Juhlat ja merkkipäivät

Me kavimme viime vuonna pojan kanssa itsenaisyyspaivalenkilla. Poika nukkui vaunukopassa ja silla oli paallaan mummin neuloma villapipo ja villahaalari, jonka alla pitkahihainen body ja sukkikset. Muistan asian hyvin, silla rapsin vaunulenkistamme valokuvia. Tanaan teimme samanlaisen lenkin ja osan matkasta poika tyonsi itse rattaitaan farkut ja tennarit jalassa, ihan kuin isot pojat. :Heartred
 
Mä aina välillä mietin, että olenko ihan höntti jouluvalmisteluiden kanssa, että tajuaako tuo poika edes vielä mitään joulun päälle. Mutta, kummasti hän on tykästynyt jouluvaloihin, kynttilöihin ja koristeisiin, ja käy ihailemassa niitä monta kertaa päivässä :) Oma kuvakalenteri on myös ollut jännittävä, isin suklaakalenteri vähän vähemmän kun sieltä tulee aina vain ruskeita neliöitä :grin (poika ei vielä tiedä, mitä suklaa on).

Eilen kävimme minun vanhempieni kanssa hakemassa joulukuuset sellaiselta tilalta, missä saa itse sahata kuusensa tuoreeltaan viljelmältä. En tiedä, oliko kuusenhaku sinänsä pojan mielestä mitään, mutta tilan pihalla ollut jättimäinen, ilmalla täytetty joulupukki, eväiden syönti kodassa ja erityisesti traktorin näkeminen olivat elämys :)
 
Meillakin on nyt muovinen joulukuusi. Olkkarin ruokapoydan paalla! Ihan loistava paikka pikkukuuselle, niin ei tarvitse koko ajan olla vahtimassa poikaa. Kynttiloita emme turvallisuussyista ole polttanut lainkaan ja ikkunassa on yksi joulutahti, johon poika ei ylety.
Lahjat odottavat jouluaattoa. Ainakin kymmenen lahjaa pojan isovanhemmilta ja parilta muulta sukulaiselta ja dublo-rakennuspaketti meilta vanhemmilta. Ma olen jo nyt aika kyllastynyt telkkarissa pyoriviin lelumainoksiin joulunaikaan ja kaikkeen muuhunkin kaupalliseen hossotykseen, joten tulevaisuudessakin toteutamme sen, etta poika saa vanhemmiltaan aina vain yhden joululahjan. Isovanhemmat hankkikoot sitten mita lystaavat.

Pojalla oli ollut tanaan tarhassa joulujuhlat ja oikein pukkikin oli kaynyt ja poika oli saanut pukilta lahjaksi maissinaksuja. Huomasin, etta vain osa lapsista oli pukeutunut tontuiksi ja aika monet espanjalaisten lapsista oli pukeutunut paimentytoiksi ja -pojiksi tai enkeleiksi. Tytoilla oli sellaisia Heidi-alppitytto/oktoberfest-tyyliset mekot, valkoiset paidat, esiliinat ja huivit ja pojillakin jotkut huivit ja paimensauvat. Tajuan kylla, etta paimenet kuuluvat jouluun, mutta se tuli yllatyksena, miksi joku pukee lapsensa mieluummin paimeneksi kuin tontuksi.
Meidan pojalla oli tonttulakki ja minun logiikalla tontut kuuluvat lasten joulujuhlaan kaikista parhaiten..
Mitaan jouluesityksia tms. siella ei ollut (ei ihme, ei noin pienia saa esiintymaan), mutta pukki ja joulumusiikkia ja joitain herkkuja.
 
Littlered, ihan samaa mä kattelin eilen!! 15 lapsesta "vain" kaksi oli pukeutunut tontuksi, meidän poika oli ainoa joulupukki :grin (vähän liian pienessä puvussa joka oli pojan päällä kun makkarankuori, joten poika tosiaan näytti vatsoineen ihan joulupukilta :laughing021). Yksi poika oli puettu lampaaksi, sellaisista styrokspalloista oli ommeltu liivi ja sitten päässä oli sellainen karvainen myssy, oli muuten suloinen näky :)
 
Hih, ja minulla tulee suloisesta paimentytosta ekana mieleen joku Oktoberfest, jossa kavimme likkojen kanssa villissa nuoruudessamme ihan Saksassa asti. :oops: Ihan kuin olisin hapaissyt koko joulun sanoman omilla ajatuksillani...
:laughing021
 
Ja nyt on meillakin joulutortut ja piparit leivottu. Poika on ehtinyt maistaa piparkakkua, mika on tuoreeltaa niin pehmea, etta uskalsin antaa pienissa paloissa niin, etta poika sai itse jauhaa sita suussaan. Muutenhan meilla mies pitaa huolen tuosta herkkupuolesta ja kastaa pojalle esim. marie-kekseja maitoon. :)
 
Mä olen jättänyt jouluvalmistelut tosi viime tippaan. Nyt on kuitenkin lahjat hankittuna ja melkein paketoitunakin. Tänään tein lanttulaatikon, huomenna karjalanpiirakat ja tiistaina pitäisi vielä siivota. Meinasin tehdä piparkakkutalon asemasta piparkakkutornin, mutta luovuin siitä, kun sain anopilta vähän taikinaa, eikä se riitä torniin mutta siitä saa mukavasti tehtyä pellilisen tavallisia pipareita. Riittää meille.

Joulukuusta ei olla vieläkään hankittu ja saa nähdä saadaanko hankituksikaan. Mies halusi oikean kuusen, minä muovisen, koska tytön serkut (miehen puolelta) ovat pahasti allergisia eivätkä voi tulla ollenkaan käymään koko sinä aikana kun meillä olisi se kuusi. No, mies suostui muovikuuseen, muttei ole siitä kovin innoissaan, ja vaatii että kuusessa pitäisi sitten olla tähti, kynttilät, nauhat ja palloja. Ja tänään kun katsottiin niin mikään tähti ei ole oikeanlainen, pallot ovat väärän värisiä ja nauhat liian ohuita tai liian paksuja... Niin että saa nähdä löytyykö tästä kaupungista kriteerit täyttävää muovikuusta ja koristeita ja riittääkö aika ja kärsivällisyys sen etsimiseen. :rolleyes:
 
Meillä on muuten jo nyt se ongelma, että tytölle on ihan älytön määrä lahjoja. Itse ollaan siis ostettu kolme lahjaa, joista yksi on kirja ja yksi sellainen tarvejuttu mikä olisi pitänyt muutenkin ostaa, ja vain yksi on lelu, eli mielestäni ollaan oltu varsin maltillisia. Mutta sitten vähän jokainen on kantanut meille paketteja ja vielä on molempien isovanhempien lahjat tulossa siihen päälle... :confused:
 
^ Me ei itse hankittu kuin yksi lahja, pulkka, jonka poika sai avata jo tänä aamuna. Iso paketti oli niin jännittävä, ettei toinen ihan heti edes tohtinut siihen koskea. Pulkasta oli kyllä innoissaan, vaikkei tiedä, mikä se on :grin Toivon, että sukulaisillakin on lahjojen hankinta pysynyt maltillisena.

Me hankittiin oikea joulukuusi ja koristeltiin se toissailtana. Yllättäen se on saanut olla ihan rauhassa, kunhan on ihailtu vähän kauempaa. Hyvää ja toivottavasti rentouttavaa joulua täältäkin teille kaikille ja taaperoillenne! :)
 
Me vanhemmat ostimme pojalle vain yhden lahjan. Lego Duplot odottavat pienta rakentajaa illalla. Mun perheelta on varmaan jotain kymmenen lahjaa, joista suurin osa pehmeita pakettaja. Miehen perheen lahjat mennaan paikan paalle keraamaan loppiaisena. Rentouttavaa joulua meiltakin kaikille mammoille ja taaperoille! :)
 
Myönnän, että me ostettiin aika paljon leluja pojalle (3-4?) kun ei olla pitkään aikaan ostettu ja poika kaipaa jotain vähän älyllisempiä virikkeitä kun pehmolelut. Lisäksi poika sai valtavan kasan ISOJA lahjoja miehen siskoilta. Siis isoja Mikki Hiiri-muovilinnoja, potkufillarin ym. Lahjoja tuli niin etteivät ne kaikki edes mahdu isoon Ikea-kassiin o_O Ja tämä siis en jälkeen kun sanottiin ettei mitään suurta koska muutamme ensi kesänä suomeen ja mehän ei aleta raahaa mitään leluja 3000km... No hyvin meni sana perille... Myös poikamme sai legoja joululahjaksi ja on tosi innoissaan niitä rakentamassa koko ajan :) Mutta poika on innoissaan kaikista uusista leluista, joten ehkä mammakin nyt heltyy :)
 
Meillä hitiksi muodostui mummolta saatu lelukännykkä. Se todella näyttää iPhonelta, joskin aika isolta sellaiselta. Siinä on "näytössä" samanlaisia neliöitä, kuin oikeassakin ja mikä parasta, niistä lähtee ääni... :confused: No itsehän olin kovasti sitä mieltä, ettei meille tulisi sellaisia leluja, mutta tyttö oli niin onnellinen siitä, että tajusin olleeni vähän turhan tiukka, ehkä onkin siis ihan hyvä ettei mummo kuunnellut meikäläisen toiveita. Mutta ehkä tuo yksi riittäisi... :wink No, joka tapauksessa meillä on nyt kaksi päivää ollut ihka aito teinityttö, joka kävelee ympäriinsä tuijottaen kännykkää, näpräilee sitä ja välillä myös laittaa korvalleen ja on niin kovin tärkeän näköinen. :laughing021Ja kamalat raivarit aina, kun joutuu jättämään se jonnekin esim. kun mennään syömään tai nukkumaan.
 
Poika sai lahjaksi kasan vaatteita, mitkä tulee todella tarpeeseen. Lisäksi ison paketin legoja, ison leikkikuorma-auton, kirjoja, talvirukkaset ja jotain muuta pientä. Tulossa on vielä "jälkitoimituksena" keväthaalari. Poika ei oikein jaksanut innostua pakettien avaamisesta, sisällöistä eikä mistään. Se oli tietty vähän pettymys, mutta uskon sen johtuvan siitä että ollaan pois kotoa, viikon reissussa Kuusamossa, ja tämä ei taida sopia pojalle kovin hyvin. On ollut jotenkin "äkäisempi" kuin normaalisti, vähän nukahtamisvaikeuksia jne. Ei oikein viihdy missään touhuissa, paitsi juoksemassa kylpylän käytävillä. Se on parasta viihdettä! Ehkä tämä reissaaminen ei vaan ole vielä tuon ikäisen juttu. En tiedä. Ei ole ollut niin leppoisa joulu kuin toivoin ja odotin, mutta pääasia että on saanut lomailla töistä, niitä asioita en ole totisesti miettinyt yhtään, ja aika kova stressi oli ennen lomalle jäämistä ja sama ralli jatkuu maanantaina. Pe-la yönä lähdetään ajelemaan kotiin päin. Erityismaininnan ansaitsee tulomatka, joka kesti pysähdyksineen melkein 12 tuntia, ja poika selvisi siitä upeasti! Toivottavasti paluumatka sujuu yhtä hyvin. Ainakin uskon että poika nukkuu yöllä alkumatkasta jonkin aikaa.
 
Ihanaa joulua kaikille täältäkin päin! Meillä koristeltiin (oikea) kuusi tiistai-iltana ja hieman on neiti käynyt antamassa kuusen pallolle vauhtia ja kokeilemassa neulasia, mutta aika rauhassa on kuusi saanut olla. Mukavia lahjojakin tuli, varsinkin nallet on saaneet hellyyttä roppakaupalla. Itsestä on jotenkin liikuttava ajatus, että vuosi sitten neiti eli vielä pelkällä maidolla ja nyt jo saattoi joulupöydästä antaa yhtä jos toista syötävää. Lahjojen avaamiseen ei vielä kauheasti into riittänyt, ensi vuonna tilanne onkin sitten varmasti aivan toinen. :)
 
Toivotukset täältäkin, vähän jo myöhässä..

Me täällä mun porukoilla ollaan joidenkin mun sukulaisten ja ystävien kanssa vietetty aikaa viime lauantaista ja huomenna pikkumurmeliini ja minä suunnistimme taas kotiin isin luo. :Heartred
Ollaan yritetty olla stressittömiä ja tehty niin vähän kuin mahdollista. Äitini on toipilaana kohdunpoiston jäljiltä ja mä oon päässy hääräämään emäntänä. :wink

Tyttäreni rikastui vähän muutamalla (lämpimämmillä) talvivaatteilla ja merinovillaisella lämpökerrastolla. Nerokasta, sille on jo ollut käyttöä haalarin alla.
Myös saatiin uusi nukke, joka salamatkustaa kotiin ja päätyy vasta siellä uudelle pienelle omistajalle. Joudun heittään yhden (multa perityn, eli aika vanhan) nuken roskiin, kun se oli menny pilalle. Yhyy.. Mut ehkä uus korvaa ja reissun jälkeen vanhaa ei enää muistetakaan?!
Kotona on sit vielä nuken rattaat ja tuolle taapero-ikäryhmälle suunniteltuja kirjoja. Eli ei mitään krääsää, joka joutais komeroon kerään pölyä. Jes!

Tyttö on ollu täällä tosi paljon mun perään, koko aikana oon päässy esim vaan kerran vessaan yksin sen hereilläoloaikana. Huaah.. Mut päivien kuluessa on papasta ja mummusta ja enosta tullut entistä tutumpia ja tärkeempiä ja mä oon voinut keskittyä muuhun kun ne on leikittäneet sitä. :Heartred
On niin iso tyttö jo! Ja uskoisin, että mieheni silmissä se on ottanut jättiharppauksen ainakin henkisesti tän viikon aikana. Puheenymmärtäminen varsinkin paranee päivä päivältä ja pienet logiikkaa tai sorminäppäryyttä vaativat toimetkin sujuu jo kuin vanhalta tekijältä. :)

Plus pottaharjoittelut on jatkunu menestyksellisesti entiseen malliin, ei vaikuttanut maiseman vaihto.
Ainoastaan "ei"-sana tuntuu nykyään vaan naurattavan. Toinen on melkein tappanut yhen kukan, roikkuu akvaarion laidalla ja hytkyttää hellaa ja kiellot on yhtä tyhjän kanssa. Mitä vihaisemman tms oloisempana sen vie pois, sitä tarmokkaammin se on takaisin. Huomion saa kiinnitettyä hetkittäin johonkin muuhun, mutta samoja paikkoja kierretään kymmenen kertaa päivässä. Mur!

100 m päässä tästä on hiljattain uusittu leikkipuisto ja siellä ollaan käyty joka päivä. Arvatkaa kuka on innoissaan! Liukumäkikin "löydettiin", nostan tytön sinne päälle ja sit se laskee selällään alas ja otan kopin alhaalla ja toinen räkättää vedet silmissä. :'D Suht monelle laitteelle on löytynyt jo käyttöä kun pikkuisen improvisoi. :wink

Tämmöistä täällä. :p
 
Me kavimme aattona tapaamassa joulupukkia lahimmassa ostoskeskuksessa. Pukin mokkiin piti ottaa oikein vuoronumero ja me odotettiin varmaan 45min. vuoroamme. Talla valin poika sai leikkia tekolumisateessa (jotain vaahtoa se oli, joka muistutti lumipyrya) muitten lasten kanssa ja sai tontuilta ilmapalloja. Poika ei liioin valittanyt lumisateesta, vaan potki ilmapalloaan edestakaisin. Sitten tuli meidan vuoro paasta pukin luo ja poika juoksi vanhempien edella sinne mokkiin, jossa oli joulukuusi, tekotakka tekotulella ja muuta roinaa. Ja tietenkin itse joulupukki. Poika juoksi miltei pukin polveen kiinni, mutta heti kun pukki liikahti ja sanoi jotain niin poika alkoi huutaa kuin pieni sika. Han ei ilmeisesti heti ollut tajunnut siina olevan oikean ihmisen. :grin
Sitten me istuimme miehen kanssa villamatolla pukin edessa ja poika venkuroi ja kiukutteli siina meidan valissa niin ettei tonttu saanut yhtaan onnistunutta otosta. Poika yritti koko ajan paeta pukin laheisyydesta ja jokaisessa kuvassa se rimpuloi napa paljaana ja naama punaisena pois tilanteesta. :grin
Noh, sitten ensi vuonna paremmin. Me varmaan tehdaan tasta meille perinne, etta otetaan joka joulu viralliset joulukuvat siella. Jospa poikakin suhtautuisi sitten pukkiin lempeemmin.

Poika sai meilta sen lego duplo -paketin ja niilla leikkiminen on lahinna mun rakennelmien hajoittamista, tai sitten han hakkaa palikoita yhteen tai juoksee eestaas palikka kadessa. Ihan niin kuin ma ennustin. Ehka sattumalta on saanut lintattua kaksi palikkaa toisiinsa kiinni, mutta muutoin ei todellakaan ole kiinnostunut rakentamisesta. Ehka legojakin pitaa vaan ajan kanssa oppia rakentamaan ja noitten aika on myohemmin.
Sitten poika sai myos melkosen kasan vaatteita ja puhuvan/laulavan pehmolelukoiran isovanhemmilta. Tuo koira on muutes aika armollinen, silla siina on aanenvoimakkuuden saadin. :)
 
Mietin laittaisiko valitusketjuun vai tänne, mutta koska en heti joulun jälkeen viitsi nostella valitusketjua niin laitan tänne. Kohtuullisen ohjelmoidun joulun jälkeen tuumattiin, että ensi joulu vietetään ihan kotona ja isovanhemmat tulkoon meille. Ei ole valittamisen aihetta siinä, että päästiin valmiiseen pöytään vaan päinvastoin olen siitä tosi kiitollinen, mutta kun joka ainoa päivä jouluaatosta tapaninpäivään oltiin menossa johonkin suuntaan, niin ei ole suuremmin päässyt rauhoittumaan joulun viettoon. Viime jouluna ajeltiin ihan samalla lailla, mutta jotenkin se oli erilaista kun neiti oli vielä ihan pieni ja nukkui kun nukutti, nyt koitettiin tehdä aikatauluja sen mukaan mitä neiti nukkuu päikkäreitä.
Voisin minäkin vuorostani kattaa joulupöydän vanhemmilleni ensimmäistä kertaa ikinä. :)
 
Ihan samat ajatukset meillä, Salme. Sukujoulu on ollut ihana, mutta meillä se kyllä edellyttäisi sitä, että miehen veljen perhe ymmärtäisi myös vähän meidän aikatauluja. Viime vuonna vielä meni, kun neidin syömiset tuli tissistä ja unirytmi ei ollut niin säännöllinen, mutta nyt huomattiin että oltiin koko ajan vaan menossa. Ja sitten jouluaamuna kun oltiin sovittu monelta mennään ja oltiin saatu karavaani liikkeelle ja tultiin perille niin siellä oltiinkin just noustu aamiaispöydästä ja todettiin etteivät aio syödä pariin tuntiin... :mad: Harvemmin on miehen sukulaisten kanssa meinannut hermot mennä mutta nyt oli aika lähellä. Ja toinen minkä tajusin oli se, että mitä isommaksi neiti tulee niin sitä enemmän se haluaa leikkiä uusilla leluilla eikä olla koko ajan menossa. Näin ollen mekin päätimme, että ensi vuonna ollaan ihan kotona omalla porukalla, vaikka vähän surettaakin eikä olla vielä raaskittu muille sanoa. Katsotaan sitten muistetaanko tää vielä vuoden päästä.
 
Takaisin
Top