Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ollaan syömisien jälkeen kaks tuntii hereillä ja sit nukkumaan. Toi kaks tuntii on maksimi minkä jaksaa olla valveilla ja oikeestaan seki nippanappa. Tunti heräämisestä yleensä alkaa jo hieroo silmiä. Siks me laitetaan nukkuu kaks tuntia ennen ruokailua, että herää sit melkein suoraan syömään. Jos kerkee olla kaks tuntia hereillä ennen ruokailua, niin ruokailu ei kyl onnistu ollenkaan.
Meillä nukkuu aina vaunuissa, kelistä huolimatta. Sateella nukkuu todella hyvin ulkona. :)

Meijän poika pelkää sadetta :D Tai ainakin yks päivä kun satoi ja mentiin terassille katsomaan niin säikähti ja alko huutaa ihan hulluna :D En oo sit ees uskaltanu kokeilla laittaa ulos nukkumaan kun sataa.

Onko kukaan vielä siirtänyt vauvaa omaan huoneeseen nukkumaan? Meitä ollaan nyt lähipiiristä siihen paljon kehotettu (monet on siirtäneet kuulemma aika alkuvaiheessa jo omaan huoneeseen, tyyliin parin kuukauden iässä) ja neuvolassakin kehotti et kannattaa siirtää jo omaan huoneeseen niin saa kaikki nukuttua paremmin kun ei kukaan herää toisten ääniin. Meillä poika siis helposti herää aina siihen kun mennään miehen kanssa nukkumaan kun sänky natisee ärsyttävästi kun sinne menee. Ja myöskin toisinpäin, et sit me jäädään kuuntelee helposti pitkin yötä pojan ähinöitä et nukahtaako itkseen vai pitääkö mennä rauhottelee. Ollaan nyt sit mietitty pojan siirtämistä omaan huoneeseen pikkuhiljaa kun kaikki sitä niin painostaa.

Meillä nukutaan sitte omassa huoneessa kun sängystä osataan tulla itse pois jos tulee hätä. Mä en uskalla laittaa tän ikästä nukkumaan eri huoneeseen ku ite. Itellä ainoa poikkeus jos joudutaan evakkoon nukkuu alakertaan ni poika nukkuu "päiväpinniksessä" tommosessa avohuoneessa joka on olohuoneen yhteydessä. Ja ite siinä olohuoneen sohvalla, Eli sama kuin nukkuisin samassa huoneessa.
Meillä ei ole tarkkaa aikaa missään... Ei edes illalla. Poika pitää ite huolen siitä että nukkumaan mennään 9-10 maissa, joskus heittää suuntaan tai toiseen. Aamulla herää 7-9 välillä. Joskus seiskalta kun on iskenyt nälkä ja jatkaa uniaan jos saa maitoa... Illalla saa nukkua mihin aikaan vaan. On jopa puoli kahdeksan aikaan herännyt päiväunilta ja nukkumaan taas puoli kymmenen... Että hyvin pitää itse huolta nukkumisesta...

Meillä noi päivä rytmit muokkautunut itsekseen samaksi kun isommilla, ruoka ja ulkoillut aina samaan aikaan, päikkärit nukutaan aina suht samaan aikaan, nyt näyttäisi siltä että vikoilta päikkäreiltä noustaan viim 16 ja siitä sit valvotaan sinne 19 kun mennään yöunille:) siitä sitten tulikin hyvä aasin silta nukkumispaikkaan, joka edelleen on meidän vieressä:D tää nyt nukkunut reippaasti pidempään meidän kaa kun siskonsa, elokuussa sanni siirtyy pinnikseen, jossa tällä hetkellä nukkuu meidän 2,5-v muksu, nää on meillä siirtynyt lastenhuoneeseen sitten kun osaavat tepastella meitä hakemaan eli 1,5-2v... Nyt näiden kahden pikkusen kans tää mennyt vähän lepsuiluks mut entä sitten? Mulla mtn kiireettä saada sannia pois meidän sängystä, varsinkin kun nyt näyttää siltä että sanni jää meidän vikaks ja mä nautin tästä täysin rinnoin:)❤️

Me aateltiin siirtää nyt kesällä poika omaan huoneeseen. Meillä nukkuu todella hyvin yöt ja harvemmin tarttee nousta rauhottelee tms ja varmasti nukkuiski paremmin omassa huoneessa. Meillä kans helposti herää peittojen kahinoihin, mut vasta aamuyöstä.

Me siirrettiin poika omaan huoneeseen nukkumaan jo parin kuukauden ikäisenä, tämä ratkaisu oli parempi mulle, miehelle sekä pojalle, kaikki alkoivat paremmin nukkumaan. Aluksi me kaikki kolme nukuttiin samassa sängyssä, mutta se meni siihen pisteeseen että me miehen kanssa heräiltiin koko ajan pojan ähinöihin ja poika heräili esim. kun vaihtoi kylkeä, lakanoiden kahinaan, miehen herätyskelloon ynnämuuhun. Vieläkin välillä harmittaa kun olisin niin halunnut, että poika nukkuisi meidän vieressä, rakastin sitä kun sai herätä poika vieressä tuhisemassa, mutta kaikkien yöunia ajatellen tämä oli parempi ratkaisu meille. :) ja eipä poika omaan huoneeseen siirtymisen jälkeen enää osannut nukkua meidän sängyssä.

Niin, sitä mäkin mietin et tulisko öistä parempia kaikille kun ei olis kellekkään mitään ylimääräsiä peiton kahinoita ja sängyn natinoita (siis kylkeä kääntäessä, en nyt tarkottanu mitään härskiä :D ) mihin herätä keskellä yötä. Vois olla ainakin kokeilemisen arvonen juttu. Ei se kuitenkaan pinniksestä pääse putoomaan mihinkään kun ei vielä liiku eikä nouse mihinkään mitään vasten. ja saahan sen pinniksen pohjan laskettua sinne ala-asentoon, jolloin laidoista tulee tosi korkeet.

Kiitos äippä :)

Mulla ei ole mitään hajua kuinka pitkiä päikkäreitä Tuuli nukkuu tai milloin, se nukkuu kun nukkuu. Yöt on ollu hyvin rytmissä kylläkin muiden lasten kanssa. Ainoastaan nuo syömiset herättää, vaikkakin ei Tuuli herää kokonaan mutta ähinä jo herättää mut kun tiedän, että nyt on nälkä.

Muutenkin sitä menee jo niin tunteella tän 6. kanssa, en murehdi juuri mitään kunhan on tyytyväinen ja kasvaa hyvin. Ja en ny muista 5kk neuvolan mittoja kun täti ei näköjään kirjannu niitä ylös, mutta aikamoinen pullero tuo tyttö on :) Ens viikolla 6kk nla. Ja aika hyvin on imetys vieny raskauskiloja, enää 3 ylimäärästä jäljellä! (huolimatta siitä, että suklaata on menny kiitettävästi ja ruokakin on maistunu)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Kiitos omppu15!mietin tota myös siinä vaiheessa kun itse tipun siihen kodinhoitotuelle.. silloinhan se vasta on äärimmäisen tärkeää. Ja koen että itse osaan paremmin raha asiat kuin mieheni. Me ollaan tosiaan astelemassa vihille ensi kesäkuussa. Mutta halutaan häälahjaksi jo rahaa ni nyt on hyvä hankkia jo se tili. Onko teillä omppu missä pankissa?

Yhteinen tili meillä on Op:ssa ja oma tili mulla on muualla.
Liputan yhteisen käyttötilin puolesta, mutta kannatan myös pitämään oman korttitilin. Ihan vaan sen takia jos puoliso kuolee, niin sen kaikki tilit jäädytetään perunkirjoitukseen saakka. Myös yhteinen käyttötili jäädytetään. Vähemmän mukavan kuuloisesti sanottu, mutta asia joka kannattaa ottaa huomioon.
Mutta kannattaa käydä pankissa puhumassa nuista tili asioista puolison kanssa yhdessä, niin eiköhän ne siitä lähde sitten selvenemään :)

Meillä tyttö tulee nukkumaan n.1 vuotiaaksi meidän kaa... Pinnis sivuvaununa. Kattoo sit valmiuksia siirtyykö nukkumaan veljen kaa, vai jatketaanko samalla linjalla pidempään. Esikko siirty 1,5veenä isojen poikien sänkyyn kun tyttö tarvitsi pinniksen :D

Meillä osataan nyt istua ilman tukea ja mennä myös istumaan. Ekoja askelia tuen kanssa harjoiteltu :) ja mikä parasta, nää osaa jo leikkiä keskenään. Hippaa :D ja mölyämisleikki, kiljuvat kilpaa ja hirvee räkätys päälle.

Kimallus, meillä neiti siirtyi omaan huoneeseen 4kk:n ikäisenä. Kaikilla rauhottui yöt sen jälkeen, ja ei neitikään heräile enää mun kääntämiseen ja vääntämiseen tai vessassa käymiseen :)

Meijänki pitää kyl ottaa miehen kesäloman aikana projektiks siirtää poika omaan huoneeseen. Meillä siis se tuleva huone on tällä hetkellä näätien huone.

Wildis, kattelin että oot testaillu one stepeillä viivan paikkoja/haamuja, kannattaa vaihtaa testiä, nuo antaa varmaan 90%:sti kaikille niitä samoja haamuviivoja, muutamassa ryhmässä on moni siitä innostunu ja sit onkin tullu kuitenkin kuukautiset :/

Kyllä mä tiiän, mut mulle ne ei koskaan oo antanu mitään viivoja jos en oo ollu raskaana. Tosin voihan se olla, että on jotenki laatu muuttunu ja siis mähän tein alkuun apteekin omia myös ja niillä sain samanlaisia.

Enkä oikeesti usko et tulee mitään viivan paikkoja mihinkään testeihin näkyviin. Mulla kyllä viivanpaikat on näkyny täysin valkosena jos on näkyny. Ei ne oo koskaan ollu mitään hatmaita tms. Uskon niidenki olevan raskaudesta johtuvia. Ei se punanen väri siihen tartu jos ei oo raskaana.

Mut tää turhauttaa mua niin paljon, et oon jo äkänen koko tähän asiaan ja lopetan tähän ennenkun oikeesti alan suoktaa vihasta tekstii.. Menkkoja ei vaan kuulu eikä näy!

Siis en minä sulle räyhää :D eikä se haittaa että sanoit. Mä oon kyl valitettavasti elämäni aikana tehny niin monta negaa, et oon kyl tutustunu noihin kaikkiin merkkeihin jne. :) En minä millään pahalla sitä sanonu. Suututtaa vaan ku ei tilanteeseen tule minkäänlaista selvyyttä minkäänlaisilla testeillä.

Meillä neiti nukkuu perhepedissä no ainakin 1-vuotiaaksi, ehkä pidempäänkin :)
Meillä ei kukaan herää toisten aiheuttamiin pieniin ääniin. Neiti tuskin herää siihenkään kun yöllä vaipan vaihdan.

Takaisin