Kaiken maailman rajoitukset (ruuat/ kemikaalit/ meikit)

Keskustelun 'Laskettu aika lokakuussa 2015' aloitti Jam&Spoon, 21 helmi 2015.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | VAUfoorumin sovellus puhelimeen! | Top 100
  1. mai Peruskäyttäjä

Onko kellään muulla tullut mieleen välttää juuri maahantulleita rescue-koiria? Lueskelin artikkeleita tuontikoirien mahdollisista sairauksista, yhtenä listerioosi. Tuttuun perheeseen on tulossa rescue-koira Espanjasta lähiaikoina, ja voipa olla että pidän tavanomaista pidemmän karanteenin koiraan. Jotkut taudit ilmenee vasta yli puolen vuoden jälkeen. Ähh. Lueskelin tällasta: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/1975/8984/TutkielmaRanki.pdf?sequence=3
    Asiasta vähän lyhyemmin: http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...inlääkärit-varoittavat-tautiriskistä-1.110810
  2. Marsi Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Listeriaa on paljon luonnossa mm. maaperässä.. Luulen että ihan kotikoiratkin sen listerian saa aika helposti jos niikseen on.. Koirille syötetään paljon lihoja raakana ja raa'assa lihassa voi listeriaa myös olla paljonkin.
    Listerian pitäisi kuitenkin kulkeutua koiran ulosteesta sun käsien kautta suuhun, niin en usko riskin olevan kovin suuri. Käsien pesut ennen ruokailua koiran käsittelyn jälkeen..
    Mun käsittääkseni ne rescue koirat käy aika kovat rokotukset, madotukset ja tutkimukset läpi ennen Suomeen tuloa..? En usko, että riskiä juurikaan on. Mutta eihän sitä koskaan tiedä.
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 2
  3. mai Peruskäyttäjä

Niitä tauteja on niin paljon, ettei kaikkea vastaan oikein voida rokottaa tai kaikkea testata. Sairaalabakteeri (mm. MRSA) on yks huolestuttavimmista zoonooseista mun mielestä. No, ajattelin lähinnä herätellä tällasia ajatuksia, tossa mun linkkaamassa tutkielmassa on laajemmin zoonooseista ja siitä et miten ja mitkä taudeista tarttuu koirasta ihmiseen jne. Listeria oli vaan yks esimerkki monien joukossa, enkä siitä olis erityisen huolissaan varsinkaan kotimaisten koirien osalta. Lähinnä tuontikoirien trooppiset taudit vähän kuumottaa ja voipa olla järkevää vältellä vasta maahantuotuja eläimiä jonkun aikaa.

Ps. ja tosiaan tos Maaseudun tulevaisuuden artikkelissa nimenomaan eläinlääkärit on huolissaan rescuekoirien tuomista sairauksista.
    Last edited: 6 touko 2015
  4. Pauveli Naimisissa foorumin kanssa Lokakuunmammat 2015

Hei, ajatuksia teiltä asioihin perehtyneemmiltä aurinkosuojarasvoista?! Onko miten suuri "paha" raskaana ollessa? Siis kärtsääminenkään ei ole hyvä, mutta niitähän tutkimuksia (en ole perehtynyt onko mitenkä asiallisia) on aurinkorasvojen karsinogeeneistä. Viime kesänä esikon ollessa alle 1v välttelin hällä rasvojen käyttöä ja sen ikäisellä se onnustukin, kun ei sillä tavalla hiekkalaatikolla istuttu. Mutta tänä kesänä on tietenkin hällä käytössä + vaatteilla suojaus, ja samaa läträän itseeni (jokin ruokakaupan "halpis" kids korkeella kertoimella).
  5. M&S Rakastunut foorumiin Lokakuunmammat 2015

Mä kanssa käytin itseeni lasten rasvaa, ajattelin, että se on edes vähän vähemmän pahasta. Palan helposti eli jotain rasvaa on laitettava. Ostin matkalle myös kemikaalittoman rasvan, mutta se hävisi johonkin heti ekoina päivinä eikä oikein ehditty kokeilla tehoa. Valkoiseksi jätti ihon ainakin. Poika on meillä 1,5v ja laitettiin lasten aurinkorasvaa paljaaksi jääviin kohtiin. Pieniä osiahan sitä vaan vaatteiden kanssa jää rasvattavaksi.
  6. jemppu Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Ton aurinkorasvan lisäksi mua kiinnostais hyttysiltä suojautuminen? On suihkeita ja voiteita, mutta kuinka pahasta ne sitten on? Niin itselle kuin lapselle tätäkin mietin... Viime kesänä lapsi pötkötteli rattaissa suurimman osan aikaa hyttysverkon alla, mutta nyt kun on liikkuvaisenpaa sorttia, niin mökille tarvis joku lapsiystävällinen karkoite hankkia...
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 2
  7. Lulu Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Hyttyskarkote
    3 rkl Vaniljauutetta
    15 Tippaa eteeristä laventeliöljyä
    15 Tippaa eteeristä sitronellaöljyä
    5 tippaa tea tree - eli teepuuöljyä
    Vettä 0,5dl
    Ohje löytyy linkistä:
    http://www.lily.fi/blogit/kiitos-hyvaa/bug
    • Tykkää Tykkää x 3
  8. lapitar Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Mä olen pohtinut, että kuinkahan haitallinen sellainen hyttyskarkotin on, joka erittää ilmaan jotain (en edes tiedä oikein onko se jotain kaasua, väreilyä vai mitä). Ne kyllä toimii, eikä tarvi laittaa iholle mitään, mutta tuota meidän 9 kuukautista mietin, että onkohan jotain haittaa.
  9. Lulu Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Sitruunan eteerinen öljy on yksi tehokkaimmista luonnollisista hyttyskarkotteista. Sitä voi polttaa öljylyhdyssä tai laittaa kynttään.
  10. Justiina Tuttu foorumilla Toukomammat 2018 Lokakuunmammat 2015

Muistakaa että uv suoja on tärkeä! Mä tapaan työssäni ajoittain asiakkaita joilla ollut melanooma, valitettavasti yleistyy vuosittain Suomessa.

Vaatteet EI OLE suoja niiltä säteilyä, normaali puuvilla paita esim vastaa kerrointa 5. Uv vaatteet on tietty asia erikseen. Myöskään varjo ei ole suoja (paitsi uv suojalliset aurinkovarjot, katokset yms.)

Meillä käytetään ahkerasti suojavoiteita, käytämme merkkiä joka on turvallinen ja Sopii yli 6kk lapsille. Aikuisille SPF 30, lapselle SPF 50. Suojakerroin avatussa purkissa on 12kk vain voimassa joten viimevuotiset eivät enää ole niin suojaavia kuin purkki kertoo.

Tää on mulle tärkeä asia ja pidän siitä myös koulutuksia joten välillä tuntuu että oikeen "paasaan" asiasta, mutta ihmiset on tyhmiä jos eivät käytä suojia tai käyttävät liian pieniä kertoimia.
    • Tykkää Tykkää x 6
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  11. Lingon Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Toisaalta voidaan miettiä, miksi melanooma lisääntyy. Elintavat ja kemikaalikuorma (myös joidenkin aurinkovoiteiden sisältämät myrkyt) tuovat oman vaikutuksensa. Toisaalta liian kova suojautuminen estää ihollamme D-vitamiinin muodostuksen, josta täällä pohjoisessa on puutetta, ja joka suojaisi monelta sairaudelta. On siis väliä miten suojautuu ja kuinka paljon oleilee auringossa. Suositus lienee, että alle 2-vuotiaat suojataan vaattein, joten taidan mennä sillä edelleen poikani kanssa, ellen löydä sopivaa aurinkovoidetta tarpeisiimme.
    • Tykkää Tykkää x 2
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
  12. alysha Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

D-vitamiinin "nauttimisesta" ihon kautta ei lähtökohtaisesti ole Suomessa edes mitään hyötyä, koska määrä on todella pieni. Joten mieluummin suojautuu kunnolla! :)
    • Tykkää Tykkää x 2
  13. Lingon Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Kai sitä kesällä kuitenkin jonkinmoisia määriä on mahdollista saada? Kausi on toki lyhyt, eikä määrä vastaa päiväntasaajan määriä. Harmi ettei sitä muutakaan kautta saada riittävästi. D-vitamiinisuositukset laahaavat Suomen leveysasteilla vielä perässä.
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
  14. Justiina Tuttu foorumilla Toukomammat 2018 Lokakuunmammat 2015

Itse otan mieluummin Dvitskun purkista ja suojaan ihoni säteilyltä. Uskon kuitenkin että se ihon palaminen on pahempi asia kuin kunnollinen aurinkovoide iholla. Sitä kannattaa kyllä miettiä että millaista voidetta käyttää :) mutta tämä vain mun mielipide.
  15. jemppu Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Justiina, mikä aurinkovoide teillä on käytössä? :) Sanoit, että turvallinen ja sopii yli 6kk ikäiselle... Merkki kiinnostais mua!
  16. Lingon Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Juu ei se palaminen hyvää tee. Mutta kuten sanottu, voiteissa on suuriakin eroja sen kannalta miten "terveellisiä" ovat käytössä. Kannattaa siis miettiä mitä ostaa ja jakaa muillekin hyviä vinkkejä löydöistä. :) Ei tuossa valikoimaviidakossa helppo ole suunnistaa.
    Ja muistakaa tosiaan ottaa D-vitamiinia purkista! Sekin suojaa osin palamiselta, enkä nyt tarkoita että poistaisi muun suojan tarvetta. Suosittelen mittauttamaan omat D-vitamiiniarvot silloin tällöin, jotta tietää saako sitä riittävästi. On kuitenkin niin moneen asiaan vaikuttava vitamiini, josta on usein puutetta.
    • Tykkää Tykkää x 2
  17. Justiina Tuttu foorumilla Toukomammat 2018 Lokakuunmammat 2015

Meidän aurinkotuotteet on Mary Kayn tuotteita.
    • Tykkää Tykkää x 1
  18. omppu15 Rakastunut foorumiin Toukomammat 2018

Apteekeista saa myös hyvin ohjeistusta noihin lasten aurinkovoide juttuihin.
    • Tykkää Tykkää x 1
  19. Pauveli Naimisissa foorumin kanssa Lokakuunmammat 2015

20. Lulu Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Todella synkät luvut. On se jännää miten kemikaalit vaikuttavat jo vatsassa olevaan poika-vauvan sperma-tuotantoon. Tollasten tutkimuksien takia yritänkin välttää kaikkea turhaa ja yrittää pysyäahdollisimman paljon luomu linjalla. Haluaisin joskus että poikani vielä saisi omat lapset ja musta tulisi mummi.

Jaa tämä sivu