Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko teillä korvikeella olevien vauvojen kakka minkä väristä? Meillä on ollut taas tummempaa ja vähän vihertävää. Onkohan ihan normaalia? vai onkohan jotain epäsopivaa kiinteätä ruokaa annettu.. :eek:

Meillä on ainakin tosi kiinteitä palluroita tullu ja ihan "normaalin kakan" väristä. Mut me ollaan kyllä jo siirrytty syömään kiinteitä eli ei olla pelkästään korvikkeella enää..jos siis tarkotit Hansu kysyä sellasilta jotka on pelkällä korvikkeella vielä?..Onkohan joku vielä? Riippuu vähän ruuasta et mitä ollaan annettu, et välillä saattaa olla vaaleempaa, välillä taas tosi tummaakin. Kakka muuttu kiinteeks heti ku kiinteet alotettiin. Vihreetä kakkaa meillä ei kyllä oo ollu....

Okei. Meillä menee kiinteitä 2 kertaa päivässä (koko pilttipurkillinen kerralla) + iltapuuro. Sanoisin et aika puolet ja puolet varmaan kiinteitä ja korviketta menee meillä tällä hetkellä.

Noista korvikkeista, niin pitääkö siis 6kk jälkeen siirtyä siihen vierotusjuomaan? Esim Tuuti 2, vierotusvalmiste. Ja vissiin muidenkin valmistajien 6kk jälkeen annettavat maidot on noita vierotusjuomia..? Vai..? Toi vierotusjuoma vaan nimenä kuulostaa siltä et pitäis vierottaa jostain..siis tarkottaako rintamaidosta vierotusta? Mut ei meillä oo muutenkaan imetetty ku hetki ihan alkuun, niin onko seuraava korvike silti toi vierotusjuoma, vaikkei nyt mistään tissimaidosta ollakkaan vierottamassa :'D? Hitto ku on hämäävä nimike toi vierotusjuoma :grin Kertokaa nyt tyhmälle et mitä korviketta pitää alkaa antaa :'D Apua...:hilarious:

Ostin justiinsa Pepti 2:sta kun tota Peptiä ollaan nyt viime kuukaudet annettu, mut aattelin et varmaan hyvä ois alkaa totuttaa siitä pois pikkuhiljaa..maksaakin ihan sikana. Kun meillä ei sitä maitoallergiaa testeissä ollutkaan, vaan pelkkä maidolle herkistyminen ja pitäis vaan siedättää antamalla tavan korviketta. Et vois tässä alkaa totuttaa kun tulee puoli vuotta ikää täyteen, jos vaikka masu kestäis jo paremmin tavan korvikettakin..mut jotenki oon kyllä ihan sekasin et mikä korvike 6kk jälkeen :grin

Mut on kasvatettu raaka maidolla ja en omasta mielestäni ole siitä kärsinyt;)
Korvikeella mennään täälläkin, veden keitän edelleen kun jotenkin vieroksun keittämättä jättämistä, mut kiinteiden aloituksen jälkeen ei mun mielestä ole välttämätöntä toi keittäminen.
Kakka on jo ihan normi kakkaa, eli kiinteetä, väri vaihtelee tummasta ruskean moniin sävyihin joskus saattaa olla himpun vihertävää...
Tosiaan 6kk-> pitäis antaa sitä 2 maitoa eli siis esim nan2 (tuutti2,tutteli2 jnejne).
Meillä menee kiinteitä 4xpvä aamu/ilta puuro+hedelmä/Marja, lounas/päivällinen liha-vihannes sose... Välipalalla on vaan maitoa, jota menee nykyään 700-900ml/pvä:)

Kakasta... Eli vihreys tulee myös hapen vaikutuksesta eli jos kakka on ehtiny hetken olla vaipassa, voi myös siinä muuttua vihreäksi. Näin mulle kerrottiin neuvolassa ku mäki noita kakkoja hermoilin.

Ja ilma tekee myöskin suolessa kakasta vihreää.. Ite en oo sillätavalla välittäny siitä jos ei ole itkeny mahaansa. Jos kakan vihreys johtuu mahan koskemisesta niin sillon yleensä itkee massua ja kakkaa tingatessa itkee.

Juu, ei oo itkenyt niin oon jatkanut noilla kiinteillä mitä ollaan jo kokeiltu :happy: maitoallergiasta tuli kans vihreetä kakkaa, mutta oli vielä tummempaa sekä lisänä kipuhuuto ja piereskely.

Sit en olis huolissani jos muuten ei itke mahaansa. Vetää mahdollisesti pullosta ilmaa?

Täällä kakka on kiinteää ja väriltään tummanruskeaa, muutaman kerran on löysää kakkaa tullut mutta todella harvoin nykyään.

Tänään käyty kaverin valmistujaisjuhlissa, loppua kohti alkoi pikkumies kiukuttelemaan kun oli niin väsynyt, kotiin tultua nukahti heti kiltisti sänkyynsä. Saa nähdä venähtääkö iltatoimet kuinka paljon kun vähän päälle tunti sitten heräili mutta eipä se vaarallista ole. :) nyt on pannukakku uunissa odottamassa, välillä voi vähän herkutella. :p

Mulle lääkäri tayssissa sano, kun poikaa sinne löysän vihreän kakan ja lämmön takia 1kk vanhana vietiin, että ei tarvitse huolestua kakasta, ellei se ole marjapuuron näköistä :D Kaikki muut sävyt ovat kuulemma normaaleja. Vaikkakaan ei varmaan ole normaalia, jos esim. vihreätä kakkaa tulee pidempään...

Tänään tapahtui muuten jotain uskomatonta! Oon nyt teille kertonut, kuinka ollaan nukkumaanmenokäytäntöjä yritetty hioa. Ensin mä lopetin pojan silittelyn petiin. Sitten päätettiin kokeilla, jos mies nukuttaisikin. Poika on nyt mennyt todella mukavasti ja helposti nukkumaan. Ja tänään mies jätti pojan petiin varpaitaan ihmettelemään ja se nukahti sinne omia aikojaan!!!! Olin ajatellut, että siihen tarvitaan muutaman päivän tassuttelu ja monet itkupotkuraivarit. Noh joo, voihan se olla, että tää ilta vaan oli joku poikkeus, mutta nyt on sellanen fiilis, että toi mies olis pitäny nakittaa nukutuspuuhiin jo aikoja sitten....

Onko teillä muilla tullut muutoksia taas vrk-rytmiin? Siis täällä poika 5kk 1vko ja nyt on jättänyt päikkäreitä pois niin että reilun viikon ajan on nukkunut 2-3 päikkärit niiden entisten 4-5 sijaan. On siis pitempään hereillä ja nyt nukkuu suurinpiirtein 9 aikaan, puoliltapäivin ja kolmen maissa vielä yhdet. Ja vielä kun on nukkunut pitkään vaan 30-50min kerralla niin nyt yleensä yhdet päikyt on taas pitemmät, joko päivän ekat tai sitten ne viimeiset, puolitoista tai pari tuntia. Alkaa varmaan muodostua tuommoinen isomman pojan rytmi pikkuhiljaa. :) Syökin enää kerran yöllä entisen kahden sijasta ja saattaa posottaa 13h yöunet.

Tänään täällä itkettiin ensimmäistä kertaa kunnolla isin perään. Mies kun nousi sängystä, poika seurasi tiiviisti mihin mies menee, sitten kun isi katosi näkyvistä alkoi kaamea huuto ja itku. Nappasin pojan syliin ja mentiin keittiöön missä mies oli, niin kamala jalkojen heilutus alkoi ja kädet ojentuivat miestä kohti, sitten kun pääsi isin syliin naama loisti kuin naantalin aurinko. :grin

Meillä ei oo pitkään aikaan ollut mitään kunnollista päivärytmiä. Sellanen suurinpiirtein-rytmi on ollu mikä on heittäny sit suuntaan ja toiseen, ja välillä (tai aika useinkin) käy niin et päivän vikat päikyt (jotka ollaan nukuttu 16-17 välissä) jää kokonaan väliin, ei vaan malta mennä nukkumaan, raivoo vaan ihan hulluna vastaan. Sit on oltu hereillä 19.30 saakka. Saattanu siis päivän vikat päikkärit vetää 13-14 aikaan ja sit seuraavat kun jää kivasti väliin niin voitte kuvitella millanen väsykitinä ilta täällä on ollu :D Väsyny on, mutta ei vaan saa nukkumaan..minkäs teet..saanu olla sit hereillä kun ei kerran uni maita. Mä en ainakaan väkisin jaksa alkaa yrittää, huoh, niin rasittavaa.. Ainoot sellaset mitkä on ollu rutiineina säännölliset on ollu aamupäiväpäikyt siinä heti aamu 10 jälkeen ja sit yöunille mennään aina 19.30. Muut unet ja tekemiset siinä välissä heittää ihan mitä sattuu.

Mut joo, Lumitar kun kysyit, niin meillä kyllä välillä ne päivän ekat päikyt saattaa venähtää niin et poika nukkuukin yllätykseks jonkun vaikka 1h 45min. Ku normisti kaikki päikyt ollu luokkaa 30-45 minsaa. Siis tää tapahtuu ehkä 1-2 kertaa viikossa. Mut mä oon ainaki kuvitellu et ne pitemmät päikyt siinä aamupäivällä aina joskus johtuu siitä et meillä on alettu hillumaan öisinkin hereillä. Muutaman kerran saattaa poika herätä yöllä ja alkaa höpöttelee sängyssä. Et oon aatellu et on sen takia väsyneempi ja nukkuu päivän ekat päikyt pidempään ku yöllä ollu hereillä..

Onks teillä muilla alettu hillumaan yöllä hereillä ja juttelee keskellä yötä pirteenä? Mietin et onks tää joku vaihe taas tässä kohtaa vai mikä ihme nyt on kun yöt menny tämmöseks..

Meillä poika tänään tasan 6kk :)

Takaisin