Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me kotiuduttiin eilen Tallinnasta, oli tosi kiva matka ja kaikki meni hyvin vaikka etukäteen stressasin että miten sujuu. Nyt ollaan rauhassa kotosalla mahdollisimman paljon, kun juhannukseksi lähdetään taas reissuun, mökille keski-suomeen. Tohon nukkumisasiaan, neuvolasta alkoivat ehdottamaan että pitäiskö siirtää poika jo nukkumaan pinnikseen, mutta en todellakaan siirrä. Saa nukkua vieressä kun aivan hyvin nukutaan molemmat näin. Ja kun vielä yöllä syö niin en ala pomppimaan sängystä ylös ja imettämään sängyn laidalla puolihorteessa. Onhan tuosta mielipiteitä, mun siskokin sanoo että pitäis opettaa vauva nukkumaan yksin ja vähän jo irrottautua mutta no way, tyyppi on vauva, puolivuotias vasta kohta. En tiedä mikä ihme tämmönen suomalainen itsenäistämis kasvatustyyli on että pitäis suurin piirtein muuttaa kotoo pois vuoden vanhana. Tietenki mikä kelleki sopii, en sitä sano mutta kun alko viimeks neuvolassa nyppimään tuo homma. Musta on ihana nukkua pojan vieressä. :)

Meillä tytöt nukkuu samassa huoneessa ja poika meidän huoneessa. Yleensä nukkuu pinniksessä, mutta jos heräilee tiheään niin otan viereen. Poika tulee nukkumaan meidän huoneessa ainakin pari vuotta..

Meillä kanssa neuvolassa vihjaili pinnasänkyyn siirtämisestä, mutta mä tyrmäsin sen heti. Kyllä jokainen lapsi jossain vaiheessa haluaa sinne omaan sänkyyn ja kerkee siellä nukkumaan. Meillä nuo kolme isompaa ovat myös perhepedissä nukkuneet. Ja jokainen on sieltä omaan sänkyyn halunnut jossain vaiheessa, kun ovat olleet siihen valmiita. Kukaan ei ole mamman helmassa koskaan roikkunut, hyvin itsevarmoja ja ulospäinsuuntautuneita kaikki ovat. Mutta kuten sanottu, jokainen tekee niin ku parhaaksi omalla kohdallaan katsoo.

Lumitar, kiva että Tallinnan reissu meni hyvin! :)

Tuohon nukkumis asiaan, joillakin toimii että lapsi nukkuu omassa sängyssään omassa huoneessa (niin kuin meillä) ja toisilla toimii, että lapsi nukkuu vanhemman/vanhempien kanssa samassa sängyssä. Ei ole vain sitä yhtä oikeaa tapaa, ja varmasti jokainen vanhempi tuntee lapsensa sen verran, että tietää mikä hänelle on parhaaksi. :)

Tuli hyvät unet nukuttua, poika heräsi klo 7 aikaan syömään ja jatkoi vielä unia, heräsin klo 10.30 aikaan ja kävin hetken päästä pojan herättelemässä puurolle ettei ihan överiksi olisi nukkumiset ja rytmit menny. :)

Hyvää viikonloppua kaikille, mä tästä lähden siivous hommiin smiley-chores003

Kerkeänkin jatkaa vähän pidemmästi... Meillä kans isommatkin nukkuneet perhepedissä, ei mtn kiirettä ollut omaan sänkyyn/huoneeseen siirtää. Nyt isommat muksut osaavat nukkua rauhassa omassa huoneessa ja jos painajaisia näkevät, käyvät kertomassa siitä ja painelevat takaisin omaan sänkyyn. Itse haluan turvata varhaisen luottamuksen ja turvallisuudentunteen vauvalle, pitkällä aikavälillä maksaa monin kerroin "vaivan" takaisin. Meillä näin toiminut hyvin, lapset ovat itsenäisiä ja reippaita, ei mtn vanhemmissa roikkuvia apinoita, vaikka ollaan vauvasta asti pidetty lähellä, aina. Itse ovat ottaneet tilaa/etäisyyttä isompana ja omaan tahtiin :) Tulikohan tarpeeksi pitkästi, mutta tiiviisti :D

Siis mä vaan kerroin miten meillä tehty ja miten tehdään ja mihin se perustuu, siitä ei tarvitse loukkaantua jos tekee asiat eri tavalla :)

Nii ja mun mielestä myöskään neuvolalla ei ole oikeutta mennä sanomaan noista asioista mitään. Neuvolalle ei kuulu se, että missä vauva nukkuu.

Mun piti kaikki kommentit lukee uudelleen kun en nähny tällasta morkkausjuttua. En ainakaan minä huomannut sitä olisi nimenomaan sinun tapaasi morkattu. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Meillä on toiminut niin että nukkuu omassa sängyssä mutta samassa huoneessa... Itseasiassa meillä ei ees ole huonetta hälle olemassa :D

Meillä perhepeteilty jokaisen kans enempi vähempi eikä nää kovin lellipentuja oo, ainakaan meijän mielestä... Käsittääkseni (korjatkaa jos väärässä) jokainen kertoo että miten ovat itse muksunsa kasvattanut, eikä kenenkään kasvatus tyyliä morkannu tai lytänny!(?) paskaakaan kelleen kuulu miten joku toinen muksunsa kasvattaa tai on kasvattamatta... Mut tästä sen enempää...

Päästiimpä miehen kaa yllätys treffeille kun porukat tuli käymään ja käskivät lähtemään:D noh käytiin kahvilla, oli ihan hauskaa kun päästiin pitkästä aikaa yhdessä ja kahdestaan olemaan hetki❤️

Lumitar ihanaa että matka meni hyvin:)

Mm e päästään kans tänään miehen kans menemään... Melko jännää :D Tultiin miehen porukoille yöks, tyttö jää heidän kans ja me päästään käymään jossain. Hyvä ku matkasänkyä kyselivät, paskat meillä semmosta ole, pinnasänky vaan vanin konttiin ja menoksi! Näppärä perheauto ;)

Takaisin