Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hansu me tehään poitsun kans niin, että annetaan aina yhtä uutta ruokaa kerralla ja yleensä sen viikon ajan. Meillä päärynä ei sopinut, mutta kunhan menee aikaa niin kokeillaan uudelleen. Nyt alotettiin kuningatar ja annetaan sitä viikon ajan. Vähän on siitä kakka mennyt vihreäksi ja massu kipee, mut tasottuu varmasti parissa päivässä. Hei jos haluut niin voin laittaa sellasesta lapusta kuvan mihin on ravitsemusterapeutti laittanu alkupäähän vähiten allergisoivat ja mistä kannattas alottaa ja loppupäässä on ne yleensä allergisoivat.. Ja tää lista on tehty maitoallergiselle. :)

Niin ja sitten kun uusi ruoka sopii niin menty pari viikkoa niillä mitkä käy ja sit vasta taas uutta. :)

72130be81d0c2ee502e08ffaf2eb4758

Voihan tästä olla hyötyä toki muillekkin.

Niin ja sitten Hansu ku alotatte lihat, niin varovasti naudanlihan kanssa. Kun on lehmänmaidolle allerginen niin pieni tsäännssi saattaa olla, että on myös naudanlihalle eli alota sit vaikka broilerilla. Meillä kalkkuna kävi hyvin ja seuraavaks kokeillaan tota broileria.

Ja siis noissa ryhmissä on aina alkupäässä se joka vähiten yleensä allergisoi ja loppupäässä se mikä yleensä allergisoi eniten.

Maistatin just ensimmäisenä sitä bataattia niin luulen että siinä on kuitenkin liikaa tärkkelystä kun veti ihan vihreeksi kakan. Nyt alkaa olla taas tavallista niin voisin yrittää tarjota porkkanaa tai kesäkurpitsaa ja katsoa tuleeko niistä vatsaoireita. Perunankin taidan jättää myöhemmäksi.

Kauanko Lumitar annoit sitä bataattia? Meilläki tuli vihree kakka siitä alkuun, mut muuttu sit normaaliks viikon sisään. Suolisto ku saa uutta, niin pakostikki se alkaa oireilemaan. Mutta jos kokeilun jättää kesken niin suolisto ei koskaan kerkee tottuu uuteen. Ja jos sillä periaatteella jättää uuden kokeilun kesken, että tulee vihree kakka, niin mikään uusi ruoka ei sopis. Sit ihmetellään, et miks ei jää ruoka aineita paljoo jotka kävis.

Enkä tässä nyt moiti yhtään ketään, tuli vaan tälleen yleisesti mieleen tässä. :)

Noihin yöheräilyihin sen verran, että vauvan katsotaan nukkuvan koko yön kun nukkuu 5 tuntia putkeen. Puoli vuotiailla alkaa olemaan jo fysiologiset edellytykset nukkua ilman yösyöttöjä oikeasti koko yö. Uniin voi vaikuttaa melkeinpä mikä vaan, tässä vaiheessa taitaa tuo uuden oppiminen häiritä unta eniten. Jos ei päivällä saa syliä tarpeeksi, niin läheisyyttäkin voi vauva yöllä tarvita. Ruokamäärä voi myös olla riittämätön täysiin yöuniin, ruuan ravintotiheyteen voisi siinä vaiheessa olla syytä kiinnittää huomiota, jos määrällisesti ei niin isoja määriä kiinteitä mene.

No meillä ei välttämättä nukuta edes tota 5 tuntia enää putkeen. Eilen illalla taas 19.30 yöunille laiton jälkeen ei nukkunu edes tuntia putkeen ilman et ois heränny jostain syystä. Ite mentiin nukkumaan 23 maissa. Viime yö taas herättiiin vähän väliä, varmaan 5-6 kertaa.. Välillä vaan höpöttelemään ja välillä kitisemään. Yhdessä vaiheessa herätessä oli just tuntia aikasemmin syötetty niin nälkä ei voinut olla. Vaippakin käytiin ihan varmuudeksi vaihtamassa siinä kohtaa et sekään ei sit voinu enää olla syynä..ei keksitty mitään muuta syytä kun et joku paikka ehkä kipeenä..? Annettin sit panadolia, mut siitä huolimatta heräilut jatku tunnin-parin välein..en todella tiiä mikä oli taas...
Ja tosta ruokamäärästä, et riittämätön täysiin yöuniin, niin mä haluisin kyllä tietää et miten syötät toiselle enemmän ruokaa jos se ei vaan yksinkertasesti halua enempää kun mitä ollaan annettu ja joka välissä tarjottu :D Väksiinkö pitäis yrittää tuputtaa ja juottaa? :D Ja kiinteitä menee kerralla koko pilttipurkillinen. Välillä enemmänkin. Eilenkin söi välipalana hedelmäsosetta 2 kokonaista purkkia putkeen :D Aina syötetään niin paljon kun vaan alas menee, ei olla millään tavalla rajotettu ruokamäärää. Kyllä se sit itse aina osaa lopettaa syömisen kun ei enää jaksa. Ja syömisten välissäkin usein kokeillaan pullolla et oisko nälkä jos alkaa kitisee enemmän, et oisko kyse nälästä. Et en tiiä kyllä miten muka vois enää enempää syöttää :D

Et siinä mielessä en kyllä usko tohon et päivällä ei muka sais riittävästi ruokaa jos yöllä heräilee.

Samaa mieltä Warheartin kanssa noista yöruokailuista. Myös sairaalasta kuntoutusohjaaja sanoi samaa. Mutta jokainen vauvva on tietysti yksilö. Ootko Kimallus kattonu sitten mitä mikäkin ruoka sisältää, ettei esim levottomuutta aiheuta joku ruoka aine sitten yöllä.. En tiedä, vaikee sanoo tai auttaa kun ei tilanteessa ole ollut. Enkä ala enää auttaakkaan kun sinä tiedät vauvasi parhaiten. Oisko sitten vaan sitä kehitykseen liittyvää levottomuutta.

Ravintotiheyteen edelleen kiinnnittäisin sitten huomiota, jos määrällisesti ei voi kiinteitä lisätä :) Rasva pitää nälkää, kasvikset pitää nälkää paremmin kun sokeriset hedelmät jne. Vauvat heräilee öisin, toiset vähemmän ja toiset enemmän, ei siinä välttämättä ole mtn mihin voisi vaikuttaa.

Meillä kans noi tärkkelyspitoiset aiheuttanut mahakipuja ja kakan panttaamista.. Ei meillä kyl muutenkaan syödä perunaa, bataattia tms, että jatkossakin jäävät kauppaan :D

Samoja pilttejä/Bonia ollaan tässä kukauden verran pyöritelty et en usko et joku ruoka aiheuttais, kun aikasemmin ei näitä levottomia öitä ollut. Nää levottomat katkonaiset yöt on nyt tässä viimisen viikon aikana tullu.

Mä luulen enemmänkin et tää on nyt taas joku tällanen vaihe tässä 6kk kohdalla.

Mä en kyl oo saanu näitä syömään yhtään enempää kun itse haluavat, tai jos vahingossa syövät enemmän niin sit puklaavat ylimääräiset pois... Mä siis tullut siihen lopputulokseen että nukkuuvat niinkuin nukkuuvat, väkisin en syöttele/ nukuta....niillä unilla mennään mitä onnistuu saamaan:) esikko(5-v) on edelleen todella herkkä uniensa kanssa, tarvii kovin kummosta muutosta totuttuun niin unet/nukahtaminen mitä sattuu, pikku2 taas välittäny ikuna mistään, vaan nukkunu kokonaisia öitä (10+h) sitten 6kk->, pikku3 taas tarkastelia luonto ja heräilee vaan heräilyn takia ja nyt tää Sanni on jotain pikku2/3 sekoitus:) erinlaisia siis kaikki.... Uskoisin että kyllä nää joskus nukkuu että saa itsekin nukuttua, sitä odotellessa :)

Ravintotiheyteen edelleen kiinnnittäisin sitten huomiota, jos määrällisesti ei voi kiinteitä lisätä :) /QUOTE]

Ravontotiheyteen? Siis siihen et kuinka usein syö, niinkö? Meillä poika haluaa syödä about 2 tunnin välein päivällä. Ja kuten äskeiseen viestiin kirjoitin, niin välillä siinä välissäkin kokeillaan pullolla et oisko sillä nälkä/jano jos alkaa enemmän kitisemään, yleensä kyllä ei maito uppoo siinä välissä ollenkaan, leikkii vaan pullolla et joku muu syy ollu sitte.

Tiiä sitte :) Mä luulen et se on tää 6kk ikä..joku vaihe tässä taas meneillään vissiin..

Ei, vaan ruuan ravintotiheys. 1g hiilaria = 4kcal, 1g proteiinia = 4kcal ja 1g rasvaa = 9kcal. Eli sama grammamäärä heikompaa sapuskaa pitää huonommin nälkää :)

Mut siis ei meillä sitä hedelmäsosettakaan syödä ku kerran päivässä. ...Ihan vaan et jos nyt joku ymmärsi et me niitä syötettäis paljon päivällä. Maalaisjärkihän sen jo sanoo ettei ne kevyet hedelmäsoseet nälkää pidä! Enkä mä oikeen usko et kasvissoseetkaan kovin hyvin nälkää pitäis, nekin minusta aika kevyttä syömistä. Liha/kala/kana pitää nälkää paremmin. Meillä se hedelmä on ollu vaan välipalana päivällä. Muut ruuat sit kasvista/lihaa ja se iltapuuro (kaurapuuro). Maidot ruokien päälle, juo jos juo.

Kokonaisuushan se tärkein on :) Vauvalle ei vaan voi kovin tota proteiinia lappaa kun munuaiset ottaa herkästi itseensä... Rasvaahan se luonnollinen pääasiallinen ravinto vauvalle on, siis mitä tissistä tulisi, joten eihän se ole ihme, että soseutettu köyhempi ravinto ei nälkää pidä kun sulaakin niin nopeasti :)

Takaisin