Mä olen ihan hajalla tän ehkäisyasian kanssa. Nyt kun ne menkat alkoi, onnistuin myös viimeinkin saamaan sen ehkäisyneuvolan tyypin kiinni. No, hormonikierukkaa varten pitäisi olla max. vuoden vanha puhdas papa-näyte. Mä kävin vähän ennen raskaaksi tuloa, joten pitää käydä uudestaan. Nyt mulla on aika papaan, ja ehkäisyneuvola on sen jälkeen kuukauden kiinni. Niinpä mun pitäisi käydä papassa, sitten odottaa elokuuhun, ja taas yrittää saada se kiinni. Varmaan helppoa, kun eka kerta onnistui jo puolen vuoden yrittämisen jälkeen??
Aloin jo miettiä yksityistäkin, mutta nopea selailu ja kysely osoitti, että yksityisellä tohon ehkä 10 minuutin operaatioon menisi 100-200 euroa.
Eli yhteensä mulla menisi siihen 250-350 euroa.
Eipä jäis paljoa kotihoidontuesta.
Sitten mietin jo sitäkin, että pitäiskö kuitenkin ottaa joku muu ehkäisy. Kun nyt ei oikein kumpikaan tiedetä haluttaisiko kuitenkin toista joskus. Jos halutaan, niin se ois tehtävä tässä parin vuoden sisään, ja kun tätä kierukkaa saa nyt odotella näin pitkään, niin laskin että parhaimmillaankin se pitäisi ottaa pois vuoden päästä, eli tulis vähän kalliiksi. Mutta kun imettäessä ja aurallinen migreenin kanssa paljon muita vaihtoehtoja ei jää kuin minit, ja mä en uskalla ottaa niitä. Kokeilin niitä joskus teininä, ja olin ihan masentunut ja skitso koko sen kuukauden. Eikä se selittynyt teiniydellä, se kuukausi oli ihan hirveä ja kun lopetin ne minit elämä helpottui heti. Kokonaan ilman ehkäisyä en halua olla lähinnä siksi, että mun menkat on tosi kipeät ja runsaat. Enkä kyllä haluaisi nyt ihan heti olla raskaanakaan. Siksi haaveilin siitä hormonikierukasta. mutta nähtävästi se on joko todella vaikea tai kallis saada. Prkl.