Käsityöpiiri

Löytyiskö tohon toukkapussiin jostain ohjetta? Nimimerkillä peukalo keskellä kämmentä
 
Suuri Käsityölehti numerossa 10/2002 osui silmään "Näin teet isin neuleesta vauvan haalarin" tmv. Mulla oli oma vanha neule, jossa todella miellyttävä materiaalikoostumus ja tarpeettomana lojui. Pienensin hiukan koon 68cm kaavaa ja sain oman neuleeni riittämään (plus että koko olisikin ollut vähän turhan hulppea tähän ensimmäiseen talveen). ImageUploadedByVau Foorumi1476018548.650684.jpg
Toukkapussia lähdin tekemään googlettelemalla, esim Keski-Suomen keskussairaalassa on ollut tällainen toukkapussikampanja/keräys, ohje löytyi sieltä. Mulla on omassa projektissa nyt käytössä Novitan Lumo-lanka (edullinen AC/Wo) CM:stä, puikot no 6. Teen 2*2 -ribbiä ja puikoilla 80 silmukkaa. Normaaliohjeessa oli 7 veljestä ja pienemmät puikot (100 silmukkaa).
 
Muokattu viimeksi:
Varpahat, minunkin pitäisi siihen vartalotyynyyn ommella lakanasta tyynyliina, en ole vielä sitä saanut aikaiseksi, mutta pelottaa jo valmiiksi millainen siitä tulee :D Aloitin myös vauvalle junasukkien neulomisen ja viimeksi eilen kiroilin putoilevien silmukoiden kanssa... Saa nähdä saako vauva koskaan sukkia jalkaansa asti... :D
 
Mä aloin tekee kans junasukkia, sainko ehkä neljä kerrosta tehtyä ja alko tylsistyttää.. sit kaivoin toisen kerän et jos tekisinki pienelle pipan.. ei taia siitäkää tulla mitää... jostain syystä tuo kutominen ei vaa ota onnistuakseen tänää.. :(
 
Mä oon tehny nyt pikkuset ja toiset vähän isommat kantoliinasukat. Katotaan vaan, nii sit jää lopulta koko kantoliinailu välistä ja pidetään sukkia muuten vaan pitkinä villasukkina :D
 
Mulla on pikkuisen villahaalari vielä pahoin kesken. Nyt täytyy ottaa ja kutoa se loppuun, aika alkaa käydä muuten vähiin :)
 
68d019d6f907cd7cda062ea4a7b16fa7

Peeni pipa. Sainpas valmiiks ees jotain. Jotenki tää näyttää vähä kissanoksennukselta...
 
Aloitin siis vauvalle peittoa pari viikkoa sitten. Kun tuli ihottumaa käsiin, oli pakko pitää taukoa. Tänään pääsin jatkamaan, vaikka eihän se ihottuma poissa ole, mutta siedän sitä paremmin. Teen peiton turkoosista langasta isoäidinneliöillä ja virkkaan kiinni valkoisella. Se oli suunnitelma. Turkoosi lanka loppui kaksi kerrosta ennen viimeisen neliön valmistumista. Piti vähän säveltää :(
 
Osaisiko joku teistä kätevämmistä käsityöläisistä neuvoa yhden villasukkaohjeen kanssa? Aloitin tekemään pikkuiselle villasukkaa ja kaikki hyvin kantalapun kavennuksiin asti. Nyt en kuitenkaan ymmärrä tätä ohjetta noiden kavennusten suhteen, menen aina sekaisim, että missä kohtaa olin menossa. Ohje menee näin:

Kantapää: 12 silmukalla 8 kierrosta ennen kavennuksia. Oikea puoli normaalisti. Aloitetaan kavennus nurjalla: yksi silmukka keskikohdan jälkeen 2 nurin yhteen, 1 nurin, käännös, oikealla kierroksella yksi yli keskivälin 2 ylivetäen oikein yhteen, 1 oikein, käännös. Välikierros ilman kavennuksia (käännytään kavennuskohdista). Uudet kavennukset vastaavasti, jolloin jää 8 silmukkaa.

En oikein hahmota tuota hommaa noiden kääntymisten takia jne... Tietysti jos on tarjota jotain yksinkertaisempaa ohjetta kantapään tekemiseen niin sekin sopii. Olen vielä niin aloittelija näissä neulomishommissa, että kaikki vinkit ovat tervetulleita :)
 
Kantoliinasukat??
En tiennytkään, että semmosiakin on.
Mutta ymmärsin pointin!
Täytyy vissii laittaa tilaukseen... :)
 
Kantapää: 12 silmukalla 8 kierrosta ennen kavennuksia. Oikea puoli normaalisti. Aloitetaan kavennus nurjalla: yksi silmukka keskikohdan jälkeen 2 nurin yhteen, 1 nurin, käännös, oikealla kierroksella yksi yli keskivälin 2 ylivetäen oikein yhteen, 1 oikein, käännös. Välikierros ilman kavennuksia (käännytään kavennuskohdista). Uudet kavennukset vastaavasti, jolloin jää 8 silmukkaa.

Eli neulo nurjaa kerroksen puoliväliin saakka ja yksi silmukka sen jälkeen, sen jälkeen 2 seuraavaa silmukkaa nurin yhteen ja vielä yksi tavallinen nurja silmukka. Sitten käännät työn. Eli teet oikean puolen silmukoita alottaen siitä kohdasta, missä oot menossa. Eli äsköset silmukat neulotaan taas uudestaan, nyt vaan oikeelta, ja reunasilmukat jää odottamaan.
Nyt taas painelet kerroksen keskikohtaan ja neulot vielä yhden silmukan oikein, sitte kahdella seuraavalla silmukalla ylivetokavennus, yksi tavallinen oikee silmukka, ja taas käännät työn niin, että teetkin nurjia silmukoita.

Välikerros on mulle uus (ja vähän hämärä) juttu. Mutta teet siis kerroksen nurjaa niillä keskisilmukoilla (sivut jää aina odottamaan), käännyt kavennuskohdassa ja teet kerroksen oikeeta keskisilmukoilla, ja jatkat kavennuksia. -> neulo kavennuskohtaan, kavenna seuraavat kaksi silmukkaa, tee vielä yksi silmukka ja käännä työ.

Mä ehkä jättäisin noi välikerrokset tekemättä. Mutta jos kantapäästä tulee liian lyhyt ilman niitä, nii sitte ne pitää tietty tehdä.

Ton pyöreän/ranskalaisen kantapään ohje löytyy myös täältä http://napapiirini.blogspot.fi/2015/12/kantoliinasukat-paivitetty-ohje.html?m=1 toki eri silmukkamäärällä. Idea on kumminkin sama. Ja google+youtube on varmaan kans täynnä ohjeita :)
 
Takaisin
Top