Itse en ihan ymmärrä tuota ammattikoulusta valmistuneiden "ylioppilaat eivät ole yhtään mitään"-mantraa. Kovasti huudetaan, että pitää saada arvostusta, kun samalla kovaan ääneen julistetaan, ettei lukion käyneet ja ylioppilaaksi kirjoittaneet ole mitään. Silloin kun itse pääsin ylioppilaaksi, en kuullut yhdenkään koulukaverini julistavan kovaan ääneen, että amislaiset eivät ole mistään kotoisin

Tuolla minä valmistuin ensimmäisenä ammattiin -perusteella rekkakuskien ja kukkakauppiaiden pitäisi olla arvostetuimmat ammatit -listalla kärkipäässä ja lääkärien, asianajajien, opettajien ym. viimeisillä sijoilla..
Ammattiin on valmistuttu ammoiset ajat, ylioppilastutkinto taisi yleistyä Suomessa vasta 1900-luvun puolivälin paikkeilla? (tuo ei ole fakta, vaan oma mutu-tuntuma.) Silloin ylioppilastutkinto oli kova sana, ainoa tapa päästä yliopistoon ja kunnon rahoihin kiinni, tietysti sitä juhlittiin suurin menoin. Ja se tapa on jatkunut nykyaikaan asti, vaikka lukio ei enää olekaan ainoa tie menestykseen.
Niinhän se sanontakin menee, että kuka kissan hännän nostaa, ellei kissa itse? Jos niin paljon häiritsee, niin sitten pitäisi itse tehdä asialle jotain itse, eikä odottaa, että lukiot/ylioppilaat/lehtitilaajat alkavat vaatia ammattiin valmistuneille samoja "oikeuksia" kuin ylioppilaat saavat..
Olipa tiukan kuuloista tekstiä, ei ollut tarkoitukseni

minusta on vaan hassua, että pitäisi saada arvostusta, kun itse ei halua arvostaa toisen tien valinnutta.. Itse en arvosta ylioppilasta yhtään sen enempää kuin ammattiin valmistunuttakaan, koska kumpiakin tarvitaan pitämään maata pystyssä. Ei lääkäritkään pystyisi tekemään töitään ilman laitoshuoltajia, jotka pitävät lääkärin työympäristön puhtaana ;-)
Mulle tuli tästä vastakkainasettelusta mieleen Anna-Leena Härkösen kolumni "Antakee mitali"