Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo siis tietysti on sillä väliä, että miten kroppa toimii, kaikille ei sama ruoka sovi. Makrojakauma pitää katsoa ihan sen oman olon ja tarpeen mukaan. Siks sitä sanoinkin, että kyllä se on vaan katsottava, että mitä syö ja kuinka paljon, siitä se tarkastelu lähtee. Ei ole mtn yleispätevää ruokavaliota joka kaikille sopisi, se balanssi pitää ihan itse löytää. Lautasmalli antaa ihan hyvän pohjan syömiselle, kunhan jättää ne turhat leivät ruualta pois, varsinkin jos vähän liikkuu. Iso osa ihmisistä luulee syövänsä terveellisesti, mutta kun annoskokoja ja makroja alkaa vähän tarkastelemaan, niin eipä se olekaan enää niin terveellistä... Ruokaan pitäisi olla terve suhtautuminen, se on ruokaa ja sitä on syötävä päivittäin. Sitä kun jaksaa oikeasti nähdä vaivaa kuukauden pari sen eteen, että laittaa ruokavalion kuntoon, menee se ihan rutiinilla jatkossa. Pään sisällä ne isoimmat muutokset on tehtävä ja uskallettava syödä se maha täyteen kunnon ruokaa!

Tähän loppuun laskutoimitus, jos oletetaan kaloriteorian pitävän paikkansa. Ihmisläskiä kilo on karkeasti 7000kcal. Vuodessa on 12kk ja jos haluaa pudottaa 12kg on se kilo kuussa, eli se vaatii 7000kcal miinusta koko kuukauden aikana. Kuukaudessa pyöreästi 30vrk, joten miinuksia päivälle kertyisi 233,33kcal. Eli normaalisti jos kuluttaisi 2000kcal, jäisi päivälle vielä syötävää pyöreästi 1750kcal. Jos miinukset haluaa liikunnalla, niin tunnin reipas kävely päivittäin tai vaikka kahvakuulaulua/kotijumppaa vaikka telkkaria katsoessa. Sitten kun tulos saavutettu, periaatteessa vähäisempi ruokamäärä riittää pitämään kilot kurissa. Näin yksiselitteistähän asia ei ole, mutta tällein periaatteessa :) Laihtuessa keho polttaa ikävä kyllä paljon lihasta, joten riittävä proteiinin saaminen olisi erittäin tärkeää, sekä riittävä rasva, jotta elimistö uskaltaa päästää rasvoista irti. Mä oon paljon kavereille tehnyt ohjeita syömisistä ja liikkumisista, eipä ole kukaan epäonnistunut laihtumisessa :) Pitää löytää ne itselle tärkeät asiat, jos esim pitää suklaasta aivan kamalasti, niin voi olla parempi vetää vaikka rivi päivässä suklaata kuin olla täysin ilman ja sortua sit vetämään levy kerralla. Ei elämä ole siitä kiinni, että kauanko voi elää ilman jotain, vaan jos sitä kokee tarvitsevansa elämäänsä, niin paljonko on se annos ja kuinka usein, että pysyy terveenä.

Hei sori jos mä ny aiheutin ton painokeskustelun tänne. Purin vaan tuota omaa turhautumista suotta... Lapset meillä syö kyllä terveellisesti... Ettei muiden tarvitse ainakaan murehtia heistä...
Eikä ollut tarkoitus vinkua tosiaan, joskus sitä väsyneenä kirjottaa hiukan kaikkea mitä ei edes tarvitsisi julkaista...! Että anteeks kovasti tosiaan...tarttis olla joku suodatin tässä puhelimessa mitä sinne saa näpyttää :D

Eiks tämä keskustelu ole lähinnä yleisellä tasolla, ei ainakaan itsellä ole ollut tarkoitus kohdistaa viestejä erityisemmin.. Hyvin vaikea sitä on selkeästi tuoda kirjoittaen esille, että mikä se pääpointti on jutuissa. Itsellä vaan sattuu olemaan tietoa ravitsemuksesta ja kehonrakennuksesta, joten ihan mielellään voin sitä jakaa tietoa tarvitseville :)

Juu, eikä painokeskustelu mua haittaa. Mutta tuohon warheartin laskukaavaan, mä merkkasin todella tarkasti kaikki syömiset ja liikunnat ainakin reilun vuoden verran kiloklubiin, joka laskee proteiinin, rasvan, kasvisten ja herkkujen määrän syödystä ruoasta, sekä tietty kalorit (syödyt ja kulutetut). Sinne merkattiin tavoite painonpudotukselle ja se laski tavoitteet. Välillä tietty tuli lipsumisia, mutta pääasiassa miinuksia tuli tuon laskemasi verran tai enemmän. Ja ei tosiaan meinannut millään laskea paino. Piti miinuksia kertyä enemmän ja liikkua paljon, jotta sai edes välillä sen 500g pois. Raskausaikana "painonpudotus" onnistui, kun ruoka rajoittui radin takia muutamaan raaka-aineeseen. Eipä tee mieli elää koko elämää pelkällä rahkalla, ruisleivällä, tietyillä kasviksilla ja lihalla, kyllä sitä muutakin elämäänsä kaipaa.. nojoo....

Joo siis tuossa se asian ydin on, että se kalorivaje kyllä on oltava tietty, mut se makrojakauma täytyy katsoa ihan oman tarpeen mukaan. Ruokavalion pitää olla sellainen, että sitä on mielekästä noudattaa. Jos ravinnosta ei saa kaikkea, kroppa kyllä pitää rasvoista kiinni, koska se rasvakertymä on just vararavintoa. Hiilareiden siedossa tuntuu olevan se suurin ero, toisilla pitää tiputtaa hiilarit melko minimiin, jotta kroppa alkaa polttaa rasvaa energiana. Sit kun on aineenvaihduntaa boostattu käyntiin, voipi hiilareita lisäillä. Ja nyt en siis puhu mistään muna-pekoni-juodaan kermaa karppauksesta, vaan siitä ruokavalion järkevöittämisestä. Sit jos tosiaan on esteenä vielä sairauksia, voi olla todella haastavaa ja turhauttavaa se paino saada tippumaan. Voisin ainakin Air sun kohdalla kuvitella, että jos sä saisit sellaisen kunnon alkurykäisyn, että paino tippuisi aluksi vauhdikkaammin, voisi se antaa motivaatiota pysyviin muutoksiin ja se normaali elämä ei maistuisi niin puulta :D Elämässä tosiaan pitää olla muutakin kuin se laihdutus ja painon tarkkailu, mut eihän ton noin pitäs mennä kenenkään kohdalla, että kovasti näkee vaivaa ja tekee näennäisesti oikein, mut ei sit haluttuja tuloksia tule ja elämä muuttuu nautinnottomaksi.

Mä uskon kanssa, että geenit vaikuttaa paljonkin. Jo ihan vaan siihen, miten ruuansulatus toimii ja myös siihen, miten tuntee kylläisyyttä tai miten paljon liikkuu ihan vaan siinä paikallaan ollessaankin. Mä itse kun oon sellainen, että istuessanikin vaihdan koko ajan asentoa, ja koskaan en oo saanu painoa yli normipainon, kun heti keho vaan jotenkin sanoo itse, että nyt vähennä syömistä, jos parikin kiloa tulee lisää. Ei niinku ees pysty syömään paljoo kun tulee huono olokin helposti rasvaisista ruuasta. Että helppo se on sanoo muille et syö sitä ja tätä tai liiku, kun se itselle tulee luonnostaan. Ei elämä oo mitään matematiikkaa.

Viime aikoina on ollu tosi paljon juttua mahan bakteereista, vinkkaisin painon kanssa taistelevia niihin tutustumaan. Josko saisi hetkellisellä ruokavalion muutoksella ja maitohappobakteereilla mahan bakteerikannan suotuisammaksi. Joku artikkeli sanoi, että itseasiassa ne mahan bakteerit saa meidät esim himoitseen suklaata yms.

Kun vaan sais jätettyä herkut aina kauppaan, niin ei tulis syötyä niin epäterveellisesti. Ei oo sit yhtään itsekuria jos pitäis vaan yks pala ottaa :) Sokerirasitusta pelätessä...

Läheisen kuolema on aina kamalaa. Oman vanhemman tai lapsen kuolema kaikkia muita musertavampaa. Tai ehkä sitten jos oma isä tai äiti on jo saanut elää yli 80 vuotta, niin se olisi helpompi hyväksyä. Elämä vaan ei aina oo kauheen reilua :( En toivo kenellekään suruja :( Ja toivotan paljon voimia, jos niitä on. Sanalle surukin tulee aivan uusi merkitys, kun sen kokee.

Hittolainen mikä päivä, vietettiin 3&4 vuotis synttäreitä... Tupa täynnä lapsia ja aikuisia ja mä oon ihan poikki!

Tohon paino keskusteluun vielä että ihan omasta kokemuksesta mä ainakin ihan kirjoittanut ja mikä mulla tosiaan toiminut mut me kun ollaan kaikki erilaisia niin se mikä mulla toiminut ei välttämättä toimi kaikilla ;) ja angelique mä taisin tän paino keskustelun aloittaa, sorkkis:p noh nyt kakkua naamaan ja putousta kattomaan;)

Voimia Mir!

On painonpudotus osaltaan geeneistäkin kiinni varmasti ja joskus voi vaikuttaa, joku sairaus tai suolistontila. Meidän perheessä kaikki on ollut aina suhteellisen hoikkia, mutta mun serkulla on allergioita ja suoliatosairaus nin lihoo tosi helposti. Mutta tietty omalla tekemisellään ja syömisellään pystyy paljon vaikuttaa. Itekin tullut treenattua aina aika paljon. Oon syönyt treenien kehitystä tukien nyt vasta viime vuodet eli terveellisemmin ja tarpeeksi niin olo on kohentunut huomattavasti sen aikana. Nyt neidin syntymän jälkeen välillä ruokavalio on heitellyt niin vaikuttaa vahvasti omaan jaksamiseen ja oloon.

Onko teillä lapset ollut vielä yökylässä? Toinen mummoista kyselee kovin tyttöä yökylään, mutta ite en haluisi vielä muualle yöksi. Varsinkaan, kun refluksi herättelee useamman kerran yössä.

Onko teillä lapset ollut vielä yökylässä? Toinen mummoista kyselee kovin tyttöä yökylään, mutta ite en haluisi vielä muualle yöksi. Varsinkaan, kun refluksi herättelee useamman kerran yössä.

Me ei olla kertaakaan pidetty poikaa yön yli hoidossa, ei vaan ole raaskinut. :nailbiting: Kyllä molemmat mummit kovasti kyselee ja pyytää poikaa yöksi, mutta en oo raaskinut antaa. Nyt olen yrittänyt kypsyttää ajatusta, että tässä lähiaikoina pojan voisi laittaa yöksi, päästäis mekin miehen kanssa viettämään vapaailta - ja aamu. :)

Sanni on ollu mummolassa yötä ja hyvin on pärjännyt, on kyl paljon tekemisissä muutenkin mun porukoiden kanssa... Saattaisin itse hiukan epäröidä jos se nukkuu huonosti;)

Meilläkin on oltu 3x mummilla yötä. Tekee hyvää saada viettää laatu aikaa miehen kanssa ;)

Meillä on yökyläilty varmaan 5-8 kertaa. Ekan kerran oli yökylässä 3kk iässä kun juhlittiin naimisiin menoamme. Aina on ollu minun äidilläni, ja siellä ollaan usein muutenkin kyläilemässä, on ihan kuin neiti menisi kotiinsa kun mammalle pääsee :) ja ihan super ihanaa huomata että joku muukin on tosi tärkeä lapselle kuin vaan ne omat vanhemmat :)
Ja muoks, se kahdenkeskeinen aika on tosiaan korvaamatonta! Me ollaan isä ja äiti, mutta ollaan paljon muutakin :)

Mä uskon kanssa, että geenit vaikuttaa paljonkin. Jo ihan vaan siihen, miten ruuansulatus toimii ja myös siihen, miten tuntee kylläisyyttä tai miten paljon liikkuu ihan vaan siinä paikallaan ollessaankin. Mä itse kun oon sellainen, että istuessanikin vaihdan koko ajan asentoa, ja koskaan en oo saanu painoa yli normipainon, kun heti keho vaan jotenkin sanoo itse, että nyt vähennä syömistä, jos parikin kiloa tulee lisää. Ei niinku ees pysty syömään paljoo kun tulee huono olokin helposti rasvaisista ruuasta. Että helppo se on sanoo muille et syö sitä ja tätä tai liiku, kun se itselle tulee luonnostaan. Ei elämä oo mitään matematiikkaa.

Viime aikoina on ollu tosi paljon juttua mahan bakteereista, vinkkaisin painon kanssa taistelevia niihin tutustumaan. Josko saisi hetkellisellä ruokavalion muutoksella ja maitohappobakteereilla mahan bakteerikannan suotuisammaksi. Joku artikkeli sanoi, että itseasiassa ne mahan bakteerit saa meidät esim himoitseen suklaata yms.

Kun vaan sais jätettyä herkut aina kauppaan, niin ei tulis syötyä niin epäterveellisesti. Ei oo sit yhtään itsekuria jos pitäis vaan yks pala ottaa :) Sokerirasitusta pelätessä...

Läheisen kuolema on aina kamalaa. Oman vanhemman tai lapsen kuolema kaikkia muita musertavampaa. Tai ehkä sitten jos oma isä tai äiti on jo saanut elää yli 80 vuotta, niin se olisi helpompi hyväksyä. Elämä vaan ei aina oo kauheen reilua :(

Mulla on ainoa huoli siinä se, kun toinen heräilee useasti nousuihin tai kipuihin niin haluisin antaa siinä tilanteessa nukkua omassa sängyssä ja mieluiten äiti lähellä :sad001 Mun oma äiti on ollut täällä hoitamassa välillä niin, että oon ite nukkunut sohvalla tai käynyt illastakin jossain. Päivisin on useastikin mummoilla hoidossa.

Onko täällä mammoilla ajatusta mistä vois johtua, kin poika on parina edellisenä yönä kakannu keskellä yötä ja aamulla monta kertaa. Ei oo joka kerta etes ihan löysää eikä mitään ripulia, vaan semmosta "sosetta". Väri vaihtelee keltasesta tummanvihertävään ja haisee pahalle. Muuten poika on normaalinolonen

Hansu, meillä ei ole yökylässä ollu ku on vielä niin kiinni tississä. Oisin ihan valmis antamaan päivällä muutamaks tunniks hoitoon et saatais miehen kaa kahdestaan aikaa, mutta ei ole tällä hetkellä ketään joka kaikkia poikia hoitais.

Saattaa yökyläily onnistua vaikka vauva tissiä söisikin. Mutta oman fiiliksen mukaan.

Heips! Kertokaahan muut, milllaisia oireita on tullut mpr-rokotteesta. Täällä reilun viikon jälkeen nousi korkea kuume joka jatkuu nyt toista päivää. Lisäksi vatsavaivaivaa on myös, piereskelee paljon ja vatsa on löysällä. Sääliksi käy pieni noin korkeassa kuumeessa, jota on hankala saada edes panadolilla laskettua. Meinasin lähinnä, onkohan kyse vain ja ainoastaan rokotteesta vai voisiko olla joku muu infektio taustalla. Kiva olisi kuulla teiltä muilta, millaisia oireita pikkuiset saaneet. Yksilöllisiä asioita toki mutta kuitenkin :)

Kuumetta nosti mpr-rokote joskus viikon päästä ja meni sit ohi parissa päivässä. Meillä olivat just kaikki lapset tuolloin kipeänä, että enpä sit tiedä johtuiko rokotuksesta tuo kuume. Vielä on rokotuskohdassa ihon alla semmonen kova patti, pari kk nyt rokotuksesta aikaa.

Takaisin