Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä menee yks pilttipurkki joka ruokailulla. Aamupuuroa sellanen 2dl ja iltapuuroo saman verran. Minä en oo antanu herkkuja muuta ku jälkkäriks jos syö lautasen tyhjäks ja useimmiten syökin. Ja sit vielä maidot noiden jokaisen ruuan päälle. Meillä siis soseita menee neljä kertaa päivässä.

Meillä aamulla syödään puuroa noin 1 - 1,5 dl. Lounaalla puolet piltistä ja jälkiruuaksi hedelmä pilttiä, päivälliseksi puolet piltti purkista eli 1 kokonainen piltti purkki menee päivässä. Iltapuuroa syödään myös se 1 - 1,5 dl. Jokaisen aterian jälkeen maitoa päälle.

Kylläpäs teillä syödään paljon kiinteitä! Meillä vasta maistellaan ja totutellaan, ehkä joku 1-2 ruokalusikallista max kerrallaan, jos oikeen on herkkua ja nälkä, mut usein allekin tuon määrän. Minä yleensä määrään paljonko saa, itse joskus lopettelee just samaan aikaan kun mäkin päätän, et nyt riittää, mut herkkuja menis enemmänkin.
Meilläkin annos siis yleensä se muutama vauvanlusikallinen, mutta tänään kokeilin kuinka paljon söis jos annan vaan syödä niin kauan kun syö (kun neuvolassa näin neuvottiin). Periaatteessa lapsen pitäisi itse osata säädellä syömistä sen mukaan, koska maha on täynnä ja tuo sitä vielä sille opettaisi. Mutta en kuitenkaan ole uskaltanut aina niin paljoa antaa kun söisi, kun määrät olisi niin isoja. Maistelulla mekin edelleen mennään, "lounaalla" ja "päivällisellä" saa jotain sosetta vähän (maidon jälkeen) ja tänään otettiin lisäksi kehiin iltapuuro. Sitä meni arviolta 4 teelusikallista.

Meillä lounaalla syödään purkillinen joko kasvissosetta tai liha-perunaa tms. Välipalaksi olen päivällä sit antanut hedelmäsosetta purkillisen ja sit illalla puuroa menee joku 1,5-2dl. Mä oon antanut syödä niin paljon kun syö, ja yleensä se on just sopivasti se purkillinen mikä menee kerralla alas. Kuitenkin 2 muulla ruokailulla menee pelkästään maitoa, niin ei musta tää meidän kiinteiden määrä oo mikään iso. Onhan toi sälli kuitenkin jo ihan justiinsa 6kk!

Meillä ei oo käytössä mitään jälkiruokaa vaan hedelmäsose menee välipalana. Neuvolastakin neuvottiin viimeks et välipalana päivällä lounaan ja päivällisen välissä voi antaa just vaikka hedelmäsosetta. Muilla ruokailuilla sit muuta.

Mä oon jotenki vähä laiska niiden maistelujen kanssa ollut vissiin.. Pari kertaa annettu porkkanasosetta, pari bataattia. Välillä imuttelee kurkkua tms käteen sopivaa ja pöydästä löytyvää. Täälläki nenä dukos! Vauval se kyl toivottavasti jo ohi menossa, pari päivää halunnut olla vaan sylissä parantelemassa. Porkkanasta meni kyl vaavil maha sekasin ja yö katkonaiseksi. Mut kai sit uudestaan vaan pitäis antaa. Ja useammin nyt kaikkea. Meillä 5 kk viime viikolla.

Täällä ollut kaks yötä tosi kiukkusia ja katkonaisia, mutta nyt selvis syy! Pienen pieni valkoinen hampaankulma törröttää alhaalta :)

Mulle neuvo ihan ravitsemusterapeutti tuon jälkkärin. Se motivoi vauvaa syömään, meillä ku noita syömiseen liittyviä ongelmia on ollu.. Mäki oon antanu kyllä syödä ihan just niin paljon ku haluu. Kyllä vauva tietää miten paljon voi syödä, kyllähän se lopettaa maidonki juomisen ku massu on täynnä. Meillä jäädään kyllä nälkäseks jos en anna syödä omaa tahtia. Meille sanottiin, et vauvan pitäis saada määrätä soseen määrä ja minä määrään mitä syödään. Ja missään tapauksessa en oo tehny niin, että jos vauvalle ei oo vaikka mennykkää lihasose niin antaisin tilalle herkkua.. Muutenhan vauva oppii, että ahaa ku en syökkään lihaa niin saanki herkkua.. Sit menee hyvin äkkiä siihen että ei syökkään ku herkkuja. Meillä tulee olemaan isompanaki se, että jos ei syö ruokaansa niin jälkkäriäkään ei voi ottaa. Meillä jos ei ota sosetta niin annan sit maidon (laitan siihen ehkä normaalia enemmän) ja unille. Sit seuraavaan ruoka aikaan tarjoon sen ylijääneen soseen. Hyvin äkkiä on kyllä hiffannu eikä yleensä nirsoilekkaan ruokien kanssa.

Viime yökin oli taas pitkästä aikaa tosi huono. Poika heräili monta kertaa höpöttelemään ja huutelemaan sängyssä. Sit kun yrittti kääntää kyljelleen tai muuten vaihtaa sen asentoo ja peitellä sänkyyn et jatkais uniaan, niin ei..suuttu vaan siitä. Ei auttanu heijaaminenkaan. Hetken oli hiljaa sängyssä sen jälkeen mut sit alko taas se huutelu. Ainoo millä sen sai sit rauhottuu unille takas oli maito. Sai käydä vähän väliä niitä maitotilkkoja lämmittämässä, kun ei sit menny ku joku 50-100ml kerralla, kun normaalisti juo 150ml ja masu on sen jälkeen täynnä. No eihän se niillä tilkoilla sit pitkään nukkunu, ni siit tuli sit sellanen kierre et heräs parin tunnin välein ja hörppäs sen tilkan ja taas pari tuntia unta ja tilkka maitoo jne.. En tiiä oliko eilinen iltapuuro sit liian kevyttä kun meillä oli kaurapuurot loppu ja annettiin tilalla Muksu:n valmista jotain hedelmäpuuroo..no sehän on tuoteselosteen mukaan melkeen pelkkää hedelmäsosetta..ei tainnu pitää nälkää kovin hyvin.. Tänään annettiin taas kaurapuuroa, saa nähdä nukkuuko nyt paremmin, et oliko se sit se puuro eilen joka teki levottoman yön vai oisko joku muu sit ollu. Meillä on nyt aika pitkään menty silleen noi yöt että poika menny unille 19.30. Sit herää 23-24 välissä juomaan sen 150ml maitoo jonka jälkeen nukkuu aamuun 6-7 välille. Mut viime yönä heräs vissiin 4-5 kertaa..huoh..itekki oli ihan rättiväsyny aamulla ku saanu nyt jonkun aikaa nukkua tässä ihan hyvin noi yöt.
Täällä kans iha sama juttu nyt ollu viimeset kaks yötä. Yleensä ku antaa iltamaidon ni nukkuu sinne 23-24 mut ny sitte heränky eka ysin aikoihi ottaa maitoo sitte 12 aikaa ja sitte parin tunnin välein kiukkuaa. En tiedä mistä johtuu.. oiskohan hampaita justii tulossa tai jotai..

Vauvalla vielä toimii toi säätely ruuan suhteen ja se tosiaan toimii just niin pitkään ku sen annetaan toimia. Vahingollista on just isommille muksuille pakottaminen ja tyrkyttäminen, mistäs aikuinen voi tietää kuinka nälkäinen tai kylläinen lapsi tuntee olevansa? Meillä isommat maistaa aina kaikkea mitä on lautasella ja sitten syövät mitä syövät, eli mä päätään mitä syödään ja lapsi päättää kuinka paljon. Jälkkäreitä harvemmin on, mutta sen saa kun kaikkea pääruokalautaselta maisteltu ja syöty minkä lapsi riittäväksi näkee. Ruokaa ei käytetä meillä ikinä palkkioina tai kiristyskeinona, kasvatus tapahtuu sit muualla. Pöydässä ei tietystikään perseillä, yks varoitus ja sit pois jos ei homma onnistu. Vauvalla alkaa sormiruokailu heti kun syöttötuoliin viitsin laittaa, saadaan yhteiset ruokahetket ja kaikki syö itse sen määrän mikä hyvältä tuntuu :)

Warheart meillä sama juttu, että lapset päättävät itse minkä verran syövät. Ei sitä itselläkään ole aina yhtä kova nälkä, vaan joskus syödään enemmän ja joskus vähemmän.

Wildiksen kanssa samaa mieltä että jos ei liharuoka mee, niin en myöskään anna mitään hedelmäsosetta päälle. Just ettei opi tota et ei oo pakko syödä jos on pahaa, et sit saa herkkuja päälle. Kyllä meillä syödään liha ja kasvisruuat vaikkei ne mitään herkkua oliskaan ja vaik joutuis vähän taistelee et saa uppoomaan.

Meillä nukuttiin viime yönä taas paremmin kun sai eilen illalla kunnon kaurapuuroa :) Poika heräs syömään vasta n.03.30 ja sen jälkeen nukku aamuun asti. Eli se edellisyö johtu todennäkösesti siitä et se Muksu:n valmis hedelmäpuuro oli vaan liian hedelmäsosemaista ja kevyttä pitämään nälkää.

Me ollaan tehty iltapuuro Muksu:n kaurapuurojauheesta mikä on 100% täysjyväkaurajahoo. Veteen ollaan tehty se ja sit sotkettu sekaan pari teelusikkaa jotain hedelmäsosetta ihan vaan makua antamaan koska sellasenaan ei uppoo meidän pojalle. Ei mikään ihme, ihan mautontahan sellanen suolaton veteen tehty puuro on, en mäkään söis :D Meillä vaan nyt loppu se paketti ja oli tässä kotona jäljellä vaan sitä Muksu:n valmista puuroo sellasesta tetrasta. Siinä ei ollu ku muistaakseni 8% kauraa, loput hedelmää ym. Ei pitäny nälkää yöllä kunnolla. Samaten ne Valion Onni-puurot, niissäkään ei oo kauraa (tai muuta viljaa) ku muistaakseni 10%, loput marjaa ja hedelmää yms. Oon kyllä aatellu et voisin antaa ihan tavallista kaurapuuroakin, samaa mitä itse syödään. Se nyt ei ihan yhtä sileetä oo, mut kyllä nyt puolivuotiaalla voi jo vähän karkeempaa se ruoka olla. Jossain kohtaahan se täytyy ne karkeemmat ottaa mukaan kuvioihin, ei loputtomiin voi olla silkin sileetä kaikki. Neuvolastakin sano viimeks et puolen vuoden kohdalla voi antaa jo karkeempaa, ettei mössää kaikkea aina niin sileeks, et lapsi tottuu pikkuhiljaa karkeempaankin ruokaan. Ylihuomenna tulee 6kk täyteen :) Samana päivänä kun itse juhlin omia synttäreitä :) Tuplajuhlat siis.

Hyvin nukkui sitte yön ku tankkas illalla kunnon annoksen maitoa, aamulla meni puuroakin harvinaista kyllä ja maitoakin huolittiin perästäpäin...
Toiset pystyvät syömään yli tarpeensa, ihan niinkuin maidon kanssakin. Meillä ei vielä osata liikkua kuin hiukan mahansa ympäri lattialla joten kulutustaan ei ole hirveetä. Lisäksi ollaan tätä lihavaa kantaa vaikka se neuvolassa aina sen niin nätisti koittaakin sanoa. Maitoa menee se 7dl joten oletettavasti ruokamäärä on hyvä ei ainakaan maitomäärästä paljoo ole varaa pudottaa... Meillä on 2kk sitten ostettu 5kk puurojauhepaketti ja siitä tulee edelleen vaikka kuinka monta annosta, joten en ole enempiä kokeillu tavallisia puurohiutaleita, alussa kokeiltiin mut hän on hiukan herkkäkurkku, ruokaan oon sitte hiukan enemmän jättäny rakeita että tottuisi...

Ei meilläkään liikuta vielä mihinkään. Just ja just et edes kääntyy.. Saattaa kääntyä mahalta selälleen jos oikeen sille päälle sattuu. Selältä mahalleen ei oo menny ku pari hassua kertaa. Yleensä vaan mahallaankin äheltää ja ährää ja sätkii pari minuuttia ja sit alkaa kiukku kun ei pääsekkään mihinkään. Selällä ollessa tykkää hetkuttaa lantiota ja peppua ylös ja alas. Saattaa siinä hetkutellessaan pyöriä huomaamatta ympyrää kellonviisareiden tapaan.

e4cc20c9f1c576095cf95fb4d6cdafbd

Voi elämä... ei pitäis unohtua vaipanvaihdon yhteydessä leikkaamaan vauvan kynsiä... pitänee varmaan keittää uusi riisi lounaalle... :D

Meillä syödään ihan normi kaurapuuroa, vähän sormilla hienonnan ennenku keitän.
Hirveesti on alkanu poika syömään, suu aukee ku linnunpojalla vaikkei olis niin hyvääkään. Bataatti ei oikein maistu, saa aina aikaan irvistyksiä ja yökkäystä, sen sijaan peruna-parsakaali sose uppos hienosti.
Mä oon tehny niin että imetän ennen kiinteitä ja sitten korviketta kiinteitten jälkeen jos uppoaa, me kun ollaan osittaisimetyksellä.

Tänään on esikoisen viimeinen päiväkoti päivä, sitten alkaa kesäloma ja syksyllä eskariin.

Tietäskö joku pääkaupunkiseutulainen jotain edullista liikunta harrastusta lapselle? Eilen kattelin ja kaikki maksaa 145€/lukukausi ylöspäin, sen kun kertoo kahdella niin arvokasta on :/

Takaisin