Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli esikoisen eskarin kevätjuhla tänään, saivat oikeen todistuksetkin :) Nyt sit esikoisella ensimmäinen virallinen kesäloma, syksyllä kouluun. Oli oikeen ihanaan aikaan tuo juhla, 11.15 alkoi ja kanniskelin sit sylissä tommosta puolivelttoa äkäpussia, sai muuten pohkeet semmosen treenin ettei paremmasta väliä :D Vaunuihin toi sammui sit aivan välittömästi kun sinne laittoi.

Air4M, haha, tekevälle sattuu. :grin

Mäkin olen miettinyt, että pitäisi totuttaa poika syömään samaa kaurapuuroa kuin minä ja mies, tällä hetkellä syö Onni puuroja ja kyllä saa rahaa palamaan niihin kun yksi purkki menee päivässä... Poika on aika herkkä/sileä kurkku joten saas nähä mitä tykkää, vähän karkeampaa kun antaa alkaa yökkimään ja vääntelemään naamaansa.

Ei taaskaan maitoa ole uponnut melkein yhtään, vettä kyllä tykkää hörppiä. Joten johtuisikohan sitten ihan näistä lämpimistä keleistä, pitää seurailla.

Täällä on kyllä kova vauhti päällä, ryömiminen on tajuttu ja liikkuu niin nopeasti että silmät saisi olla selässäkin, huhhuh. :joyful:

Kohta tosiaan on jo aika laittaa portteja oviin kun on noi portaat ettei sinne sitten mene kun liikkeelle pääsee...

Nii joo, mä unohtelen ruokaa uuniin millon sattuu että :D

Air:) olen mäkin riistit, puurot ja kastikkeet pohjaan polttanut... En vaan kyl tiedä mitä sitä itse syytäis:p
Meillä syödään samaa ruokaa kuin muutkin, samat puurot, lihat...ainut varsinainen vauva ruoka on maissinaksut ja maito, muuta erikois ruokaa meillä ei tarjota! Niin ja tietysti ilman sitä suolaa...

Meillä ei jälkkäritä syödä kun aniharvoin joten en ole vauvojakaan jälkkäreihin totuttanut, hedelmät/marjat/ on ollu välipalana:)

Warheart onnea eskarilaiselle todistuksesta, varmasti on ylpeä ;)

Kysymys: tekeekö joku itse luumusosetta? Mietin vaan, että kummin olisi parempi tehdä tuoreista vai kuivatetuista luumuista? Onkohan merkitystä vatsantoiminnan kannalta kumpia käyttää? Siis onko toisella parempi teho laksatiivina :-D

Mäkään en siis koskaan pakota poikaa syömään enempää ku ite haluu. Vaikka menis vaan muutama lusikallinen, niin seki on ok. Mut harvoin menee niin vähän. Hän kyllä syö sen yhen pirkin joka ruualla ja se on just sopiva kun on lopettamassa samaan aikaan kun purkista loppuu ruoka.
Kimallus kokeilitko sitä rypsiöljyä? Meillä loppu yösyönnit ihan kokonaan ku laitoin tuon mukaan. :) Meilläki kokeillaan kaurapuuroo mut nyt mennään riisi ja maissipuurolla alkuun. Me laitetaan riisin mukaan hedelmäsosetta. :)
Kukin tekee niinkuin lapselleen parhaaks näkee.

Wildis, meillä tuo öljykikka ainakin toimi, tai sit muuten vaan yöt rauhottui samoihin aikoihin kun aloin lisätä öljyä iltapuuroon! Kiitos vinkistä :)

Wildis, en oo nyt vielä kokeillu kun huomasin ettei meillä ookkaan rypsiöljyä :( Auringonkukkaöljyä olis, kävisköhän sekin yhtä hyvin? rasva kun rasva? Huomasin tossa kun jouduttiin antaa Valion Onni-puuroa yhtenä iltana kun toi kaurapuurojauhe oli loppu, niin niissä puuroissa oli tuoteselosteen mukaan rypsiöljyä jo valmiiks. Mut kyllä sillon ainakin yöllä herättiin ihan normaalisti kerran syömään.

Meillä menee ihan oikeaa voita ja kookosöljyä rasvana, lähimpänä sitä ihmisrasvaa mitä tissin kautta tulisi :)

Kai sekin auringonkukka öljy käy. Joo niissä valmiissa ruuissa kyllä on, mut ne määrät ei oo mitään suuria. Meillä ravitsemusterapeutti sano, että sellasenkin ruuan mukaan voi laittaa lisä öljyä tai vaikka ihan vaan samaa voita mitä ite käytät leivän päällä kunhan ei ole mitään kolesterolia alentavaa tms. Meilläki laittaisin ihan normaalia voita, mut siinä on maitoo. Sinistä keijua ajattelin laittaa joku ilta. Laitetaan iltapuuroon ja aamupuuroon lisärasvaa. Ja terapeutti sano, että jos itse tekee ruokaa niin teko vaiheessa voi lisätä sen rasvan. Ite laitan esim porkkanasoseen mukaan jo valmiiks.

Noi keinotekoisesti kovetetut rasvat ei ole yhtä hyviä kun esim aidot kylmäpuristetut tai ihan normaalit öljyt, eli ennemmin itse antaisin perus rypsiöljyä kun siinä ei ole lisättyä suolaakaan. Nyt ei taas ole tarkoitus mitenkään valistaa tai tuputtaa omaa kantaa erityisesti, mut ite just mahdollisimman prosessoimatonta ravintoa syöttäisin vauvalle :)

Sitä olen ihan aidosti pienessä päässäni pohtinut, että kun tissimaidosta suurin osa energiasta tulee kolesterolista, niin miten ihmeessä se muuttuu suorastaan myrkyksi kun lapsi täyttää 1v ja täytyisi juottaa rasvatonta maitoa yms? Miten on "luontoäidillä" mennyt koodi niin pieleen, että se paras ravinto onkin yhtäkkiä täyttä myrkkyä?

Mites kun ennenvanhaan ei edes tunnettu mitään rasvattomia maitoja, saatika korvikkeita, vaan juotiin ihan sitä yhtä ja samaa lehmänmaitoo..monesti mietin et mitenhän sillon on ihmiset muka hengissä selvinny tähän päivään kun ei ollu näitä nykyajan kotkotuksia :D Ihme ku ei nykyään oo eri maidot eri ikäsille ihmisille, jessus :D Jotenki menee PIKKUSEN yli nää jutut minusta jo nykyään. :hungover:

Hei, tuli muuten tässä mieleen te jotka teette jauheesta korvikkeen tai ketkä nyt ootte ylipäätään vettä vauvoille antaneet, niin ootteko keittäny veden ensin? Mehän ollaan tähän päivään asti keitetty kaikki vesi mitä ollaan korvikkeeseenkin käytetty. Koskas sen keittämisen vois lopettaa?

Me lopetettiin keitetty vesi ku kiinteät alkoi. Samalla vähensin huomattavasti pullojen keittoa, eli nykyään keitän pullot ja tutit kerran viikossa.

Takaisin