Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me otettiin kaikki rokotteet, myös influenssa. Kaikki sairasti influenssan paitsi minä :D otetaan kyllä vielä nyt tulevana parina vuotena tuo influenssa, vaik ei tänä vuonna tehonnutkaan. Mihinkään uuteen roketekokeiluun en lähde mukaan.

Ja kyllä voin sanoa, mitä viikon olin kotona lasten kaa, et harmittaa ihan sikana, kun jää asioissa jälkeen (koulussa) ja jos jotenkin vaan vois sairasteluja estää niin ... ... mut joo, tuskin kukaan rokotteita ottaa vaan töissäpoissaolojen vähentämisen takia? Vai oonko taas jotenkin naiivi... :D

Palaanpa hetkeksi hpv-rokotteeseen, se kans siinä mietityttää kun se on ollu "markkinoilla" niin vähän aikaa, sitä alettiin tutkimaanki vasta jotain reilu 10 vuotta sitte, ainakin mulle ne sitä mainosti kun olin 15-16v että ois päässy kokeiluun mukaan... No en lähtenyt:p siitä ei oo mun mieltä siis tarpeeksi tietoa mitä se tekee pidemmällä aikavälillä... Vesirokko rokotteeseen pitää kyl perehtyä tarkemmin kun se alkaa olla pikkuhiljaa ajankohtainen...
Meillä on otettu nyt 2 kertaa toi influenssa piikki ja varmaan otetaan ens vuonnakin kun tää uusin neito on vielä niin kovin pieni kun influenssa kausi alkaa... koputan puuta ja toivon että en manaa tätä mut tänäkään vuonna meille ei oo tullu influenssaa...
Itse en anna lapsille rokotteita sen takia että töissä saisin olla (ok,oonhan mä koti äiti) vaan sen takia että lapset pysyisi terveenä... uskon vahvasti siihen että rokoteohjelmassa olevat rokotteet on turvallista kun niistä jo vuosikymmenien näyttö takana:) mutta nämä uudet...

Siis ei varmaan vanhemmat rokotuta lapsiaan ettei töistä tarvitse olla poissa, mutta rokotteita otetaan siksi rokoteohjelmaan. Kansantaloudellisesti sillä voi olla isokin merkitys, vaikka terveydellisesti ei niin suurta merkitystä. Rokotteita markkinoidessa kuitenkin mainostetaan sitä hyötyä ääritilanteissa, jotka kuitenkin vain marginaalinen ilmiö... Kuten ripulirokote, moni ei vaan osaa/uskalla hoitaa sitä kotona ja lähdetään sairaalaan tai liian pian tartuttamaan muita(neuvolalääkärin sanoin). Joten kansantaloudellisesti on katsottu järkeväksi rokottaa lapset rotavirusta vastaan. Onhan se totta, että pienet vauvat siihen herkästi jopa kuolevat. Näistä nyt voisi kirjoitella vaikka kuin paljon, mutta omalla kohdalla siis toteutan omaa vastuuta omista lapsista ja rokottamisen haitat ja hyödyt punnittu tarkasti. Samoin tehdään myös ravinnon, liikkumisen, nukkumisen yms suhteen, itse kun olen päätöksistä vastuussa.

HPV-rokotteesta en edes aloita isommin, se nyt on täysin kehitysasteella oleva rokote, josta ei todistetusti edes saada väitettyä hyötyä ja mahdolliset haitat aivan käsittämättömät. No niinhän se menee monen lääkkeenkin kohdalla, että menty ison rahan toivossa metsään ja pahasti.

Te ette uskokaan että melkein nousi tippa silmäkulmaan kun luin että muutkin on tota hpv:tä vastaan. Meidän koululla siitä nousi hirvee haloo ku mun tytöt ei sitä saanut. Opettajat, terveydenhoitaja ja kaverit joiden äidit olivat omilleen vaatineet... Tytöt kumpikin vuorollaan aina itkivät kotiintullessa ku olivat uhkailleet syövällä. Ja ite sitä rokotetta tutkin omin nokkineni että todella epämääräinen hyöty, ihan liian vähän aikaa ollut... Mun tuttavapiirissä oli vain näitä jotka tytöilleen antoi laittaa ja mun äiti toki taas haukku mut pystyyn, aika yksin asiani kanssa sillon olin. Onneks oli kuitenkin netti pullollaan muitakin...
Aikoinaan iso haloo tuli sikainfluenssa piikistäkin. En huolinut lapsille ja kaikki jäi henkiin vaikka opettajat uhkailikin että kuolevat pois... Silloinkin sapetti kyllä!

Angelique, en siis tykkää tosta haukkumisesta ja painostamisesta, vaan siitä ku osaat pitää pintas vaikka painostetaan... Tota oon kuullut muiltakin, että ihan sairasta pelottelua ilman faktoja! Se on kuitenkin jokaisen oma asia päättää mitä hoitoa/rokotteita/lääkkeitä haluaa itselleen/lapsilleen ja painostaminen on ihan laissa kielletty.

Angelique kyllä on aika pyllystä toi painostaminen... Jokaisen oma päätös mitä piikkejä muksuilleen antaa vai antaako mitään, eikä siihen oo kellään mitään sanottavaa! Ihan pistää vihaksi sun puolesta! Se sika influenssa piikki nyt oli ihan täys floppi, senhän nää terveydenhuollon ammattilaiset on jo myöntänytkin... itse sen sillon sairastin, eipä se nyt niin kamala ollu mut siitä jälkitautina tuli keuhkokuume joka veti sairaalaa viikoks:( No meni ohi aiheen:p

Eka kierto voi olla kuulemma todella hedelmällinen, joten heti vaan yritystä pystyyn! Oviksia voi napsahtaa useampia, joten turha odotella.

Tärppendaalisonnea Wopwopille ja Air4m:lle ja muillekkin yrittäjille. Air4m, eikai laihduttamisen aloittaminen estä silti yrittämistä? Tämä kommentti siis liittyy tuolla uusien odottajat keskustelussa käytyyn asiaan.

Meillä se löysävatsaisuus olikin sitten virusripuli. Ripaskaa on tullut yötä päivää. Tänään eka päivä ilman ripulia. Pikkukaveri on vaan ollut ihan järkky kärttynen. Itkua vääntää tämän tästä ihan huvittavista asioista ja jos ei saa jotain mitä haluais. Toisaalta sitten hellyttävää kun yhtä usein myls kädet ojossa tulossa halimaan ja silittämään äitin hiuksia.. Tään viikon ollut nyt pois hoidosta. Saa nähdä miten ens viikolla. Edellinen viikko oli jo hyvä päikkäreinee päineen hoidossa. Saa nähdä alkaako kaikki taas alusta viikon poissaolon ja äidin lellimisen jlkn.

Täytyy kyllä sanoa yhden lapsen äitinä että koen tuon perhepvhoidon olevan hyväksi sekä pojalle että itselleni. Kotona poika lelliintys varmaan pilluuksille ja tylsääkin olis ja lisäksi äiti saa töissä vähän muutakin sisältöä elämään. Tässä taas viikon kotiäitinä oltuani tämmösiä miettoilin. Asia olis toki vähän eri jos lapsia olis enempi kuin yks.

Niin siis lähinnä että jos munasarjat ei kypsytä munasoluja/ne ei irtoa, niin vähän hankalaa on tulla raskaaksi ilman auttavaa lääkettä. Painonpudotus auttaa asiaa, mutta ei kovin nopeasti. Siksi siis voi olla "turha yrittää", jos ei apua saa. Enköhän mä sitä kuitenkin saa, yritän olla asian kanssa järkähtämätön.

Tsemppiä sairastupaan!

Metsäläinen, täälläkin vaan pelkkää hyvää sanottavaa tosta perhepäivähoidosta :) ja täällä tosiaan ryhmäs on nää mun kaksi ja yksi poika. Neljättä lasta hoitotätsy odottelee, kun tää meidän tyttökin on nyt yli vauva-ajan. Ja pphoitaja jaksaa eri tavalla touhuta lasten kanssa ja opettaa eri asioita ku mitä kotona ei ees tajuaiskaan ottaa huomioon :)

Nyt varsinkin ku on ollut niin paljon neg tost varhaiskasvatuksesta, niin oon tosi tyytyväinen, et saatiin huipputäti :) kuitenkin varhaiskasvatus on suuri osa lapsen elämää, että on surullista lukea kuinka ylemmät tahot leikkaa ja kuormittaa hoitajia ja opettajia. Kuka enää uskaltaa laittaa lasta hoitoon... :(

Hansu n24h, mpr tais olla pidempään...
Eihän ne päiväkodit täysin huonoja oo,esikko oli pari kk päiväkodissa ja kehitty ihan silmissä... oppi kuivaksi ja motoriikka kehitty, plus et sai enemmän virikkeitä kun ei sitä kotona kaikkea tajua mitä vois tehä... oli jotain 1v6 kk-1v8kk välin pkssa:) metsäläinen Toivottavasti teidän sairaus on sairastettu;)

Joo, mulle sopii kanssa tää työnteko ehdottomasti. Jaksaa paljon paremmin. Ja yks päivä viikossa vapaalla pojan kanssa kotona. Päiväkodissa mennyt ihan mukavasti, ainakin hakiessa aina ollut leikit kovasti kesken. Meille sopii pk, koska ei olisi jaksamista ja aikaa säätää mahd. pph:n sairastumisten ja tarkempien hakuaikojen yms. kanssa ja kun ei ihan läheltä niitä ees löytyisi. Parempi sujuva arki, niin jää sit enemmän aikaa olla kotona :) Ideaali kyllä munkin mielestä olis joku superihana pph max kilsan päästä kotoa. Mutta vaikeata täällä pks.

Tytsy, meillä siis kävi ilmeisen hyvä munkki ku saatiin pph paikka. En siis tiedä, mikä tilanne täällä helsingissä on. Matkaa meillä on 2 km ja sekin pääsääntöisesti lenkkipolkua :) bussilla pääsee, jos laiskottaa. varahoitopaikka on ryhmäperhepäivähoito, sinnekin kävelymatka. Toki aikataulut ei kyllä oo kauhean joustavasta päästä, pakko myöntää. Varsinkin ku tädillä on eskari-ikäinen poika, niin on se omakin perhe hoidettavana. Toistaseksi on kyllä hyvin saatu aikataulut yksiin :)

Tytöllä on muuten ens perjantaina eka vasu keskustelu, 1v3kk kunniaksi :D hassua, et näin pienillä jo on.

Ccix, sulla on käynyt hienosti, onnea! :) Mä en jotenki uskaltanu ees hakee pph, kun kuulemma tässä lähellä vaan 2 pph ja nekin täynnä. Kunnallisella toi varahoito taitaa tosiaan aina järjestyä ainakin jotenkin. Jos itse olis yksityisen etsinyt, niin sit vaikeempi. Olishan noita hoitorinkejä ja kaikkia, mut en tiedä miks ei vaan jaksanu. Liikaa kaikkee elämässä nyt, pitää joku saada helpolla eli superonnellinen lähipk-paikasta.

Takaisin