Joululahja tulossa!

Heippa kaikille!

Oon päivittäin seuraillut keskustelua, mutta en ole saanut itse aktivoiduttua niin paljon, että olisi saanut kirjoiteltua. Jos nyt yrittäisi. Tosiaan 6-7 viikolla alkoi väsymys ja pahoinvointi, aaltoilee päivittäin. Eilen oli niin huono päivä, etoi koko saamarin ajan, kauhulla jo mietin, että miten jatkossa jaksaa. Tänään sitten paljon parempi olo. Ei ota selvää. Toisaalta on mukavaa kun on oireita, valaa uskoa siihen että raskaus etenee. Sitten taas nämä oireettomat päivät tekee mut heti vainoharhaiseksi, että onko jotain vialla.

Kirottuja ne ensimmäiset keskeytyneet keskenmenot, on vaan usko nin tiukalla, että mitä sieltä sitten np-ultrassa löytyy ja löytyykö elossa ketään. No on sitä elämässä toki paljon isompiakin murheita, joskus vaan toivon, että voisi nauttia rauhassa näistä alkurasaudenkin ajoista. Osa tuntuu niin paljon luottavaisemmin suhtautuvan.

Raskaudesta on tässä vaiheessa kerrottu mun vanhemmille ja parille hyvälle ystävälle. Muuten en vielä julkisemmin kerro. Sinänsä itseäni ei vaivaa vaikka keskenmeno olisikin julkista tietoa. Viimeksi vaan niiden kahden km:n jälkeen oli henkisesti niin rikki, että yksinkertaisesti ei jaksanut jakaa asiaa kuin ihan läheisimpien kanssa. En usko, että kukaan sinänsä kokee keskenmenoa miksikään häpeiltäväksi asiaksi, mutta joskus muun maailman myötätuntokin voi tuntua raskaalta, kun itse haluaisi vaan päästä asiasta yli. Mutta kukin tavallaan.

Ensimmäinen neuvola on ensi viikolla, en sitä mitenkään erityisemmin odota, se kun on sitä "turhaa" lätinää ja lappujen täyttöä. Paaaaaaaljon enemmän odottelen np-ultraan, eipä siihenkään ole kuin reilut kaksi viikkoa aikaa, mutta odottavan aika on n-i-i-i-i-i-n pitkä. Voi kun nyt olisi kaikki hyvin, ei tarvitsisi tätä raastavaa odotusta aloittaa taas uudelleen!!!

Tuo kotidopplerikin tuolta hyllyltä aina välillä huutelee, mutta eipä sillä lelulla vielä varmastikaan sydänääniä saisi esille, kun eivät neuvolankaan vehkeillä aina saa. Edellisraskaudessa kokeilin sitä ensimmäisen kerran just ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä (joka siis oli vasta np-ultran jälkeen), ajattelin että jos ei itse saa ääniä kuulumaan, niin sitten voidaan heti nevolassa tarkastaa paremmilla laitteilla. Ja löysinhän äänet silloin heti itse :) Alkuraskaudesta oli kyllä mukavaa kun pystyi itse sitten äänet halutessaan kuuntelemaan, helpotti ainakin mun epävarmuuden tunnetta. Sitten kun liikkeet alkoi tuntua, niin se jäi tietty vähän tarpeettomaksi.
 
Enpäs vähään aikaan ole taas kirjotellut, päivittäin luen täällä kaikki, mutta harvemmin sitä ite tulee kirjotettua kun tuntuu ettei mitään kirjotettavaa ole.
Noh eilen kumminkin otin ensimmäistä kertaa käyttööni lahjaksi saadun kotidopplerin, en ole koskaan itse sellaista käyttänyt, enkä tiennyt miten tulee toimimaan :D kaikki ohjeetkin oli ulkomaankielellä joten ryhdyin vaan kokeilemaan. (Olen nimittäin todella surkea kielissä) :confused013
Ajattelin että en varmasti saa vielä kuulumaan sydänääniä näillä viikoilla, mutta kyllä vaan sieltä löysin kuin löysinkin sykkeen :) jonkin aikaa siinä meni että löysin oikean paikan, mutta lopulta alkoi oikealta puolelta kohtua löytymään oikeanlainen jumputus. Syke oli niin rauhallinen että ensin ajattelin et voiko se tulla tosiaan sikiöstä, paljon rauhallisempi mitä esikoista odottaessa neuvolakäynneillä kuunnellessa oli, lähempänä omaani voisin kuvitella sen olleen. Ääni ei ollut sellasta tykyttävää, vaan enemmänkin sellanen viuh viuh viuh.. Mutta tosiaan en tiedä miltä pitäs sit kuulostaa kun en ole aijemmin tämmöistä käyttänyt. Alkuvaiheessa vissiin ääni on tuommoista kun on siellä hyvässä jemmassa eikä pääse niin läheltä kuuntelemaan?? Nimittäin oli pakko kokeilla sitä omaa sydäntä vasten ja sieltä kuului ihan kunnon jumputus :laughing002
 
Onko muilla kotona doppleria ja oletteko vielä yrittäneet kuunnella sydänääniä? Tai aijemmissa raskauksissa millä viikoilla ootte saanut kuulumaan?
 
no niin hienoa! mun kaverin muksulla todettiin pikkurokko joka voi raskaana olevalle aiheuttaa keskenmenon ja sen riski on 10 %... no mut tähän sai mut ihan sekasin ja soitin sitten hätäpäissäni neuvolaan et apuaa nyt on paniikki!!! no onneks neuvolassa olivat just käyneet jollain pikkurokko kurssilla ja neuvolatäti sanoi että turhaan stressaat et jos se pikkurokko sulle tulee niin tuskin tarttuu sikiöön ja kun se ei aiheuta kuitenkaan mitään pysyvää haittaa niin no hätä. no vähän toi rauhotti mun mieltä mut nyt aina kun vähän vihlaisee vatsas tai jotain niin pelkään et tulee keskenmeno.. ja kun ei sais yhtään stressata! :D
 
zer: ei pitäis kuulua vielä tuossa vaiheessa, laitteet lupaa yleensä 12-14 viikoilta ja itse sain muistaakseni joskus 12. viikolla viime raskaudessa. Ne rauhalliset äänet on sun omat, ne vauvan sykkeet on tosiaan paaaljon nopeammat. (en toki voi olla varma, mutta luulin itse esikoista odottaessa oman sykkeen ääniä vauvan ääniksi, asia selvisi mulle sitten kun vauvan syke alkoi oikeasti kuulumaan) :)
 
Mä ostin sen kotidopplerin ja sain sillä sykkeen kuuluviin 8 viikolla, aika kauan joutuu hakemaan.. Kuulemma 7 viikolta aikasintaan ihmiset on saanu kuuluviin, mutta toiset vasta 12 tai 14 viikolta, se riippuu ainaki kohdun asennosta, istukan paikasta ja omista "pehmusteista" että kuinka helposti kuuluu.. yllättävän alhaalta löyty. Mutta maailman ihanin ääni <3 Ja vähän nousee sydän kurkkuun jos ei meinaa löytyy ku on kerran löytyny.. :p
 
Muokattu viimeksi:
Juu, tottakai joillain se voi kuulua mutta tosiaan ei kannata panikoida jos ei kuulu ja se kuuluva taas voi olla se oma syke :) Mitenhän sitä kuvailis, se kuulostaa samalta kuin kuuntelis tunnelin läpi hevosen laukkaa pehmeällä alustalla :D Hoksasin vasta nyt että Zerhän on jo 10.viikolla, hyvinkin voi kuulua siis. (oma LA kuun lopussa niin ei muista että täällä toiset on 3-4 viikkoa helposti edellä :D)
 
No siis sitä mä mietin et voiko oman sykkeen kuulla sieltä :) joten en nyt sit ole ihan varma mitä olen kuullut, mutta oli syke mielestäni nopeampi kuin oma sykkeeni. Pitää tässä jokupäivä kuunnellan uudestaan ja laskea sitä sykettä. Mutta en siis kauhuissani vaikka en saisi itse kuulumaan, sen kohan ohjeissa ymmärsin että 12-14 viikolla voisi alkaa kuulumaan :) pitää tässä kuulostella
 
Kyllä sen sitten tietää kun se kunnolla kuuluu, on ihan reippaasti nopeampi kuin oma :)
 
Oliko myös niin, että istukka pitää jotain viuhuvaa ääntä? Muistaisin joskus jonkun niin täällä tai muualla kirjoittaneen.

NP-ultraa odotellessa....tosin nyt on muuttopähkäilyt niin kovasti päällä, että vievät suurimman osan ajatuksista. Joka aamu herätessä tulee ekana joko ahdistus tai innostus asiaan liittyen. En kyllä osaa päättää mitään confused2. Mutta se hyvä puoli tässä on, että odottavan aika menee hiukan nopeammin.

Ihanaa, kun alkoi pitkä viikonloppu!!!!!! Koitan nukkua rästejä kiinni, unen laatu on vähän heikentynyt ja tuppaan vähän valvomaan....
 
Kieltämättä tekee pitkä vapaa hyvää, mulla on vasta tiistaina seuraava vuoro :) Oon ollu jo yli viikon flunssassa ja nyt tehnyt kolme aikaista aamuvuoroa puolikuntoisena + erittäin pahoinvoivana. Vähänkö mä nautin kun saan olla kotona (kaksivuotias pitää kyyllä huolen ettei tarvii liikaa lepäillä ;)) Meinattiin lähteä ensin reissuun mun kotikonnuille, mutta en sitten jaksanut edes ajatuksissa olla neljää päivää vanhempien tai siskon luona kaiken härdellin keskellä... Kohta vois lähtee ipanan kanssa unille, mies menee yövuoroon ja oon tosiaan viideltä herännyt koko viikon niin rytmit on hyvin kohillaan kaksivuotiaan iltaunien kans.
 
Koitan nyt huudella apua täältäki :happy093. ku tuo ultrauutiset ei oo varmaan eka ketju mihin porukka menee..
Eli onko mahdollista että raskaustesti näyttää erittäin haaleaa positiivistä viikko ennen kuukautisten alkua. Eli 7 päivää ovulaation jälkeen. Munasolu todennäköisesti kiinnittynyt kohdun seinämään noina päivinä ku tein ekan testin eli teoriassa on mahdollista.... Yleensä raskaushormonia ei vaan ala vissiin erittymään samalla kellonlyömällä kun alkio kiinnittyy kohdun seinämään mutta voisko olla että mulla on käynyt niin että melkein saman tien on hormonia alkanut erittyyn ja siksi haalea plussa...

Sanokaa nyt joku jotain :sad010
 
Mä plussasin edellisen raskauden tyyliin 4 päivää ennen kun menkkojen piti alkaa ja ihan selkee plussa tuli cb:n plus-testiin. Ja tuolloin mulla on niin järjettömät ovulaatiokivut, et sen ajankohdasta ei ole epäilystä. (Edellinen sai siis alkunsa lääkkeillä avustettuna, niin kaikki tollaset oli tiedossa).

Mullakin alkaa 10 viikkoa olee kasassa, jollei enemmänkin, joten kovasti odottelen miehen mulle tänään tilaamaa kotidoppleria...
 
Kyllä se kai maalaisjärjellä ajateltuna vois olla mahdollista. Kyllähän sitä voi ihmisen kehossa tapahtua mitä kummallisempia asioita ja en yhtään ihmettelis jos sun kierto on heittänyt niin paljon ja haalea plussa on tullu.

Mun oma kierto on ollut ihan kummallinen viimesen vuoden ajan. Ja mä oon vielä semmonen etten jaksa pitää mitään kirjaa siitä, että merkkailisin niitä jonnekin ylös niin pääsi parahdus kun neuvolatäti käski ekaa kertaa varten tuoda jonkun selvityksen viimesen puolen vuoden kierrosta.
 
Minä plussasin tämän 4päivää ennen menkkojen oletettua alkupäivää eli 3+4, mistäpä sen tietää kuinka aikaisin ois jo näkynyt kun ei oo kokeillu
 
Mun viestit tulee aina kahteen kertaan, ku eka ne ei meinaa lähtee millään ja sit ne yhtäkkiä lähtee aina kaksin kappalein :smiley-angry016 ...
 
Kiitti kommenteista toverit :smiley-angelic003 ! Tuli heti parempi fiilis, tarvin vaan aina jonkun/joitain vakuuttelemaan että kaikki on hyvin ku ite oon tämmönen että pelkään aina pahinta :smiley-ashamed005 . Miehen sivuduunina onki ollu eilen ja tänään vakuutella että kaikki on hyvin, heh.

Ehkä tuo varhainen plussa tosiaan sitte on mahollista. Ja on muuten huomioitavaa että mun kierto ei välttämättä ollut viikkoa pidempi, vaan saattaa olla esim 5 päivää.. Eli ei oo tietoa oonko nyt 5+4, 5+5, 5+6 vai peräti 6+0. Raskauspussin koko vastasi siis noin 5+3 mutta sekin on yksilöllistä ja voi olla saman kokoinen vielä esim 5+5. Mikä tarkottas että oon plussannukki "vaan" esim. 5 päivää ennen oletettujen menkkojen alkua.

Onneks on olemassa tämmönen paikka johon purkautua :gen053
 
Mulla mielessä tällainen kysymys..
Kävittekö ekassa neuvolatapaamisessa yksin vai yhdessä kumppanin kanssa?
Mulla, kun ei ole minkään sortin kokemusta tästä asiasta, niin olen hieman puulla päähän lyöty.. :schocked028
Ja mitä yleensä ekalla käynnillä tehdään, tarviiko paljonkin jännittää? Olen sen verran jännittäjätyyppiä, että ois kiva tietää etukäteen hieman, niin en ois niin "kauhusta" kankeena paikan päällä. Mulla siis ensimmäinen neuv.aika 16.5.
 
Sen tuplaviestin saa poistettua, omien viestien alareunassa on mm. muokkaa ja poista.

Dulu: Jos sun la siirtyykin tammikuulle niin eihän sun tartte täältä lähtee, sama se niille muutamalle päivälle on ;)

tanskuli: Esikoista odottaessa käytiin miehen kanssa yhdessä, siellä täytellään kaikkia lippulappuja ja kysellään kaikkee, miehenkin piti jotain täyttää. Mut nyt en ole edes kattonu onko miehellä vapaata sillon, ei käyny mielessäkään että otan mukaan jos nyt ei satu olemaan just kotona (mutta sillonkin tyttö on sitten kotona eikä viiti häntä raahata sinne) joten mene todennäköisesti yksin. Ultraan sitten mukaan.
 
Takaisin
Top