulatukseen ja toisinaan vauvan ruoan lämmitykseen, kun se on vaan niin nopea ja kätevä. Olen itsekin samaa mieltä, että ruoan maun ja koostumuksen se usein pilaa ja siksi sitä ei käytetäkään juuri lämmittämiseen (niitä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta).

Tuota hoitoalustajuttua mietin (näkemättä dokumenttia), että voihan halutessaan pitää siinä alustalla aina välissä harsoa tai pyyhettä. Ja näin ainakin meillä meneekin. Aika harvoin vauvan paljas iho on suoraan alustaa vasten (koska vaatteet, pyyhe, harso, milloin mikäkin), vaikken tätä ollut aiemmin edes ajatellut ja toisekseen tosi lyhyitä aikoja se vauva siinä hoitoalustalla kerrallaan kuitenkin on. Toivon, että tuo kangas välissä ja lyhyet ajat vähentää sitä siirtyvää kemikaalikuormaa.

Ehkä näillä molemmilla jutuilla yritin tuoda esiin omaa ajattelutapaani, on hyvä tietää nykymaailman riskit ja uhat, mutta ehkä pienellä maalaisjärjellä kannattaa MIELESTÄNI niihin silti suhtautua. Elämä kun on tosi vaikeeta, jos ihan ehdottomuuksiin lähtee kaikessa. Samalla kyllä kunnioitan kaikkia ihmisiä, kun jaksaa vältellä kaikki mahdollisia uhkia. Mä olen siihen liian laiska ja mukavuudenhaluinen jopa lapsieni kohdalla. Mutta yritän toki minimoida aiheuttamani haitat, pesen vaatteet ja erityisesti lakanat ja pyyhkeet aina ennen käyttöönottoa, katson mitä muodituotteita meille ostetaan (ne vähät mitä ostetaan), tiirailen ruokien sisällysluetteloita välttääkseni mm makeutusaineita, natrimglutamaattia ja muutamia muita mielestäni huonoja aineita yms.
 
Se on kyllä ihan totta että elämä on muutenkin jo tarpeeksi haastavaa. Itse olen myös aika laiska näiden asioiden suhteen, mutta ahdistun hirveän helposti. Yritän tehdä voitavani, mutta esimerkiksi ruoan kanssa en ole niin turhan tarkka. En syö eineksiä, mutta syön kuitenkin karkkia ym. Ja tiedän että niissä on liikaa lisäaineita.

Nämäkin asiat on sellaisia, että itse pystyy tiettyyn pisteeseen asti välttelemään kemikaaleja. Mutta kokonaan ei tässä yhteiskunnassa se ole mahdollista. Pitäis elää jossain risukasassa keskellä mettää, jos haluais täysin olla vapaana kaikesta ylimääräisestä. Ja siihen olen aivan liian mukavuudehaluinen.
 
Mutta siitä dokkarista piti vielä sanoa se, että kun siinä oli kaksi äitiä, joista toinen vältteli kemikaaleja (tyttövauva) ja toinen ei (poikavauva), niin niillä naisilla keskenään oli veressään melkein yhtä paljon erilaisia haitallisia kemikaaleja. Mutta niiltä vauvoilta otettiin istukasta verinäytteet, ja mie ymmärsin sen niin, että sen tyttövauvan kemikaalikuorma oli kolmasosa siihen poikavauvaan verrattuna. Itseasiassa tällä poikavauvalla oli kaksinkertainen määrä kemikaaleja jopa äitiinsä verrattuna. Vauvaan siis siirtyy istukan ja imetyksen kautta aika paljon myös haitallisia aineita. Toki sanottiin siinä myös että imetyksen hyödyt kuitenkin voittavat ne haitat. Tietenkin.

Te jotka näitte dokumentin, korjatkaa jos ymmärsin jotain väärin :)
 
Takaisin
Top