Juhlat ja merkkipäivät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me olimme onneksi tänä vuonna vain yhdessä paikassa joulukylässä, vanhempieni luona, ja onneksi matka on tosi lyhyt. Silti, vähän jännitti, miten selviämme aatosta pojan unirytmin huomioiden ja yritin vähän prepata etukäteen, että emme voi olla kovin myöhään. Meidän perheellä on nimittäin tapana istua ensin ruokapöydässä hyvin pitkän kaavan mukaan ja sen jälkeen ihan rauhassa viettää aikaa ennen kuin joskus lähempänä puoltayötä avataan lahjat, joita yleensä on aina ihan tolkuttomasti huolimatta siitä, että "tänä vuonna ei sitten osteta lahjoja". ;) Täytyy sanoa, että olin todella positiivisesti yllättynyt, olimme ruokailleet ja avanneet lahjat jo joskus kasin aikaan ja ehdimme kotiin ennen yhdeksää. Vähän myöhään pojan unirytmiin nähden, mutta sen verran hyvin poika nukkuu nykyään, että olin ajatellut, että ei ole mitenkään minuutin päälle jos vähän menee pitkäksi, niin kauan kuin poika itse viihtyy :)

Silti, samoja ajatuksia on meilläkin, viimeistään kun muutetaan pois tästä nykyisestä asunnosta (oi jospa olisi jo ensi jouluksi) kokeilemme varmaan joulunviettoa ihan oman perheen kesken kotona, tai kutsumme isovanhemmat sitten meille kylään. Vanhempani suunnittelevat nyt myös muuttoa pienempään asuntoon, joten muutos voisi osua luontevasti samaan kohtaan.

Räiskyvää, jännittävää ja onnellista uutta vuotta kaikille! Ei muuta kun nakit kattilaan ja raketit taivaalle :grin

Meillä ei kyllä ole raketteja, mutta ehkä käymme niitä ulkona illalla katsomassa, jos joku jo kuuden jälkeen ampuu. Voihan ne vaikka pelottaa poikaa. Puoleen yöhön nyt tuskin itse jaksan edes valvoa...

Iloista uutta vuotta kaikille! Mekaan emme lahde mihinkaan kaupungille tai juhlimaan. Ja se ei johdu lapsesta, silla emme ole oikeastaan aikaisempinakaan vuosina juurikaan valittaneet uuden vuoden aatosta. Ei vain huvita lahtea mihinkaan meluun ja tungokseen. Ma muistan miten kiva oli viimekin vuonna lahtea pojan kanssa vuoden ekana paivana reippaalle vaunulenkille jo ennen puolta paivaa. Paljon kivempi aloittaa uusi vuosi niin kuin maata koko paiva krapulassa tai muuten vain vasyneena. :)

Onnellista uutta vuotta kaikille! Tämä vuosi vaihtuu erilailla kuin koskaan ennen, en nostele maljoja, ei ammuta raketteja, ei myöskään käyty katsomassa ilotulitusta kun oltiin rakenneultrassa katsomassa että mahassa on kaikki niinkuin pitääkin. :) Neiti meni jo nukkumaan, isi pelaa ja minä mietin mitähän seuraavaksi söisin. :D

Tää on nyt kyllä Too Much Information, mutta kun tässä yhdessä mietittiin että mitä tehtiin vuosi sitten ja mitä sitä edeltävänä vuotena, niin molemmat vähän naureskellen muistettiin, että toi tytöttöhän me tehtiin toissa uutena vuotena... :rolleyes: Ja se mulle nykyisin tulee uudesta vuodesta mieleen, koko elämä muuttui oikeastaan sen vuoden vaihteen myötä.

Onnellista tulevaa vuotta kaikille! :)

Minä vietän aikaa koirien kanssa, jotka teppaa vähän hermostuneina koko ajan kiihtyvän paukkeen vuoksi. Asutaan vähän sivummalla, mutta joitakin naapureita on ja tuo ihan vieressä asuva nuori jamppa ampuu pihassaan kavereidensa kanssa jotain pommeja, ei noita voi enää normiraketeiksi kutsua. Ja meidän pihaan ammutaan luonnollisesti. Meidän makkari on sillä puolella taloa, missä tuon jampan piha on, ja pelkään koko ajan milloin poika herää tuohon paukkeeseen. Hyvin nukahti eikä ole toistaiseksi havahtunut paukkeen takia. Kun nyt pari tuntia sinnitellään niin eiköhän se meno rauhoitu ja koiratkin sitä myöten.

Mies lähti äsken viettämään uutta vuotta kaupunkiin kaverinsa luo. Puolilta öin hän korkkaa ensimmäisen oluen vuoteen. Vietti siis täysin tipattoman vuoden, mistä olen todella ylpeä <3 Minä lipittelen pari siideriä ja painun nukkumaan heti puolen yön jälkeen kun vaan meteliltä kykenen.

Hyvää alkanutta vuotta täältäkin leidit! Minä en kyllä jaksanut valvoa vuoden vaihtumiseen saakka, mutta kerrankos sitä... :oops:

Nyt sitten voi jo sanoa, etta Tana Vuonna tenava tayttaa jo 2 vuotta! :rolleyes: Mihin tama aika on oikein mennyt... Kohta se menee jo kouluun ja oppii lukemaan ja vaikka mita...

Poika oli maanantain ja tiistain mummilassa isinsa kanssa ja sai sielta lahjaksi sahkoauton (audin!). Se imitoi oikeaa autoa ja kulkee 3-4km/h, on akkuladattava ja siina on takana myos semmonen taitettava tanko, jotta vanhemmat voivat myos tyontaa sita. Mun mielesta se on ihan hirvea tilarohmu. Meilla on jo entuudestaan sellainen takatankoinen mopo, jota voi tyontaa ja jota poika voi itse omilla jaloillaan myos lykkia eteenpain (saa liikuntaa) ja halutessaan nostaa jalat lepaamaan alatasolle. Sitten kun poika on hieman isompi, niin sille hommataan kolmipyora (saa liikuntaa).

Minusta ei ole lainkaan kiva, etta lapsi vaan istua napottaa apaattisena siina sahkoautossa, eika itse tee mitaan sen liikkumisen eteen. Yllatykseksi myos mies ei oikein tykkaa siita. Me ajattelimme ottaa siita tuolla pihalla pari kuvaa, jossa on poika autonsa kyydissa, lahettaa ne miehen perheelle ja sen jalkeen myyda koko kosla. Tuo on liian iso ja turhan kallis lahja. Ei lainkaan meidan tyyliin. Paljon onnellisempi poika on vaikkapa tyhjista vessapaperirullista. :grin

Meillä ovat myös ylisuuret härvelit pannassa, joskus miehen (miten ne aina ovatkin ne miehen sukulaiset? :grin ) sukulaiset sellaisia meille pohtivat ja sanoin aika suoraan, että ei kiitos, koska meille ei yksinkertaisesti mahdu. Ja se on toki tottakin, kun - vaikkakin isossa - kaksiossa asuu kolme ihmistä ja kolme koiraa. Eli luultavasti itsekin laittaisin myyntiin, jos tänne joku sellaisen kapistuksen uskaltaisi tuoda. Muutenkaan tuo ei yksittäisten lelujen parissa kovin kauan viihdy, jollei kirjoja lasketa mukaan. Toista on sitten, jos pojalle antaa käteen vaikka kattilan :)

Mun virpovitsat on nyt väsätty, seuraavan kerran askartelen vuoden päästä. Me ollaan nyt miehen kanssa sovittu, että jätän pääsiäisleipomiset ihan minimiin, eli teen vain pashaa ja sen lisäksi lusikkaleipiä, joita meillä oli kotona aina. Tyttö on nyt sellaisessa vaiheessa, ettei vielä voi ottaa apuriksi (kokeiltu, taikina menee suoraan suuhun ja sitä menee liikaa), ja on niin kiinni äidissä, että lähinnä itkee sen ajan mitä leipoisin. Eli perhe on onnellisempi kun saa huomiota kuin jos saisi paljon herkkuja. Mä en ole aikoihin ylipäätänsä edes yrittänyt leipoa mitään, hyvä kun saan ruuan tehtyä.

Meillä poika ymmärtää usein - ei aina - yllättävän hyvin, jos sanoo ettei jotain voi maistaa (esim. broilerin jauhelihaa), ja usein auttaa, jos saa ottaa omaan käteen jonkun kapulan, millä "sekoitella" keitoksia. Taikina on tietty haastava, koska senhän jo tiedetään olevan hyvää.

Mä tein mämmiä (älkää kysykö miksi, kun en edes tykkää siitä). Poika sai maistaa mämmimassaa ennen uunia, ja kerroin, että tämä on mämmiä. Poika katsoi lusikassa olevaa tavaraa ja totesi ykskantaan, että "kakaa". Mutta söi.

Hyvaa paasiaista leidit! :)

Meilla ei ole aikaa edes koko perheen yhdessaololle nyt pyhien aikana. Molemmat olemme olleet tanaan toissa ja samoin huomenna molemmat. Lauantaina ma olen toissa, ja mies vapaalla. Sunnuntaina on mun lepopaiva ja mies menee toihin. Oikeastaan saman kaavan mukaan, mutta eri variaatioilla meilla menee kaikki juhlapyhat.
Meinasin ostaa pojalle jonkun suklaamunan tai pupun, mutta unohdin sitten senkin. Noh, pysyypa ainakin hammaspeikot loitolla! :grin

Meilläkin mies on töissä to-su 8-20, joten eipä tässä ole kauheasti muuta tekemistä kun hengailla pojan kanssa ja yrittää tekemistä... Tänään mennään eläintarhaan!!

Hyvää pääsiäistä täältä myös! Nyt paljon suklaata, kesäkuntoa (tai mun tapauksessa sokerirasitusta) voi miettiä ensi viikolla :grin

Meille tulee tänään ruokavieraita vähän nyyttärihengessä, muutoin sitten ajateltiin lähinnä levätä ja saada itseämme hiukan kerättyä, arkena tuntuu tällä hetkellä olevan ihan kauheasti tekemistä.

Hyvää pääsiäistä myös täältä! Me käytiin mummolassa pääsiäisaterialla, loppu pääsiäinen vierähtää minulla töissä ja isi on neidin kanssa kotona. Maistatin neidille eilen muuten mämmiä eka kertaa ikinä ja tuntui olevan ihan oikeasti hyvää! :)

Iloista pääsiäistä! Meillä tosin vasta odotellaan... Pasha on valumassa, lusikkaleivät valmiit, anoppi toi rahkapullia ja mies leipoo huomenna mokkapaloja (jotka ovat se yksi asia, mitä hän osaa leipoa ja leipoo kerran vuodessa, eli pääsiäisenä). Lisäksi on aika paljon suklaata ja niitä pupuneidin hedelmärakeita laatikossa... Ja vielä yli vuorokausi ennen kuin päästään syömään. Tunnelma siis lievästi sanoen odottava ja tunnit pitkiä.

Ps. Meidän tyttö tykkää myös mämmistä, mutta voi kamala mikä sotku siitä tulee.

Meille nama arkipyhat tietavat vain rahanmenoa, jos itse sattuu olemaan toissa. Pojan tarha on kiinni, ja paikalla on talon ulkopuolinen 100% yksityinen lastenhoitopalvelu, jolle pitaa maksaa erikseen. Sitten vain aukomaan kukkaron nyoreja, kun ei ole ketaan sukulaistakaan, kenelle pojan voisi jattaa paivaksi hoitoon. Toisaalta olen helpottunut tallaisesta mahdollisuudesta... Edelleenkin vien mielummin pojan jonnekin luotettavalle ammattilaiselle hoitoon johonkin turvalliseen ymparistoon kuin etta kutsun ketaan randomia omaan kotiini poikaa kaitsemaan...

Pitkä viikonloppu oli ihan tervetullut hengähdystauko arkeen. Itsekin lähden nykyään yleensä aamuvarhaisella jo töihin arkipäivinä. Emme jaksaneet lähteä pitkille reissuille, kyllä tämä lepäillessä, ulkoillessa ja arkisissa askareissa menee :)

Takaisin