Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei tullu oireita, mutta patti tuntuu täälläkin ihon alla.

Meillä oli kans kuumetta ja pieniä näppyjä n 1,5-2vko rokottamisesta ja oli muutenkin kiukkusempi...

Me selvittiin suht vähällä, poika oli muutamia päiviä normaalia kiukkuisempi mutta muuten ei mitään. Pikaista paranemista pikkuiselle!

Kiitoksia vastauksista kaikille :) soitinkin neuvolaan ja terkka sanoi että mitä luultavammin rokotteesta johtuvaa mutta jos kuume jatkuu korkeana vielä huomennakin niin voi varmuuden vuoksi käyttää lääkärissä ja sieltä voi saada reseptin tehokkaampaan kuumetta alentavaan. Huomasinkin tänään tytössä muutaman punaisen näppylän myöskin.

Rokote käynnillä tuli muuten terkan kanssa puhetta että vesirokkorokote tulee syksyllä ohjelmaan ja sen voi saada jokainen 1,5 vuotias joka ei ole vesirokkoa sairastanut. Iloinen uutinen meille, koska meillä jo resepti oli sille valmiina. Ei onneksi ehditty hakemaan koska itse kustannettuna on melko hintava. Rokote päätettiin ottaa lähinnä mahdollisten jälkitautien takia, ei niinkään itse sairauden. Aikooko teistä sen moni ottaa ja onko joku jo ottanut?

Yhtään ylimääräistä piikkiä ei meille oteta, osa rokoteohjelman piikeistäkin jää pois kun ei ole tarvetta/riittävää näyttöä hyödyistä. Sitten jos ei muksut mistään vesirokkoa saa, täytyy uusiksi miettiä rokotehommaa.

Meillä otetaan kaikki rokoteohjelman rokotteet ehdottomasti. Niitä on tutkittu paljon ja pitkä kokemus. Ja rokotteiden hyödyt pesee haitat väestötasolla kirkkaasti. Tietenkään mikään rokote kuin ei lääkekään ole riskitön, mutta kyllä se sairaus on silti isompi riski jos sen saa. Vapaamatkustajaksi en ala, oma lapsi ei ole yhtään sen enempää tai vähempää tärkeä kuin se naapurin allergian tai muun terveyssyyn takia rokottamatta pakosti jäävä lapsi... Vesirokkoa en tosin vielä päättänyt kun en ole tutustunut. HPV-rokotetta ei pojan kanssa vielä tarvi miettiä välttämättä.

Meillä pidetään huoli hygieniasta ja vastustuskyvystä, joten ei tarvita rokotteita, jotka lähes puhtaasti vain vanhempien työpoissaolojen vähentämistä varten kehitetty... Pitkäaikaistutkimuksia ei ole esimerkiksi pneumokokkirokotteen hyödyistä. Aivan eri asia on rokote tappavia ja vammauttavia tauteja vastaan, sitä en ymmärrä jos sellaisten hyötyä kyseenalaistaa, mutta joka hemmetin nuhaan ja ripuliin ei tarvita rokotetta.

Me ollaan otettu/otetaan rokoteohjelman rokotteet, mutta tosta vesirokkorokotteesta en tiedä... Tällä hetkellä fiilis on ettei oteta, mutta pitää asiaan perehtyä tarkemmin.

Niin, tuo vesirokkahan on harmiton monesti kun sen sairastaa, ikävä kylläkin kutinoineen ym. Mutta ne jälkitaudit on toista. Esim kaverin poika sai kasvohalvauksen ja sen epäiltiin olevan vesirokon aiheuttama. Tiedän myös erään miehen joka +50 ikäisenä sai infektion joka vei liikuntakyvyn ja senkin epäiltiin olevan sairastetun vesirokon jälkitauteja. Ruusu myös lukeutuu näihin inhottavuuksiin. Jokainen tosiaan itse päättää sen parhaansa mukaan lapsensa rokotukset ja niiden ottamatta jättämiset mutta minäkään en lähde roketeohjelmasta mitään rokotteita karsimaan.

Meillä ehdottomasti ollaan otettu ja otetaan kaikki rokotusohjelman rokotteet! En edes oo mitään muuta koskaan ajatellut;) vesirokko rokotuksesta oon vielä kahden vaiheilla, tosiaan noiden jälkitautien takia olisin "joo" kannalla, mutta sitten se että se on ollutkin vähän aikaa vasta kortilla että sen takia oon hiukan enpä tiiä.. Täytyy perehtyä tähän vielä enempi;) joten vesirokko rokote=ehkä! Mut sit toi hpv-rokote tämän hetkisessä muodossaan on EI!!!! Sisko oli töissä kuullu siitä todella huonoa ja itse löysin tämmösen kirjoituksen... Pisti miettimään 2 kertaa:/
http://elinahytonen.puheenvuoro.uus...eet-laakarit-vaativat-rokotusten-lopettamista

Sitä aletaan pistää vasta tossa esiteini/teini iässä, mun mielestä se on nyt tulossa tänä vuonna yleiseen rokotusohjelmaan...

Sisko ei aikoinaan suostunut tuota tyttärilleen ottamaan. Olivat terkat olleet helisemässä, kun olivat niin jyrkästi kieltäytyneet. Ihan tyhmä rokote muutenkin, eikö olisi parempi opettaa nuoria harrastamaan suojattua seksiä? Nim. Eipä ole koskaan tarvinnut näitä miettiä, kun vain yksi partneri ikinä ollut ja sekin oli ollut ennen minua neitsyt...

Mun kaveri on ollut aikanaan hpv-rokotetutkimuksessa apuna ja siltä kysyin ja sanoi, että ehdottomasti ottaa sen. Ja mä kannatan vapaata seksiä kunhan muistaa ehkäisyn ja uskollisuuden jos on sellainen tilanne ;) se virus vaan tarttuu aika helposti sit kuitenkin, kun eipä se kumi välttämättä koko ajan siinä kuitenkaan ole ja vaikka kuinka pitäis... Vaikeeta vähän näiden uusien rokotteiden kanssa tehdä lopullista päätöstä. Syövän ehkäisy kuulostaa kyllä aikas hyvältä ajatukselta...

Takaisin