Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mummolle oliskin helppo jättää yöks, kun poika on ollu aika usein mummelin kans. Mummo ei kuitenkaan oo nyt saatavissa sillon, niin pyysin siskolikkani elikkäs pojan tädin. Kokemusta siskolla on kyllä, mutta ei vaan oo nähnyt pojan kans ku pari kertaa... eikä keritä ennen hoitokeikkaa näkeenkän. Toivotaan, ettei poika vierasta kauheesti. Ainakin tällä hetkellä vierastaminen on onneks aika olematonta.

Wop meilläki on ollu yökylässä ja jos totta puhutaan niin ihana saada itekki välillä hengähtää vaikka toi pikkunen onki tosi rakas. :) Mutta muistakaa mammat, jos ei ensin huolehdi itsestään, niin ei voi huolehtia muistakaan! Mun serkku oli just vähän aikaa sitten sairaalassa kun stressi puhkes. Se kuivu niin pahasti, että nestetippaan joutu. Sille synty uus muksu, oli muutto ja valmistuminen ja raskausajan loppu jutuista huolehtiminen ja kaikki yhtäaikaa päällä. Hän ei muistanu syödä eikä juoda kun yritti vaan muista huolehtia.

Vauvasta riippuu minkä mukin huolii. Onhan noi silikoninokkaiset tosi paljon tuttipulloa muistuttavia, että kovanokkainen vois olla sit helpompi jos ei pulloakaan huoli :)

Tuo on kyllä niin totta, että täytyy muistaa pitää itsestään ja parisuhteesta huoli, jotta kaikki voivat hyvin! Äkkiä sitä hukkaa itsensä, unohtaa syödä jne jos ei siitä huolehdi. Säännöllinen rytmi auttaa itseäni jaksamaan, liikunnalle raivaan aina jostain tilaa niin pärjään ilman lääkkeitä. Heti jos alkaa lipsumaan ruokailut ja liikunta, vaikuttaa se uneen ja stressitasoon. Onneks vauva tosiaan meilläkin menee ajoissa nukkumaan ja nukkuu yönsä, niin on meille vanhemmille sitä arvokasta yhteistä aikaa :)

Meillä kans vasta pari tuntia ollut mummin hoidossa, niin päästiin miehen kanssa syömään kaksin. Vaikea jättää yöksi vielä, kun syö pari kertaa yössä tissiä. Ellei kummitäti ottais, jolla oma lapsi imetyksellä :D

Miten ootte ajatellu palata töihin? Pitäisi hoitopaikkaa jo alkaa etsimään, jos syksyllä palaisi edes osittain. Jotenkin ei houkuta pitkä pimeä syksy kotona yksin lapsen kanssa vain kaiket päivät.

No joo, meillä kans välillä iltaisin aikaa kun vauva nukkuu, mut eipä me mitään ihmeempää tehdä, leffaa ehkä katotaan. Sama olis jos vauva olis hoidossa eli mikään ei muutu... Anoppikin sanoi just että on jo liian vanha katsomaan /hoitamaan näin pientä että ei ole luvassa enää keskenäisiä hetkiä meillä. Isommat alkaa olemaan liian isoja menemään mihinkään "hoitoon" :D itsepä olen elämäni valinnu, pitää kärsiä seurauksetkin itse... :D

Mä kyllä pystyisin luottavaisin mielin jättämään pojan hoitoon omille tai miehen vanhemille, mutta ongelmana se etten raaski/pysty olemaan erossa pojasta niin pitkää aikaa. :nailbiting:

Mulla ei ole mitään hajua mitä sitä joskus äitiysloman loputtua tekisi, haluaisin kyllä olla pojan kanssa kotona vielä pitkään. :)

Me ollaan muutaman kerran jätetty muutamaksi tunniksi hoitoon isovanhemmille. Hyvin on mennyt. Pisimpään oli hoidossa anopilla kerran noin 4 tuntia, kun käytiin miehen kanssa shoppailemassa ja jätskillä (huikeat treffit :p). Olin pumpannut maitoa valmiiksi. Oli kyllä ihana irtiotto, vaikka sitten loppuvaiheessa olinkin jo kärsimätön pääsemään takaisin pojan luokse. Yhden kerran on ollut vanhemmillani hoidossa niin, että äitini on pojan pistänyt yöksi nukkumaan. Oli kummityttöni teatteriesitys illalla. Hyvin meni silloinkin.

Mulla töihin meno edessä varmaan keväällä... olisin kyllä kovasti halunnut lapset putkeen ja olla niiden kanssa pitkään kotona, mutta ei näytä oikein mahdolliselta. Pakko ainakin käväistä töissä välillä...

Mites muuten noiden hammaspesujen kanssa? Aloitettiinko heti hampaan puhjettua? Tahnalla vai ilman? Kaksi kertaa päivässä? Ennen vai jälkeen maidon?

Nuppu, riippuu nokasta. Meillä NUK merkkinen pehmeänokkainen ja vauva joutuu siitä imemään. Aluks opetellaan tuolla ja sit vaihdetaan kovanokkaiseen, josta tulee siis ihan kaatamalla se maito :)

Meillä ei kanssa hoitoon jättäminen edes onnistuis vielä kun mennään täysimetyksellä yhä. Tuttipulloa ei ole saanut ja nokkamukista aletaan harjoittelemaan samalla kun kiinteät alotetaan. Niin ja ihan sellanen kova nokka, ei mitään imujuttuja.

Mites muuten noiden hammaspesujen kanssa? Aloitettiinko heti hampaan puhjettua? Tahnalla vai ilman? Kaksi kertaa päivässä? Ennen vai jälkeen maidon?

Heti käskettiin aloittamaan hampaiden pesu aamuin illoin hammastahnan kanssa. :) mä olen tehnyt niin, että kun poika herää yön jälkeen ensimmäisen kerran nälkäänsä, annan suoraan maidon (kova nälkä silloin jolloin hampaiden pesusta ei tulisi mitään), ja sitten kun heräillään niin ennen puuroa ja maitoa pestään hampaat. Illalla iltapuuron jälkeen pestään hampaat, ja yömaito annetaan sen jälkeen.

Me pestään tahnalla vaan illalla (on sitä f-pitoisempaa) ja aamulla pelkällä vedellä. Meillä edelleenkin vasta nuo 2 alahammasta, vaikka ikenet kuultaa kauttaaltaan, eli sitä tahnaakin menee mitätön määrä :)

Saako sinkkivoidetta laittaa punaiseen pimppiin??näyttää että on hikoillu ja nyt antanu ilmakylpyy mut ei auta.. mitä vois laittaa??

Meillä ei vielä ole mini ollut hoidossa ollenkaan. Ei kyllä ole mitään akuuttia tarvettakaan ollut. Esikko oli mun äidillä ekan kerran yökylässä n. 10kk iässä ja lyhyitä aikoja päivisin jo aiemminkin. 3 kk iässä kävi miehen sisko hoitamassa meillä kotona yhden illan. Mutta miehen puolelle tuo auttaminen on niin vaikeaa ettei enää viitsi kysyäkään.. Mun äiti on aina ottanut esikon mielellään, mutta nyt kun on toipilaana niin en halua rasittaa enkä varmaan uskalla vielä pitkään aikaan muutenkaan ainakaan yökylään antaa edes esikkoa. Miniä tuskin edes pystyisi nostamaan yms joten...

Muutoin elämä pyörii radallaan. Minillä on jo parin viikon ajan ollut alhaalla kaksi naskalia, kierii paikasta toiseen ja vähän ryömiikin ja on erittäin kiinnostunut siskon leluista (ja sähköjohdoista ja digiboksin ja vahvarin nappuloista ja ja ja). Pitänee ruveta tekemään taas turvallisuustarkastusta kämppään :D

Pojan kummipariskunta just sanoi että voitaisiin ottaa elokuva/ravintolailta mun ystävän kanssa, siis tämän vaimon kanssa ja pariskunnan mies vois hoitaa poikaa muutaman tunnin...mutta kun tuo on just alkanut vierastaa ja nimenomaan tätä miestä kun sillä on niin kova ja möreä ääni.. :( en tiiä jos siitä tulee vaan huutoa ni vaikea jättää hoitoon. Heillä kun on tulossa oma vauva niin ilmeisesti vähän"harjoittelu" mielessä. Tää oli heidän ehdotus niin tuntuu vaikealta kieltäytyä ja oishan se kiva mennä leffaan..hmm..

Takaisin